BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Wim R op 03 June 2008, 15:22:40
-
Om maar meteen iets te posten, dit bericht.
Ben momenteel o.a. bezig deze loc te bouwen.
Een HSM breedspoorlocomotief uit 1840.
(http://i269.photobucket.com/albums/jj76/ritze071/HSMVulcanus_.jpg)
Op dit moment ben tot hier.
(http://i269.photobucket.com/albums/jj76/ritze071/IMG_3010_.jpg)
Ook de drijfstangen en buitenliggende krukken zijn al af.
-
hij wordt kicks, maar dat wist je al. ;D
-
Vulcanus is toch dat Griekse mythologische figuur? En hij was zo misvormd dat hij de Olympus is afgegooid? Nou, deze Vulcanus kan je zeker niet misvormd noemen, hij wordt echt mooi ;D
-
Ik neem aan (aan de bedrading te zien) in H0 en compleet zelfbouw? Of is het een bouwpakket?
-
Ketel en frame lijken verdacht veel op dat van de Arend 8) Twee x frame + 1 x verlengde ketel (vuurkist) en daar is tie dan Knap hoor.
SK
-
Leuk, leuk, leuk.
Ik ben ook wel benieuwd naar de schaal. Aan de draadjes te zien ongeveer H0. Welke spoorwijdte neem je dan en hoe bouw je de rails?
-
Moet je eens op zijn site kijken. Daar staat veel uitleg.
-
Ik heb idd onderdelen van een bouwpakketje van de Arend gebruikt, omdat de Vulcanus veel dezelfde afmetingen had als de Arend en de Amstel en aanverwante modellen.
Deze aangepast. Wat niet viel aan te passen opnieuw gemaakt.
Hij is idd H0 op breedspoor. Komt neer op een spoorwijdte van 22,5 mm.
Heb op mijn baan over de gehele rijlengte een extra rail aan gebracht.
Bekijk mijn site maar eens. Ik heb het daar allemaal uitgelegd en geillustreerd met de nodige foto's.
-
Ik heb het gelezen, leuk Wim.
Misschien toch nog eens een apart stukkie breedspoor maken met profielen die overeenkomen met hetgeen destijds gebruikelijk was? Gewoon holle hoedprofielen, dacht ik.
-
Dat is nog eens een bijzonder model! Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat.
Ik meen gelezen te hebben dat het origineel niet bepaald een succes genoemd mocht worden. Mede door de twee gekoppelde drijfwielen voor een loopwiel dat een grotere diameter dan de drijfwielen had...
Eelco
-
Dat heb je heel goed Eelco. Dat maakt juist voor mij dit model zo bijzonder.
Iedereen kent de Arend, de Hoop en aanverwante locs. Overigens heb ik daar ook modellen van rijden. Kijk maar eens op mijn site.
En Henk, als je mijn site goed hebt bekenen dan heb je ontdekt dat mijn baan een museumlijn moet worden.
Met opzet voor deze vorm gekozen, omdat mij dat net even wat vrijheid geeft om niet in alle details helemaal periodegebonden te zijn. Alhoewel ik er naar streef om met landschap en gebouwen wel rond 1930 te blijven.
Met het rollend materieel ga ik niet verder dan ongeveer 1950.
Afgezien dan van de Blauwe Engel. Dat vond ik altijd al zo'n mooie trein. Die moest ik een keer bouwen.
-
Ik heb je site inderdaad bekeken, prachtig om te zien, dat breedspoormaterieel!
Eelco
-
Nou Eelco, je hebt zelf anders ook een interressante site.
Hoe komt iemand op het idee om deze penningen te verzamelen?
En nog even dit: dat boek van de NCS. Staan daar tekeningen e/o foto's van het materieel van de NCS. Zo ja, is er dan een mogelijkheid dit te scannen en mij te mailen?
-
Er staat welgeteld één min of meer complete foto in van rijtuig A2 (latere NS 6001). De overige foto's laten alleen de feestelijk versierde stations zien. op eentje steekt nog net een stukje locomotief in beeld, maar er is te weinig van te zien om herkenbaar te zijn.
