BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: VAM65 op 14 July 2025, 11:16:57
-
Station Groningen is na ruim zestig dagen weer geopend. Dag en nacht werd de afgelopen tijd gewerkt aan het station. Het spoor werd opnieuw gelegd en het station veranderde van kopstation in doorreisstation. De zichtbaarste verandering is de ondergrondse reizigerspassage. Reizigers kijken hun ogen uit deze zondagochtend (=13-7). Velen maken snel....
De rest kun je hier lezen: https://nos.nl/artikel/2574898-groningers-blij-verrast-met-opening-station-maar-er-is-ook-reden-voor-gemopper
-
;)
Fiets mee via roltrap levensgevaarlijk?
Kwestie van handigheidje, voorwiel dwarszetten en relax!
In Rotterdam doen we het al 83 jaar bij de Maastunnel..
-
Uit het artikel "Het station in Groningen was een van de laatste stations waar nog geen poortjes waren"
Wat een onzin. Ik denk dat er nog steeds meer stations zijn zonder poortjes dan met.
Stukje onkunde van de dienstdoende journalist.
-
Ik ben benieuwd. Maar na de kille en sfeerloos doorgangen in vele nieuwe stations in Nederland en van wat ik nu zie, verwacht ik niet veel goeds. Ik ben nog steeds niet bekomen van de verschrikking dat station Breda nu is. Of Tilburg.
-
;)
Fiets mee via roltrap levensgevaarlijk?
Kwestie van handigheidje, voorwiel dwarszetten en relax!
In Rotterdam doen we het al 83 jaar bij de Maastunnel..
Ik heb dat één keer gedaan in de Maastunnel. Met de fiets volgepakt met kampeerbagage. Dat was eens maar nooit meer. Ik moest alles schrap zetten om niet met het hele spul naar beneden te rollen.
Over die poortjes, in Zeeland heeft alleen Goes poortjes. Alle andere stations en haltes nog niet.
-
Ik ben benieuwd. Maar na de kille en sfeerloos doorgangen in vele nieuwe stations in Nederland en van wat ik nu zie, verwacht ik niet veel goeds. Ik ben nog steeds niet bekomen van de verschrikking dat station Breda nu is. Of Tilburg.
Breda is een regelrecht mortuarium. Ik durf daar geen koffie te halen uit vrees voor wat er in verwerkt wordt, laat staan een kroket, frikandel of worstebroodje.....
Zelfs Wednesday durft daar niet naar binnen ::)
-
Uit het artikel "Het station in Groningen was een van de laatste stations waar nog geen poortjes waren"
Wat een onzin. Ik denk dat er nog steeds meer stations zijn zonder poortjes dan met.
Stukje onkunde van de dienstdoende journalist.
De NS-sporen hebben wel poortjes . Arriva-sporen alleen paaltjes .
-
Ik vind Tilburg nogal meevallen hoor, maar Breda, waar ik helaas menig uurtje wachtend moet doorbrengen, is idd een mortuarium.
Grtz Gerard
-
Uit het artikel "Het station in Groningen was een van de laatste stations waar nog geen poortjes waren"
Wat een onzin. Ik denk dat er nog steeds meer stations zijn zonder poortjes dan met.
Stukje onkunde van de dienstdoende journalist.
Er had denk ik 'grote stations' moeten staan. En in dat opzicht is het wel bijzonder dat Groningen die nog niet had nee.
Ik ben benieuwd. Maar na de kille en sfeerloos doorgangen in vele nieuwe stations in Nederland en van wat ik nu zie, verwacht ik niet veel goeds. Ik ben nog steeds niet bekomen van de verschrikking dat station Breda nu is. Of Tilburg.
Wauw. Er is blijkbaar veel veranderd in 17 jaar... Alhoewel, ik ben laatst nog op station Eindhoven geweest en was er niet van onder de indruk. Wel veel licht (het was 9 uur 's avonds) maar wel erg kil en kaal en niet zo gezellig meer als in 2006, toen ik er de laatste keer was.
De NS-sporen hebben wel poortjes . Arriva-sporen alleen paaltjes .
