BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Vonkentrekker op 29 May 2025, 21:21:53
-
Hallo mensen,
Ik wil mijn Roco Umbauwagens ( art. 4250, 4251, 4252 en 4254) geschikt voor kortkoppelingen maken en heb hiervoor de kortkoppelkitjes art. 40326 voor gekocht, alleen schijnen deze niet te passen op de rijtuigen, de pin op de koppelboom zit in de weg.
Hier wat foto's voor verduidelijking:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5099-6838b0071b2b0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5099-6838b0071b2b0.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5098-6838b008e4102.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5098-6838b008e4102.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5100-6838b00bf3b43.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5100-6838b00bf3b43.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5102-6838b01162589.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5102-6838b01162589.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5101-6838b0116c21b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5101-6838b0116c21b.jpg)
Bij mijn Hechtwagens kan deze pin in een geleidingssleuf vallen, maar de Umbauwagens beschikken niet over zo'n sleuf, hierdoor wordt de koppeling naar onder gedrukt.
Op de foto's is te zien dat er een ander artikelnummer op de doos van de Umbau staat voor de kortkoppelkitjes, maar zover ik kon vinden is dit gewoon hetzelfde artikel met een ouder nummer, klopt dit?
De makkelijkste manier om dit op te lossen is natuurlijk gewoon om de pin af te knippen, maar ik wil eerst weten of iemand al eens deze kitjes geïnstalleerd heeft op Umbauwagen, en zo ja hoe dan?
Alvast bedankt.
-
In dit document is te zien dat het oude en nieuwe nummer niet overeenkomen. Het is dus een ander ding.
https://mobadata.de/static/catalogs/de/et/Artikelnummer-alt-neu_Standardware.pdf
Ik heb zelf een aantal van deze wagens, sommige met en sommige zonder KK. Zal zo eens kijken hoe die in elkaar zitten.
-
Nieuwe nummer zou volgens de tabel 40215 moeten zijn, maar als ik daar naar zoek kom ik alleen dode links tegen en één product listing, met daar op de foto weer de 40326 die ik al heb, dus dit lijkt me een dood spoor. Natuurlijk toch bedankt voor de hulp.
-
Heb net even bij mijn wagens gekeken, maar daar zie ik niet meer dan wat je al weet.
Kwam nog wel deze pagina tegen: https://www.altemodellbahnen.de/t61242f172-Roco-KKK-Nummern-Nachruestsaetze-fuer-Wagen-Lok.html
Stukje naar beneden scrollen. Daar is een wagen te zien waar al een V-vormige gleuf in zit voor die pen. Maar dat heb je misschien ook al gezien.
Je zou zo'n sleuf ook in jouw wagen kunnen frezen, maar dat doe je niet zomaar uit het handje.
-
Daar is een wagen te zien waar al een V-vormige gleuf in zit voor die pen. Maar dat heb je misschien ook al gezien.
Je zou zo'n sleuf ook in jouw wagen kunnen frezen, maar dat doe je niet zomaar uit het handje.
tja, zo'n gleuf zal natuurlijk vrij precies moeten zijn, weet niet of ik dat voor elkaar krijg.
Heb op die site wel het art nummer mysterie kunnen oplossen, 40215 was blijkbaar precies hetzelfde als 40326, maar dan met de oude kortkoppelingen zonder voorontkoppeling.
-
Zo te zien is het KK-setje de juiste.
De allereerste (donkergroene) Umbauwagens hadden idd nog niet de gleuf voor de geleiding van de koppelingsboom.
Als ik me niet vergis stond dit vroeger zelfs ergens vermeld op de wagenverpakking/inlay*, koppelingsverpakking of in de gebruiksaanwijzing of catalogus.
Er zijn twee opties:
1. De gemakkelijke oplossing is het pinnetje weghalen. Dan past de koppeling wel, echter bij een zwaardere last rekt de koppeling uit en wordt de afstand weer net zo als deze zonder kk was. Uit ervaring weet ik dat je maar een of twee wagens erachter kunt hangen zonder harmonica-effect te krijgen.
