BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Peter H op 01 June 2008, 15:34:26
-
Hallo,
Zoals sommige mensen weten was ik bezig met een baanplan. Dit is het geworden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_8.jpg)
Voor meer info moet je even naar mijn topic in baanplannen.
Na het slopen van mijn oude baan ben ik opnieuw begonnen met bouwen. Gister hout voor de tafel gehaald en in elkaar gezet. Ik had mijn oude baan op een grote MDF plaat en die kon ik nu mooi weer gebruiken. Ik heb daar het bovenste gedeelte van de baan op uitgezaagt. Zie foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00183.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00183.jpg)
Vandaag het schaduwstation gemaakt. Ik had nog een paar planken liggen en daar heb ik hem op gemaakt. Toen dat allemaal lag heb ik het bovenste gedeelte erop gemaakt. Die ligt er nu nog los op. Alsi k alles heb aangesloten en als alles werkt, dan ga ik hem echt vast maken. Hier 2 foto's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00208.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00208.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00209_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00209_1.jpg)
Nu heb ik nog een vraagje, nja eigelijk is het ook een probleempje :-| Ik heb nu 4 sporen aangesloten op 1 fleischmann trafo, maar de trein rijd nu heel erg langzaam ??? Wat is dit? Heeft de trafo niet genoeg vermogen ofzo?
Mvg Peter H
-
Je hebt een keerlus gemaakt, hierdoor ontstaat er kortsluiting. dit kun je oplossen door de dubbele sporen niet met elkaar te verbinden of een keerlus module in de keerlus aanbrengen, maar daar kunnen anderen jou vast meer over vertellen.
Hedzer
-
Het is dan geen harde kortsluiting... een trein rijdt echt niet als je hard kort hebt.
Mogelijk maakt er een wisseltong, in het wisselpaar wat de kortsluiting wilt veroorzaken, slecht contact en staat te jutteren.
Mijn advies:
Breng isolatie lassen aan tussen al je overloopwissels in de hoofdbaan.
-
@Marijn, als je isolatie tussen de wissels doet kan je wel gewoon die rails aan 1 trafo maken?
Mvg peter H
-
Jazeker, je baan is zeker niet te groot voor die trafo.
Tenzij je deze helemaal volzet met stroomafnemende railvoertuigen ;D
Wacht even Peter, ik bedenk me nu dat je er dan nog niet bent, kortsluiting krijg je dan nog steeds als je over de isolassen rijdt.
-
@Marijn, weetj e hoe je dat dan kan verhelpen dan?
@Iedereen, hebben jullie nog ideeen? Om zo'n keerlusgeval zelf te maken is wel veel werk zeg :o
Peter H
-
Ja geen keerlus maken. Maar een omloop spoor. Dan komen er toch loc's aan de andere kant van de trein. En treinstellen kunnen gewoon keren.
-
He wil je die keerlus weg gaan halen dan?
-
Jup. Gewoon een omloop spoor maken. HEb je ook geen gezeur . Maak je daar een ontkoppel rail onder. Kun je makkelijk locs laten omlopen.
-
De keerlus is natuurlijk ook nog geen probleem zolang hij niet gesloten is (zoals ik op de foto zie). Misschien moet je gewoon meer punten maken waar je de voeding op de baan aansluit. Idee van Marcel is zo gek nog niet.
Marc
-
Zo daar ben ik weer.
Even snel de tekening aangepast:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baantje.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baantje.gif)
Het probleem is wat lastiger door je schaduwstation ontwerp , hierbij moet je één spoor in 2 richtingen berijden.
Als je nu links de 4 spoorstaven van de 2 bogen onderbreekt kan je op het schaduwstation/ keerlus gedeelte een trafo zetten en op het station/emplacement zet je een tweede trafo.
Echter is het van belang dat als je een trein van trafo gebied 1 naar 2 laat rijden dat deze beide in dezelfde rijrichting staan, anders heb je alsnog kortsluiting.
-
Een keerlus in de baan veroorzaakt altijd een kortsluiting. In het geval je de keerlus van isolatielassen voorziet treedt die kortsluiting op als je over de isolatie rijdt. Je hebt hoe dan ook een keerlusschakeling nodig. Kijk eens hier (http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus.htm). Het is wel een iets complexere schakeling maar hij werkt goed. Keerlus modules zijn ook kant en klaar te koop.
-
Rene dat van die isolaties hadden we al gehad hoor, you need a upgrade tot reality V 1.2 ;) ;D
Maargoed,
Een keerlusschakeling zou kunnen werken, echter is de toepassing voor lussen in de doorgaande lijn.
In dit geval gaat het om een lus die pas gesloten wordt in een eindstation.
Nu zou ik dat best kunnen bedenken hoe dat er dan hier zou komen uit te zien alleen heb ik daar nu geen zin meer in. ;D
-
Een keerlusschakeling zou kunnen werken, echter is de toepassing voor lussen in de doorgaande lijn.
??? ??? ??? Leg eens uit. Als je een doorgaande lijn hebt heb je geen keerlus.
Een keerlusschakeling is hier de oplossing zoals Rene ook al schrijft. Hoe je het wend of keert, er is een kortsluiting aanwezig.