Als je wil kan ik een paar scans proberen te maken en je deze mailen.
En tjsa, hoe kom ik er op penningen te verzamelen. Het is een mooie combinatie van mijn voorliefde voor geschiedenis, spoorwegen en kunst. Laten we het daar op houden... ;)
Eelco
-
In die foto van NCS A2 ben wel geinterresseerd. Als je het doen wilt graag.
Mijn e-mail adres vind in mijn profiel.
Vast bedankt.
-
Dat is nog eens een bijzonder model! Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat.
Ik meen gelezen te hebben dat het origineel niet bepaald een succes genoemd mocht worden. Mede door de twee gekoppelde drijfwielen voor een loopwiel dat een grotere diameter dan de drijfwielen had...
Eelco
de vulcanus deed het toch juist vrij goed? de Leijden was wel een ramp, maar dat was een totaal ander soort loc.
-
In de breedspoorbijbel van Van Reeuwijk staat in ieder geval een citaat met de strekking dat de Amstel en de Vulcanus 'over het algemeen wel voldoen'. Dat is toch mooi voor de eerste locs ooit in Nederland gebouwd.
-
Erg veel vergelijkingsmateriaal had men ook weer niet...
-
Nee, het waren loc 5 en 6. :D
-
Klopt inderdaad, ik heb Van Reeuwijk er ook even op nageslagen en het waren inderdaad goede locomotieven voor een eerste Nederlandse poging.
Eelco
-
Ik had het ook meer over de aandrijving. De twee gekoppelde assen en een loopas die groter is dan de drijfassen. waren voor dit model wel bijzonder.
Alle andere loc's van dit type waren maar op een as aangedeven, met grote drijwielen en kleine loopwielen.
Dat maakte het voor mij zo bijzonder om deze loc te bouwen.
-
ik heb zo'n vaag vermoeden dat de loc oospronkelijk ook als 1A1 geplanned is, daar de wielen voor besteld waren en later van de loopwielen aangedreven wielen gemaakt zijn.
-
De drijfwielen van deze loc zijn aanmerkelijk groter da de loopwielen van zijn voorgangers. Dat denk ik dus niet.
Ik heb ook geen idee waarom er wel voor deze indeling gekozen is.
Twee gekoppelde assen, ok. Grotere loop- dan drijfwielen is voor mij ook vraagteken.
-
Begin te vorderen.
Binnenkort weer een update.
-
Ik denk dat het grote loopwiel voornamelijk constructietechnisch makkelijker uitkwam. Zo hoefden ze niet onder de vuurkist nog een ingewikkeld steunpunt te maken en kon alles netjes op hetzelfde frame..
Waarom ze echter nog groter zijn dan de drijfwielen??
-
De beloofde foto van de vordering.
Aandrijving gereed, drijfstangen getest.
Moet nog veel aan gebeuren:
Schoorsteen,
Ventielen,
Tender,
Hekwerk
Op kleur brengen.
Voorlopig nog zat te doen.
(http://i269.photobucket.com/albums/jj76/ritze071/IMG_4662_.jpg)
-
Mooi Wim, zoals altijd. Klasse :) ;)
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Even een update.
Het hekwerk is geplaatst, en de vering voor de assen in elkaar gelijmd.
Deze moeten nog wel worden afgewerkt.
(http://i269.photobucket.com/albums/jj76/ritze071/IMG_4691_.jpg)
-
Mooi, hoor! Ben zelf een tijd geleden begonnen aan 'De Snelheid' ook op basis van 'De Arend'.
Maarten
-
Laat eens wat zien Maarten.
Ben benieuwd.
-
Vulcanus is geschilderd.
Nu de drijfstangen er op, en hij af.
(http://i269.photobucket.com/albums/jj76/ritze071/IMG_4700_.jpg)
-
Schandalig
netjes wel te verstaan. ;)
-
Heb dank.
-
Hij's fraai Wim! Of is het een zij?
-
Sooow,
Das een plaatje! 8)
Komen er nog wagens bij ook?
Oscar
-
Er zijn er al, kijk maar eens op mijn site.
-
Wim,
Je website doet het niet. ???
