BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Stad- en streekvervoer => Topic gestart door: Peter Kleton op 20 April 2025, 21:59:36

Titel: Hoe werkte het penningen systeem bij de NZH bij storingen ?
Bericht door: Peter Kleton op 20 April 2025, 21:59:36
Ik heb gewoond in Noordwijk  bij de plaats waar het enkelspoor door he dorp begon(De Heerenweg)
Als er een seinstoring was  in de beveiliging daarvan ,werden er penningen gebruikt. Die lagen in een klein kastje aan de grote kast waar de apparatuur voor de beveiliging  in zat,maar slechts in een van de twee kastjes.
Elk stuk enkelspoor had zijn eigen penning. Ik heb alleen nooit begrepen hoe het ging als er na b.v. 5 minuten nog een tram  dezelfde kant op ging ,er was dan geen penning in dat kastje...
Had het iets te maken met de groene schijf die de personeelstram van en naar Wpl Rijnsburg altijd op zijn front had hangen?
 Peterr

De  meerdere boeken  schrijven hier nooit over.
Titel: Re: Hoe werkte het penningen systeem bij de NZH bij storingen ?
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 April 2025, 22:23:07
Hier vond ik een geschrift waar dat wordt uitgelegd: https://issuu.com/opderails/docs/odr_2023-04/s/22092198 (https://issuu.com/opderails/docs/odr_2023-04/s/22092198)
Titel: Re: Hoe werkte het penningen systeem bij de NZH bij storingen ?
Bericht door: Noordernet op 20 April 2025, 22:29:40
Volgens mij werken de penningen als de primitieve versie van het Britse systeem van de staff. Ieder lijngedeelte had één staf, die door de trein werd meegenomen.

Ergens, bij de Isle of Man Railway meen ik, reed bij twee treinen in dezelfde richting de eerste met een schriftelijke lastgeving. Ongeveer met de tekst: This train, number …, is followed bij train number …, which is carrying the staff.

In deze gevallen heb je een lastgeving nodig. Die werd pas uitgeschreven als de staf op het vertrekstation was.

Puzzel er maar eens op.

Groet,
Wolter
Titel: Re: Hoe werkte het penningen systeem bij de NZH bij storingen ?
Bericht door: Peter Kleton op 20 April 2025, 22:58:49
Klaas  en Wolter.
Deze vraag kwam (weer eens) bij mij op toen ik vanavond Rail Away zag ,met het tooken systeem.
 
Het geheim was dus dat de tweede tram/trein de tooken mee nam en de eerste  b.v.  een groene schijf ,mij zeer bekend omdat ik zelf ooit een foto  van heb gemaakt met de NZH  H303 bij Rijnsburg ,met groene schijf.  ;)
De A327 rijdt in Den Haag ook met een groene schijf in de stad,ik weet niet of dat verplicht is.
Groeten ,
Peter
Titel: Re: Hoe werkte het penningen systeem bij de NZH bij storingen ?
Bericht door: odaoda op 21 April 2025, 00:09:54
Bij de NZH kende het reglement twee kleuren schijven, namelijk een rode of een groene schijf. De rode werd voorop geplaatst bij "verkeerd spoor" rijdende trams, de groene schijf was de aankondiging van extra trams, niet volgens een vooraf bepaalde dienstregeling. Bij vooraf bepaalde extra trams werden dienstcijfers gebruikt in plaats van de dienstletters. De groene schijf heeft dan ook niets te maken met het enkelspoor.
Titel: Re: Hoe werkte het penningen systeem bij de NZH bij storingen ?
Bericht door: Peter Kleton op 21 April 2025, 11:22:04
Hallo,
Ik schaam mij een beetje dat ik het niet wist,  :(
Tot 1960 reden de trams voor ons huis langs,
Ik wist ook van de penningen en het kastje daar voor.
Ik heb de werktrams zien rijden met de groene schijf
Ook hoe de seinen werkten ,want het enkelspoor begon gij ons voor de deur. ;)
Ik heb het nagezocht  in het boek van Smit en in De Voorschriften voor het rijdend personeel anno 1951 en  een beknopte handleiding voor de Wagenvoerders.Anno ??Maar over het gebruik van de penningen staat er niet s in.

Mss heeft Dick v.d. Spek er iets over geschreven ,dat moet ik nog opzoeken.
Peter
Titel: Re: Hoe werkte het penningen systeem bij de NZH bij storingen ?
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 April 2025, 11:54:39
Als je zoekt op nzh penningen, dan vind je vooral verhalen over gedenkpenningen.
Op de site van het Haarlems dagblad vond ik een verhaal over de penningen bij enkelspoor. Maar om dat te mogen lene moet je abonnee worden, en dat ga ik niet doen.

Dit is een typisch geval van "had ik maar". Had ik toen maar gevraagd hoe het werkte. Maar omdat het al zolang gelden is zijn er waarschijnlijk weinig mensen die het uit eigen ervaring kunnen vertellen.