BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Peter Korsten op 02 June 2008, 09:31:21
-
Naa aanleiding van mijn vraag over kolentreinen in het verkeerde draadje:
Kijk eens in het assortiment van de diverse fabrikanten. Sowieso rijden er in zo'n trein niet alleen NS wagens, maar ook NMBS, SNCF, DB, ÖBB, DR, etc. in het kader van de EUROP-pool. En als je tijdperk 3 rijdt, dan kunnen houten en stalen open wagens makkelijk gecombineerd worden.
Weet je misschien waar ik daar meer informatie over zou kunnen vinden? Mijn interesse zou uitgaan naar Tijdperk III. Reden er daar ook wagens van verschillende maatschappijen?
Een tijdschrift is trouwens ook goed. ;)
- Peter
-
Peter, het gebruik/uitwisselen van goederenwagens bestaat al heel lang, al van ver voor de 2e WO. Dus in tijdperk 3 kun je je daar zeker ongegeneerd mee uitleven. Voor verdere inspiratie kan ik je het boek: "Stoom in de mijnstreek" (NS-locomotievendepot Heerlen) van Martin Zijlstra aanbevelen (uitg. Uquilair 2000, ISBN 90-71513-36-X). Misscine heeft de uitgever nog een verdwaald exemplaar op de plank liggen, anders is marktplaats de aangewezen oplossing (of misschien heeft een van de forumleden nog wel een dubbel exemplaar op de plank liggen...)
-
Of misschien heb ik boek zelf wel. :) Maar dan zal ik nog eens goed kijken; weliswaar heb ik veel foto's gezien met kolenwagens die er E-achtig uitzien, maar op opschriften heb ik niet zoveel gelet, voor zover die al leesbaar zijn.
In ieder geval bedankt, ik kan weer wat verder.
- Peter
-
Voor de schaalmodelletjes:
www.nsinmodel.com
vervolgens buitenlands en daarna europ ..... ja ook dat is daar
te vinden .....
groet,
marco-
-
De titel maar aangepast, omdat de vraag wat uitgebreid is.
Oké, ik heb het boek over Heerlen zitten te bekijken en uiteraard zijn de paar kolenwagens waar je de opschriften kunt lezen van NS. :) Maar hoe was de verhouding ongeveer? Voornamelijk NS en x% butenlands materieel? Of zat echt alles door elkaar?
Zoeken op 'EUROP' met Google is niet gemakkelijk, aangezien het een vrij algemene naam is ::) maar op deze Duitse site kwam ik uit:
http://www.drahtkupplung.de/gtbhb2455.html
En als je naar deze pagina van nsinmodel kijkt:
http://nsinmodel.com/2nsmodel/open.htm
Kun je dan echt alle maatschappijen inzetten, zoals DSB, FS en SAAR?
Dan de treinen zelf. In een aantal treinen zie je een stalen Dg meteen achter de loc; die zal wel bruin geweest zijn, niet? En je ziet ook af en toe een stel gesloten wagens. Waarvoor waren die en wat waren de types?
Tenslotte de tractie. In het boek over Heerlen kun je zien dat je vrijwel alles als tractie kunt gebruiken, inclusief de Tommy (LNER 6000) en de BB-300 (SNCF). Maar kun je ook een Staatsmijnen-loc (zeg, een 151 t/m 155) inzetten?
Volgens mij zijn dat iets van zeven verschillende vragen. Excuus daarvoor :-[ maar ik vind het nou eenmaal een boeiend onderwerp en on-line is er niet veel te vinden over het Mijnverleden (zelfs niet op de gelijknamige site of die van DSM zelf).
- Peter
-
Acht vragen. :-[ Waren de open laadbakken type E, of ook iets anders? (GTOW?)
- Peter
-
Tijdperk III: waren de GTOW's toen al omgedoopt in E-types? Volgens mij niet....
-
Niemand verder? :'(
- Peter
-
Ik wil best wel, maar moet ook slagen in de lucht slaan. Je praat over tijdperk III. Vlgs mij voor de computernummers en ook voor de standaardisering van types. Wat ga je doen? Staatsmijnen loks reden wel op de emplacementen van de staatsmijnen, maar daarbuiten waarschijnlijk niet. Dus is inzet beperkt.
