Post 4ü
Pw4ü
C4ü
AB4ü
WR
C4ü
C4ü
ABC4ü
Modelspotter, dat klinkt goed, dat Roco plannen heeft voor de 28-ers.
Vs-Rsd-Hgl D137
V l i s s i n g e n
Cd7-SAkd-ABd8 - ABd-R - WL - WL - ABCd - ABCd-WL-DV-Pd - loc
Amsterdam Odz Altona Leipzig Dresden B e r l i n
De SAkd betreft een Rheingoldrijtuig.
Gerard
Ivo,en hier lees je hoe je hoe je m zelf kunt maken:
De ABDd's waren houten rijtuigen uit de serie 7006-7010. Dit waren voormalige SS-doorgangsrijtuigen uit 1915, waarbij ca 1½ raam gereserveerd was voor bagage. In de tekening de linkse twee ramen (klein en groot). Het 3e, 7e en 8e raam was tweede klasse, de drie middelste eerste klasse.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tekn_SSabd.jpg)
De tekening is van Maikel Kastelijn, zijn firma wil ook dit rijtuig uit gaan brengen.
Gerard
OK -ik puzzel.
Dat van die afgerangeerde D's begrijp ik ook nog niet goed -werd dan de inhoud overgeladen?
Jan
Twaalf jaar aan het zoeken geweest?
:)
Er zijn genoeg mensen op zoek naar oude samenstellingen. Die maakt het niet uit of het een oud draadje is. (y)
Ook boeiend om te zien hoeveel internationale treinen er op Scheveningen Kurhaus kwamen -- dus bepaald niet alleen de ZHESM! En je kon van daar dus via twee routes naar Duitsland, Den Haag HS-R´dam DP - Dordrecht-Nijmegen e.v.,, en Den Haag HS-Amsterdam-Amersfoort-Osnabruck e.v. Hoe zou dat precies zijn uitgevoerd?Aan de treinnummers in de VPN's te zien zijn het koerswagens die in verschillende treinen reden. Het eerste stukje van Scheveningen Kurhaus naar Den Haag HS met tenderloks van Den Haag HS die zowel vooruit als achteruit een trein konden trekken. Volgens J.F. Smith (ZHESM Rotterdam Hofplein – Den Haag – Scheveningen Kurhaus. Hoe het spoor elektrisch werd) waren dat series 5500, 5600 en 5800. In 1925 waren er ook series 5700 en 7700 gestationeerd op HS (Waldorp en van de Meene, Locomotiefloodsen en tractieterreinen in Nederland). De ZHESM had de bagagewagens D1715-1722 (3-assige "buikjes") tot haar beschikking. In de samenstellingen voor Oldenzaal hierboven zie je dat er 2 bagagewagens waren gesteld, een Pruissische (DV) en een van de HSM (DE) aan de andere kant voor het kopmaken op de Den Haag HS voor het laatste stukje naar Scheveningen. De HSM verzorgde in deze trein alleen de lok en bagagewagen. De enkele koerswagen voor Keulen werd gewoon achter een normale ZHESM strandgangerstrein gehangen. Op Den Haag HS werden de koerswagens aan normale sneltreinen van de HSM gehangen. Tot en met Berlijn of Keulen hoefde er dan niet kopgemaakt te worden. De sneltrein naar Oldenzaal stond 15 minuten stil in Amsterdam CS, dus wellicht werd er daar een verse lok voorgezet.
Voor de richting Amsterdam moest je dan op HS een loc aan de andere kant krijgen; het traject Kurhaus-HS zal dan door een 5500, 5700 of 5800 gereden zijn die op HS vervangen werd. Maar ook voor de andere route zal de loc op HS of DP gewisseld zijn, want op Kurhaus is geen draaimogelijkheid voor een loc met losse tender, en de afstand Kurhaus-Nijmegen met een D-trein lijkt me voor een tenderloc te lang, qua voorraden.
Wat ik niet wist is dat er ook op Rotterdam Hofplein internationale treinen kwamen: of althans, dat meen ik te zien in het nieuwe ZHESM-boek van Carel van Gestel, Atlas van het eerste Electrische Spoor. Hier staat op p. 25 een vogelvluchtfoto van Hofplein in 1925 met een trein van D-treinrijtuigen met een 5500 of 5800 ervoor. Wie kan toelichten wat die trein daar deed en waar hij naar toe ging? De foto is afkomstig uit het Stadsarchief: https://hdl.handle.net/21.12133/BF2A79FA3F4647EDB155716DDF8224B3Dat lijken HSM d-trein rijtuigen te zijn met de kenmerkende vierkante waterreservoirs voor de wc's. Dus niet per se internationale treinen. Het kan ook dat ze die d-treinrijtuigen gebruikt hebben als vervanging van de groene zandvoorters op drukke zomerse dagen.