BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Henk Veenstra op 23 May 2025, 14:29:15
-
Roco V260 oud model digitaliseren.
Iemand deze oude versie van de V260 al eens digitaal gemaakt.
Wil een ESU lokpilot Basic inbouwen.Past deze?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/RocoV290-1-683069d6beffb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/RocoV290-1-683069d6beffb.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/RocoDBBR290-68306a0368838.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/RocoDBBR290-68306a0368838.jpg)
mvg Henk
-
Geen idee hoe het zit met ruimte in de loc, maar deze motoren nemen aardig wat stroom af. Ik zou dus kiezen voor een decoder die zo'n 1A aan motorstroom kan leveren.
Het is trouwens een V90, nu BR 290.
Tom
-
Ik denk dat je de decoder niet onder een van de huiven kwijt kunt, dus dan blijft in de cabine over. Even de binnenmaten opmeten, en je weet het. Decode kan dan met een stukje dubbelzijdig klevend plakband op de motor of tegen het dak van de cabine.
-
Misschien kan hij in de brandstoftank. Eventueel wat materiaal wegfrezen of -vijlen.
De afmetingen van de decoder staan in de handleiding. Maak een blokje uit hout van die afmetingen. Dan kun je passen.
-
Tom, inderdaad het is de V290.
Ik had een lok pilot Basic gekocht maar die past niet in de cabine en bovenop de motor gaat ook niet want deze zit gedeeltelijk in de cabine en loopt door onder de huif aan 1 kant.
Moet dus een kleinere decoder hebben die in de cabine past.
De tank onderaan is 1 bonk metaal Dus dat gaat ook niet.
Mvg Henk
-
Moderne oplossing: https://amw.huebsch.at/Produkte/V90.htm (https://amw.huebsch.at/Produkte/V90.htm)
-
Op zich niet eens duur :)
-
De tank onderaan is 1 bonk metaal Dus dat gaat ook niet.
Daar kun je een deel van weghalen.
-
Ik zou proberen om een deel van de platine weg te halen, zodat een decoder van beperkte afmetingen er als het ware in kan zakken.
Dan moet je natuurlijk wel vervangende bedrading aanleggen op de plek waar je de platine gesloopt hebt.
En misschien bevinden zich op de platine onderdelen die je bij digitaal gebruik niet nodig hebt. Dat creëert ook weer ruimte.
De cabine opofferen zou voor mij geen optie zijn. Dat tast het beeld te zeer aan.
En kijk misschien eens naar een andere kleinere, decoder geschikt voor ≥ 1A motorstroom. (D&H bijvoorbeeld)
Succes.
Groet, Bas
-
Moderne oplossing: https://amw.huebsch.at/Produkte/V90.htm (https://amw.huebsch.at/Produkte/V90.htm)
Ik heb deze moderne oplossing van AMW voor andere Roco loc's (http://lolkebijlsma.com/el16_dcc_plux.html)gebruikt. Ik kan het zeer aanraden.
-
Moderne oplossing: https://amw.huebsch.at/Produkte/V90.htm (https://amw.huebsch.at/Produkte/V90.htm)
Zal wel aan mij leggen maar snap niks van die site.
Hoe kan ik die bestellen op die site?Lijkt mij een goede oplossing verder.Maar kan het desbetreffende produkt niet vinden om te bestellen.
mvg Henk
-
Ga op de betreffende pagina helemaal naar beneden en klik op order directly in the WEB shop
-
Je kunt hem in het Duits zetten rechtsboven. Als je doet wat Dirk zegt kom je op een pagina waar beide varianten aangevinkt zijn. Haal de vink weg welke je NIET wilt en dan gaat het eigenlijk vanzelf :)
-
Sorry,
Snap geen bal van die site.Meerdere keren geprobeerd, maar kom niet bij het betreffende onderdeel voor de V290 .
Dan is de warenkorb weer leeg en moet ik oppnieuw beginnen.
mvg Henk
-
De platine staat gemerkt als V90, maar is voor meerdere typen geschikt.
Om het produkt in de Wahrenkorb te krijgen moet je het wel aanvinken. In het hokje links van het stoplicht.
Ik moest er ook even naar zoeken, en ik geef toe dat het wel wat duidelijker had gekund.
-
aanvinken - speichern - warenkorb aangeben en dan kan je verder afwerken
-
Geloof dat het eindelijk is gelukt.
mvg Henk
-
Idd een erg lastige onhandige "winkel". Had een stuk beter gekund. Maar goed, het is gelukt! (y)
-
enkel verwarring omdat je moet speicheren ( opslaan) zoals bij sommige andere winkels ook.Zouden beter zetten in winkelmandje .
-
Dit is de eerste winkel die ik tegenkom die dit onhandige systeem heeft... en we doen toch echt al wel enkele jaren zo onze inkopen ;)
-
Nwe print is binnen voor de BR290.
