BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: astrantia op 24 June 2025, 17:08:19

Titel: keerlusproblemen
Bericht door: astrantia op 24 June 2025, 17:08:19
Hoi, ben bezig mijn baan op te bouwen. Wist het nog niet, maar er bleek een z.g. keerlus in te zitten. Heb hiervoor nu een module van tams, de KSM-3 gebouwd. Was leuk werk, en blijkt het nog te doen ook..... Met een Sik werkt alles goed, maar met de Roco DB 218 blijft hij elke keer steken bij het inkomen van de keerlus. Wie heeft er een suggestie, wat te doen?
Titel: Re: keerlusproblemen
Bericht door: Eric v C op 24 June 2025, 18:05:25
Astrania,

De handleiding van TAMS KSM-3 schrift
https://asset.conrad.com/media10/add/160267/c1/-/nl/001407489ML04/gebruiksaanwijzingen-en-veiligheidsinformatie-1407489-tams-elektronik-49-01136-01-ksm-3-keerlusmodule-kant-en-klare-module.pdf (https://asset.conrad.com/media10/add/160267/c1/-/nl/001407489ML04/gebruiksaanwijzingen-en-veiligheidsinformatie-1407489-tams-elektronik-49-01136-01-ksm-3-keerlusmodule-kant-en-klare-module.pdf)

De drempelwaarde voor de polariteit wissel is afhankelijk van de gebruikte gelijkspanning en moet daarom individueel middels een trimpotmeter ingesteld worden.
Om de juiste instelling te bereiken, gaat een LED op de KSM-3 aan, zodra de drempelwaarde (voor de desbetreffende modelbaan) optimaal ingesteld is.
Daarmee wordt zeker gesteld, dat beschadigingen aan de wielen, sleepcontacten en rails doeltreffend voorkomen worden en het voertuig de isolaties schokloos passeert.


Trimmpotmeter R8 10 k  (staand) Zie schema in de handleiding

Had je dat ook gedaan?

Eric
Titel: Re: keerlusproblemen
Bericht door: astrantia op 24 June 2025, 19:13:28
Ja, heb er wel aan gedraaid, maar led brandde niet. Dacht dat het iets met afstelling van een wissel te maken heeft, die ik er niet aan heb zitten.
Titel: Re: keerlusproblemen
Bericht door: astrantia op 25 June 2025, 12:23:29
Heb er natuurlijk wel een wissel voor de lus, maar bedien deze digitaal met de Z21....... wat nu verder?
Titel: Re: keerlusproblemen
Bericht door: saskia op 25 June 2025, 12:33:44
Astrantia,

Het gaat hier niet over het wissel waarover de trein rijdt  maar over het omschakelen van de polariteit van de spanning, na het overschrijden van de rail-onderbreking. ;D
Titel: Re: keerlusproblemen
Bericht door: Remunj op 25 June 2025, 12:50:50
Heb je alle isolaties op de juiste plek zitten?
Misschien een schemaatje hoe je het nu hebt aangesloten plaatsen.
Titel: Re: keerlusproblemen
Bericht door: astrantia op 25 June 2025, 16:48:22
Hier nog even een simpele tekening  :-[ van de keerlus gemaakt..... Heb ook de isolaties aangegeven. Snap er nog niets van. De Sik van Roco gaat er perfect door, van twee kanten, zou je toch zeggen dat de lus het goed doet, en de DB 218 van Roco blijft bij het kruisje bij de pijl steken. Heb nog wat gedraaid aan de potmeter, maar heb het ledje nog nooit zien branden. Alles Zou het misschien kunnen, dat de wielen van de Sik dichterbij staan dan van de DB 218? Ook alle soldeerpunten van de KSM-3 onder een loep nagekeken, en met een koperborsteltje nog voor de zekerheid schoongemaakt, ziet er verder goed uit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC02704-685c09f82e6b9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC02704-685c09f82e6b9.jpg)
Titel: Re: keerlusproblemen
Bericht door: saskia op 25 June 2025, 20:15:36
Als je de handleiding van de KSM-3 leest, zie je ergens staan dat het wissel tegelijkertijd ( op het juist ogenblik ) moet omgeschakeld worden.
Is dat bij jou het geval ?, want volgens de handleiding zou dat een probleem kunnen geven.

4.1. Die Kehrschleife von der Anlage trennen Trennen Sie zunächst die Kehrschleife komplett vom übrigen Gleisnetz. Die beiden Trennstellen sollten möglichst direkt an der Weiche angeordnet werden.

