BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Treinfreak op 19 May 2025, 16:41:54
-
Deel baan aangelegd met bezetmelders en Intellibox IR.
Trein laten rijden, maar stopt pas na 5 rondjes als regelaar al 5 rondjes op nul staat.
Soms is de Loc ook niet regelbaar. Af en toe begint hij pas na 3 minuten te rijden.
Kortom Locs doen maar net waar ze zin in hebben. IB en decoders al gereset, maar mocht niet baten.
Wie kan mij helpen ?
Groet Izak
-
Voor alleen rijden via de IB heb je toch geen bezetmelders nodig? Of rij je via een pc? Dan even vermelden welk programma.
-
Bezetmelders zijn aangesloten. het programma is iTrain.
maar de Locs moeten toch ook reageren zonder Pc op de IB ?
-
Ja, als de bezetmelders goed aangesloten zijn dan moet de IB de commando's gewoon op de rails zetten, ook in de secties met bezetmelders.
En daar zou de trein ook gewoon op moeten reageren.
Heb je de ervaring dat hij op bepaalde punten op de baan wel reageert, en op andere punten niet? Of maakt dat helemaal niets uit?
Een centrale zal commando's blijven herhalen, dus misschien dat als hij dat doet op moment dat de trein in een bepaalde sectie komt, dat de trein dan pas daarop reageert.
Maar dat kun je testen door b.v continue de snelheid te wisselen en kijken waar hij wel reageert en waar niet.
Zie je hetzelfde ook terug voor functies aansturen, b.v. licht aan/uit, of andere beschikbare functies?
Welke bezetmelders zitten er tussen?
Groet,
Roelco
-
Ik ken Itrain niet,maar zal als koploper moeten functioneren
Staan de instellingen als stoppen op melder
optrekken /afremmen
heeft de loc een route
Staan de bezetmelders aangegeven in de baanstukken
Kan de trein van blok naar blok rijden (staat de route van melder naar volgende melder)goed ingesteld
-
@ Roelco, functies werken allemaal wel. maar de Locs reageren niet op de regelaar. Hij doet dit dus op de gehele baan, ondanks dat er ook nog boosterscheidingen inzitten.
Ik denk dat het met de centrale van doen heeft, of de stringen met melders.
De gebruikte melders zijn 2 stringen met de YD6016LN-CS en daarachter hangen een viertal s88SD16-n van Rosoft.
@ jerrietrein, dit alles gebeurd zonder, maar ook met iTrain, dus iTrain is in iig niet de verstoorder.
-
Ik vermoed dat het in de Intellibox zit. Na verloop van tijd reageren de knoppen niet meer goed. Dit heeft mijn vader ook gehad. Reparatie kost € 100,-, dacht ik. Zelf heb ik via het forum een over kunnen nemen, die nauwelijks gebruikt was.
-
Als je alleen rijdt via de knoppen van de IB en de treinen reageren niet dan kan het niet in de bezetmelders zitten.
Als de bezetmelder namelijk niet goed zou zijn dan heb je geen stroom op de rails staan en rijdt er helemaal niets.
Rij je via een computerprogramma en reageren de bezetmelders niet dan zijn je bezetmelders stuk, ze zetten wel stroom op de rails maar het bezetsignaal komt niet door. Het kan dan ook zijn dat de terugmeldkabel geen goed contact maakt.
Als een trein er heel lang overdoet om te gaan stoppen kan de afremvertraging in de decoder heel hoog staan maar dat zal nooit zolang duren als jij schrijft.
Overigens kan je op de IB zien of de knoppen het goed doen, dan zie je de snelheidsstreepjes verminderen tot 0 en dan moet de trein stoppen.
Je kan eens proberen om op volle snelheid op de knop van de IB te drukken om de rijrichting te veranderen dan mindert de trein tot snelheid 0 en dan pas keert hij. Hoe lang duurt het dan tot hij stilstaat.
-
Trein laten rijden, maar stopt pas na 5 rondjes als regelaar al 5 rondjes op nul staat.
Dit betekend dus dat je de regelaar op 0 zet, die geeft dan ook aan 0, je zit er verder niet aan, en 5 rondjes later reageert de lok en gaat die stil staan?
(of zit je er tussen door wel aan en zet je hem op nieuw op 0, en reageert de lok dan pas op die laatste actie)
Soms is de Loc ook niet regelbaar. Af en toe begint hij pas na 3 minuten te rijden.
Zelfde vraag hier eigenlijk, reageert de lok echt pas 3 minuten nadat je zelf de regelaar al los hebt gelaten? Of blijf je aan de knop draaien en komt er dan veel later pas echt beweging in, maar nog altijd wel direct nadat je zelf ook aan de knop draait? (terwijl al je eerder acties geen gevolgen heeft )
Je geeft aan dat functies wel gelijk reactie geven. Dus die commando's worden direct op de baan gezet, en ook direct opgepikt door de lok. De verbinding tussen centrale en lok is dus goed. Ook via de bezetmelders.
Dan is de vraag, waarom worden de commando's van de snelheid pas laat doorgegeven? of zit er inderdaad een probleem in de knoppen van de centrale en ziet de centrale je acties niet eens.
