BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Pauldg op 19 May 2025, 09:41:53
-
Nu de TEE voorlopig is gered kan de focus even naar andere objecten van het Nederlands Transportmuseum. Weet iemand of er zich al een organisatie heeft ontfermd over PCC 1006? Logische partijen zouden de EMA of het HOVM zijn.
Voor wat betreft de historische waarde is het natuurlijk geen unicaat. Het is de oudste nog bestaande Haagse PCC, maar zowel de EMA als het HOVM hebben een exemplaar in collectie uit dezelfde bouwserie. En ook in dezelfde gereviseerde uitvoering met de grotere standee windows. Qua signatuur zou het niets aparts toevoegen. Toch zou het mij enorm spijten wanneer dit exemplaar omgesmolten wordt tot schemerlampjes. Hij komt nooit meer terug.
Wanneer er geen initiatieven zijn wil ik wel het voortouw nemen voor een werkgroep met als oogmerk om de tram voorlopig te bewaren. Dat betekent fondsenwerving voor aankoop, transport en stalling. En een langetermijnplan natuurlijk, maar tijd winnen is de eerste stap die moet worden gezet.
Mvg, Paul
-
Je weet al wie eigenlijk de eigenaar is/was?
-
Op dit moment? Het Nederlands Transportmuseum neem ik aan. Daarvoor heeft hij 39 jaar avonturen in België beleefd.
-
Misschien iets voor het Openluchtmuseum? Volgens mij rijdt daar (nog) geen PCC. Of het past qua lengte op de baan weet ik niet.
Groeten,
Rogier
-
Vast wel, er rijdt ook een Rotterdamse Duewag. Maar het is de vraag of die tram in de remise erbij past. En in welke conditie is die PCC car? Ik las iets over asbest en de tram staat nog op smalspoordraaistellen.
-
Asbest zat in de tractieinstallatie. Wanneer ze daar de tractieinstallatie in de draaistellen mee bedoelen is het issue helder. Die moeten er toch onderuit voor normaalspoordraaistellen. Geen flauw idee of de oorspronkelijke nog bestaan, maar twee B3 draaistellen zal niet zo ingewikkeld zijn.
Ik vond het asbest issue merkwaardig omdat het HOVM daar dan toch ook mee te kampen zou moeten hebben met alle oudere PCC's, misschien is het iets van de Belgische series? De metersporige B6 draaistellen komen uit Gent.
De conditie zal verder niet zo verkeerd zijn. De tram heeft (op de metersporige draaistellen) tot een paar jaar gelden nog gereden op de Belgische kustlijn
-
Misschien iets voor het Openluchtmuseum? Volgens mij rijdt daar (nog) geen PCC. Of het past qua lengte op de baan weet ik niet.
Groeten,
Rogier
PCC's zijn ontworpen om te kunnen rijden op Amerikaanse wiebelbanen met krappe bochten en keerlussen. Ik vermoed dat het wel gaat.
-
Het HOVM heeft in elk geval geen interesse in de 1006. Deze serie is reeds vertegenwoordigt met de 1022.
De 1024 van de EMA heeft nog even bij de Openluchtmuseum gereden, maar ik weet dat deze nauwelijks z'n kunsten mocht vertonen (lees: op zo min mogelijk tractie rijden) want deze trok anders het onderstation eruit.
-
Asbest zat in de tractieinstallatie. Wanneer ze daar de tractieinstallatie in de draaistellen mee bedoelen is het issue helder. Die moeten er toch onderuit voor normaalspoordraaistellen. Geen flauw idee of de oorspronkelijke nog bestaan, maar twee B3 draaistellen zal niet zo ingewikkeld zijn.
Ik vond het asbest issue merkwaardig omdat het HOVM daar dan toch ook mee te kampen zou moeten hebben met alle oudere PCC's, misschien is het iets van de Belgische series? De metersporige B6 draaistellen komen uit Gent.
De conditie zal verder niet zo verkeerd zijn. De tram heeft (op de metersporige draaistellen) tot een paar jaar gelden nog gereden op de Belgische kustlijn
Asbest in tractie installaties, gaat doorgaans over vonkschotten van schakelaars, en hitte beschermende platen rondom schakelaar, weerstanden, verwarmingen etc.
-
Ik heb enige ervaring met dit historisch erfgoed. Mijn advies is begin er niet aan! Je moet een lokatie en fondsen hebben. Zowel den Haag, Amsterdam en Arnhem zitten krap in hun ruimte en door de twee aanwezige zusjes is een bijdrage uit een Cultuurfonds niet haalbaar. Reservedelen er uit halen en slopen!
Mvrgr
-
Op dit moment? Het Nederlands Transportmuseum neem ik aan. Daarvoor heeft hij 39 jaar avonturen in België beleefd.