Jeder der beiden Trennstellen ist eine Weichenstellung fest zugeordnet. Ob es sich um die Stellung "Abzweig" oder "geradeaus" handelt, ist von der konkreten Einbausituation abhängig. Daher müssen Sie nach dem Anschluss prüfen, ob die Weiche "richtig" schaltet, wenn die Lok beim Ausfahren aus der Kehrschleife die Trennstelle überquert. Ist das nicht der Fall, müssen Sie die beiden Weichenanschlüsse (X3-1 und X3-3) miteinander vertauschen.
Titel: Re: keerlusproblemen
Bericht door: RobVille op 25 June 2025, 21:54:18
Geef eens een volledig schema waarbij je ook aangeeft hoe je het hartstuk van de wissel hebt gepolariseerd.

Rob
Titel: Re: keerlusproblemen
Bericht door: astrantia op 25 June 2025, 23:15:33
Is me nog niet duidelijk wat nu de ,,wissel" is? Er zit ook nog een groen stekkertje aan de module, met 3 aansluitingen eraan. Waar moet dit nu aangesloten worden? Zit op het schema gewoon tegen de rail aangeplakt.....
Titel: Re: keerlusproblemen
Bericht door: Ronald Halma op 25 June 2025, 23:21:43
Lees pagina 25 en 26 van de genoemde gebruiksaanwijzing eens. Een wissel is optioneel en kan aangesloten worden, het moet niet.

En dat is niet tegen de wissel aangeplakt, dat zijn de 3 aansluitingen van een wisselaandrijving :)
Titel: Re: keerlusproblemen
Bericht door: astrantia op 25 June 2025, 23:43:56
Die wissel heb ik er al aangesloten zitten, aangedreven door een decoder via de Z21 op een tablet. Ik hoef dus dat groene stekkertje niet te gebruiken.....
Titel: Re: keerlusproblemen
Bericht door: Ronald Halma op 26 June 2025, 00:10:49
Maar die aansluiting is juist daarvoor.... om die wissel door de keerlusschakeling te laten bedienen.
Titel: Re: keerlusproblemen
Bericht door: Lobomotion69 op 26 June 2025, 02:59:03
Ja, dat kan maar het moet niet. Evenzo met de stand van de wissel wat hierboven al eens aangehaald is. Het wissel dient in de juiste stand te staan voor het in- nen uitrijden. Hoe je dat regelt is bijzaak en heeft niets met het ompolen van de keerlus te maken. Men dwaalt weer af in bijzaken.
Het feit dat het ledje niet aan wil gaan is mi veel belangrijker. De module doet niets anders dan een kortsluiting detecteren en daarop reageren door de polariteit om te wisselen. Hierbij is de te detecteren kortsluitstroom het referentiepunt. Je zult dus met meetapparatuur aan de slag moeten om uit te vogelen hoe groot die is bij de Sik en bij de BR218.
Titel: Re: keerlusproblemen
Bericht door: Ronald Halma op 26 June 2025, 08:29:20
Ja, dat kan maar het moet niet. Evenzo met de stand van de wissel wat hierboven al eens aangehaald is. Het wissel dient in de juiste stand te staan voor het in- nen uitrijden. Hoe je dat regelt is bijzaak en heeft niets met het ompolen van de keerlus te maken. Men dwaalt weer af in bijzaken.

We dwalen niet af in bijzaken en je moet goed lezen:

Lees pagina 25 en 26 van de genoemde gebruiksaanwijzing eens. Een wissel is optioneel en kan aangesloten worden, het moet niet.

En dat is niet tegen de wissel aangeplakt, dat zijn de 3 aansluitingen van een wisselaandrijving :)
Titel: Re: keerlusproblemen
Bericht door: astrantia op 26 June 2025, 09:48:31
OK, alles gelezen. Maar hoe verklaren jullie dan dat de kleine Sik van Roco wel goed door de lus heen en ook weer terug rijdt, en de Roco DB 218 elke keer op dezelfde plek blijft steken?
Titel: Re: keerlusproblemen
Bericht door: maartenvdb op 26 June 2025, 10:09:32
Wat bedoel je met : " op dezelfde plek " ?
Links of rechts in de keerlus, inrijdend of uitrijdend, motordraaistel voorop of achterop ?
En hoe is dan de beginstand  van de keerlus ?  "Fout" , dus dan moet eerst geschakeld worden, of "goed", dus dan zou de loc zonder schakelen van de module moeten kunnen doorrijden ?
En stoppen, is dat kortsluiting of geen spanning op één van de 4 stukken rail ?