Dus afhankelijk van bovenstaande vragen:
Als het inderdaad zo is dat je een snelheid in stelt, daarna niets met de knoppen doet en pas na enkele minuten begint de trein te reageren, test dan het volgende:
stel andere snelheid in, laat de knop met rust (trein reageert niet ) schakel een functie om. De centrale zou dan ook de nieuwe snelheid direct mee moeten sturen.
In dit geval heb je een rare situatie waarbij de centrale wel een nieuwe snelheid van de regelaar ziet, maar die om een wazige reden niet de baan op stuurt.
Meer logisch zou echter zijn dat inderdaad de draaiknoppen niet goed meer zijn, en je acties door de centrale niet eens gezien worden. Maar dan zou voor bovenstaande vragen het dus zo zijn dat de trein uiteindelijk wel direct reageert als je aan de knoppen zit, maar niet elke keer dat je aan de knoppen zit.
Roelco
-
Citaat uit de Encyclopedie:
De Intellibox kan problemen geven als deze via de seriële aansluiting (de RS232C-aansluiting) is aangesloten op de computer. De problemen uiten zich als spontane resets. De resets ontstaan wanneer er teveel data over de seriële aansluiting verstuurd wordt. Deze resets zijn voor een groot deel te voorkomen door de Intellibox niet via de seriële aansluiting op de computer aan te sluiten. De Intellibox via Loconet op de computer aansluiten is een aan te bevelen oplossing.
Misschien zou het hier mee te maken kunnen hebben ?
Ikzelf denk eerder ook aan iets met de knoppen. Vervuild, te lang niet gebruikt ? Ik meen daar vaker over gelezen te hebben bij Uhlenbrock. Net als bij de Lenz LH100, maar daar gaat over het interne "matje" met contacten. (rara hoe weet ik dat ;D)
-
Denk niet dat dat de oorzaak zal zijn want er reset niets. Commando's worden, zo te zien, niet doorgegeven.
Even stap voor stap checken. Een lok verandert niet van snelheid (of gaat niet rijden) nadat je de draaiknop hebt versteld. Zonder weer aan de draaiknop te zitten druk je nu op F0 of een andere functieknop. Verandert die functie dan wel aan de lok? Bijvoorbeeld licht an of uit? En verandert de snelheid dan nog steeds niet? Dan kun je er zeker van zijn dat de centrale de actie aan de draaiknop niet ziet.
Ander testje. Ik ken iTrain niet zo goed dus even een vraag voor. Kun je in iTrain een lok handmatig besturen zoals in koploper? Wanneer je de lok handmatig bestuurt vanuit iTrain (indien mogelijk) reageert de lok dan wel direct op alle commandor's? Want dat gaat geheel buiten de knoppen en toetsen van de IB om.
Treden deze problemen op bij alle loks of alleen enkele bepaalde loks?
-
Ik zou een los stukje spoor met daarop één lok aan de IB hangen en kijken wattie doet. Dan weet je of het een "IB" probleem is of een "baan" probleem. Ik denk het laatste overigens, het signaal wordt ergens danig verstoord waardoor een decoder niet meer het signaal herkent.
Met iTrain of bezetmelders heeft het allemaal niets van doen.
-
...Ik denk het laatste overigens, het signaal wordt ergens danig verstoord waardoor een decoder niet meer het signaal herkent....
Idem ik tip op slecht rail-loc contact.
Grtzz,
Karst
-
Doet me denken aan een hele oude koe uit de sloot.
Een LokSound4 met de ontbrekende ontstoorcondensator.
mvg spock
-
Hi All,
De functionaliteit van de knoppen van de IB is overigens makkelijk te controleren door de IB in de testmodus te zetten. Dat doe je door op de mode-knop te drukken als je de spanning erop zet. Dan kan het goed werken van elke knop (ook de snelheidheidsknoppen) getest worden.
-
Idem ik tip op slecht rail-loc contact.
Dit komt niet overeen met wat eerder gemeld is:
@ Roelco, functies werken allemaal wel. maar de Locs reageren niet op de regelaar.
Als je slecht rail-loc contact hebt dan zouden de functie aanpassingen ook niet aan moeten komen, tenminste niet altijd, of meestal niet.
Ik kan tenminste geen goede verklaring bedenken dat commando's voor een nieuwe snelheid wel last hebben van slecht contact, maar commando's voor een functie aanpassing daar geen last van hebben.
Roelco
-
Slecht rail-wiel contact lijkt mij ook niet de oorzaak. Want hoe kan het dan dat de loc minuten lang zonder haperen doorrijdt?
-
Het zal op het oog zonder hapering zijn. Heb het zelf meegemaakt, dat er vanaf een bepaalde snelheid niets meer met een lok te beginnen was. Bleek inderdaad vuile wielen/contacten te zijn die het DCC signaal verstoorden.
Schoongepoetst en probleem over...
Soms is niet alles wat het lijkt ;)
Ik zou een los stukje spoor met daarop één lok aan de IB hangen en kijken wattie doet. Dan weet je of het een "IB" probleem is of een "baan" probleem
Maar voordat de T.S. een paar gestelde vragen beantwoord / voorgestelde tips uitvoert, is er niet veel zinnigs over te zeggen.
Grtzz,
Karst