BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: martinmack op 31 May 2008, 19:38:20
-
Hallo mensen,
Ik ging vandaag met mijn ouders naar de maasvlakte.
Dat doen wij standaard een paar keer per jaar omdat mijn vader tweede stuurman zee-officier was :)
Maar het was vandaag een bijzondere dag.
Want De Berge Stahl ligt weer in de Rotterdamse haven :)
Voor mensen meer uitleg over de Berge Stahl:
De Berge Stahl is het grootste bulk schip ter wereld!!
Daarom wilde ik hem so ie so een keer zien en ook fotograferen maar ook omdat hij bijna 350 meter lang is.
Maar vandaag was het ook een speciale dag.
Vandaag was hij er voor de 200ste keer in de Rotterdamse haven.
En dat werd groot gevierd.
Alle directeuren zaten op het schip en het schip was echt mooi schoon :)
Ik heb uit betrouwbare bronnen gehoord dat de Berge Stahl niet lang meer het langste bulk schip ter wereld is want de rederij heeft 20 nieuwe bulk schepen in bestelling die nog langer zijn dan de Berge Stahl ;)
Maar hier onder wat foto's die ik vandaag heb gemaakt :)
(http://i30.tinypic.com/1sz7lh.jpg)
Voor een grotere foto klik hier: http://i30.tinypic.com/1sz7lh.jpg (http://i30.tinypic.com/1sz7lh.jpg)
(http://i26.tinypic.com/2agrgpe.jpg)
Voor een grotere foto klik hier: http://i26.tinypic.com/2agrgpe.jpg (http://i26.tinypic.com/2agrgpe.jpg)
(http://i26.tinypic.com/2004ua0.jpg)
Voor een grotere foto klik hier: http://i26.tinypic.com/2004ua0.jpg (http://i26.tinypic.com/2004ua0.jpg)
(http://i32.tinypic.com/imkowl.jpg)
Voor meer informatie klik hier http://i32.tinypic.com/imkowl.jpg (http://i32.tinypic.com/imkowl.jpg)
Zo dan weten jullie ook weer wat de Berge Stahl is :) ;)
Groeten,
Martin nuij
-
En dat heeft met treinen dit te maken:.....?
-
Ja dat is idd een Berg Staal ;D
Groeten,
Patrick
-
Ja dat is idd een Berg Staal ;D
Groeten,
Patrick
Ja wat wil je Patrick.
Uit 1 volle lading kunnen 100000 (100 duizend) auto's worden gemaakt ;)
Dus jou auto is hoogstwaarscheinlijk ook door dit schip gebracht, de grondstoffen dan :)
Groeten,
martin nuij
-
Uit 1 volle lading kunnen 100000 (100 duizend) auto's worden gemaakt ;)
Dus jou auto is hoogstwaarscheinlijk ook door dit schip gebracht, de grondstoffen dan :)
Groeten,
martin nuij
Of 1 van alle andere schepen die nog varen en deze stoffen ook vervoeren. ;)
Of gewoon door een staaltrein gebracht... :D
Ikzelf ben als ik op vakantie ben vaak langst de kust te vinden als het niet bij de havens is. :D
groetjes,
Antal
-
Hallo Antal,
Uiteraard zijn er ook vele andere ijzererts boten ;)
Maar deze is het langste van de wereld :)
Wij gaan in de zomer ook graag naar de maasvlakte :)
Groeten,
Martin Nuij
-
Als je nu nog aan zou geven hoeveel ertswagens de inhoud van het schip heeft, dan heeft het nog iets met spoor te maken.
-
Nou dat kan ik ook ;)
het zijn 7 treinen met elk 204 wagons ;)
Bron wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Berge_Stahl (http://nl.wikipedia.org/wiki/Berge_Stahl)
envan een kapitein.
Groeten,
Martin Nuij
-
35 treinen van 40 wagens en een beetje (doorsnee trein dus)
-
Nou dat kan ik ook ;)
het zijn 7 treinen met elk 204 wagons ;)
In Brazilie dan, zulke treinen hebben we niet in Europa. ;)
@Laurent: Grappig, ik kom uit op net geen 70 treinen. 44 wagens met 115 ton erts per wagon.
-
Hallo Rick.
Ik heb het ook over Brazilie :)
Nee inderdaad zo lang zijn ze in nederland niet...
Dus 7x204=1428 wagons per vracht.
Er zijn er 200 geweest dus dat zijn in totaal 285600 treinwagons.
Per lading kunnen er 100000 auto's van worden gemaakt en nu zijn er dus 20000000 auto's van gemaakt :)
Groeten,
Martin Nuij
-
Hoe weet jij zo zeker dat van iedere korrel ijzererts auto's zijn gemaakt.