2. Zelf een gleuf in de bodem frezen, vijlen, snijden, ... Als je de koppeling zoals je hem nu hebt zitten een paar keer heen weer beweegt zoals deze zou moeten bewegen, kun je met het pinnetje de vorm van de gleuf op de bodem "tekenen". Op de bodemplaat zie je het spoor van het pinnetje licht glinsteren. Vervolgens een gleuf aanbrengen. De buitenzijde van de gleuf (aan de kant van de bufferbalk) moet deze correct en vooral soepel verlopen, aan de binnenzijde (aan de kant van het draaipunt) maakt het niet zoveel uit en kan dus wat groter zijn. Ik heb dit zo bij een paar wagens zo uitgevoerd en voldoet prima.
*op het laatste plaatje te lezen bij punt 4. tekst tussen haakjes
-
2. Zelf een gleuf in de bodem frezen, vijlen, snijden, ... Als je de koppeling zoals je hem nu hebt zitten een paar keer heen weer beweegt zoals deze zou moeten bewegen, kun je met het pinnetje de vorm van de gleuf op de bodem "tekenen". Op de bodemplaat zie je het spoor van het pinnetje licht glinsteren. Vervolgens een gleuf aanbrengen. De buitenzijde van de gleuf (aan de kant van de bufferbalk) moet deze correct en vooral soepel verlopen, aan de binnenzijde (aan de kant van het draaipunt) maakt het niet zoveel uit en kan dus wat groter zijn. Ik heb dit zo bij een paar wagens zo uitgevoerd en voldoet prima.
*op het laatste plaatje te lezen bij punt 4. tekst tussen haakjes
Ik en mijn gebrekkig Duits...
Dan moet ik dat maar gaan doen...., en ik had nog gedacht dat dit gewoon plug and play zou zijn, binnen een uurtje klaar had ik nog gezegd...
In ieder geval bedankt, nu kan ik weer verder.
-
Ik heb deze met de juiste kk mechanisme voorzien in de jaren '80, mijn wagens zijn ook zonder die groef.
rijtuigen 4252 & 4253 van Roco.
Dat is niet het KK mechanisme 40326 ,( deze is iets anders van uitvoering, haakje staat ook niet op dezelfde afstand, opening is langer dan bij de 40326 ), maar had het nummer 4223, dat er onder moet, zo heb ik het toen ook genoteerd op de dozen van deze wagens. ( kan ook 4423 ??? geweest zijn en dat ik het 2° cijfer fout had genoteerd )
zie foto's
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/R-4223-f-Umbauwagen-4253-u-a-a-6838e88dd9cce.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/R-4223-f-Umbauwagen-4253-u-a-a-6838e88dd9cce.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/R-4223-f-Umbauwagen-4253-u-a-b-6838e8f235f17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/R-4223-f-Umbauwagen-4253-u-a-b-6838e8f235f17.jpg)
hieronder nummer 40326
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/40326-4541-Kurzkupplungssatz-6838f11ae824d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/40326-4541-Kurzkupplungssatz-6838f11ae824d.jpg)
-
Er zijn ook hierin weer meerdere wegen die naar Rome leiden. Persoonlijk zou ik er Symoba's onder zetten, dan ben je van al het gezeur af.
-
Je kunt ook het pennetje verwijderen.
En op de plaats waar deze wel moet zetten een gaatje boren, en daar een messing draadje insteken (1mm dik).
Eventueel als een haakje buigen gelijk het voorbeeld op de vorige post.
Groeten Arjen
-
Ik heb mijn inmiddels bijna 50 jaar oude Umbauwagen maar eens tevoorschijn gehaald en wat plaatjes geschoten.
Met koppeling
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-2466-bew-6839572b56808.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-2466-bew-6839572b56808.jpg)
zonder koppeling
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-2467-bew-6839572b5bff6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-2467-bew-6839572b5bff6.jpg)
Zo uitgevoerd als beschreven in mijn vorige bijdrage bij optie 2.
Een 3e optie is om de oorspronkelijke koppelingsbomen te voorzien van een in hoogte verschuifbare koppeling 40287.
Je hebt dan geen schaargeleiding (V=vorm) maar omdat deze koppeling iets langer zijn raken de buffers/wageneinden elkaar toch niet.
De koppelingsschachten waren bij deze rijtuigen nog niet genormeerd maar passen wel, zij het dat deze net iets ruimer zijn in de hoogte. Dit kun je simpel uitvullen met een strookje polystyreen of karton.