Waarom al deze  vragen, kun je denken. Uiteraard om exact het gebeuren te kunnen overdenken, want de summiere info " stopt" niet geeft.

Mijn vermoeden is, dat het te maken heeft met de indeling in draaistellen, dus de stroomafname.
Titel: Re: keerlusproblemen
Bericht door: Ronald Halma op 26 June 2025, 10:23:20
OK, alles gelezen. Maar hoe verklaren jullie dan dat de kleine Sik van Roco wel goed door de lus heen en ook weer terug rijdt, en de Roco DB 218 elke keer op dezelfde plek blijft steken?

Alles doorlezende in de handleiding denk ikzelf dat het stuk tussen de wissel en beide isolaties in de 2 sporen het probleem zijn. Dus te dicht aan de wissel geplaatst. Mogelijk verstoord de polarisatie daar je loc/polig van de schakeling. Tis maar een idee  ;)
Titel: Re: keerlusproblemen
Bericht door: Frank 123 op 26 June 2025, 13:07:24
Ik neem aan dat de stop van de DB 218 door kortsluiting komt ?

In combinatie met korte wielbasis (en posities stroomafname) van de sik en de lange wielbasis van DB 218 zou ik eerst eens zoeken of de DB 218 niet op 2 tegenovergesteld gepolariseerde railsecties staat.

Titel: Re: keerlusproblemen
Bericht door: Ronald Halma op 26 June 2025, 13:45:08
Zoiets bedoelde ik, ergens maakt deze een extra sluiting die niet gewenst is.
Titel: Re: keerlusproblemen
Bericht door: saskia op 26 June 2025, 13:46:09
Ik zou toch dat wissel eens aansluiten op de daar voor voorziene klemmen op die KSM, en even tueel dan nog die draden naar het wissel  andersom aansluiten, bij nog altijd een fout.
volgens de beschrijving zou deze toch van invloed "kunnen" zijn. ( stand van wissel tegenover polarisatie van de schakeling op hetzelfde moment.)
je kan de fout alleen maar vinden door te proberen, en dan oorzaken uit te sluiten.
Titel: Re: keerlusproblemen
Bericht door: Ronald Halma op 26 June 2025, 14:04:12
Eens  (y)
Titel: Re: keerlusproblemen
Bericht door: astrantia op 26 June 2025, 15:24:37
Heb misschien een idee over de Sik. Hierin zit een batterij, die nog een aantal seconden de stroom vasthoudt, als je hem van de rails afhaalt. Hiermee kan hij wellicht de blokkade overbruggen.
Stoppen is altijd kortsluitiing, moet de lok verplaatsen en de blokkade bij de Z21 weer opheffen.
Op de tekening stopt hij bij het kruisje links.
Heb nog wat foto's gemaakt, misschien zien jullie er nog een idee in, wat de fout is......

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC02707-685d49d750391.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC02707-685d49d750391.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC02708-685d49d79b30d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC02708-685d49d79b30d.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC02709-685d49d9ddad1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC02709-685d49d9ddad1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC02710-685d49da40193.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC02710-685d49da40193.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC02711-685d49dc057ac.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC02711-685d49dc057ac.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC02713-685d49dd5e279.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC02713-685d49dd5e279.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC02712-685d49dcad33a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC02712-685d49dcad33a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC02714-685d49deba52a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC02714-685d49deba52a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC02715-685d49df52001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC02715-685d49df52001.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC02716-685d49e0cffa9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC02716-685d49e0cffa9.jpg)
Titel: Re: keerlusproblemen
Bericht door: Josephes op 26 June 2025, 15:42:38
Volgens mij heb je alles buiten de keerlus aangesloten.
Als je in de lus van wissel 3 naar wissel 2 gaat is er geen aansluiting gemaakt.
Jos
Titel: Re: keerlusproblemen
Bericht door: maartenvdb op 26 June 2025, 15:45:21
Mij vallen 2 dingen op, uit de foto's:

Wissel 3.  Deze geeft mogelijk geen spanning door aan het na het puntstuk gelegen deel van de keerlus.
Zo ongeveer wat Josephes ook zegt.

De isolatie in de messing rail (zaagsnede).  Deze heeft nog een "lip" aan de ene kant.  Mogelijk niet door en door ?  Remedie: in ieder geval wegknippen voor absolute zekerheid over de isolatie.