Ik vraag me af of Nederland de nationale kolenbehoefte wel kon dekken... vermoedelijk kwamen er ook kolen uit Duitsland en Belgie en misschien ook wel Noord-Frankrijk. Dus kun je met gemak ook buitenlandse wagens inzetten lijkt me. Duitse types als O, Om, O-weetikveel. Fransen hadden weer eigen typenummers of cijfers, Belgen denk ik ook. In hoeverre er 4-assers zijn ingezet weet ik ook niet. Misschien wel die in WO-2 verschenen amerikaanse types, aanduiding ben ik ff kwijt. Ik heb een Staatsmijnen boek uit begin jaren 60, toen er nog "geworven" werd voor de mijnbouw, weinig foto's van treinen en al helemaal geen details. Wat ik daarin zie zijn 2-assers en diverse types Staatsmijnen loks. Als je Susteren wilt nabouwen kun je uiteraard ook prima met NS-loks uit de voeten.
-
Peter,
Wat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken over de staatsmijnen:
Loks
- tot ongeveer 1955 stoom, daarna diesel
- in de top tijd 50 diesels, waarvan de latere 2900 serie de zwaardere loks waren
- de overige 45 waren 3 assers
- in de laaste jaren 1 of meerdere kleinere 3 assers, met radiografische besturing. Minimaal 1 hiervan is verkocht aan de hoogovens.
- links de fotos die ik heb kunnen vinden staan in het "ns 2904" draadje
Wagons
- oorspronkelijk eenvoudige (half) hoge open wagons
- later met name zelflossers en zogenaamde kübelwagons. De zelflossers reden zowel mijnsteen als kolen, de kübels met name kolen naar de haven in Stein
Voorbeelden van de kübels kan je via de museum database bij het ZLSM materieel zien. De daar getoonde onderlossers ken ik overigens niet. Ik heb ze nooit gezien rond de Emma en de Hendrik.
Ik heb de serie DVD's "Mijn Verleden" over de staatsmijnen pas gekocht, maar daarin vind je helaas weinig bovengronds rollend materieel.
Binnenkort zullen de archieven van DSM verder ontsloten worden, ik hoop dan meer mooie dingen te zien.
-
Peter,
Ik kom even terug op je oorspronkelijke vraag, die in het verkeerde draadje:
Als je een kolentrein in Tp III wilt samenstellen, kom je al een heel eind met bestaande Nederlandse modellen. Uit diverse foto's maak ik op dat die treinen een nogal bonte samenstelling hadden, dus verschillende types kolenbakken door elkaar. Piko heeft de metalen kolenbakken uitgebracht met verschillende bedrijfsnummers, Fleischmann heeft ooit houten bakken gehad, Sachsenmodelle had Amerikaantjes en Roco heeft ook eens een duit in het zakje gedaan.
Tp III is gelukkig een gevarieerd en ruim tijdperk, dus je kan grijs en bruin door elkaar gebruiken.
Als je bereid bent om een beetje te knutselen, dan kan je met een verfspuit en opschriftensetjes van MK modelbouwstudio's en van Philotrain net zolang nummervarianten bouwen uit (Duitse) modellen van Fleischmann, Roco en Piko totdat je een complete trein hebt. (maximaal 60 2-assers). En natuurlijk een Dg van Philotrain of MK modelbouwstudio's (groen voor vroeg in Tp III of bruin als je wat later gaat zitten) om het geheel af te maken.
De tractie is afhankelijk van vroeg of laat in Tp III: Met alleen grijze wagens en een groene Dg zou je er een 6300 voor kunnen hangen, een BB300 of Tommy. Groene 1000, turquoise 1100, 1200 of 1300 zou misschien ook kunnen. Grijs en bruin gemengd kan worden getrokken door een blauwe 1000, 1100, 1200 of 1300.
Ton
-
Peter,
Nog even een aanvulling.
De staatsmijn loks kwamen niet op de NS baan. Alleen direkt na de oorlog hebben enkele loks dienst gedaan voor de NS. de Staatsmijnen hadden een eigen net dat de haven in Stein, de Maurits (Geleen), de Emma (Hoensbroek) en de Hendrok (Brunssum) met elkaar verbond.
Voor het lossen van de kübels was speciaal materieel nodig. Het is daarom niet logisch dat deze buiten het SM gebied kwamen. De zelflosser waren standaard 2 assige wagons. mogelijk dat deze wel verder dan het SM gebied kwamen.
een foto van een kübel, wat ronder van vorm dan bij de ZLSM:
http://www.nederlandsmijnmuseum.eu/plaatjes/mijnen/cokesfabriekemmaII/CokesfabriekEmmaIIBeek/photos/photo34.html (http://www.nederlandsmijnmuseum.eu/plaatjes/mijnen/cokesfabriekemmaII/CokesfabriekEmmaIIBeek/photos/photo34.html)
Voorbeeld van hoge bakken:
http://www.nederlandsmijnmuseum.eu/plaatjes/mijnen/cokesfabriekemmaII/CokesfabriekEmmaIIBeek/photos/photo30.html (http://www.nederlandsmijnmuseum.eu/plaatjes/mijnen/cokesfabriekemmaII/CokesfabriekEmmaIIBeek/photos/photo30.html)
De zelflossers heb ik zo snel niet kunnen vinden.
