BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Het stationsplein => Topic gestart door: Lobomotion69 op 19 April 2025, 01:48:40
-
keuze is gevallen op c-rails H0 schaal
Waarom C-rail? En dan ook nog met die spuuglelijke puko's erin zeker. Jammer hoor, naar mijn mening een heel verkeerde keuze. Vijf jaar terug begonnen met een vrij grote baan te bouwen met, jawel, C-rail. Toen de baan bijna af was waren de prestaties van die rail zo slecht dat ik alles weer heb afgebroken en overgestapt ben op Peco rails. Daar ben ik nu heel tevreden over. De treinen rijden zonder haperen. Kan ik je zeker aanbevelen.
-
Als het puur om de electronica gaat zullen de puko's niet storen denk ik. Het valt mij wel op dat er relatief vaak absolute beginners starten met een pukkelbaan. En zich daarom vanaf het begin commiteren aan het duurste merk met de grootste issues tav realisme en uitwisselbaarheid ten opzichte van al het andere. De merknaam en branding van Märklin zijn echt ongeëvenaard, dat is hun sterkste asset.
-
Märklin versus gelijkstroom is een vergelijking uit vervlogen tijden die niet opgaat als je, zoals topicstarter wil, digitaal rijdt. Dan gaat het over 3-rail versus 2-rail. En als je dan nu of in de toekomst een natuurgetrouwe baan wil bouwen is die keuze eenvoudig.
Tom
-
Met gelijkstroom als systeem bedoelt iedereen denk ik gewoon tweerail. Een anachronisme net zoals 'ophangen' na een telefoongesprek terwijl niemand meer een haak heeft waar een hoorn op wordt gehangen (die door het gewicht een schakelaar omzer en het contact verbreekt).
Het blijft natuurlijk wel wat verwarrend. Enfin, met drierail leg je je vast aan een systeem waarbij je 90 procent van het aanbod niet kan gebruiken. Dat is inderdaad waar het om gaat :)
-
Grappig dat iedereen bij C-rails gelijk aan puko's en Marklin denkt.
Maar Trix heeft ook C-rails.
Misschien bedoelt de TS dat wel en heeft hij keuze genoeg in materieel.
Of de keuze voor C-rail een goede is? Tsja dat mag ieder voor zich uitmaken
-
Inderdaad, hopen dat Marcel ons op korte termijn kan vertellen welk type rail hij heeft gekozen. Märklin, oh sorry, 3-rail of was het Trix, 2-rail ? ;)
Rob
-
Grappig dat iedereen bij C-rails gelijk aan puko's en Marklin denkt.
Maar Trix heeft ook C-rails.
Misschien bedoelt de TS dat wel en heeft hij keuze genoeg in materieel.
Of de keuze voor C-rail een goede is? Tsja dat mag ieder voor zich uitmaken
Klopt, ik heb ze zelf ook. Omdat ze ooit bij een startset zaten en het een goede optie voor tapijtrijders is. Tillig komt nog wel een keer op de vaste baan. Ergens nadat ik 17 paneeldeuren heb afgebrand en geschilderd in mijn nieuwe huis ;D
-
Of het nu Märklin of Trix is, is lood om oud ijzer. Het enige voordeel van C-rails is dat het geod geschikt is voor tapijtrijders. Verder is het bagger. Trix heeft dezelfde railstaven als Märklin maar geen puko's. En die railstaven is gewoon een minderwaardig product vergeleken met het nieuwzilver dat alle andere fabrikanten gebruiken. Een beter materiaal voor modelrails als nieuwzilver is nauwelijks te vinden. Het heeft perfecte geleiding en contact eigenschappen. Daar kan de firma M nog een puntje aan zuigen. Die kwaliteit halen ze bij lange niet.
