BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Fred Eikelboom op 01 June 2008, 22:26:29
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/OA202.gif)
Hoi,
Ik ben bezig met het bouwen van een analoge regelaar voor modeltreinen.
Nu staat er in het schema een serieschakeling van twee Germaniumdioden OA 202. (zie bovenstaand deelschema) Dit type ligt natuurlijk al jaren in het museum. Is er een vervanger voor op de markt?
mvg,
Fred.
-
hallo,
Op de valreep dan, gewoon 2stuks 1N400. zoveel nemen, van 1 tot 7 is prima.
Mss heb ik nog een OA202 in mijn rommelbakje. Maar doe jij het maar met die 1N 4duizend zoveel. ;)
Sukses, Peter
-
Ik zit me hevig af te vragen wat die diodes daar voor functie hebben. Zou het niet gewoon werken als je ze weglaat?
Kun je misschien het complete schema laten zien?
-
Neem in plaats van 2x OA202 (germanium) 1x 1N4148 (silicium)
De drempelspanning van een germaniumdiode is n.l. lager dan die van silicium.
-
René, je verhaal over de drempelspanningen klopt helemaal. Maar dan nog blijft de vraag: wat doen die diodes daar?
-
Geen idee, met een lagere drempelspanning zou je de BE-spanning nooit zover kunnen krijgen dat de tor open gaat.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Regelaar.gif)
Hoi,
Wat die diodes daar precies doen, dat was wat ik me ook afvroeg.
In de beschrijving staat dat ze de spanning op de basis van de BC 182 (te vervangen door BC 546) afkappen op 0,7 Volt.
Maar ik vroeg me ook af of deze twee diodes iets met temperatuurcompensatie te maken konden hebben.
Ik kan me goed herinneren dat de OA-tjes nogal temperatuurgevoelig waren.
mvg,
Fred.
-
Het is wel een bijzondere regelaar.
Wat het afkappen van de spanning op 0,7 V betreft, daar heb je die diodes niet voor nodig, want dat doet de basis-emitter overgang van T1 zelf al. Dus ik zou ze gewoon weglaten.
-
Hoi,
Vondt het zelf ook een bijzonder ding. Vooral de 100 Hz lijkt me voordelen te hebben voor het rijgedrag bij lage snelheden.
Ik ga het weglaten van de diodes gewoon proberen.
In de voeding zitten ook nog twee OA's maar die kan ik imho zondermeer door 1N4007 vervangen, omdat ze geen power hoeven te leveren.
mvg,
Fred.
-
Nou je het zegt, in de voeding zitten nog meer OA's (is op de scan lastig te lezen)
Je kunt je afvragen waarom ze dat hebben gedaan. De meest waarschijnlijke verklaring is volgens mij dat het schema al enigszins bejaard is. Naar mijn inschatting minstens 30, misschien wel 40 jaar oud.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Regelaar_schema.gif)
Het schema komt uit de Radio Bulletin van juni 1977 en is gemaakt door de heer of mevrouw J.E. Mol.
Heb het schema opnieuw ingescand, zodat het duidelijker te zien is.
Ik vermoed dat de heer Mol toevallig nog een P250 trafo had liggen en daar het schema op aangepast heeft. Hij had het ook met een trafo met één secundaire wikkeling met daarachter een gewone diodebrug kunnen doen.
mvg,
Fred.
-
Zo bijvoorbeeld:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dubbelbrug.gif)
-
Zou kunnen, maar ik had deze in gedachten :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Enkelbrug.gif)
mvg,
Fred.
-
Fred,
In het schema van Klaas , en het orgineel, zorgt het extra diode paar ervoor dat er een stuursignaal van 100Hz op de regelaar komt. In jouw schema wordt dat signaal ook afgevlekt en komt er dus geen 100Hz op de regelaar.
Erik
-
Inderdaad, de spanning die naar de regelpotmeter gaat mag niet afgevlakt zijn.
En nu we toch bezig zijn, zo kan het ook:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dubbelbrug2.gif)
-
Inderdaad, maar dan moet je wel een zwaardere diode gebruiken in plaats van twee kleintjes, en is de spanning op de elco weer een 0,7V lager.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/regelbare_treinvoeding_enkel_secundair.gif)
Was er inmiddels zelf ook al achtergekomen dat er vanmiddag een diode in het schema ontbrak. Inmiddels heb ik het schema zo goed als klaar.
Die extra diode en het extra spanningsverlies van 0,7 zijn geen probleem.
Het ding is toch niet vol open te draaien, want dan vliegt de loc uit de rails.
Ik had de keuze tussen het gebruiken van een oude trafo met enkele sec. wikkeling of een nieuwe aanschaffen met een wikkeling met middenaftakking.
PS.
In het originele schema staat twee maal diode D3. Heb ik mijn schema reeds aangepast.
mvg,
Fred.
-
Hoi Chris,
Het linkje was link? Hoe bedoel je dat?
Tijdens het uploaden van het plaatje kreeg ik wel de 3 links op mijn scherm, maar toen ik de middelste link wilde kopieren ging dat niet, pas bij de tweede poging werd de regel blauw en kon ik de link in mijn bericht zetten. Toen ik dan eindelijk de boel voor elkaar had en het bericht verzonden had, zag ik wel de link in mijn bericht maar geen plaatje. Wist zo snel niet wat ik er aan doen moest. :( Besloot om maar even te wachten op een tegenbericht, maar het is al geregeld zie ik.
Bedankt voor het aanpassen. :)
mvg,
Fred.
-
;D Nee, je was de eerste [ vergeten ;D
Ik was (ben) een beetje melig. Zal wel door het onweer komen.
-
Gelukkig, ik schrok al. :o
Dacht meteen aan een virus.
Mooi, kan ik rustig gaan slapen. :)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/regelbare_treinvoeding_enkel_secundair_2.gif)
(Update)
Hoi,
@Klaas, je adviseerde om de diodes gewoon weg te laten. Nou dat zou ik maar niet doen. De regelaar wordt dan meer een aan-uitschakelaar. :)
(oftewel een alles of niets voeding) Had voor de zekerheid een zener over de BE van T1 gezet om e.e.a. uit te testen. Ik pas nu gewoon het oude schema toe. Vanmorgen bekeek ik de trafo die ik had (P10W) eens goed, en constateerde dat die twee secundaire wikkelingen had die parallel stonden. Heb ze nu in serie geschakeld, zodat ik een middenaftakking kreeg. Het werkt nu formidabel.
De zaak staat nu al meer dan drie uur proef te draaien.
Heren bedankt voor jullie adviezen.
mvg,
Fred.
(offtopic)
PS.
'Copy and paste' werkt nu ook weer goed. m'n muis had een slecht contact in de rechter muistoets.