Een overzicht van de opstelsporen bij de Maurits laat zien dat in 1956 met name met openbakken gereden werd. Dit was het punt waar de treinen voor de NS werden samengesteld. http://www.nederlandsmijnmuseum.eu/plaatjes/mijnen/maurits/smmaurits/photos/photo49.html (http://www.nederlandsmijnmuseum.eu/plaatjes/mijnen/maurits/smmaurits/photos/photo49.html)
Dirk.
-
Hoi Peter,
De open wagens voor kolenvervoer konden van verschillende maatschappijen zijn zoals NS, DB, B, SNCF etc. etc. In Maastricht kwamen veel kolentreinen binnen voor Belgie of verder, deze werden in Maastricht uitgerangeerd in treinen richting Lanaken en Visé. Logisch dat er dus ook wagens in meereden van andere maatschappijen.
De staatsmijnloc's kwamen niet op het NS net. Deze onderhielden het vervoer tussen de staatsmijnen onderling en het vervoer richting haven Stein. Het spoorwegnet van de staatsmijnen was in die tijd het grootste bedrijfsnet buiten het NS net. De enigste contacten tussen NS en SM locs waren op het Maurits complex, te Beek-Elsloo of overgave station Nuth.
Wat de kubels betreft, deze worden nog steeds gebruikt voor het vervoer van kunstmest naar de haven van Stein.
Groet, Dolf.
-
Kijk eens aan, dank jullie wel. Een schat aan informatie!
Het rare is dat ik die kübelwagens in het boek over locomotiefdepot Heerlen heb gezien en nu niet meer terug kan vinden. Ik ging er zelfs van uit dat ik een tender voor zo'n wagen had aangezien.
Bij de ZLSM staat dat de onderlossers uit Duitsland afkomstig zijn.
Maar ik kan dus in feite een hele zwik open hoge wagens van allerlei maatschappijen inzetten en daarna de boel 'omkatten'. Dus ik kan voorlopig vooruit.
Momenteel heb ik, eh, twee E-tjes, ook nog eens allebei met hetzelfde nummer. Het idee was om het onderstel te gebruiken voor twee Dg's, maar goed, first things first.
Wat betreft de Staatsmijnen-locs, misschien dat ik de werkelijkheid daarbij een beetje geweld aan ga doen. :)
- Peter
-
Peter, je kunt ook nog wagens van het type Gly-inzetten.
Dat waren voorlopers van de GTOW (latere E-tjes) en dergelijke houten wagens. De Gly's stammen van 1911/12 maar een deel heeft nog tot de jaren '50 het zwarte goud vervoerd, zijn dus te gebruiken in combinatie met de reeds besproken type's.
Het waren relatief korte (l.o.b. 6.52m) wagens, laad vermogen 10 ton, geklonken metalen wanden, met in het midden twee deurtjes voor het lossen.
Er waren Gly's met en zonder remmershuis (later ook met afgenomen remmershuis maar met bordes). Er zijn ook 4 assige exemplaren van geweest, weet niet of die ook type Gly droegen.
-
Maar die remmershuisjes zullen na 1933 toch vrij vlot verdwenen zijn, niet?
- Peter
-
Er zijn ook 4 assige exemplaren van geweest, weet niet of die ook type Gly droegen.
Die 4-assers waren geen GLY maar GTR. Zie dit draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7003.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7003.0)
Maar die remmershuisjes zullen na 1933 toch vrij vlot verdwenen zijn, niet?
Vanaf 1933 zijn de remmershuisjes inderdaad geleidelijk van de wagens af gesloopt. Er schijnt na de 2e wereldoorlog toch nog een aantal wagens te hebben rondgereden waarbij men nog niet aan het weghalen was toegekomen. In Tp III zou ik in ieder geval de remmershuisjes van het model afhalen en vervangen door een bordes.
Ton
-
Peter,
Voor bewegende beelden van kolentreinen uit 1945 en 1963 kan je kijken op www.geheugenvannederland.nl (http://www.geheugenvannederland.nl)
zoek op: "De reis van het zwarte goud" en "Extra kolenproductie"
Op de site staan nog meer filmpjes over de staatsmijnen, maar er is erg weinig bovengronds rollend materieel te zien.
Overigens waren dit de tijden dat alles wat nog kon rijden gebruikt werd voor het kolenvervoer.
Een mooi plaatje van de SM 152 met zelflossers:
http://www.nederlandsmijnmuseum.eu/plaatjes/mijnen/emma/smemma/photos/photo38.html (http://www.nederlandsmijnmuseum.eu/plaatjes/mijnen/emma/smemma/photos/photo38.html)
Dirk.