Daarnaast ben ik van mening dt de Railgeometrie van C-rail veel te beperkt is. De standaardwissels met een veel te krappe boog om in het zichtbereik te leggen en een veel te grote hoh afstand om een schaduwstation mee te maken. Daarnaast de slanke wissels die nogal eens problemen geven met kortsluiting tegen de puko's. Daarbij de totale afwezigheid van een enkelvoudige Engelsman, Y-wissels en naar mijn mening het grootste gemis, flexrail. Een heel star program wat niet echt creatief te gebruiken is. Kort gezegd. C-rail komt er bij mij niet meer in. Er is veel beter en goedkoper materiaal te verkrijgen.
-
Er is echt wel verschil tussen lood en oud ijzer, ook tussen Märklin en Trix C-rail.
Trix railstaven zijn van nieuwzilver en 2.1 mm hoog (Code 83)
Märklin railstaven zijn 2.5 mm hoog (Code 100)
Mvg, Erich
-
Er is echt wel verschil tussen lood en oud ijzer, ook tussen Märklin en Trix C-rail.
Trix railstaven zijn van nieuwzilver en 2.1 mm hoog (Code 83)
Märklin railstaven zijn 2.5 mm hoog (Code 100)
Mvg, Erich
Inderdaad, ik moet mijn mening herzien wat Trix C-ril betreft. Tot mijn verbazing hebben die inderdaad railstaven van nieuwzilver met code 83.
Waarom bij Märklin C-rails dan niet? Waarom blijven die doormodderen met een inferieur metaal? Oh ja, ze zijn zo innovatief. NOT
Ovrigens zijn de railstaven van Märklin C-rail 2,3mm hoog (code 90). Dat dan weer wel.
-
De rails bij Märklin zijn van RVS. Wat is daar inferieur aan?
-
Lobomotion is een meester in het afzeiken van alles waar Marklin opstaat...
-
Lobomotion is een meester in het afzeiken van alles waar Marklin opstaat...
Dat zal niet zozeer met de producten te maken hebben. In zichzelf is het een degelijk doch nogal conservatief systeem. Wanneer je daar binnen blijft heb je waarschijnlijk weinig problemen omdat alles ten opzichte van elkaar geoptimaliseerd is. Het zal meer met de arrogantie van Märklin GmbH te maken hebben die het conservatieve systeem blijft presenteren alsof het da bomb is.
Maar wanneer thema, land of tijdperk minder een ding is dan de baanautomatisering is het helemaal geen rare keuze.
-
Ik kan 3 redenen bedenken voor 3rail:
▣ 1: Nostalgie
Je hebt vroeger een Märklin baan gehad en wilt zoiets weer
▣ 2: Reeds eea in bezit
Je zolder ligt vol met 3rail
▣ 3: Keerlussen
Je wilt veel keerlussen op je baan
Voor jou gelden geen hiervan.
Verder kun je veel locs van Märklin ook als 2rail krijgen van Trix.
Mij bevalt RocoLine® goed; het systeem heeft ook een logische geometrie.
-
4. Er staat heel groot Märklin op de dozen ;)
De merknaam is sterk. Vergelijkbaar met Apple en Mercedes Benz. Mensen kopen iets omdat ze het willen hebben, niet omdat het handig/nodig of logisch is :angel:
-
Oh, oh, wat zijn we weer lollig (y) Hier heeft onze Marcel veel aan. Hij is niet zo'n doorgewinterde modelbouwer, maar beginner. Märklin afkraken is altijd makkelijk, een open deur. En ja, ik heb ook Märklin. Het is maar hoe je ertegen aan kijkt. Rijdend materieel had ik in overvloed. Toen een baan ontworpen waarbij ik toch kon blijven rijden. Het vergt enige aanpassing maar het resultaat is geslaagd te noemen. Kijk even naar deze filmpjes -->
https://www.youtube.com/watch?v=XcsrYG087I4 (https://www.youtube.com/watch?v=XcsrYG087I4)
https://www.youtube.com/watch?v=Steruj_TBsA (https://www.youtube.com/watch?v=Steruj_TBsA)
Neem even de moeite om te kijken ;)
Rob
-
Toch benieuwd: waarom toch dat calimero gedrag ten opzichte van Marklin?