Voordeel is dat de wagens korter gekoppeld zijn en dat er geen zaag- en freeswerk nodig is en als het niet bevalt gewoon weer terug te bouwen is. Nadeel is dat er altijd iets ruimte tussen de rijtuigen moet overblijven om goed door de bochten te komen.
Als deze wagen tussen andere rijtuigen komt te rijden die wel een volwaardig kortkoppelingsmechaniek hebben, kun je misschien zelfs de "gewone" kortkoppeling gebruiken ipv de hoogteverstelbare koppeling. Je hebt dan een nog iets kortere afstand tussen de rijtuigen en het andere rijtuig heeft voldoende speelruimte. De Umbauwagens zijn vrij kort en wat minder kritisch tav het uitdraaien van de kortkoppeling dan bv een rijtuig van 30 cm.
Een pennetje zoals Arjen voorstelt gaat volgens mij niet werken, omdat er geen V-vormige gleuf aanwezig is.
Een Symoba plaatsen is minstens zo veel zaag- en freeswerk en de vraag is of het überhaupt past.
Als ik het goed begrijp heeft Saskia de modernere versie met kortkoppelingsmechaniek (met spiraalveertje) en zit er een groot gat in de bodem met een V-vormige rand aan de bufferbalkzijde. De koppelingsboom zit met een haakje om de V-vormige rand van dat gat. (De nummers 4223 en 4423 kan ik nergens terugvinden, 40220 of 40270?, 40243 is een standaardkoppeling)Het nummer 4223 staat op de koppelingsboom, dat is de modernere versie.
-
Goedemorgen,
De ROCO setjes 4481/44215/40326 zijn geschikt voor de oude 1:100 rijtuigen.
Dus niet voor de ROCO umbau rijtuigen, zijn 1:87
Er waren destijds als onderdeel voor de umbau rijtuigen bij ROCO de 99666 leverbaar, en later onderdeelnummer: 116139
Beide zijn inmiddels bij ROCO niet meer leverbaar.
Nu vind ik na enig Googelen het volgende ROCO setje op de site van ROCO met artikelnummer 74184.
Daar vind ik bij de handleiding de volgende onderdelen:
https://www.roco.cc/static/frontend/Casisoft/Roco/de_DE/doc/AN/1/DE/8074184920.pdf
Mogelijk dat deze passend zijn, maar dan wel met een trekveertje zoals de latere uitgaves van de umbau-rijtuigen.
Misschien een pinnetje in de bodemplaat bevestigen om het veertje daarmee te bevestigen.
Vriendelijke groet,
Erwin Prummel
-
Het setje 4481 is het juiste setje. Dat staat zo in de catalogus van 1975 e.a. vermeld en ook op de inlay, zie het fotootje van TS.
Dit setje werd in de begintijd voor de meeste 4assige personenrijtuigen gebruikt, Umbauwagen 4assig, Hechte, 1:100 ex Röwa en Corail (Corail kreeg later een ander nummer met extra steunbalkje maar dat terzijde).
Mijn Umbauwagen heeft ook zo'n setje gekregen. Deze is van einde 1975, toen waren er van Roco nog geen 1:100 rijtuigen.
Roco 74184 is een set met 3 voormalige Fleischmann Umbauwagens, deze koppelingen gaan zeker niet passen...
Edit:
hier wordt een ET 116139 aangeboden:
https://www.ebay.com/itm/225790450592 (https://www.ebay.com/itm/225790450592)
Zo te zien dezelfde als die van Saskia en dus voor de modernere versies.
-
Ik had bij het verzenden van mijn verhaal al zo'n vaag vermoeden met het onderdeelnummer van de 74184.
Dat zijn dus geen ROCO maar FLEISCHMANN Umbau rijtuigen!
Mijn excuses , mijn fout.
Vriendelijke groet,
Erwin Prummel
-
Nog even terugkomend op de 4481 40215 en nu als 40326
In 2020 heb ik hier ook op gereageerd en daar waren wel de 40326 passend voor de umbau rijtuigen.
zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91479.15
Dus heeft #vonkentrekker" toch de juiste kortkoppelingen 40326 voor de umbau rijtuigen.