-
Het rare is dat ik die kübelwagens in het boek over locomotiefdepot Heerlen heb gezien en nu niet meer terug kan vinden.
Pagina 218: een 4700 in Terwinselen met een vijftal kübelwagens erachter. Op het spoor ernaast zijn nog wat kübekwagens te zien.
- Peter
-
Er is al lang niet meer op dit topic gereageerd, maar ik las het desalniettemin met veel interesse.
Ik heb vandaag 4 stuks Roco 46115 gekocht (via CataWiki)
(https://th.bing.com/th/id/R.7240ea2fa4ee77222044298d4f7c1f8d?rik=w6P%2fmUm7FD1zLw&riu=http%3a%2f%2fwww.eurotrainhobby.com%2fimages%2fpictures%2fRoco%2f46115.jpg&ehk=mgTsso9WwOj17ZhUb3BDvKji9OevrNFRZfZfpztdwGY%3d&risl=&pid=ImgRaw&r=0)
Hoewel de Kübels niet overeenkomen met hoe ze bij de Staatsmijnen waren, kan dat wel geregeld worden ;D
Zaag erin en op juiste hoogte weer in elkaar lijmen.
Gr, Mario
-
Even het eea recht zetten,
De SM kübelwagens kwamen WEL op NS spoor, zowel de verbinding vanuit de Staatsmijn Emma naar de Staatsmijn Wilhelmina - emplacement Terwinselen - ( de Wilhelmina was niet aangesloten op het eigen spoornet en daarom alleen bereikbaar via NS spoor ) en - in het begin - naar emplacement Maastricht. Er zijn genoeg foto’s te vinden ( waaronder in het eerder genoemde boek als foto database NVBS die dat onderbouwen. De meeste kübelwagens droegen ook 2 nummers, een SM nummer en een NS nummer. Reden was dat “ vetkool” van de Emma naar de Wilhelmina werd vervoerd voor de productie van syntraciet ( synthetische antraciet ).
Een deel van de SM locs mochten op alle NS sporen komen ten zuiden van Sittard ( inclusief emplacement Sittard ). Kwam alleen practisch nooit voor ( behalve uitwisseling locs van de eerder genoemde Staatsmijn Wilhelmina en de centrale werkplaats gelegen te Staatsmijn Emma ).
De “ ontstoming “ bij de SM was formeel afgerond in 1961.
Overigens, de SM waren er al vroeg achter gekomen ( net voor / na de 2de Wereld Oorlog ) dat je van “ cokesgas “ ( afval stof bij de productie van Cokes ) kunstmest kon maken. De SM was een van de grootste producenten van kunstmest in die tijd ( hierop is ook het huidige DSM ontstaan ) De kübelwagens zijn daardoor ook intensief gebruikt voor het transport van kunstmest
Mocht je nog vragen hebben, dan verneem ik deze graag,
Groet,
Bart
( naast modelspoor ook bestuurslid mijnbouw / mijnspoor gerelateerde stichtingen )
-
Aardigheidje. Van de staatsmijnen zijn er geen modellen te koop. Om een model te maken van de Staatsmijn locomotief Nr. 48 maakte ik gebruik van een model van BR86 van Trumpeter. Hiervan gebruikte ik alleen het onderstel de rest maakte ik van styreen, ook het Joepenrijtuig is geheel van styreen.
Gr. Bert.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/SM-48-met-Joepenrijtuig-645349b4a8613.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/SM-48-met-Joepenrijtuig-645349b4a8613.jpg)
-
Is deze stoomlocomotief helemaal 'scratch build' Bert? :o
@Bart, bestaan er nog foto's van de oude spoorbrug bij Spaubeek? Ik heb er 1 via de NVBS ontvangen van de na-oorlogse versie, die toont echter niet enorm veel. De enige andere foto's die ik ken zijn van de door de Duitsers vernielde oorspronkelijke spoorbrug.
Van de laatste zijn tekeningen beschikbaar bij het Utrechts Archief. Die heb ik nu en daarmee wil ik proberen een model op schaal te snij/ plotten
Meer beeldmateriaal is echter hartelijk welkom.
Gr, Mario
-
Hallo Mario.
Zoals ik al omschreven heb heb ik gebruik gemaakt van een model van het merk Trompeter. Hiervan heb ik alleen het frame de wielen en drijfwerk gebruikt. De bovenbouw is geheel zelfbouw, gemaakt van styreen. De ketel is een pvc buis.
Voor foto's moet je ook eens zoeken op de site : De Mijnen.nl
Gr. Bert.