BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: rjr op 02 June 2025, 12:03:24
-
Hallo,
Vraagje of mensen hier ook het volgende probleem kennen, en belangrijker nog, info hebben om dit te voorkomen.
Het gaat om Spoor 1 materiaal van KM1.
De loks werken op zich prima, geluid, en rook. Echter, als je ze laat roken, en dan langere tijd niet mee rijd, door wat voor omstandigheden dan ook.
En je wilt dan weer rijden met rook, dan maken de ventilatoren een heel hoog piepend geluid, en draaien ze blijkbaar niet goed, want de rook komt er zeer beperkt uit.
Met name bij de schoorsteen merk ik dat, al had ik het gisteren ook voor de cilinder rook bij 1 lok.
Heb dit ook bij relatief nieuwe loks, b.v. de DB74, die eind vorig jaar uitgegeven is. Intussen doet die het wel weer, maar had er pas wel even last van.
Heb hierover natuurlijk contact gehad met KM1, en die reageren snel, maar geven aan dat dit van tijd tot tijd gebeurd, met name als je rook gebruikt, en dan een tijdje niet.
Ligt aan de ventilatoren, (maar hoe precies zeggen ze niet). Die kunnen ze vervangen, maar dan komt het toch wel weer terug geven ze aan.
Als oplossing geven ze aan Seuthe rook olie te gebruiken, 1 sec aan met de vinger op de schoorsteen, dan 5 minuten wachten. Dan zou het geluid weg kunnen zijn.
Ben nog met ze in contact wat er aan te doen is om het te voorkomen of zo. Verwacht dit probleem niet bij nieuwe loks van deze prijsklasse. De nieuwste is nog geen 6 maanden oud.
Vraag me vooral af of mensen hier dit probleem herkennen, en misschien wat info hebben over hoe dit te voorkomen ( behalve dan de rook generator helemaal niet te gebruiken ) Gebruik hem niet vaak, maar is wel heel mooi om ze zo vol te zien roken, zeker op een beurs in een grotere ruimte.
Bedankt,
Roelco
-
Mijn ESU diesel heeft dat ook. ( H0)
Even twee keer laten opstarten en het is weg.
-
Nou bij mij is het na twee keer opstarten echt niet weg.
Bij 1 lok is het intussen wel weg, al is het terug als ik blijkbaar 1 week de rook niet heb gebruikt.
Bij de andere twee loks krijg ik het niet weg.
Maar hier blijkbaar niemand anders die met deze schaal/loks rijdt en dit probleem kent.
Groet,
Roelco
-
Maar hier blijkbaar niemand anders die met deze schaal/loks rijdt en dit probleem kent.
Groet,
Roelco
Ik rijd ook met KM1 en andere spoor 1 stoomlocomotieven zoals o.a. Kiss en Märklin maar ken het probleem niet omdat ik de rook generator nooit gebruik (elk voordeel heeft zijn voordeel :) ).
Groet
Fred
-
Hallo Roelco,
Welke olie gebruik je bij jouw KM1 locomotieven? Ik gebruik enkel KM1 olie bij hun locs en heb bij die locs nooit een piepend geluid gehoord van de ventilator. Wel kan het voorkomen dat de ventilator niet meer vast op de as zit, maar dat is een ander verhaal.
Bij mijn KISS locs komt het wel eens voor, maar na een tijdje stomen, gaat het vanzelf over. Bij die locs gebruik ik SR24 olie, die is wat "vettig".
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
Ik gebruik enkel de vloeistof van KM1 zelf.
Ben zelf ook bang dat de ventilator los zit van de as, maar hoe ik daar dan bij kom om dat te herstellen?
Bij een BR50 kon ik de rook generator via de rookkastdeur er uit halen, maar dat past volgens mij niet bij mijn BR91.
(De andere 2 heb ik nog niet bekeken wat dit betreft.)
Roelco
-
Daar heb ik helaas geen ervaring mee. Opsturen aan KM1?
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
Heb het probleem al bij KM1 neer gelegd, en dit als antwoord gekregen:
that’s a problem of the fans, that happens from time to time. We can remove the fans, but it will come back, if smoke is used and then not used for a while.
You can try to use 1 Pipette of the smoke-oil of Seuthe. Fill in that oil, then let the model smoke and lay your finger on the chimney for a second. Then turn of the smoke and wait for 5 minutes, than run again. The whisteling sound may be gone.
Heb intussen om meer info gevraagd. Vind het een beetje jammer dat je dit soort loks blijkbaar 1 (of een paar keer) kunt gebruiken, en dat er dan iets vernieuwd moet worden. De loks opsturen is niet echt waar ik op zit te wachten. Zeker niet als het probleem dan blijkbaar zo weer terug kan komen.