Maar nu heb ik een vraag, welke decoder past hierop?Zie foto.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/PrintBR290Roco-1-6839b8f171444.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/PrintBR290Roco-1-6839b8f171444.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/PrintBR290Roco-4-6839b8f17714a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/PrintBR290Roco-4-6839b8f17714a.jpg)
mvg Henk
-
Next 18 ?
-
Next18. Zie de link in reactie 5. Dan kom je in de shop en daar staat bij de specificaties Next18.
-
En dus kun je een Lokpilot 5 Basic vergeten. Sterker nog, je zult een decoder voor spoor N of TT moeten kopen https://www.esu.eu/produkte/lokpilot/lokpilot-5-micro-dcc/
En dan hoop ik voor je dat die voldoende stroom voor die grote motor kunnen leveren.
-
Na wat informatie te hebben gekregen is het volgens mij toch niet verstandig om een next 18 decoder met de grote rondmotor in deze V290 te gaan plaatsen.
Maar nu de vraag wat kan ik in plaats van die grote Rondmotor gaan doen.Vervangen met.....?
Iemand een suggestie hoe het nu te gaan doen.Is nog geen miromotor voor volgens mij.
mvg Henk
-
En dus kun je een Lokpilot 5 Basic vergeten. Sterker nog, je zult een decoder voor spoor N of TT moeten kopen https://www.esu.eu/produkte/lokpilot/lokpilot-5-micro-dcc/
En dan hoop ik voor je dat die voldoende stroom voor die grote motor kunnen leveren.
Die tip was al gegeven:
En kijk misschien eens naar een andere kleinere, decoder geschikt voor ≥ 1A motorstroom. (D&H bijvoorbeeld)
dan kom je uit bij: https://doehler-haass.de/cms/pages/produkte/fahrzeugdecoder/dh18a.php
-
Micromotor HR002C moet passen
-
Bedankt voor alle reakties.
Ga de doehler-haass decoder bestellen en het klopt inderdaad dat de micromotor HR002C een vervangbare motor is voor de V290.
mvg Henk
-
Was uiteindelijk een nieuwe niet goedkoper geweest?
Ben wel benieuwd naar het resultaat
-
Hoe goed werkt D&H met klokanker motoren want dat zijn de micro motors, ik weet uit ervaring dat ESU een betere aansturing heeft dan Zimo op dat gebied!
Vergeet ook niet dat klokanker motoren een veel lager stroom piek hebben dan normale DC motoren een mirco of zelfs nano decoder kan dat leveren.
-
Bedankt voor alle reakties.
Ga de doehler-haass decoder bestellen en het klopt inderdaad dat de micromotor HR002C een vervangbare motor is voor de V290.
mvg Henk
V290? Das nieuw voor mij...
-
Volgens mij weet je prima wat er bedoeld wordt...
Maar goed:
Het is trouwens een V90, nu BR 290.
Jaren 60 had je V60, V90, V200 enzo als aanduiding, dat werd in de jaren 70 Baureihe 260, 290, 220 enzo. 't Wordt met/zonder V in de praktijk nog wel eens door elkaar gebruikt, hoewel niet 100% correct.
Reinout
-
V290? Das nieuw voor mij...
In ambtelijke DB stukken is het volkomen normaal. Verbrennungslok vom Typ 290.
De mieren..... op DSO hebben allergie tegen deze schrijfwijze echter gemeengoed gemaakt.
Deze kent ook iedereen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-3808-684a04a28f060.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-3808-684a04a28f060.jpg)
Bart
-
Ik kende die E120-schrijfwijze nog niet :) Leuke.
Even terug naar de 290: met zo'n micromotor kan je volgens mij gewoon een standaard next 18 decoder gebruiken. Die micromotor-motoren zijn een stuk liever dan een grote oude Roco motor.
En qua "was het niet goedkoper een nieuwe te kopen": misschien wel. Maar een oude lok aan de praat krijgen heeft ook z'n lol. Ik heb een 215'er uit 1973 (vrijwel even oud als mezelf) vernieuwd. Daar zat een nog veel ergere superdikke rondmotor ronde motor in :D Het hele idee om zo'n oude lok op m'n baan te hebben rijden vergoedde alle moeite die ik erin had gestoken.
Ik heb een wat oudere 290 ook omgebouwd met een micromotor. Hier heb ik voor het idee een video (https://www.youtube.com/watch?v=Xfds0v0IwaY) van de langzaamrij-eigenschappen. Ik had er een goedkope lokkommander decoder ingestopt en de bedrading zelf helemaal geregeld. Ik kijk jaloers naar de keurige nette printplaat die jij hebt gebruikt. Dat is iets waar ik meer naar wil gaan kijken, want het is gewoon makkelijker en netter.
Reinout
-
Na wat informatie te hebben gekregen is het volgens mij toch niet verstandig om een next 18 decoder met de grote rondmotor in deze V290 te gaan plaatsen.
