BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: laurent op 03 June 2025, 12:17:47
-
Hallo allen,
Mijn vader heeft een 1100 in TEE kleuren (78374) van Roco waarbij helaas een Stroomafnemer beschadigd is geraakt en vervangen moet worden. Nummer 85531, grafietzwart. Die is helaas niet leverbaar. Andere 1100's lijken dezelfde stroomafnemer te hebben, maar hebben andere nummers. Bijvoorbeeld 85449, die als faiveley 9011 staat. Laat RAL9011 nou ook grafietzwart zijn. Dat zou dan toch dezelfde moeten zijn? Of zit er verschil in?
Wellicht is er een ander alternatief?
Groet,
Laurent
-
Roco heeft twee verschillende panto's voor de 1100 (gehad). Het nieuwe model met de gedetailleerde schuitjes is er vanaf NS 1107/1137. Het beste wacht je tot eind dit jaar de nieuwe Roco 1200 uitkomt. Die heeft dezelfde panto's. Ik vermoed dat er dan ook weer reserve-onderdelen beschikbaar zullen komen.
-
Je zou kunnen informeren bij https://www.etsmodelspoor.nl/ (https://www.etsmodelspoor.nl/) Op die website zie ik het juiste type niet, maar wellicht kunnen ze je verder helpen.
Andere optie: hoe erg is de stroomafnemer beschadigd? Valt er nog iets aan te repareren?
-
Je zou kunnen kijken bij Sommerfeld, die heeft NS Pantografen.
Die worden per paar verkocht.
Dan kan je ze zelf grafiet zwart verven.
Groetjes
Wil
-
De pantograaf voor de Roco 1100 is de 933. Prijs voor een setje ligt tussen de € 25,- en €28,- Ik heb nog wel van die dingen liggen, ik stuur je even een pb'tje.
Rob
-
Die 933 ( Sommerfeld) zat volgens mij op de oudere 1100 den van Roco. Die op de TEE 1100 zijn volgens mij het latere type van Roco zoals ook op bijv de 1200. Stuur anders even een foto, dan is het duidelijk.
-
Dank voor de tips. Dit zijn de nieuwe stroomafnemers. De sommerfeldts zijn de oude.
Andere optie: hoe erg is de stroomafnemer beschadigd? Valt er nog iets aan te repareren?
Zie foto's. Ik vermoed van niet.
(https://i.imgur.com/JtWFDj4h.jpeg)
(https://i.imgur.com/jXoUsKuh.jpeg)
(https://i.imgur.com/9BMbvQQh.jpeg)
Roco heeft twee verschillende panto's voor de 1100 (gehad). Het nieuwe model met de gedetailleerde schuitjes is er vanaf NS 1107/1137. Het beste wacht je tot eind dit jaar de nieuwe Roco 1200 uitkomt. Die heeft dezelfde panto's. Ik vermoed dat er dan ook weer reserve-onderdelen beschikbaar zullen komen.
Goede tip. Heb ik doorgegeven.
-
Het is het nieuwere type stroomafnemer. 100% zeker dat het niet de 933 is.
Ik heb geen idee of je wel schade hebt. Kun je dat deel m niet gewoon weer op zn plek prikken? Of mogelijk is er toch ieen pennetje oid afgebroken. Gewoon proberen.
Mvg Arnoud
-
Dat lijken me de stroomafnemers die op de 1200 van Roco zitten.
-
Zeker. ;D
De echte Roco.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/roco1100tee-683f3de3378a0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/roco1100tee-683f3de3378a0.jpg)
-
De enige echte staat nog steeds bij mij thuis. Hier het verhaal en de foto's....
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=70075.msg3221672282#msg3221672282 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=70075.msg3221672282#msg3221672282)
Edit (22.45uur): ik bedenk me ineens dat dit allemaal ook al meer dan 22 jaar geleden is. De tijd vliegt, ik wordt oud….
-
Briljant.
-
Hmmm, nu lijkt het laatste stukje een beetje los zand. De aanleiding daarvoor ben ik. Henk had oorspronkelijk verwezen naar een foto van de TEE-1100 van Ben op het 3-railforum waarop nog de oude panto's zitten. Ik had 'm erop gewezen dat dat het unicaat zou zijn van de grap van Railhobby (wat dus niet klopte: die staat bij Rob). Echter had Henk inmiddels zijn post aangepast, dus ik heb de mods gevraagd mijn bericht te verwijderen. In tussentijd echter... enfin, de rest is historie.
Wel leuk de achtergronden weer eens te lezen. Dat soort echt goede grappen blijven wel hangen, dat blijkt. Het is dus kennelijk alweer 22 jaar geleden en ik weet het nog steeds.
-
Maakt niet uit. Heb mijn vader vrij nadrukkelijk geadviseerd even te wachten op de nieuwe 1200. ;D ;)
-
Bedenk wel dat bij de eerste kunststoffen stroomafnemers van het Faiveley type het onderframe verkeerd was gemonteerd. Roco heeft dat na klachten van het RM-team in Neurenberg aangepast. Omdat van het onderframe de linker en rechterzijde waren verwisseld zaten de stuitnokken op de verkeerde plaats waardoor de "beugel" naar een zijde doorboog. Door de boven frames te verwijderen konden de onderframes worden gedraaid waarna de bovenframes konden worden teruggeplaatst, een enorm gemier dat wel.
-
Dat was bij de allereerste 1200. Bij de producties sindsdien niet meer.