BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Pauldg op 14 July 2025, 08:52:28
-
https://www.ad.nl/binnenland/defensie-wil-oude-ns-treinstellen-ombouwen-tot-noodhospitaals-vanwege-actuele-dreiging-in-wereld~a12ca697/
Binnenkort weer een leuke variant op de baan. Natuurlijk wordt er weer levendig gestrooid met het woord wagons. Ik vraag mij af of ze complete koplopers willen ombouwen of er getrokken materieel van maken met de tussenrijtuigen. De tijd zal het leren
-
"Willen" is wat anders dan "Binnenkort weer een leuke variant op de baan" ;)
-
Getrokken materieel lijkt me logischer.
Dit ivm. onafhankelijkheid van beschikbaarheid/aanwezigheid bovenleiding.
En internationale (=NATO) inzetbaarheid.
ICR's dus...?
Ik ga mijn oude Lima's maar vast donkergroen spuiten.
-
Dat dacht ik ook. En dan iets van draaistellen met variabele asafstand zodat ze ook op Russisch grondgebied inzetbaar zijn ;)
-
Neeh hoor.
Gewoon de breedte van het spoor aanpassen zoals ze in WO 2 ook deden.
Je kunt dan ook beter diesels gebruiken of stoom, dan heb je ook geen gezeik met de bovenleiding. ;)
Kees.
-
Getrokken materieel lijkt me logischer.
Dit ivm. onafhankelijkheid van beschikbaarheid/aanwezigheid bovenleiding.
En internationale (=NATO) inzetbaarheid.
ICR's dus...?
Ik ga mijn oude Lima's maar vast donkergroen spuiten.
Even ter info:
De vorige hospitaalrijtuigen waren ald ICR.
Maar denk eens in de tegenwoordige tijd hoeveel tractie locomotieven zijn er beschikbaar?
-
Meer dan genoeg neem ik aan, of zijn er geen locs meer?
Ik vraag mij af of ze complete koplopers willen ombouwen of er getrokken materieel van maken met de tussenrijtuigen. De tijd zal het leren
De tijd is hier, het gaat om ICR en het AD is niet in staat bettrouwbare informatie te geven. :P
Sowieso is het ombouwen van de middenbakken tot getrokken rijtuigen onbegonnen werk, zeker als normale rijtuigen in ruime mate beschikbaar zijn.
-
Voldoende (diesel)tractie kan nog wel een puntje worden.
-
Ik denk dat de doorloopkoppen dan ook weer terug komen. ;D
-
"Voldoende (diesel)tractie kan nog wel een puntje worden."
Ohh ja, Stikstof uitstoot. ;) ;)
-

Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
-
Voldoende (diesel)tractie kan nog wel een puntje worden.
Ik hoorde dat de stoomloks van museumbedrijven nu geclassificeerd zijn als "strategische reserve" en met overheidsgeld bedrijfsvaardig gehouden gaan worden.
Nu nog even de 3737 opknappen... 8)
-
Deze is er al klaar voor. ;D
(https://live.staticflickr.com/65535/50388276973_16c86d73d0_3k.jpg) (https://flic.kr/p/2jLD6f6)Stoomlocomotief Dampflok Br 52 3879 DR > ÖBB > SSN > VSM (https://flic.kr/p/2jLD6f6) by Jan Barnier (https://www.flickr.com/photos/janbarnier/), auf Flickr
Foto : Jan Barnier.
Kees.
-
Ik hoorde dat de stoomloks van museumbedrijven nu geclassificeerd zijn als "strategische reserve" en met overheidsgeld bedrijfsvaardig gehouden gaan worden.
Nu nog even de 3737 opknappen... 8)
Gezellig met Bello naar het oostfront.....
Oh, en even aan AI vragen hoe een militaire marsversie van het wijsje van Thomas the Tank engine klinkt.... ;D
-
Je gaat nu wel ver Richard.