Maar nu de vraag wat kan ik in plaats van die grote Rondmotor gaan doen.
Er zit toch helemaal geen rondmotor in?
Dit is de vlakke oerversie van wat later de standaard motor is geworden. Volgens het datablad trekt deze 150mA.
Bart
-
Oeps, rondmotor is de verkeerde term. Ik bedoelde een dikke ronde motor, niet zo'n rechtopstaand rond motortje. Voorloper van wat er in deze 290 zit. Je hebt gelijk dat deze 290 een redelijk normale afgeplatte motor heeft.
Reinout
-
Reinout, dat rijdt super met die micromotor.
Bart, klopt is de oerversie motor.
Dan V290 etc, op de doos staat (oerversie ) BR 290.Houden we het daar maar op.
mvg Henk
-
En heb je ook wat aan de verlichting verbeterd? Dat is nl. de reden dat mijn 290 nog steeds in de doos ligt.
-
Ter leering ende vermaeck....of zoiets ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/romotor1-684a97f945939.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/romotor1-684a97f945939.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/romotor3-684a97f95f7eb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/romotor3-684a97f95f7eb.jpg)
Bart
-
THX Bart.Een linkje waar je dat gehaald hebt aub ?
-
Heb ik al jaren op mijn pc, dus geen idee meer.
Waarschijnlijk uit oude catalogi.
Bart
-
heb ze nu ook opgeslagen :) . Heb die van tante M ook : https://www.modeltrein-ombouw.nl/motoren
-
Er zit toch helemaal geen rondmotor in?
Dit is de vlakke oerversie van wat later de standaard motor is geworden. Volgens het datablad trekt deze 150mA.
Bart
En dan bedoel je de motor in de foto in de startpost van dit topic?
Tom
-
Albert op de nwe prints zitten ledjes gelijk.Ook bij deze de vraag heeft iemand ook sluitverlichting aangebracht.Dat werkt ook niet.
Als ik al die motoren zie welke zou dan het meest geschikt zijn.
Kom er ook achter dan dat er nog veeroverbrenging in zit.Iemand een idee waar ik cardans kan verkrijgen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/RocoBR290-1-684b140be215b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/RocoBR290-1-684b140be215b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/RocoBR290-4-684b140beaad6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/RocoBR290-4-684b140beaad6.jpg)
mvg Henk
-
Voor sluitverlichting zul je zelf met SMD leds moeten gaan knutselen, er is simpelweg alleen een lichtgeleider in het bordes verwerkt naar de frontseinen
-
Cardan koppelingen vervangen door siliconen slang.
Ook geen schokerig beeld meer bij het langzaam optrekken.
Grt.Wim.
-
Dag Wim,
Voorbeeld daarvan.En hoe kom ik aan een siliconen slang?
mvg Henk
-
Beste Henk, ben op vakantie in het buitenland dus kan ik geen foto sturen.
Stel even een vraag op het forum voor de siliconen slang en geef even de binnen diameter door van 1,5 mm dacht ik.
Meet nog even de asdikte van de motor .
Mischien ken je iemand die in een ziekenhuis werkt daar gebruiken ze div. maten.
Grt.Wim.
-
Volgende projekt.
Heb inmiddels 2 cardan(assen) van GMenS ontvangen om de veer te vervangen.
Is er misschien iemand die weet hoe ik dit kan oplossen.Op het artikel staat Cardan 2mmx2mm.Aan 1 zijde los maken.Wat ik inmiddels heb gedaan.
Denk dat ik deze Cardans er niet tussen kan krijgen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/RocoBR290Cardan-6-685ed466807c5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/RocoBR290Cardan-6-685ed466807c5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/RocoBR290Cardan-8-685ed46680d7f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/RocoBR290Cardan-8-685ed46680d7f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/RocoBR290Cardan-10-685ed46703f8e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/RocoBR290Cardan-10-685ed46703f8e.jpg)
op 1 van de foto's zie je een cardan met as liggen.Daar heb ik er 2 van.
mvg Henk
-
Experiment met Cardanas.
Deze op zijn korst gemaakt en is dan nog te lang.Zou ik een stukje van de as aan het motortje af kunnen halen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/RocoBR290CardanasB-2-685fb10e6a8cc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/RocoBR290CardanasB-2-685fb10e6a8cc.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/RocoBR290CardanasB-5-685fb10e6f963.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/RocoBR290CardanasB-5-685fb10e6f963.jpg)
mvg Henk
-
Je hebt enkele mm aan beide kanten teveel.
Let op: die as is van keihard staal, dat zich niet zomaar gewonnen geeft.
Ben voorzichtig in verband met rondvliegend gloeiend metaal!! ( bril, handschoenen...)
François
-
Laatste bevindingen Cardan+as op de Roco BR290.
Aan 1 kant zit nu de cardan+as van GMens.Deze zo kort mogelijk gemaakt en van de Motoras 3 mm met een mini slijpschijf afgehaald .Ging zonder probleem.Ook van de wormwielas nog 2 mm afgehaald.
