BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: RodyNL op 29 May 2025, 10:39:10
-
Hallo,
Ik heb een Piko groene NS hondekop aangeschaft (artikelnr. 57577) met geluid.
De frontseinen werken, maar dat is het enige licht wat is ingebouwd af fabriek. In het reizigersgedeelte brandt namelijk geen licht.
Bij het functieoverzicht staat ook bij F3 een sterretje * waarmee wordt aangegeven dat er geen ingebouwde verlichting in zit.
Dit vind ik wel een tegenvaller van dit model. Verder is het een fraai exemplaar.
Ik heb Piko een mail gestuurd met de vraag op welke aansluitingen van de decoder ik dan mijn eigen ingebouwde verlichting zou kunnen aansluiten zodat dit met functie F3 gaat werken. Het antwoord was teleurstellend:
"vielen Dank für Ihre Anfrage. Dieser Triebwagen hat ab Werk keine Innenbeleuchtung. Es ist auch keine Vorgesehen.
Deswegen hat der Decoder in der Beschreibung bei dieser Funktion ein " * "
Hier müssten Sie eigenverantwortlich eine Innenbeleuchtung einbauen."
Maar misschien was mijn vraag niet duidelijk genoeg:
"Können Sie mir sagen, an welche Anschlusspunkte der Platine bzw. des Decoders ich diese Innenbeleuchtung anschließen soll, damit sie mit der Funktion F3 funktioniert?"
Is er hier iemand die dit wel weet en misschien ook al heeft gedaan?
Alvast dank en vriendelijke groet,
Rody
-
Ik heb bij mij in de motorbak de binnenverlichting op AUX2 aangesloten, de paarse draad in dit geval.
De de stuurstand heb ik een functiedecoder gezet en daar de binnenverlichting op AUX4 gezet. Kan ik e.e.a. apart schakelen.
En de keuze voor de functietoets is aan jou. Kwestie van de juiste functiemapping toepassen.
-
Hoi Eric,
Dank voor je reactie.
Heb jij dan de AUX2 gebruikt van de decoder die Piko er in heeft meegeleverd?
Zit daar dan ook een paars draadje aan?
Ik gebruik zelf ESU decoders. En ik weet inmiddels dat daar een paars draadje aan zit.
In de stuurstand een aparte functiedecoder gebruiken vind ik inderdaad ook wel een mooie oplossing van je.
Groet,
Rody
-
Ik heb zelf op de decoder aansluiting aan de groene pen een draad gemonteerd, en hierop de binnenverlichting aangesloten. De blauwe draad is het andere punt.
Op de stekker tussen de bakken zijn nog twee pennen over, waardoor je een extra draad kunt monteren om ook de binnenverlichting in het andere rijtuig aan het werken kunt krijgen. De groene dekplaat boven de banken heb ik verwijderd, en in plaats daarvan de ledstrips gemonteerd.
Groeten Arjen
-
Als je een decoder hebt met groene, of met ook nog een paarse draad, kun je daar de binnenverlichting, en evt. cabineverlichting op aansluiten.
De groene draadaansluiting zit op de printplaat, de paarse, 9e aansluiting is een "losse". Oorspronkelijk monteerde Piko in de digitaal verkocht hondekop-2tjes een karige Uhlenbrock decoder zónder groene of paarse draad.
Het makkelijkste en goedkoopste is warm-witte ledstrip "van-de-rol": lengte passend teknippen ( vaak per 3 leds).
De verlichting in beide bakken kun je dan ( met 2 maal 2 diodes en een weerstand van 1,5k) aftappen van de frontsein/sluitsein-draden (wit en geel).
De binnenverlichting werkt dan tegelijk met de front/sluitseinen F0. Niet helemaal "comme-il-faut", maar voldoende goed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ledstrip-aansluiting-met-2-diodes-en-weerstand-68397c0159e9a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/ledstrip-aansluiting-met-2-diodes-en-weerstand-68397c0159e9a.jpg)
Bij een decoder met groene en/of paarse draad kun je de binnenverlichting resp. cabineled, apart schakelen met F1 en F2.
Als je die laatste optie wil toepassen moet je de groene draad doorverbinden met de tweede bak, via toch wel moeizaam solderen in de 5 polige verbinding in de koppeling. Daar zijn de middelste 3 draden voor de seinen al in gebruik. Bij de AC-drierailversie is er ook nog de 4e, rode draad, voor de sleper in gebruik.
De female koppeling is gebleken het meest kwetsbaar te zijn voor manipulatie: het connectorblokje breekt heel makkelijk af van de connector en dat kost je dan een nieuwe voor pakweg €18! ( hoe weet ik dát nou weer....!?).
Deze verbindingsconnectoren zijn nog wel leverbaar, maar het wordt wel langzaam wat leger op het Piko-hondekop-onderdelenfront.....
Alternatief en wat veiliger is de montage van een functiedecoder in de dummy-bak: Etecmo levert die voor €7,50+porto.
Dan moet je nog wel met twee wielslepers de stroomafname in die tweede bak maken.
De lichtsterkte in de Hondekop kun je instellen door keuze van de twee weerstanden. Verder kun je in veel decoders ook een en ander bijregelen met cv-waardes. In Uhlenbrock 76320 middels cv 50=1-31 standaard 16. Bij Esu regel je dat het eenvoudigste in de Esu-software.
In de groene en blauwe hondekoppen is de kap aardig licht-dicht. De twee gele varianten schijnen behoorlijk door en verdienen een schilderbeurt in de kap ( raampjes verwijderen) of behoorlijk gedimd licht.
François=008200
-
Heb jij dan de AUX2 gebruikt van de decoder die Piko er in heeft meegeleverd?
Zit daar dan ook een paars draadje aan?
Ik gebruik zelf ESU decoders. En ik weet inmiddels dat daar een paars draadje aan zit.
In de stuurstand een aparte functiedecoder gebruiken vind ik inderdaad ook wel een mooie oplossing van je.
Ik had een analoog stel waar ik zelf een ESU decoder ingezet heb. En heb de seinverlichting ook wat aangepast zodat ik een rangeersein kan tonen.
Dus wat extra werk uitgevoerd met digikeijs DRC54 seinprintjes en lichtstrips
-
Beste François,
Dank voor je uitgebreide toelichting.
Ik ga zeker een van deze mogelijkheden proberen. Eerst maar weer eens die trein uit elkaar peuteren en de juiste draadjes vinden.
Dank en groetjes,
Rody