Het lijkt wel alsof er hier veel mensen rondlopen die elke gelegenheid aangrijpen om of het merk, of de gebruikers van het merk af te moeten zeiken. En als je daar wat van zegt, dan krijg je: maar het is maar een grapje. Of je moet het niet zo serieus nemen. Maar bedenk je even: jij bent niet de enige die dat grapje maakt. Voor jou zijn er nog 100. En dan worden grapjes heel vervelend. Is het voor deze mensen misschien ook mogelijk om iemands keuze gewoon te respecteren en dan te denken: Het is niet voor mij, maar als jij er gelukkig van wordt. Het lijkt wel alsof er een soort penisnijd bestaat bij deze 2-railers. Heeft Marklin jullie ooit wat aangedaan in jullie jeugd of zo?
En voor zij die het niet weten: ja, ik ben 3-railer. En mijn materieel is slechts voor 10 % van Marklin, de rest is van andere merken. Mijn decoder van voorkeur is ESU en mijn voorkeurstaal is DCC. Ik heb wel pukkels en een centrale van Marklin. Ben ik dan de prototypische marklinist? Waarschijnlijk niet. Maar ik word wel heel erg moe van die fijne 'plaagstootjes'. Niet zozeer van voors en tegens (hoewel die al 3.000 keer hier zijn gepasseerd, maar goed, blijkbaar is het nodig dat continue te herhalen), wel van die insinuaties dat er ergens een schroefje los moet zitten bij je als je met Marklin begint.
Goed, dat was op de persoonlijke noot. Nu even vanuit het formele: we willen heel graag een forum voor iedereen zijn, niet alleen voor de 'upper-class' in de modelbouw die die hoge graad van realisme nastreven. En bovenstaande nodigt nou niet echt uit.
Dit voordat een gedeelte van dit draadje verdwijnt naar het stationsplein.
Edit: Gaaf Rob, het blijft een voorbeeld voor mij, vooral hoe je dus met de puko's bent omgegaan. Ik kan niet zeggen dat het mij persoonlijk overmatig stoort, maar dit is wel heel mooi.
-
...Het vergt enige aanpassing maar het resultaat is geslaagd te noemen....
Rob, geef je ook even aan welk materiaal je gebruikt hebt. Er liggen vrij slanke wissels op het stukje dat je laat zien. Niet direct een Märklin C- of K-rail.
Volgens mijn zijn het sporen uit een 2R-gamma en gebruik je het puco-systeem van Peco of Weinert.
Of je nu 2R of 3R rail rijdt maakt voor mij niets uit. Een groot deel van mijn rollend materieel komt uit de Märklin stal waar dan gewoon andere wielen worden op gezet.
De enige mindere ervaring die ik met 3R-rijders heb zit in de club, waar er blijkbaar altijd iets moet fout lopen binnen de ploeg zodat we ondertussen al aan editie 7 zitten van een poging om een 3R-baan op poten te krijgen. En daar wordt je dan wel moe van. Maar dat ligt dan niet aan het systeem.
Ze alleen overtuigd krijgen dat ook spullen waar niet in het groot rood Märklin op staat, ook kan werken is wel moeilijker. Dat is het resultaat van een sterke merkmarketing.
-
Hi Rob,
Heb je filmpjes met aandacht en plezier bekeken. Volgens mij gebruik jij Tillig railmateriaal met WW puko's. Het is niet heel erg goed te zien soms denk ik Peco pukkeltjes te zien. Maar het grote probleem van Märklin, de rails, ben jij dus al omheen gelopen. Verstandig.