Toen paste het perfekt.Aan de andere kant een stukje siliconen slang.Gekocht van 1 meter bij een webshop.Weet niet of ik de naam mag noemen.
Analoog eerst getest en dat ging/gaat bijzonder goed.Nu afmaken met de nwe printplaatjes en Next 18 decoder van Doehler-haass.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/RocoBr290CardansB-1-6864fdc0574f2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/RocoBr290CardansB-1-6864fdc0574f2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/RocoBr290CardansB-3-6864fdc057ebd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/RocoBr290CardansB-3-6864fdc057ebd.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/RocoBr290CardansB-5-6864fdc0bf27c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/RocoBr290CardansB-5-6864fdc0bf27c.jpg)
mvg Henk
-
Aan de andere kant een stukje siliconen slang. Gekocht van 1 meter bij een webshop. Weet niet of ik de naam mag noemen.
mvg Henk
Ja hoor, graag zelfs, dan hebben andere forumleden er misschien ook baat bij!
-
Ok, komt ie.
Rubberwebshop.nl
Tik in siliconenslang bij zoekopdracht.
Mvg Henk
-
Goedemiddag,
Ik heb een vergelijkbaar exemplaar in oceaan blauw/beige, Roco art. 43459 en volg dit met veel interesse. Als ik in combinatie met de AMW printplaat de standaard Roco motor wil handhaven en een Next 18 decoder van Esu (art. 59828) wil toepassen, moet dat qua stroomverbruik toch kunnen? De decoder kan 0,75 A motorstroom aan (continu), terwijl de motor slechts 0,15 A vraagt; een factor 5 lijkt me toch een redelijke marge... of zie ik iets over het hoofd?
Ook fijn dat de ledjes er al op zitten en geluid hoef ik hier niet persé, die oude Roco motor klinkt van zichzelf al als een diesel... over langzaam rij eigenschappen evenmin iets te klagen, met een analoge pulsbreedte regelaar kruipt ie over het spoor.
-
Dat is een nette oplossing.
Ik heb ook nog een oude Roco 1044 liggen die met de spiraalveren nogal schokkerig rijdt.
Welke afmetingen Øinw en Øuitw heb je toegepast?
-
De decoder kan 0,75 A motorstroom aan (continu), terwijl de motor slechts 0,15 A vraagt; een factor 5 lijkt me toch een redelijke marge... of zie ik iets over het hoofd?
Ik denk dat deze motor (veel) meer stroom afneemt dan 0,15A. Zou je eens willen meten terwijl de loc flink belast wordt?
Tom
-
Herb,
Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt in de Blauw Beige.De oude rondmotor bij mijn BR290 trekt nogal wat ampere dus heb ik gekozen voor de Doehler-haass next 18 decoder.Deze heeft 1,5 ampere.
De Doehler-haass decoder is de DH18A, verkrijgbaar bij Domburg.
Topic/de siliconenslang heeft een binnenmaat van 2mm en buitenmaat 4 mm.Je kunt ook kiezen voor een buitenmaat van 6 mm.
mvg Henk
-
klopt, Tom.
mvg Henk
-
Ik denk dat deze motor (veel) meer stroom afneemt dan 0,15A. Zou je eens willen meten terwijl de loc flink belast wordt?
Tom
Goed idee; ik zet binnenkort een analoog testspoor op met de multimeter ertussen. Ik laat weten waar ik op uitkom. Volgens de eerder getoonde tabel zou de 85009 motor 0,15 A gebruiken... we gaan het zien.
-
(y)
Tom
-
Ik heb het net getest: de Roco BR 290 (in mijn geval art. 43459) op een analoog gevoed spoor. De motor is Roco art. 85009.
Uitgangspunten:
- Spanning 14 V (max. uitslag draaiknop, spanning gemeten op de klemmen)
- loc tegengehouden in rijrichting, met slippende wielen; dit suggereert een te zware trein
- de loc heb ik onlangs voorzien van nieuwe anti slipbanden, dus de grip en dus ook het opgenomen vermogen zullen dan zo goed als maximaal zijn
Gemeten stroom: enigszins variërend, maar de hoogste waarde in het scherm was 0,392 A. Dit is weliswaar veel hoger dan de genoemde 0,15 A, maar nog steeds ruim onder 0,75 A, zoals gespecificeerd voor een Esu Lokpilot Next 18 decoder art. 59828. Dus nog steeds een marge van bijna 50%... dat lijkt mij voldoende.
-
Dat valt inderdaad mee. De genoemde ESU decoder is beveiligd tegen overbelasting en er is dus geen risico dat de boel stuk gaat.
Tom
-
Vind ik ook. Bovendien is getest onder "extreme" omstandigheden; zie het als een soort tractor pulling in 1:87. Tijdens normaal bedrijf zal de loc vrijwel altijd op lagere snelheid rijden en minder kracht moeten leveren, waardoor de stroomsterkte ook omlaag gaat.