Een groot deel van de collectie was geen eigendom van het museum maar van een van de deelnemende stichtingen of was in bruikleen. Het kan dus wel dat de PCC 1006 eigendom van het museum is/was, maar moet je even nagaan. Op het to do lijstje. :D
-
Dit zijn van die momenten dat ik wou dat ik zo in de slappe was zat dat ik hem zo kon kopen en kon stallen op eigen grond. Gelukkig zijn dat schaarse momenten :)
-
Een groot deel van de collectie was geen eigendom van het museum maar van een van de deelnemende stichtingen of was in bruikleen. Het kan dus wel dat de PCC 1006 eigendom van het museum is/was, maar moet je even nagaan. Op het to do lijstje. :D
Ah zo! Dat zou in dit geval goed uitkomen :)
-
Dit zijn van die momenten dat ik wou dat ik zo in de slappe was zat dat ik hem zo kon kopen en kon stallen op eigen grond. Gelukkig zijn dat schaarse momenten :)
Dat kopen zou nog wel eens mee kunnen vallen. Immers, iets dat in de weg staat is misschien oud-ijzerprijs waard? Maar transport en vooral opslag zijn lastiger.
Het is natuurlijk leuk als deze PCC zou gaan rijden, maar bv statisch zou ook (voorlopig?) prima kunnen. Dan is het Openlucht museum misschien wel een idee?
Groeten,
Rogier
-
Ja de prijs komen we vast wel uit, maar daarna begint het pas :-)
Misschien moet ik er a la de Hofftrammm een rijdende cocktailbar van maken: PCC Pornstar Martini :)
-
Uh, ja, maar waar wil je rijden? volgens mij zijn de meeste (zo niet alle) tramnetten in Nederland in 1435mm spoorwijdte uitgevoerd. ;D
Groeten,
Rogier
-
Als het meterspoor is mogen jullie hem wel hier naar Trondheim brengen. :P
-
Die metersporige draaistellen moeten er natuurlijk onderuit. Het hoort niet en doet afbreuk aan de look & feel.
-
Een erkende transporteur van spoorwegmaterieel (en veel ander groot spul): Firma de Haan in Nijkerk.
Los van de financiën is dat dus te overzien.
https://www.gldehaantransport.nl/diensten/rail-infra-transport (https://www.gldehaantransport.nl/diensten/rail-infra-transport)
-
Goede tip. Nu nog stallingsruimte regelen :)
-
Niet wegstoppen dat ding en "out off the box" denken. Geef er een functie aan...Infocentrum, patattent, klein restaurant of zoiets. Net zoals de stalen D op de havenkade van Harlingen.
Patatje PCC..smaakt denk ik goed.
De hijskraan op dat haventerrein is voor zover ik weet een hotel met 1 kamer.
Het radiohuisje op het duin op Terschelling wordt ook een hotel van enkele vierkante meters.
Kortom: de locatie moet voor derden aantrekkelijk zijn en dat bekostigd het geheel.
-
Helemaal eens Frits. Ik had al 1 idee op de vorige pagina geopperd. Een Amerikaanse milkshakebar in jaren '50 stijl zou het ook goed doen in combinatie met het Amerikaanse uiterlijk en al die kleine ruitjes
-
Er zijn vast mensen die een horecapand zoeken....
Kijk hier maar eens.
https://www.makro.nl/inspiratie-en-kennis/horecazaak-openen/restaurant-locatie-kiezen (https://www.makro.nl/inspiratie-en-kennis/horecazaak-openen/restaurant-locatie-kiezen)
zoiets van 1+1 = 3.
Elkaar vinden.
-
Het Voorhout zou de mooiste plek zijn om de PCC statisch neer te zetten. Op de plek waar vroeger de museumtrams hun opstelling hadden.
Over de draaistellen: in de basis zijn de B3 draaistellen van de GTL's toch gelijk aan die van de PCC? Daar zullen er voldoende van vrijkomen in de komende tijd
-
Nou, in Amsterdam is recent al een horecatram gelanceerd.
AmsterTram. Daar zal nu geen emplooi zijn voor de PCC.
Tramstel 822 van het GVBA is de hoofdstedelijke variant van de Hoftram.
In initiatiefnemer is dezelfde die in Rotterdam RoterTram op de rails zette.
Het Rotterdamse tramstel 1629 is na de flop overgebracht naar de hoofdstad, staat bij de EMA.
:)
-
Maar in 070 rijdt de Hofftramm al meer dan tien jaar en volgens mij is dat nog steeds een succes.
Ik zie hem in ieder geval elke avond langs mijn huis rijden :)
-
Het Rotterdamse tramstel 1629 is na de flop overgebracht naar de hoofdstad, staat bij de EMA.
:)
De Rottertram heeft 5 jaar tot volle tevredenheid gereden. Het huurcontract werd door de RET niet verlengd, men kon de tram overnemen voor een symbolisch bedrag, maar het onderhoud en stallingskosten zouden voor rekening van de exploitant komen. Dat werd voor hem te gortig. Elk jaar wel een keer meegereden(meegegeten)
Jammer dat e.e.a. zo gelopen is.
Henk