Marcel
-
Omdat die vrachten direct door gaan naar Duitsland.
Naar de auto industrie ;)
Ja dat krijg je he, als je vader tweede stuurman zee officier was ;)
Groeten,
Martin Nuij
-
Omdat die vrachten direct door gaan naar Duitsland.
Naar de auto industrie
Groeten,
Martin Nuij
dat zegt nog niet alles... voor hetzelfde geld maken ze er autokappen of benzinetanks van
-
Lengte Berge Stahl = 328 meter
Dat is 377 cm in 1:87, te lang denk ik voor RailZ ;D
Maar ook 3,6 x zo lang als het schip waar mijn broer als 1e stuurman op vaart: de MV Mila uit Alkmaar, vaart voor Wagenborg en nu onderweg van Rotterdam naar Espana 8)
-
Net of echt alles naar de autoindustrie gaat. Er zal vast wel een vracht naar een ander bedrijf zijn gegaan. ik denk dat ze allemaal naar het Rurhgebied gaan. Trouwens weetje zeker dat alle korreltjes in de autoindustrie zijn beland en nooit eentje is verloren :P
-
Lengte Berge Stahl = 328 meter
Dat is 377 cm in 1:87, te lang denk ik voor RailZ ;D
Maar ook 3,6 x zo lang als het schip waar mijn broer als 1e stuurman op vaart: de MV Mila uit Alkmaar, vaart voor Wagenborg en nu onderweg van Rotterdam naar Espana 8)
Hallo SimonSt,
Ja mijn vader schrok ook even van de lengte ;D
Hij zat ook op schepen van 70-100 meter lang.
Maar ja toen was dat heel normaal, hij heeft zelfs nog op 1 reis een roer meegemaakt.
Nou dat zal wel zwaar geweest zijn met storm op zee ;D
En inderdaad zo lang im model ;)
Misschien een tip om uit te brijden van Railz ;D
Groeten,
Martin Nuij
-
Omdat die vrachten direct door gaan naar Duitsland.
Naar de auto industrie ;)
Ja dat krijg je he, als je vader tweede stuurman zee officier was ;)
Groeten,
Martin Nuij
Maar een zeeman heeft toch niets te maken met de auto industrie?
-
Nou dat kan ik ook ;)
het zijn 7 treinen met elk 204 wagons ;)
Bron wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Berge_Stahl (http://nl.wikipedia.org/wiki/Berge_Stahl)
envan een kapitein.
Groeten,
Martin Nuij
je bent een cijfertje vergeten, op die wikipedia pagina staat 17 ipv 7.
-
je bent een cijfertje vergeten, op die wikipedia pagina staat 17 ipv 7.
Je hebt helemaal gelijk.
een leesfoutje.
Hier de letterlijke teskt van wikipedia:
Een 900km lange spoorlijn verbindt de mijnen met de haven. Het hele jaar door brengen dagelijks 7 treinen de lading naar de haven. Elke trein van 204 wagons wordt getrokken door 4 locomotieven. Eén enkele trein vervoert 21.000 ton erts en doet 29 uur over een enkele reis. Er zijn ruim 17 treinen nodig om de Berge Stahl te vullen.
Groeten,
Martin Nuij
-
Bij mijn weten werd mijn auto in Born gemaakt. Een mitsubushi carisma. Dus ik hoop dat die trein naar Dld op tijd geremd heeft.
Het blijft een imposant bootje
Groeten,
Patrick
-
Maar een zeeman heeft toch niets te maken met de auto industrie?
lijkt mij idd ook niet... ???
-
het zijn 7 treinen met elk 204 wagons ;)
Zulke dus:
http://www.locopage.net/carajas4xge.jpg
(alle wagens pasten niet op de foto ;))
Een artikel over dit vervoer:
http://findarticles.com/p/articles/mi_m0BQQ/is_5_45/ai_n13783459
Het zijn in ieder geval niet de langste treinen ter wereld, dat zijn ertstreinen in Afrika: http://nl.youtube.com/watch?v=yXXFZCsuQPk
(wel afkijken tot het end, hè)
-
Aardig prive- en familietopic, Martin, maar wat heeft het met modelspoor te maken ?
-
Aardig prive- en familietopic, Martin, maar wat heeft het met modelspoor te maken ?
niks,dus wat mij betreft kan het op slot...
-
Haventje bouwen?
De erts in onze slepen zelflossers komt ergens vandaan.
-
Want De Berge Stahl ligt weer in de Rotterdamse haven :)
Zo dan weten jullie ook weer wat de Berge Stahl is :) ;) Martin nuij
Je moet nou niet gaan denken dat het hier alleen maar treingekken zijn, het bestaan van het schip is mij al jaren bekent, en heb meerder documentaires over het schip gezien.