En als het alternatief is wat Fred doet, geen rook gebruiken, kan ik dat nu ook al wel zonder opsturen. Maar hoop toch een oplossing te vinden om het wel te kunnen blijven gebruiken.
Niet zo vaak, maar een paar keer per jaar op een evenment is wel leuk.
Roelco
-
Je hebt gewoon twee jaar garantie (das EU wetgeving) op een nieuw gekocht product.
Ik bouw en verkoop ook spoor 1 locomotieven maar bouw geen rook generator in.
Mag de klant zelf doen en als ze dit doen vervalt mijn garantie die ik normaliter moet geven.
Daarnaast doe ik niet moeilijk over eventuele gebreken (in sommige gevallen ook niet na 2 jaar).
Dus terugsturen naar KM1
Succes.
-
KM 1 doet ook niet moeilijk, maar geven wel aan dat het zo weer terug komt, en dan schiet het dus niet op. Zeker ook om dat verzendkosten ook niet niets zijn, en ik ze wel geruime tijd kwijt ben. Zit niet echt om de hoek om even langs te brengen.
(al is eentje wel ouder dan 2 jaar, die heb ik niet nieuw gekocht )
Net nog weer even geprobeerd, en vanavond hadden ze er weer zin in, ze doen het alle drie weer goed, maar voor hoe lang?
Ben vooral op zoek naar de oorzaak, en wat ik anders kan/moet doen om dit probleem niet terug te krijgen.
Als ook, hoe ernstig is het? Als hij te veel draait met dat geluid ( om te proberen of het goed is ) beschadig ik dan zaken waardoor hij het misschien helemaal niet meer gaat doen? Of kan dat geen kwaad.
Gebruik hun eigen vloeistof, probeer ze leeg te roken aan het eind van een evenement. En daarna te laten drogen in de lucht, dus niet te lang in de doos na z'n evenement.
Heb die vragen natuurlijk ook naar KM 1 gestuurd, maar misschien is/was er hier iemand die het kent, en goed advies heeft hiervoor.
Roelco
-
Hoi Roelco,
"Leeg roken" lijkt me niet zo verstandig. Het zou zelfs de oorzaak kunnen zijn van de piepende geluiden. Ook zouden materialen in de rookgenerator beschadigd kunnen worden wanneer ze "droog worden gestookt".
Naar mijn mening beter om nog wat in de lok te laten. Dat zal na verloop van tijd verdampen, maar de wat vettige bestanddelen zullen langer achterblijven. Ik zou zeggen, probeer dat eens.
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
"leeg roken" is ook niet droog roken, maar wel zo dat de losse vloeistof ongeveer op is. Er zit dan nog vloeistof in de viltjes.
Dus de hitte elementen komen niet tegen droog vilt, en dat kan ook niet verbranden.
Tijdens transport rond de beursen heb ik dan alleen niet zo veel vloeistof meer er in zitten die alle kanten op kan stromen.
Roelco
-
Heb nog weer contact gehad KM1.
Die geven aan dat het wel beter is de rookgenerator leeg (niet droog) te roken aan het eind. Ze schrijven dit:
at first – the sound is from the motor – yes! And the motors are wear parts, they will get broke from time to time.
If you use the smoke-generator, make sure after use there is not so much fluid in there. As you said, the smoke is coming out everywhere, thats a good point to stop.
Leaving the box open for cooling and evaporating is perfect.
Prima advies waar we wat mee kunnen natuurlijk. En ik snap ook best dat een motor aan slijtage onderhevig is. Was wel een beetje verbaasd door dit statement:
I think motor has to be changed within the next 2 years, but maybe it works for a longer time.
Zeker omdat 1 van de loks de nieuwe BR74 is die ze december 2024 nieuw hebben uitgeleverd.
Dus heb ik nog even na gevraagd of z'n motor dan dus inderdaad maar iets van 2 jaar mee gaan.
Kreeg ik dit terug:
maybe the life span is only some months, maybe upt o 5 years. It’s difficult to say.
Dat valt me dan wel behoorlijk tegen, een lok van een paar duizend euro, waarbij je, als je pech hebt, elke paar maand 1 of 2 motoren moet vervangen?
al hoop ik natuurlijk dat het meer richting de 5 jaar gaat.
Snap wel dat Kees-Jan de loks levert zonder rook generator.
Voor mensen die er ook tegen aanlopen hoop ik dat je wat hebt aan deze info.
En neem dan zeker ook contact op met KM-1, want ze reageren goed en willen ook zeker mee werken.
Groet,
Roelco