Je zou dus als er geen groef aanwezig is voor het pinnetje vooraan aan de koppelboom kunnen verwijderen.
Want de veer die de koppelboom in zijn positie houd, zal dan waarschijnlijk ook de koppelboom in zijn hoogte behouden.
Zou leuk zijn als we van #vonkentrekker, het uiteindelijke resultaat mogen zien.
Vriendelijke groet,
Erwin Prummel
-
TS Vonkentrekker noemt 4 rijtuigen.
Zonder die pinnetjes krijg je dan een harmonica-effect omdat de pinnetjes de koppelingen naar binnen trekken in de rechtstand.
Om dat te vermijden dus een gleuf frezen of proberen met de originele koppelbomen en hoogteverschuifbare koppelingen.
Zie verder mijn beschrijvingen hiervoor.
-
Die van mij zijn inderdaad al die andere uitvoering, gelijk die van Klaas.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91479.msg3222082423#msg3222082423
foto Klaas Zondervan
Ik heb toen ook de vervanger 40326 genoemd
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91479.msg3222082295#msg3222082295
Nu dank zij dit forum heb ik ook het nieuwere nummer als ersatzteil voor die 4223 (y)
-
In de bijdrage van (kawa)aad is te zien dat een kortkoppeling in de originele koppelbaan te kort is (de voorkant van de schacht valt gelijk met de bufferbalk):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91479.msg3222082411#msg3222082411 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91479.msg3222082411#msg3222082411)
De hoogteverschuifbare koppelingen zijn net iets langer, zo'n 1,5 à 2 mm per koppeling.
Tussen twee rijtuigen heb je dus 3 à 4 mm tussenruimte, wel korter dan zonder, maar niet buffer aan buffer.
Mss is om-en-om ook nog haalbaar (afhankelijk van de gebruikte boogstraal) dan wordt het nog iets korter.
Als je minder wilt zul je de gleuf in de bodem moeten frezen.
Bij het pinnetje verwijderen gaat de koppeling uitrekken en heb je minstens 10 mm tussenruimte.
-
Dat is niet het KK mechanisme 40326 ,( deze is iets anders van uitvoering, haakje staat ook niet op dezelfde afstand, opening is langer dan bij de 40326 ), maar had het nummer 4223, dat er onder moet, zo heb ik het toen ook genoteerd op de dozen van deze wagens. ( kan ook 4423 ??? geweest zijn en dat ik het 2° cijfer fout had genoteerd )
zie foto's
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/R-4223-f-Umbauwagen-4253-u-a-a-6838e88dd9cce.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/R-4223-f-Umbauwagen-4253-u-a-a-6838e88dd9cce.jpg)
Volgens mij is dat niet mogelijk bij mijn rijtuigen, ik zou in ieder geval dan niet weten waar het veertje bevestigd moet worden op het chassis, kan u anders even een foto plaatsen van u rijtuigen?
-
TS Vonkentrekker noemt 4 rijtuigen.
het zijn er zes in totaal, heb meerdere 2e klassers, dus dat met dat pinnetje afknippen gaat hem echt niet worden.
-
Zou leuk zijn als we van #vonkentrekker, het uiteindelijke resultaat mogen zien.
Zal ik zeker doen, maar moet er wel eens aan toe kommen om dat te gaan doen, kan best nog even duren.
-
Kijk even naar de reactie #16
Hierin staat een link die je kan aanklikken en dan kom je op een foto van de wagen van Klaas Zondervan.
De mijne zijn ook die uitvoering.
Jij zal echter met de 40326 ( 40215 ) moeten werken, te zien aan jouw foto, en die sleuf moeten maken zoals grossraumwagen in reactie #10 heeft beschreven.
-
Kijk even naar de reactie #16
Hierin staat een link die je kan aanklikken en dan kom je op een foto van de wagen van Klaas Zondervan.
De mijne zijn ook die uitvoering.
Jij zal echter met de 40326 ( 40215 ) moeten werken, te zien aan jouw foto, en die sleuf moeten maken zoals grossraumwagen in reactie #10 heeft beschreven.
inderdaad, die zag ik natuurlijk pas nadat ik al wat gezegd had.... ::)
Ik ben weer lekker bezig...