T.a.v. wissel 3:  die krijgt ook nog spanning van de andere kant ?  Of hoe heb je dat andere stuk aangesloten ? Maakt dat geheel deel uit van de keerlus ?
Titel: Re: keerlusproblemen
Bericht door: Josephes op 26 June 2025, 15:54:30
Nog even dit,
waarom niet dit alles alleen in de lus aansluiten in plaats van er ook nog een paar wissels bij betrekken ?

Jos
Titel: Re: keerlusproblemen
Bericht door: saskia op 26 June 2025, 16:32:43
heb je al eens geprobeerd om de reactie  tijd in de Z21 , bij kortsluiting, te verlengen, waardoor de Z21 iets later uitvalt ?
Titel: Re: keerlusproblemen
Bericht door: Bert V op 26 June 2025, 17:37:46
Op de foto's is niet te zien hoe het sporenverloop verder precies is. Als de twee sporen onder wissel 3 twee losse opstelsporen zijn dan hoeft de huidige manier van aansluiten geen probleem te zijn maar als deze sporen ergens buiten de foto op de rest van de baan aangesloten zitten dan kan daar het probleem zitten. Om dat goed te kunnen bekijken is het nodig dat het complete sporenplan getoond wordt.

Ik denk dat de oplossing erin zal liggen dat de aansluitingen van de keerlus aan de andere kant van wissel 3 moeten zitten (zie ook de opmerking van Josephes) maar zoals gezegd: om dat met zekerheid te kunnen zeggen moet eerst het hele plan op tafel komen.

Groeten,
Bert
Titel: Re: keerlusproblemen
Bericht door: RobVille op 26 June 2025, 17:42:36
Inderdaad.

Nog even dit,
waarom niet dit alles alleen in de lus aansluiten in plaats van er ook nog een paar wissels bij betrekken ?

Jos

Juist. Even, voor mij, een plaatje.

(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1750951857-img-4863.jpg)

Voordat je de keerlus ingaat en verlaat, zou ik naar de wissels toe een stuk rechte rails plaatsen. De keerlus kan dan op een juiste manier reageren. De hele wisselstraat zou ik voeden vanuit de centrale dan wel een booster. Ik zou kiezen voor voldoende aansluitingen. In ieder geval beide raillassen isoleren.  Ik weet niet hoe je wissels en met name de hartstukken worden aangesloten. Hierdoor kan het gebeuren dat stukken rails geen voeding hebben dan wel kortsluitingen optreden. De polarisatie wordt dan niet door de module geregeld maar zul je een andere oplossing moet vinden.

Rob
Titel: Re: keerlusproblemen
Bericht door: Frank 123 op 26 June 2025, 18:10:04
Ik heb niet alles gelezen maar als ik de opmerking lees over de buffercondensator in de sik en ik zie die wissel dan vraag ik me inderdaad af of het stuk tussen puntstuk en start keerlus wel spanning heeft.

Zet even direct spanning op de keerlus , dus de keerlus module even helemaal weg halen (wel juiste polarisatie) en kijk of de loc dan door wil rijden. Zo niet dan zou ik toch wissel er uithalen en aan onderkant kijken of de doorverbinding voor naar de railstaven vanaf het puntstuk nog aanwezig is.
Titel: Re: keerlusproblemen
Bericht door: astrantia op 26 June 2025, 23:01:01
Aan wissel 3 zitten inderdaad 2 opstelsporen, nog niet aangesloten, doen dus nog niet mee. Wissel 3 hoeft dus alleen maar rechtuit te staan voorlopig. Wissel 2 werkt via module Z21. Ga morgen weer wat suggesties uitproberen
Hoop niet dat de keerlusmodule kapot is, omdat ik ook het groene ledje nog nooit heb zien branden.
Titel: Re: keerlusproblemen
Bericht door: saskia op 26 June 2025, 23:21:29
Als aan wissel 3 rechts onder op de foto alleen maar doodlopende opstelsporen komen, dan hoeft daar geen rekening mee gehouden te worden.
Titel: Re: keerlusproblemen
Bericht door: Bert V op 26 June 2025, 23:28:52
Hoor (of voel) je het relais wel schakelen als je er met de Sik doorheen rijdt?

Groeten,
Bert
Titel: Re: keerlusproblemen
Bericht door: astrantia op 26 June 2025, 23:32:14
Ga morgen weer verder. Alles staat nu in de garage. Welterusten!