Er zijn stations waar Arriva mede-uitvoerder is en gewoon poortjes van ze staan. Stap maar eens op Zutphen over. Je weet niet wat je ziet met NS-poortjes én Arriva-poortjes beneden in de hal, maar óók NS- en Arriva-paaltjes op het perron. Ik weet hoe het werkt, maar zag het bijna elke treinlading wel 1 of 2 keer fout gaan (idem in Amsterdam overigens, Amsterdam Amstel is berucht wat de overstap NS<>GVB betreft)
Knap stupide, maar typisch Nederlands dat een OV-project nog maar half af is. Werkende liften vind ik toch wel het minste.
-
Eeeh, het station lag er helemaal uit weet je nog. Het is zo snel mogelijk weer in gebruik genomen. Dat vind ik eigenlijk wel slim.
En Breda vind ik best fraai. Maar om Sven gerust te stellen. De bedoeling is dat mensen na de verbouwing veel vaker via de klassieke stationshal het station betreden. In plaats van ergens langszij zoals jaren het geval is geweest.
-
Ik heb dat één keer gedaan in de Maastunnel. Met de fiets volgepakt met kampeerbagage. Dat was eens maar nooit meer. Ik moest alles schrap zetten om niet met het hele spul naar beneden te rollen.
Kwestie van oefenen, maar dan niet meteen met een volgepakte fiets. Later zal je merken dat het probleemloos lukt, de fiets in balans rustend tegen je heup.
-
Moet je niet alles achterop stouwen natuurlijk. En echt leuk wordt het pas als de roltrap stopt. ....
-
Voorwiel dwars op de trede, zelf sta je een trede hoger met het fietszadel tegen je achterwerk/heup. Dan maakt het weinig uit of je achterop je bagage hebt gestouwd of niet...en een roltrap heeft natuurlijk auslauf en staat nooit ineens stil.
-
:)
Na de tunnel doorfietsen de roltrap op.
Dan sta je trede lager.
De bagage achterop kan dan probleempje zijn.
Anderzijds zijn er liften. Ingang daarvan in de enorme ventilatiegebouwen.
-
En zo blijft er altijd wel wat te mieren ;D
-
:)
Na de tunnel doorfietsen de roltrap op.
Dan sta je trede lager.
De bagage achterop kan dan probleempje zijn.
Anderzijds zijn er liften. Ingang daarvan in de enorme ventilatiegebouwen.
Maar die deden het juiat nog niet.......
Mieren mag.
-
Niet werkende liften vind ik wel een dingetje, zeker als je een onderdoorgang maakt, dan moet dat toch ook werken (of desnoods een alternatief zijn (tilhulp?)).
Groeten,
Rogier
-
Tja, is vast een dilemma. Het station is open, maar een deel van de mensen kan er vanwege nog niet werkende liften niet volledig gebruik van maken. Je kan het station ook pas openen als de liften wel werken en dan kan wat langer helemaal niemand van het station gebruik maken. Voor wie is dat winst?
-
Niet werkende liften vind ik wel een dingetje, zeker als je een onderdoorgang maakt, dan moet dat toch ook werken (of desnoods een alternatief zijn (tilhulp?)).
De liften werken gewoon hoor, er is geen probleem.
Gr, Ben.
-
Dan is dat snel opgelost, in het artikel staat namelijk:
Er is meer teleurstelling. De liften op het station werken nog niet en er klinkt veel gemopper als mensen dat ontdekken. Moeders met kinderwagens, ouderen met rollators en een man met een steekkarretje: allemaal moeten ze toch met de trap. Hoofdschuddend kijkt een NS-medewerker toe hoe een reiziger zijn fiets op de roltrap zet en meeneemt.
Groeten,
Rogier
-
Ik kan me zo voorstellen dat als een station geopend word na een grote verbouwing,dat er dan een checklist is die op volgorde van belangrijk zijn,word afgewerkt.
1st je infra,seinen,beveiliging etc en dat je het zo in bedrijf stelt en verder gaat.
Dat liften dan niet bovenaan de lijst staan,kan ik me ook goed voorstellen,wellicht dus pas maandag in bedrijf gesteld ?
-
Die liften werken weer en werken ze niet dan zijn het mensen van de NS die helpen. Ook stond keurig in de noordelijke media dat er nog van alles verbouwd moet worden.
Er is duidelijk voor gekozen om eerst het treinverkeer weer aan de praat te krijgen en dat er dan nog diverse randzaken niet klaar zijn dat is dan logisch.
Het busstation wordt ook verplaatst naar de achterkant van het station en dat is pas ergens na 2026 klaar.
De treinen rijden weer en dat lijkt me het belangrijkste.