-
Hoe is het bij optrekken uit stilstand met een "te zware trein"?
Ook dan wil de motor flink wat stroom trekken, zeker als het net niet lukt.
In dat geval heb je alleen de ohmse weerstand van de motor aangesloten, en die is niet zo hoog.
-
Als het net niet lukt, komt de trein net niet in beweging, toch? Dat heb ik gesimuleerd door de loc tegen te houden - overigens in beide rijrichtingen, want de trekkracht is voor beide rijrichtingen vrijwel nooit gelijk.
Ik kan met deze loc zeker 50 2-assige goederenwagons trekken (al eens eerder getest) in het horizontale - maar wanneer doe je dat nou echt? Op een grote clubbaan misschien; ik heb echter ook zitten denken over de "grensgevallen" die je omschrijft.
Volgens mij vergt een trein die net wel in beweging komt minder trekkracht dan een trein die net niet in beweging komt. Daarbij komt: als je de loc een poosje laat doorslippen, warmen de anti slipbandjes op, waardoor het rubber iets zachter wordt en de grip nog toeneemt. De waarde van de stroomsterkte kwam niet boven 0,392 A.
Ik heb ook nog overwogen om de loc op de baan te drukken, zodat de wielen blokkeren. Zoiets levert een nog hogere stroomsterkte op, maar zal in de praktijk niet voorkomen en het is ook niet goed voor de motor.
Je zou ook een "newton meter" aan de loc kunnen verbinden, zo'n ding als vroeger in de natuurkunde les werd gebruikt. Dan kun je ook zien of de loc bij "net wel/net niet" in beweging komen op de maximale trekkracht blijft, of dat het echt terugloopt zodra de loc gaat slippen. De slipbandje zijn echter bedoeld om maximale grip te bieden en de "Anfahrzugkraft" te verhogen, ook in grensgevallen.
Een andere mogelijkheid is een gewicht aan een lijntje op een weegschaal (lijntje verticaal) en dan een katrol, het horizontale deel aan de loc en dan nagaan hoeveel gewicht de loc wegtrekt; maar misschien gaat dat allemaal toch wat te ver... ;D
-
Ter leering ende vermaeck....of zoiets ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/romotor1-684a97f945939.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/romotor1-684a97f945939.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/romotor3-684a97f95f7eb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/romotor3-684a97f95f7eb.jpg)
Bart
En om nog even op deze tabel terug te komen (meer bepaald motor 85009): waarom zouden deze waarden niet kloppen? Ik zou me voor kunnen stellen dat 150 mA geldt bij "normale" omstandigheden. Uit mijn test kwam 392 mA, bijna drie keer zo veel - onder "abnormale" omstandigheden.
De fabrikant van die motoren heeft er volgens mij geen enkel belang bij om te lage waarden voor het stroomverbruik op te geven, daar komt alleen maar ellende van... overbelaste decoders e.d... en ook 40 - 50 jaar geleden, toen er nog geen decoders waren, moesten de verschillende elektrische componenten toch ook op elkaar worden afgestemd.
Natuurlijk kunnen waarden iets afwijken van wat gespecificeerd is, maar ook hier gelden natuurlijk toleranties voor.
-
Herb,
Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt in de Blauw Beige.De oude rondmotor bij mijn BR290 trekt nogal wat ampere dus heb ik gekozen voor de Doehler-haass next 18 decoder.Deze heeft 1,5 ampere.
De Doehler-haass decoder is de DH18A, verkrijgbaar bij Domburg.
Topic/de siliconenslang heeft een binnenmaat van 2mm en buitenmaat 4 mm.Je kunt ook kiezen voor een buitenmaat van 6 mm.
mvg Henk
Hoi Henk,
Wat kost deze decoder? De Esu variant (59828) kost bij MSL bijvoorbeeld € 26,46.
-
via de DTS site vond ik dit:
https://domburgtrainsupport.nl/doehler-haass-dh18a/ (https://domburgtrainsupport.nl/doehler-haass-dh18a/)
-
Ah... dank (y).
Dat is toch wel weer iets duurder., € 39,90.. maar goed, bezint eer ge begint. De D&H is geschikt voor meerdere protocollen en dus voor een hogere stroomsterkte (daar betaal je ook voor). Ik gebruik uitsluitend DCC, dus de Esu is dan voor mij de betere optie.
-
Ik weet niet wat je precies met de loc wil en mijn kennis met digitaal is beperkt. Maar ik heb 1 loc rijden met een D&H decoder, en die rijdt zo uit de doos echt erg fraai en daar kan ik fantastisch mee rangeren.