In dit geval gaat het om een lus die pas gesloten wordt in een eindstation.
Waar de verbinding zit maakt niets uit. Het is en blijft een keerlus.
Gewoon een keersluschakeling toevoegen in het schaduwstation en de problemen zijn opgelost. Geen leeuwen en beren op de weg zoeken die er niet zijn.
Even zoeken want er zijn al vele draadjes over geweest.
Gr.
Eric
-
Misschien een simpeler oplossing:
Isoleer de lus is je schaduwstation op 2 plaatsen (in beide spoorstaven!) over de lengte van je langste treinstel en sluit dit stuk rail aan met een ompoolschakelaar van Fleischmann.
De bediening gaat dan als volgt: Een trein rijdt het baanvak op en je laat hem stoppen. Vervolgens pool je het baanvak om en de trein kan weer verder rijden in dezelfde richting.
-
Bij analoog gebruik is dat inderdaad een goedkope "keerlusschakeling".
In het digitale tijdperk denken we vaak al veel ingewikkelder dan nodig is.
De oplossing is afhankelijk van wat Peter rijdt.
Gr.
Eric
-
Ik rij nu analoog, maar ik wil graag zo snel mogelijk op digitaal over gaan ;)Waar kan je die keerlusschema's kopen dan en hoeveel kosten die?
Peter H
-
Voor een keerlus bij een digitale baan heeft Wim Ros een printplaat te koop. Je kunt zelf de componenten op die print solderen. De kosten (print plus componenten) zijn ongeveer 50 euro.
Zie http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Funky1.html
-
Omdat de ruwbouw nu bijna af is kan ik bezig gaan met het landschap. Ik heb bij de Praxis en rol met kippengaas gekocht. Ik ben aan de linker zijkant begonnen met het gaas vast te maken. Als je zo bezig bent begint het allemaal al wat op een landschap te lijken...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00250_1.jpg)
Ik had ook alvast een doosje met behangplaksel gekocht. De plaksel aangemaakt en een paar kranten in stroken gescheurt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00253_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00253_2.jpg)
Toen ben ik de stroken in gaan smeren met lijm en op het gaas gedaan. eerst 1 laag en toen een beetje laten drogen en toen weer een 2e laag. In totaal zitten er 4 lagen op. Wel genoeg vind ik...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00254_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00254_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00257_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00257_1.jpg)
Nu alles een nacht laten drogen en dan kan ik weer verder.
Peter H
-
Aan de achterkant en de zijkant heb je overal gaas geplaatst. Ben je niet bang dat je daardoor niet meer bij het onderstation kunt komen als er iets mis gaat. Je enige toegang is via de bovenkant.
-
Peter,
als je analoog blijft rijden dan heb je een speciaal setje nodig. Deze bestaat uit 2 stukjes rails zo groot als de 6103. Daartussen in moet je middels isolatie lassen de rails scheiden. Je langste trein moet tussen de 2 stukken in passen. Staat hij erin, dan moet je de knop van de trafo andersom draaien en dan rijdt de trein weer vooruit weg. Er is 1 probleem, je kan je schaduwstation dan maar vanaf 1 kant inrijden, maar goed je rijdt dubbelsporig dus misschien ook niet echt een probleem. Ik heb nog zo'n setje liggen, als je interesse hebt stuur me dan maar een pm.
Wat wel een probleem is dat als je digitaal gaat rijden je deze eruit moet halen. of er een oplossing is die voor analoog en digitaal werkt weet ik niet.
-
@santerdam, waarschijnlijk blijft de achterkant open. Ik wil nog wieltjes onder de tafel maken zodat ik hem kan verrijden.
@Hannes, Ik wil graag digitaal gaan rijden, dus het is mooi aangeboden maar ik doe het niet. Ik moet dus nog wel even iets hebben voor digitaal...
Peter G
-
Ik ga de wieltjes er niet vast onder zetten ;)
-
Zou ik wel doen is echt heel handig. Ik heb er 6 wielen onderzitten en ik heb daar de afgelopen jaren erg plezier van gehad.
-
Ik ga nu eerst 8 dagen naar turkije en dan ga ik wel even verder over denken ;) zou ik zwenk wieltjes doen of vaste?
-
Zwenk wieltjes. gewoon een keer goede kopen. Dan kun je hem altijd nog een beetje verplaatsen mocht je ooit je huis verbouwen of wat dan ook.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00254_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00254_3.jpg)
Dat ding op de achtergrond is dat van de Philadelphia phillies? Het honkbal team?
-
Lijjkt wel de P van het Megapool (http://www.megapool.nl/) logo.
Je vormt trouwens het landschap echt naar de rails toe. Als je een spoordijk maakt is dat wel goed, maar bij heuvel-/berglandschap moet je je realiseren dat de bergen er eerder waren dan de rails en dat rails zo recht mogelijk wordt gelijk. Dat betekent: soms een heuveltje afgraven en soms ophogen.
-
Idd dat zou het kunnen wezen! Maar ik wil het toch zeker weten! En wat moet je met de P van megaPool?
-
Eerste letter van zn naam??
mvg,
piet
-
Omdat zijn voornaam met een P begint?? 8) ;D
mvg,
Matthijs