Er komt inderdaad wat concurrentie van de eigen rederij, maar dat zit hem meer aan de technische kant.
Zoals je wel zult weten, kunnen ze niet veel groter meer, dit schip kan alleen maar afmeren in zijn ladinghaven en in Rotterdam en dan ook nog alleen maar bij hoogwater, hij moet nml. over enkele drempels alvorens hij kan afmeren.
Dirk Bolt
-
: Nou dan wordt het tijd dar het schip weer wegvaart uit het forum . ;D ;D ;D.
Alexander
-
;D ;D
Trouwens Martin,
Als je wikipedia toch aanhoudt, dan vervoelt de Berge Stahl ook 354.000 ton, kunnen 500 duizend auto's van gemaakt worden.
Als je wikipedia toch aanhoudt he ;)
-
Je moet nou niet gaan denken dat het hier alleen maar treingekken zijn, het bestaan van het schip is mij al jaren bekent, en heb meerder documentaires over het schip gezien.
Er komt inderdaad wat concurrentie van de eigen rederij, maar dat zit hem meer aan de technische kant.
Zoals je wel zult weten, kunnen ze niet veel groter meer, dit schip kan alleen maar afmeren in zijn ladinghaven en in Rotterdam en dan ook nog alleen maar bij hoogwater, hij moet nml. over enkele drempels alvorens hij kan afmeren.
Dirk Bolt
Hallo Dirk.
Ik ken het verhaal ja met dat hoogwater gedoe :)
Dat is zeker niet makkelijk.
Maar als er ook nog eens stroming is, nou dan is het helemaal zweten voor de loods ;)
Nou het probleem van de Berge Stahl is niet echt de lengte.
Maar meer de diepte.
Hij is ongeveer 24 meter diep.
En raakt echt net niet de bodem van de haven.
Er moet ook steeds een baggerschip voor hem varen.
Dus ik vraag me ook af of dat wel gaat werken , een langer schip.
Want langer betekent ook automatisch een dieper liggend schip.
Tenzij je hem niet maximaal belaad.
Groeten,
Martin nuij
-
Ja wat wil je Patrick.
Uit 1 volle lading kunnen 100000 (100 duizend) auto's worden gemaakt ;)
Dus jou auto is hoogstwaarscheinlijk ook door dit schip gebracht, de grondstoffen dan :)
Groeten,
martin nuij
Voer het bootje al in 1978 dan? en voer hij ook naar Parijs? Lijkt me sterk anders...
En verder ben ik erg benieuwd wat dit met treinen te maken heeft... lijkt me meer iets voor een bootjes-forum ofso... :-|
-
Sjonge sjonge wat een onzin wordt hier uitgekraamd.
Samen met zijn zuster, die van Braziel naar de Oost vaart, is de Berge Stahl het grootste bulkschip wat op Europa vaart. De Berge Stahl kan alleen over hoogwater en met behulp van vier sleepboten aan de Ertskade West afmeren. Deze plaats is extra diep uitgebaggerd daar een schip van dit kaliber nooit en te nimmer grond mag ruiken!
De twee seniorloodsen, die altijd aan het begin van de Eurogeul aan boord komen, weten precies wat zij doen en zullen dan ook niet zo gauw gaan zweten. Stroom, wind, diepgang en alleandere van belang zijnde gegevens hebben zij al ruim van te voren bestudeerd en in de Brown Box ingevoerd.
Het zou levensgevaarlijk zijn om tijdens de vaart van binnenkomende geulers, een baggerbak voor het schip uit te laten werken. Onzin dus. De enige schepen die zich in de eurogeul mogen ophouden is het patroelje vaartuig van de Havendienst en de sleepboten nodig voor de assistentie.
De lading van de Stahl is voor Krupp en daar maken ze heel wat meer dan alleen maar auto"s. Voor de goede orde, de Ertskade heeft GEEN spooraansluitingen. Het meeste van de lading gaat met duwbakken naar het achterland.
Volgens de laatste stand van zaken is het niet de bedoeling om ooit nog een schip van dezelfde afmetingen als de Stahl te bouwen. Inzet is te beperkt (alleen Rotterdam)
En als laatste, op zee bij de koopvaardij spreekt men van een stuurman ( 1, 2, 3, of 4) Zee Off komen alleen bij de Marine voor!
SK
-
Hij is ongeveer 24 meter diep.
En raakt echt net niet de bodem van de haven.
Er moet ook steeds een baggerschip voor hem varen.
Dus ik vraag me ook af of dat wel gaat werken , een langer schip.
Want langer betekent ook automatisch een dieper liggend schip.
Tenzij je hem niet maximaal belaad.
Hoezo betekent langer meteen dieper? Lijkt me erg sterk...
-
Ahoi!
