BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Peter.v.L op 01 July 2025, 01:03:51
-
Ha medespoorders,
Bij een kennis hebben we een grote baan en Esu Ecos2 met een 4A Esu EcoBoost.
Gezien het aantal terugmeldingen (100+ blokken met meeste 2 melders) 10-tallen wissels, arm en lichtseinen, diverse rijtuigen met LED en oude gloeilampjes, kreeg de centrale het een beetje te warm. Oplossing, we zetten er een 7A EcoBoost bij en voeden de magneetartikelen en lichtseinen en de 3 EcosLink modulen apart.
Voor de terugmelding las ik bij de Esu Detector dat de massa’s aan elkaar gelegd moeten worden en de betreffende booster de voeding voorzien van de bijbehorende Detector of deel van de detector.
Ik heb een schets gemaakt, maar voor we alles gaan bouwen, willen jullie eens meekijken of alles zo klopt?
Er zitten ook nog een enkele K83 en K84 op, die wilde ik aan de voeding van de centrale knopen (minst belast, geen continue belasting).
Op de grote en kleine baan zitten uiteraard meerdere Esu Detectors
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/07036743-8d76-4af3-9a57-dd3bfc065d77-68631684b6eee.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/07036743-8d76-4af3-9a57-dd3bfc065d77-68631684b6eee.jpg)
-
Een korte opmerking. De boosters moeten een gescheiden circuit voeden, kortom beide raillassen moeten worden geïsoleerd. Daarom plaats ik vraagtekens bij de verbinding Spoor 0 tussen de Boosters en de ECoS. Trouwens de Boosters kun je gewoon aansluiten op de ECoSLink Terminal en daarna op de ECoS middels de ExtendedLink. Daardoor ben je flexibeler in het plaatsen van deze boosters.
Rob
-
De boosters moeten een gescheiden circuit voeden, kortom beide raillassen moeten worden geïsoleerd. Daarom plaats ik vraagtekens bij de verbinding Spoor 0 tussen de Boosters en de ECoS.
Op dit punt zie ik in de handleiding van de EcoSboost een merkwaardige tegenstrijdigheid.
Bij het 2-railsysteem geven ze aan dat beide spoorstaven tussen de boostergebieden geïsoleerd moeten worden.
Bij het 3-railsysteem alleen maar de middengeleider en niet de spoorstaven. Kan iemand dat verklaren?
Vraag aan Peter: over welk railsysteem gaat het?
-
bij 3 rail zijn de rails massa en die is gemeenschappelijk bij de esu boosters.Middelrail/puko's is de positief en die moet gescheiden. Bij 2 rail heb je stroomdetectie en dat werkt gans anders.
Bij esu is bij alles de massa gemeenschappelijk dus waar je overige componenten zoals terugmelders aankoppeld is in principe gelijk maar die worden toch direct aan de centrale gekoppeld.
Heb hier de ganse installatie van esu met 3 boosters en alle massa's aan elkaar.De centrale en boosters gekoppeld op de link en terugmelders aan centrale.Die stuurt enkel het programmerspoor aan.
-
Maar wat is er dan op tegen om bij 2-rail de spoorstaaf op de 0-aansluiting gewoon te laten doorlopen?
-
keerlus ?
-
Inderdaad, een keerlus zou problemen kunnen geven. Maar in een baan zonder keerlussen kun je de 0-staaf laten doorlopen. Ik zou niet weten wat daar op tegen is.
-
Vraagje aan ESU?
Inderdaad.
Een keerlus is inderdaad, een heikel punt bij 2L. Als de TS een 2L gebruikt, dan kan een keerlus, die ook gedetecteerd moet worden, een vervelende situatie opleveren. Zelf geen elektronicus, heb ik gekozen voor een FrogJuicer. Deze printplaat is eenvoudig in gebruik. In eerste instantie gebruikte ik deze voor de polariteit van de wisseltongen. Nu gebruik ik deze schakeling ook voor terugmelding van de blokken in een keerlus.
In dit geval wordt de ECoSDetector gevoed vanuit de Frogjuicer, die op zijn beurt de spanning krijgt van de ECoS / Booster. De Detector geeft de data door via de link. Doorverbinden van de massa leidt meteen tot een kortsluiting.
Rob
-
Oplossing irrelevant.
Rob
-
Ha, excuus voor de late reactie, het betreft 3-rail inderdaad. (y)
De link naar de detectoren had ik al getekend, ik heb alleen niet de railaansluitingen getekend, het betreft meerdere detectoren in de beide banen.
De EcosLink modulen hangen vlak bij de centrale, was niet mijn keuze, nu worden er zeer lange detectordraden gebruikt. Maar goed, nog geen hele vreemde meldingen gehad, een enkele spookmelding maar dat lag meer aan de kwaliteit van het rails leggen. Alle onderbrekingen van de spoorstaven K-rails waren niet gelijmd waardoor de railstaven gingen verlopen. Het advies gegeven deze dus te lijmen om verdere spookmeldingen te voorkomen.
We hadden eerst de nul ook gescheiden, maar nu zag ik inderdaad in de handleiding dat de nul overal was doorverbonden.
We gebruiken massadetectie.
We hopen zo de eerder zwaar belaste centrale wat meer lucht te geven met de extra voedingen en een extra booster.
Wordt het allemaal niet zo warm meer ;)
-
200 meter rails en 40 wissels hier en nergens gelijmd. Als isolatie de plastiek dingetjes gebruikt van fleischmann en als extra verbinders die van piko. Zelfs bij flex rails niks dat verloopt.om de 1.5 m verbinding massa en puko's en alles rijd perfect.
-
Beter! Bij hem verschuif de doorgeslapen K-rail en na een paar weken raakt dan het massa detectie gedeelte weer de andere rail en hop, spookmelding. Vooral op de veelbetreden stukken.
-
slijp geen rails door.Maak dat het past en ipv een volledige rail gebruik ik 2 halve lengtes en isoleer. Kan je simpel de terugmelding solderen aan het rail lipje Kost niks meer op het einde en is veel betrouwbaarder
-
Doorslijpen en een beetje secondelijm ertussen. Geen verschuivingen meer.
Groet,
Jan
-
Ha, dank voor de tip, hij heeft alles al geslepen, dus het wordt de lijm (y)