;D ;D ;D
"Voldoende (diesel)tractie kan nog wel een puntje worden."
Ohh ja, Stikstof uitstoot. ;) ;)
Kees.
Dat maakt voor oorlogje spelen niet uit.
Zie oa. Oekraïne en Gaza.
-
Het gaat mogenlijk om 24 icrmh rijtuigen. Afgelopen week heeft defensie in Amsterdam ee B en Bds rijtuig bekeken.
Marc
-
Ben benieuwd hoe ze trekkracht gaan realiseren.
Overbodige diesellocs uit het buitenland misschien?
En als zo'n trein ergens een tijdje moet staan en de loc is elders nodig: iets als een energiewagen...?
-
Een hospitaaltrein. Dan moet er ook een OK in en misschien röntgen. Ook een koelwagen als mortuarium opnemen. En oja, personeelsverblijven. Tja, er komt wel wat bij kijken hoor. Dat wordt een flinke sleep.
-
Ik vraag me af hoe dat moet gaan uitzien?
Zoiets?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250714-WA0003-6875241328ed1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250714-WA0003-6875241328ed1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250714-WA0004-6875241872fd3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250714-WA0004-6875241872fd3.jpg)
Gr. Mario
-
Als het om oefening gaat zal er wel wat gepland worden.En zou het serieus zijn dan vordert men gewoon een lok en aangezien de energievoorziening wel eens verstoord kan zijn zal het een dieseltje zijn
-
Of gewoon een container wagon met een paar generators in een container
-
Het gaat mogenlijk om 24 icrmh rijtuigen. Afgelopen week heeft defensie in Amsterdam ee B en Bds rijtuig bekeken.
Defensie heeft een A, B en BDs in Haarlem bekeken, eerstgenoemde staat nog daar.
-
En overigens al eerder vertoond, ICR als hospitaaltrein.
Zie dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=103557.msg3222324465#msg3222324465)
-
Ben benieuwd hoe ze trekkracht gaan realiseren.
Overbodige diesellocs uit het buitenland misschien?
En als zo'n trein ergens een tijdje moet staan en de loc is elders nodig: iets als een energiewagen...?
Wat dacht je van de NS 6400/6500 waar er nog genoeg van zijn!
-
Bij de privaten zijn ook genoeg (diesel)locs, die zullen in tijd van oorlog wel gevorderd worden.
-
Als trekkracht misschien bruikbaar maar voor energievoorziening vast niet.
-
een paar 64/6500 erbij . Die ook als generatorwagen dienst kunnen doen indien die er nog zijn en goed zijn . Waren zo gebouwd door eis van defensie .
-
Ik vraag me af hoe dat moet gaan uitzien?
Wat is het nut van de camouflagekleuren als je er een groot en helder rood met wit kruis op zet? ???
-
Aanzich niet veel,maar je bent in elk geval minder opvallend dan in het geel-blauw ;D
Wellicht gewoon egaal groen maken t.z.t. , het gaat er maar om dat men weet dat het geen (undercover) circus trein is,of een rijdende val ;)
Wat betreft energie voorziening kan je alle kanten op,wil je het aan de buitenkant uniform houden dan bouw je een rijtuig om tot generator wagen evt groot rolluik erin om generatoren te kunnen laden/lossen.
Boeit unformiteit niet dan kan een lage boord wagon met generatoren een idee zijn,al ziet een vijand dan wel wat hij moet raken van afstand.
Het vraagstuk trek kracht hangt weer af van wat er van bovenstaande gekozen word.
Is het antwoord,niks, ja dan kan je kiezen voor het vorderen van locs als het nodig is,of je kijkt of je zelf een loc pool aan gaat leggen,diesel of electrisch.
We gaan vanzelf wel zien,1st is zien of men echt die 24 icr rijtuigen koopt,en dan afwachten wat voor geniaal idee er word gekozen :angel:
-
Boeit unformiteit niet dan kan een lage boord wagon met generatoren een idee zijn,al ziet een vijand dan wel wat hij moet raken van afstand.