Groeten,
Rogier
-
Langzaam rijden is voor mij ook belangrijk, zeker bij rangeren - mijn uitgangspunt is eigenlijk dat de trein - of één wagon - moet stil kunnen blijven staan terwijl ik aankoppel. Ik heb al verschillende Esu Lokpilot 5 decoders in locs gezet en ook die zijn zonder uitzondering zeer fijn te doseren. Maar ieder z'n voorkeur natuurlijk. Kwalitatief zal er denk ik weinig verschil zijn tussen beide merken.
-
Herb,
Ik heb voor de D enn H decoder gekozen omdat deze 1,5 A heeft.
mvg Henk
-
Heb de cardan+as eruit gehaald.Maakte nogal een raspend geluid.Vermoed dat de cardanas tegen de aansluiting op de motor aanliep.
Nu vervangen door de siliconenslag.Dat gaat beter.
Ook de bedrading over de motor vervangen door decoderdraad.Kap ging niet goed dicht.Is weinig ruimte voor bedrading.
mvg Henk
-
Decoderdraad is ook dik genoeg voor de motorstroom. (y) Als je de draad maar zo kort mogelijk houdt.
De voeding van zo een motortje hoeft echt niet met een 0,5mm² draad uitgevoerd te worden. ;D
-
Heb de cardan+as eruit gehaald.Maakte nogal een raspend geluid.Vermoed dat de cardanas tegen de aansluiting op de motor aanliep.
Nu vervangen door de siliconenslag.Dat gaat beter.
Ook de bedrading over de motor vervangen door decoderdraad.Kap ging niet goed dicht.Is weinig ruimte voor bedrading.
mvg Henk
[/quote
Hoi Henk,
Past de decoder er wel goed onder (de kap)? Ja het moet wel, want het is er voor gemaakt, maar zit ie niet klem tussen de printplaat en de kap?
-
Zie bericht in citaat hierboven - heb het per ongeluk in het citaat gezet (sorry).
-
Decoder past er wel onder.Bedrading vervangen door decoderdraad en niet over het midden van de motor.Maar meer aan de zijkant onder langs.
Nu gaat en past het wel goed.Vanavond in iTrain IJken.
mvg Henk
-
Zie bericht in citaat hierboven - heb het per ongeluk in het citaat gezet (sorry).
Je kunt je bericht gewoon editten hoor.
-
Dat had ik inmiddels ook al begrepen van een andere forumlid - toch bedankt :)
-
Decoder past er wel onder.Bedrading vervangen door decoderdraad en niet over het midden van de motor.Maar meer aan de zijkant onder langs.
Nu gaat en past het wel goed.Vanavond in iTrain IJken.
mvg Henk
Ik ben benieuwd - leuk dat zo'n oud, degelijk Roco werkpaard een "tweede" digitaal leven tegemoet gaat.
-
Gisteravond op de baan gezet en geijkt in iTrain.
Motor maakt flink wat herrie, vind ik.IJking ging redelijk goed.Ga t.z.t geloof ik er toch een micromotor inzetten.
Ook het bovenste ledje op de print geeft direkt nog al wat licht door.Brandt aardig fel.Dus hoe dat op te lossen weet ik nog niet.
Tot zover deze bevindingen.
mvg Henk
-
Schijnt hij door of is hij gewoon fel?
-
Ronald,
Gewoon behoorlijk fel. De led zit dan op de print bovenaan en schijnt dan pal tegen de licht geleider aan.
Mvg Henk
-
Ook het bovenste ledje op de print geeft direkt nog al wat licht door.Brandt aardig fel.Dus hoe dat op te lossen weet ik nog niet.
Kwestie van óf er een weerstandje tussen zetten óf de betreffende CV van de decoder een lagere waarde geven. Welke CV dat is kun je in de handleiding vinden.
-
Als dat idd de standaard print van de loc is waar de decoder ingeprikt is moet e.e.a. gewoon via CV's te benaderen zijn.
-
Gisteravond op de baan gezet en geijkt in iTrain.
Motor maakt flink wat herrie, vind ik.IJking ging redelijk goed.Ga t.z.t geloof ik er toch een micromotor inzetten.
Ook het bovenste ledje op de print geeft direkt nog al wat licht door.Brandt aardig fel.Dus hoe dat op te lossen weet ik nog niet.
Tot zover deze bevindingen.
mvg Henk
Hoi Henk.
De ledverlichting wordt door de decoder aangestuurd, dus die moet inderdaad gewoon dimbaar zijn.
Maakt de motor meer / anders herrie dan toen je hem nog analoog gebruikte? Mijn exemplaar (identiek, afgezien van de kleur) is nog niet omgebouwd en analoog zijn ze sowieso behoorlijk rumoerig - één van de meest rumoerige locs die ik ooit gehad heb. Met een beetje fantasie is het dieselgeluid :).
-
Welke CV moet ik daarvoor aanpassen?
Ik heb het idee dat de lok analoog minder geluid produceert.Omdat het een oudere motor is kan ik dit misschien ook in een CV waarde aangeven.