Bij Railz hebben ze trouwens sinds kort wel een model van een big-lift schip.
zie: http://www.bigliftshipping.com/ (http://www.bigliftshipping.com/)
Op de site van Railz wordt daar ook gewag van gemaakt.
zie: http://www.railzminiworld.com/NLnieuws.htm#biglift (http://www.railzminiworld.com/NLnieuws.htm#biglift)
Dus schepen en treinen kunnen best in één forum.
Ik zal eens aam m'n baas vragen of die nog een model in 1:87 over heeft.
zie: http://www.transfennica.com/Index.aspx?pgeId=215 (http://www.transfennica.com/Index.aspx?pgeId=215)
Rob
-
hmzz.. dus met de ijzererts uit de Berge Stahl kunnen 500 duizend auto's van gemaakt worden. Knap hoor! Want mijn auto was nog lang niet af met alleen een staal product als ingrediënt ;) ;D
Verder zie ik de link ook niet helemaal met beneluxspoor.net en 1:1 scheepvaart :-X
Overigens suggereer je met de titel dat het schip een bepaalde leeftijd heeft bereikt of iets van dien aard maar daar zie ik zo snel niets van terug in de verdere tekst ???
m.v.g.
Mark
-
Overigens suggereer je met de titel dat het schip een bepaalde leeftijd heeft bereikt of iets van dien aard maar daar zie ik zo snel niets van terug in de verdere tekst ???
Dit zou inderdaad eerder een jubileum zijn... ;)
Maar de link met treinen snap ik ook nog niet helemaal. 500.000 auto's kunnen er mee gemaakt worden (als je overige ingrediënten even niet meerekent), hoeveel treinen zijn dit dan? ;D
-
Dat hangt van de trein af.
-
Net of elke auto t zelfde is... Hummer is ook groter dan een skrale Ford Ka ;D
-
Zo is het maar net, alleen geen Silberlingen want die zijn gemaakt van zilver.
-
Ahoi!
Bij Railz hebben ze trouwens sinds kort wel een model van een big-lift schip.
zie: http://www.bigliftshipping.com/ (http://www.bigliftshipping.com/)
Op de site van Railz wordt daar ook gewag van gemaakt.
zie: http://www.railzminiworld.com/NLnieuws.htm#biglift (http://www.railzminiworld.com/NLnieuws.htm#biglift)
Dus schepen en treinen kunnen best in één forum.
Ik zal eens aam m'n baas vragen of die nog een model in 1:87 over heeft.
zie: http://www.transfennica.com/Index.aspx?pgeId=215 (http://www.transfennica.com/Index.aspx?pgeId=215)
Rob
Hallo Rob,
Dat is zeker een mooi modelschip :)
Ik wist helemaal niet dat Railz die had, maar dan moet ik toegeven dat ik die site niet in de gaten houdt.
Maar dat is zeker een mooie aanwinst voor hun.
Dus schepen en treinen kunnen best in één forum.
Helemaal mee eens Rob ;)
Ik zal eens aam m'n baas vragen of die nog een model in 1:87 over heeft.
zie: (http://www.transfennica.com/Index.aspx?pgeId=215)
Rob, ben jij dan zeeman?
Werk jij op dat schip?
En zo ja, welke rang heb je dan?
Maar zeker een mooi schip :)
Groeten,
Martin Nuij
-
En zo ja, welke rang heb je dan?
Rang is alleen Rang als er Rang opstaat, Rang!
-
Ahoi!
Bij Railz hebben ze trouwens sinds kort wel een model van een big-lift schip.
zie: http://www.bigliftshipping.com/ (http://www.bigliftshipping.com/)
Op de site van Railz wordt daar ook gewag van gemaakt.
zie: http://www.railzminiworld.com/NLnieuws.htm#biglift (http://www.railzminiworld.com/NLnieuws.htm#biglift)
Dus schepen en treinen kunnen best in één forum.
Zo lust ik er nog wel één. Ik ben vandaag maar eens naan het bijna overleden vliegveld Twente geweest.
Dat heeft niets met treinen te maken maar het ligt niet ver van het spoor en ik weet dat er iemand is die hier een station geprojecteerd heeft. En heet niet Dick Wessels :P ;D
-
;D
Was er nog iets te beleven?
-
Ik heb mij daar het ******* gezocht naar station Kassenberg.
Niets te vinden.
Daarom maar even gekeken in Roombeek. Daar heeft ook een spoorlijn gelopen. Daarnaar zijn nog wel verwijzingen te vinden.
Voor de liefhebbers een plaatje (http://www.panoramio.com/photo/10808236) genomen vanaf de Lonnekerspoorlaan.
-
Voor hen die het naadje van de kous willen weten.
Zoals je ziet zat ik er ook naast.
SK
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Berge_stahl.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Berge_stahl.jpg)