Oscar
-
Doet het prima! ;)
-
Krijg zo'n bladiebla dat de website het niet meer doet onder dit adres.
Wrom doetie het bij jou wel dan?
-
Geen idee. Rekening wel betaald? ;D
-
Ja dit doet het wel dus daar ligt het niet aan.
Maar misschien omdat jij er al op zit, niet meer dan 1 kijker per keer?
Drukdrukdrukdrukdruk...
-
Even een vraagje, wat voor wielen gebruik jij? De originele "Arend"wielen hebben geen flens! vandaar mijn vraag.
SK
-
Ik heb hiervoor wielen van Alen Gibson gehaald bij Piet Peetoom.
De achter heeft een andere maat, had niet op voorraad.
Worden besteld. Komen binnenkort binnen.
De wielmaat respectievelijk: drijfwielen 17 mm, loopwielen 18 mm.
Wat het aantal spaken betreft, kon alleen 15 spaaks krijgen in de juiste
diameter.
In de praktijk valt dat echt niet op.
-
Duidelijk
SK
-
Sorry dat een update uitblijft, maar een tijdje geleden is de Vulcanus gevallen en uit elkaar gespat.
Krijg hem niet meer lekker lopend. Heb het project even aan de kant gelegd.
Komt wel weer goed, maar heb even geen inspiratie.
-
Oesje dat is erger, ik zou zeggen zet hier een foto van de gehavende loc maar ik kan geen bloed zien. Hopelijk krijg je het terug in zijn oorspronkelijke staat want het is een mooie loc.
-
....en uit elkaar gespat.
Ja ja, Wim..... tegen de muur gesmeten natuurlijk omdat het niet lukte.... ;)
Alle gekheid. Jammer Wim. Ik hoop dat we snel zien dat je het weer op orde hebt gekregen, het zou jammer zijn van alle moeite die je er tot nu toe in gestoken hebt.
-
Ja ja, Wim..... tegen de muur gesmeten natuurlijk omdat het niet lukte.... ;)
Sssssst.........niet doorvertellen hoor.
PS. Ben wel met wat anders begonnen. Maak er pas melding van als ie af is en rijd.
-
Welnu, ik ben eindelijk helemaal klaar met dit model.
Dit is het eindresultaat. Loopt goed.
(http://i269.photobucket.com/albums/jj76/ritze071/HSM-Vulcanus/IMG_0227_.jpg)
-
Dat ziet er mooi uit Wim! Kun je verklappen waar het motortje verstopt zit? Ik heb nog een Arend en wil die ook rijvaardig gaan maken. Ik zal in elk geval eens in Houten langs gaan voor wat wielen...
Groet, Bessel
-
ik denk in de tender??
eric
-
Kep um zaterdag gezien leive in het eggie, echt mooi.
Alleen wel jammer dat ik de wielen niet onder de wielenpers mocht leggen, want hij is toch echt te breed hoor :(
-
Ik heb z'n site inmiddels gevonden waar de bouw van de Vulcanus is beschreven, een fraai stukje techniek op de vierkante milimeter! En de motor zit inderdaad in de tender ;)
-
Dank jullie wel mannen.
De motor in de tender, is een Fleischmann.
Komt uit de Anna.
-
Ik heb hem/haar ook live gezien! Mooi stukje modelbouwvakwerk Wim. :)
Maar hoe moet dat nou verder met Anna?? :'(
Gr.Jaap
-
Slimme manier om een stukje printplaat te gebruiken! Mooi dat in zo'n kleine tender een motor past!
Misschien mijn Arend ook maar eens motoriseren. Ik ben trouwens ooit begonnen om de Snelheid op basis van het Arendbouwpakket te maken.
Maarten
-
Ga die eens met gezwinde spoed afmaken dan!
-
ja, wat hij zegt. >:(
-
Jaja, eerst nog wat anders, zoals het meetrijtuig waar ik deze week mee bezig ben:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,5035.0.html
Maar daar hoor ik jullie natuurlijk weer niet over.
Maarten
-
Ja euh, daar ben je niet alleen deze week mee bezig natuurlijk... ::) ;D