Maar welke?
mvg Henk
-
Henk, dat staat allemaal in de ..... handleiding! ;)
RFTM is dan het advies; Read The Fine Manual!
-
Ook het bovenste ledje op de print geeft direkt nog al wat licht door.Brandt aardig fel.Dus hoe dat op te lossen weet ik nog niet.
Welke CV moet ik daarvoor aanpassen?
mvg Henk
https://doehler-haass.de/cms/media/pdf/DH05C_DH10C_DH16A_en.pdf
bladzijde 65, CV52!
-
Henk, dat staat allemaal in de ..... handleiding! ;)
RFTM is dan het advies; Read The Fine Manual!
Ronald, is het niet "Read The F....ng Manual"? ;D
Ik ken alleen de Esu Lokpilot en de Zimo een beetje... Wellicht heeft de D&H ook zelf een ijkingsfunctie (net als de Lopi 5), dan wordt het decodergedrag optimaal afgestemd op deze specifieke motor. Lijkt me het proberen waard. Ook dat staat ongetwijfeld in de handleiding.
-
Verlichting ook aangepast met ledjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/RocoBR290LedsInbouw-2-68c91a1a12181.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/RocoBR290LedsInbouw-2-68c91a1a12181.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/InbouwLedsBR290-4-68c91b3609a44.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/InbouwLedsBR290-4-68c91b3609a44.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/InbouwLedsBR290-2-68c91b3613187.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/InbouwLedsBR290-2-68c91b3613187.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/InbouwLedsBR290-10-68c91b36ba88a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/InbouwLedsBR290-10-68c91b36ba88a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/InbouwLedsBR290-6-68c91b36b834d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/InbouwLedsBR290-6-68c91b36b834d.jpg)
Nu alleen nog aansluiten op de nwe print.
mvg Henk
-
Ronald, is het niet "Read The F....ng Manual"? ;D
Da mag nie hier he? ;D ;)
-
Verlichting ook aangepast met ledjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/RocoBR290LedsInbouw-2-68c91a1a12181.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/RocoBR290LedsInbouw-2-68c91a1a12181.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/InbouwLedsBR290-4-68c91b3609a44.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/InbouwLedsBR290-4-68c91b3609a44.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/InbouwLedsBR290-2-68c91b3613187.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/InbouwLedsBR290-2-68c91b3613187.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/InbouwLedsBR290-10-68c91b36ba88a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/InbouwLedsBR290-10-68c91b36ba88a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/InbouwLedsBR290-6-68c91b36b834d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/InbouwLedsBR290-6-68c91b36b834d.jpg)
Nu alleen nog aansluiten op de nwe print.
mvg Henk
Dit heb je geweldig mooi gedaan, welke leds heb je hiervoor gebruikt? En de frontseinen? Worden dat ook leds?
-
Heel netjes gedaan Henk...
Ik heb inmiddels dezelfde printplaat ingebouwd (van AMW dus) in m'n blauwe BR 290, de sluitseinen (nog) niet gedaan... maar leuk om te zien dat het wel heel mooi kan.
Ik rijd met de originele Roco motor erin; heb jij die vervangen inmiddels?
-
Albert,
De rode ledjes zijn SMD 0603 bedraad rood/de warmwitte ledjes zijn SMD 0603 bij modelbouwled.nl.
Als je een paar pagina's terugkijkt zie je dat ik een nwe print erin heb zitten waarop al ledjes zitten voor het toplicht.
Herb,
Nee de motor heb ik nog niet vervangen maar gaat nog wel gebeuren.
mvg Henk
-
Die siliconenslang is misschien wel voor meer raspende locs een oplossing... hoe houdt ie zich als het wielstel wil draaien vanwege een bocht in de baan?
-
Leuk (en leerzaam) ombouw bericht (y)
Nee de motor heb ik nog niet vervangen maar gaat nog wel gebeuren.
Ik heb nog wel een Micromotor set voor de Roco V100 liggen (ombouwset HR008C). Voor een schappelijke prijs mag die wel overgenomen worden.
Echter …..
Volgens mij heb je de Roco 4154 (BR 290 262-5). Daar past, voor zover ik kan nagaan, de HR008C ombouwset niet op, want je mist op de tandwielenkast de cardan aansluiting. Op de micromotor site kan ik niets vinden wat wel meteen zou passen. Je zou dus wat meer aanpassingen moeten doen :-[
Groet, Aiko
-
Syb,
Geen probleem hoor met de siliconenslag, maar ga toch een micromotor inbouwen.
mvg Henk
-
Voor die 290 is een aparte set dacht ik EDIT spoor N.... sorry ;)
-
Aiko,
Dit is niet de juiste ombouwset voor de BR290.
Het is de HR002C n.l.
mvg Henk
-
Aiko,
Dit is niet de juiste ombouwset voor de BR290.