Niets, die kruizen zitten er niet voor niets op.
-
Gezien de te verwachten vijandelijke partij kun je het ding maar beter goed camoufleren en die opvallende kruizen weglaten. De Russen hebben al aangetoond zich daar niets van aan te trekken. Die gooien gewoon alles plat wat ze in het vizier krijgen. Ziekenhuizen, kleuterklasjes, inkoopcentra en wat dies meer zij.
-
Gebeurt in Gaza ook.
Gaat miss. wel standaard worden, de wereld lijkt wel gek geworden.
Maar dat is allemaal iets voor een geopolitiek forum.
Ben wel benieuwd wat het gaat worden met die treinen, en of andere landen soortgelijke dingen gaan doen.
-
Naast rijtuigen is het ook goed om aan tractie te denken. Aan de andere kant huurt defensie nu ook al tractie in voor haar (materieel)treinen. De 6400en zijn geschikt om als energieleverancier te werken. Ik herinner mij nog een Koninginnedag (toen bestond dat nog) in het Noorden van het land, waarbij 3 6400en werden gebruikt voor de Koninklijke trein. 1 van de machines was in gebruik voor de energievoorziening.
Groeten,
Rogier
-
Klopt, bij een 6400 drijft de dieselmotor een synchrone draaistroomgenerator aan, de door deze generator opgewekte wisselspanning wordt vervolgens omgezet in 1500V gelijkspanning, waarna hier een in frequentie- en spanning variabele wisselspanning wordt gemaakt, waarmee de asynchrone draaistroom tractiemotoren worden aangestuurd.
De 1500V= van de tussenkring kan ook gebruikt worden voor het voeden van externe gebruikers.
-
Gezien de te verwachten vijandelijke partij kun je het ding maar beter goed camoufleren en die opvallende kruizen weglaten.
Waarmee de trein een legitiem doelwit wordt en de aanval geen oorlogsmisdaad meer is, goed idee. (y)
-
Schijnbaar is uit het collectief geheugen, het 'proefbedrijf met reizigers' verdwenen wat in november 1992 werd gehouden tussen Utrecht CS en Hilversum. Vanwege werkzaamheden aan de bovenleiding was er geen elektrische tractie mogelijk. Juist daarom werd deze test uitgevoerd. Er reden drie stammen met 3 ICR's en drie 6400-en. Twee stuks voor de tractie (er hoefde dan niet omgelopen te worden) en een als energieleverancier. Op 7 juli zat in één stam nog een plan W maar die was op 8 november niet aanwezig. Plaatje bij Hollandsche Rading:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/VF014-6878a83a23c3f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/VF014-6878a83a23c3f.jpg)
Voor de liefhebbers heb ik ook nog de nummers van de locs en gebruikte rijtuigen (het nummer van de vervangende ICR voor die plan W is mij niet bekend). Ja, er reed ook plan U maar dat doet in dit verhaal niet ter zake.
Groet, Raymond van den Hoven
-
Die plan W was eruit gehaald, omdat die fungeerde als stoorzender. Deze bijzondere 'treinstellen' konden toch al de dienstregeling niet halen, dus extra sores zit je dan niet op te wachten.
-
Schijnbaar is uit het collectief geheugen, het 'proefbedrijf met reizigers' verdwenen wat in november 1992 werd gehouden tussen Utrecht CS en Hilversum....
Dat is al uit mijn geheugen verdwenen, dus na dik 30 jaar zeker uit het collectieve geheugen ;D .
-
Als ik eerlijk ben, ik denk niet dat dit ooit in mijn geheugen heeft gezeten. Ik wist alleen van de Koninklijke trein, maar leuk dat het vaker is voorgekomen. Was de technische mogelijkheid van de 6400 om met reizigersrijtuigen te rijden een voortvloeisel van de 2200en in trek/duwdienst destijds?