Het is de HR002C n.l.
mvg Henk
Hi Henk. Je hebt gelijk. Ik dacht dat de hele (moderne) V100 familie (waaronder volgens mij de V90/V290 valt) hetzelfde Roco binnenwerk heeft. Niet dus. Weer wat geleerd!
Groet, Aiko
-
Herb,
Nee de motor heb ik nog niet vervangen maar gaat nog wel gebeuren.
mvg Henk
Henk, hou je er wel rekening mee dat ie waarschijnlijk veel stiller wordt met een Micromotor motor? Of ga je nog ergens een luidspreker erin proppen voor digitaal geluid... ;).
Je kan zeggen wat je wil van die oude Roco motoren, maar nu klinkt ie nog wel een beetje als een diesel (met wat fantasie).
-
Je vroeg elders of ik dezelfde motor had: ja, behalve dat er een opening in de zijkant zit bij mij. Lijkt in alles zelfde formaat, ook gezien het interieur van je lok. Hier het zakje met overblijfselen van de lok na de verbouwing:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-2025-09-21-at-15-39-32-68d000498dd5d.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-2025-09-21-at-15-39-32-68d000498dd5d.png)
Reinout
-
Dat is wel eenandere motor dan die er bijmij in zit. Deze is al een nieuwere versie aar ik gok er maar op dat ie gaat passen.
Mvg Henk
-
Dag Reinhout,
Micromotor besteld.Zou ik van jou de CV waarden kunnen krijgen?Via PB maar dan, denk ik.
Alvast bedankt.
mvg Henk
-
Ik weet niet of je dezelfde decoder hebt? Anders heeft het weinig zin lijkt me? Ik heb een "lokommander 2 micro N18" erin zitten.
Reinout
-
Klopt Reinhout,
Ik heb een andere next18 decoder erin zitten.
mvg Henk
-
Het is wel een projekt aan het worden.Bij inbouw micromotor kom ik erachter omdat deze BR290 nog een oude opverbrenging had met veren dit zo niet 123 aansluit op de overbrenging tussen micromotor en bougie.(tandradoverbrenging wielen).Heb het nu eerst opgelost met de siliconenslag.Werkt wel maar hoe gaat het op de baan?
Nu is mijn vraag heeft iemand van de nieuwere uitgave van de BR290 een kopie van de onderdelenlijst voor mij.Dan kan ik kijken wel;ke ik nodig heb.Misschien een bericht aan Roco of ze deze overbrenging nog hebben.
Of is het mogelijk deze te printen??Foto 03 is de aansluiting op de micromotor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/MicromotorBR290-2-68d4fe5f0e51e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/MicromotorBR290-2-68d4fe5f0e51e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/MicromotorBR290-1-68d4fe5f0e14f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/MicromotorBR290-1-68d4fe5f0e14f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/MicromotorBR290-3-68d4fe5f8ae8b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/MicromotorBR290-3-68d4fe5f8ae8b.jpg)
mvg Henk
-
Heb je al op de site van Roco gekeken Henk?
Ik haal daar eigenlijk alle info voor juist onderdelen vandaan, soms een gokje nemen onderdelen bestellen en dan hopen dat het past.
Meestal past het gewoon want steeds alles opnieuw ontwerpen kost ook veel geld!
-
Mark,
Ik weet het onderdelen nummer niet.
Mvg Henk
-
Klopt Reinhout,
Ik heb een andere next18 decoder erin zitten.
mvg Henk
Henk, staat er in de gebruiksaanwijzing van de decoder niet een tabel met de verschillende waarden voor de verschillende motoren?
-
Heeft niemand een onderdelen lijst voor mij van de BR290 van Roco?
mvg Henk
-
Henk, op dit internet-adres
https://www.roco.cc/rde/ersatzteile?et=290
vind je (onder andere) allerlei onderdelen-lijsten voor 290-modellen.
-
Heeft niemand een onderdelen lijst voor mij van de BR290 van Roco?
mvg Henk
Henk,
Ik denk dat je deze zoekt... onze locs zijn (waren) - afgezien van de kleur - identiek.
Misschien wel even het vergrootglas erbij halen... ik kon dit op internet niet vinden, dus heb gewoon m'n eigen stuklijst gefotografeerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/290-1-68dbf79423ac5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/290-1-68dbf79423ac5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/290-2-68dbf7a321fdf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/290-2-68dbf7a321fdf.jpg)
-
Die staat ook gewoon tussen de locs op de link een post eerder, Roco heeft van vele oudere locs ook de lijsten ingescand en online gezet ;)
https://www.roco.cc/static/frontend/Casisoft/Roco/de_DE/doc/ET/1/DE/43459_9054.pdf (https://www.roco.cc/static/frontend/Casisoft/Roco/de_DE/doc/ET/1/DE/43459_9054.pdf)
-
Ja, inderdaad,
Ik had hem er eerst niet tussen zien staan ::)
-
Bedankt .
Onderdelen inmiddels besteld bij MTE.
mvg Henk