Groeten,
Rogier
-
Nee, dat was een wens van Defensie en alleen de 6461 - 6475 waren daarvoor geschikt. Op die manier konden ze ook geen tractie leveren, vandaar de extra loc.
-
Dank voor de toelichting (y). Weer wat geleerd.
-
Daarvoor was er maar één loc die als zodanig kon worden aangepast: de 2447. Dat was ook wel erg magertjes.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/001-687a1921dd098.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/001-687a1921dd098.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/016-687a1922119b1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/016-687a1922119b1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/018-687a19226126f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/018-687a19226126f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/019-687a1922dbfc1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/019-687a1922dbfc1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/020-Dia-doos-III-007-687a192308ed0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/020-Dia-doos-III-007-687a192308ed0.jpg)
Roosendaal, heel lang geleden. ;D
-
Hier even een reactie van de moderatie: we hebben een melding dat de titel aangepast moet worden omdat het om ICR rijtuigen gaat.
in principe lijkt dit terecht, maar in de openingspost wordt het originele persbericht gelinkt waarin gesuggereerd wordt dat het om koplopers gaat..
er staat immers een plaatje van een koploper en men spreekt van treinstellen. nu heeft de pers daar wel vaker last van dus due discussie hoeven we niet te herhalen.
Maar voor nu laten we de titel zoals deze is.
-
Echter is het allang bekend dat het om ICR'en gaat, en daarvoor ook een aantal rijtuigen naar Haarlem geweest zijn voor een bezichtiging aan Defensie.
-
Daarvoor was er maar één loc die als zodanig kon worden aangepast: de 2447. Dat was ook wel erg magertjes.
2457. En na zijn afvoer is het geloof ik een of twee keer met een andere loc gedaan. Het was niet een al te grote aanpassing, iets met het omleiden van de stroom ofzo.
-
er staat immers een plaatje van een koploper en men spreekt van treinstellen.
Het plaatje is ter illustratie aldus de tekst onder de foto: een NS trein.
Ik zou het toch maar veranderen voor de helderheid, er worden geen koplopers van rode kruizen voorzien.
-
En overigens al eerder vertoond, ICR als hospitaaltrein.
Zie dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=103557.msg3222324465#msg3222324465)
Is voor defensie inderdaad allemaal al gesneden koek.
Kennelijk wil men nu permanent hospitaaltreinen klaar hebben staan.
Tot op heden foto's van de buitenkant gezien.
Ben destijds gedeeltelijk door de trein gelopen (kon niet overal komen) en een dia geschoten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ICR-ambuu-687bf5ca3c11c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ICR-ambuu-687bf5ca3c11c.jpg)
Zo zag destijds een verbouwde ICR uit met brancardliggers.
Mvg, Johan
-
Persberichten zijn altijd kloppend dus de titel blijft zo, daarover is geen discussie nodig.
In de pers is nooit gemeld dat het om koplopers ging. Alleen het woordje 'treinstellen' zou nog daar naar kunnen verwijzen, maar zelfs ICR stammen worden al jaren als 'treinstel' gebruikt en aangeduid.
Die koploper staat toevallig erbij 'als illustratie'. Dat doet het AD zo'n beetje altijd. Het is al een klein wonder dat er ubrhaupt een nederlandse trein bij staat. Meestal gaat de stagair (ik hoop tenminste altijd dat het een stagair is) niet verder dan het eerste 'trein' plaatje van Getty en had er een amerikaans stuk spoor bij het artikel gestaan.
-
2457. En na zijn afvoer is het geloof ik een of twee keer met een andere loc gedaan. Het was niet een al te grote aanpassing, iets met het omleiden van de stroom ofzo.
De 2457 was het inderdaad eerst en het langste dus. Dank voor de correctie, Sicco. Laatste inzet als energieleverancier in juni 1989. In 1991 was het wel de 2447, die daarvoor nog was aangepast.