En voor alle anderen, Ja, ik heb een rothekel aan de firma Märklin. Ze denken marktleider te zijn en daardoor alles te kunnen dicteren. Hoogmoed ten top. Dan bleren ze knalhard dat ze zo innovatief zijn. Niet dus. Wanneer je al decennialang dezelfde rotrails produceert is er niks innovatief aan. Het heeft ze twintig jaar gekost om het slanke kruiswissel in C-rail op de markt te brengen en nog is het niet probleemloos. Nog steeds ontstaat er te pas en te onpas kortsluiting. Of door de sleper of door de wielen. De laatste twintig jaar is het kwaliteitsniveau achteruit geholt maar ze denken nog steeds een top product te fabriceren. Die tijd ligt achter alweer zestig jaar achter ons. In de laatste paar jaar dat ik nog met 3-ril reed heb ik vijf nieuwe Märklin loks aangeschaft. Slechts één daarvan bleek probleemloos rond te rijden. Alle anderen moesten terug naar de fabriek voor reparaties. Iets wat dan weer maanden in beslag gaat nemen omdat de reparatie afdeling de hoeveelheid werk niet aankan. En daarnaast hebben ze nog tig geauthoriseerde reparatieplaatsen die ook vol met werk zitten. Goed voor de werkgelegenheid maar geen blijk van kwaliteit. Alle anderen (2-rail) fabrikanten hebben zich verbeterd en vooruitgang gemaakt. Märklin niet, die zitten vast in de zestiger jaren. Wat betreft digitalisatie denken ze voorop te lopen, ook niet waar. Daarvoor is Motorola niet geschikt, een brak systeem met minder mogelijkheden als DCC.In de negentiger jaren heb ik las MHI-Händler ooit een workshop bij de firma mogen (moeten) doen. Toen heb ik ze al verteld dat Motorola minder is dan DCC. De reactie van Märklin: Het heeft veel geld gekost om te ontwikkelen dus we doen het er maar mee. Dan zakt je broek toch af?
-
Mooie filmpjes Rob en mooie baan (y).
-
Toch maar even reageren op Henk Lobomotion.
En voor alle anderen, Ja, ik heb een rothekel aan de firma Märklin. Ze denken marktleider te zijn en daardoor alles te kunnen dicteren. Hoogmoed ten top. Dan bleren ze knalhard dat ze zo innovatief zijn. Niet dus. Wanneer je al decennialang dezelfde rotrails produceert is er niks innovatief aan.
Ik ga niet zeggen dat ik een rothekel heb aan Märklin. Het enige wat er van te zeggen is dat ik het zelfs gratis niet wil hebben. :)
Maar de kwalificatie "rotrails" snap ik niet. Ik heb gevraagd wat er zo inferieur aan is, maar daar geef je geen antwoord op.
Het heeft ze twintig jaar gekost om het slanke kruiswissel in C-rail op de markt te brengen en nog is het niet probleemloos.
Gebruik even de juiste benaming. Wat je bedoelt is geen kruiswissel, want dat heeft Märklin bij mijn weten niet. Het is een Engels wissel, of een Baeseler wissel.
PS, even opgezocht op de Märklin site, ze hebben een slanke uitvoering, dat is een Engels wissel, en een minder slanke, dat is een Baeseler.
-
Interessante discussie over Märklin maar lijkt me tijd om on topic te gaan.
-
Goed, de lees dichtheid van dit draadje is met de transfer naar het stationsplein wel met een factor tien afgenomen. Even voor Martijn: ja, ik snap dat je een keer klaar bent met de plaagstootjes, alle voors en tegens zijn ook al honderd keer langsgekomen. Ik kan niet voor anderen spreken, maar ik probeer netjes en genuanceerd mijn bijdrage te leveren (los van of dat overkomt). Met betrekking tot het zendingswerk: los van elk waardeoordeel of welke inhoudelijke kwaliteit dan ook is het drierail ecosysteem een stuk kleiner dan het tweerail ecosysteem. De enige reden van mij om te zenden is de naïeve beginner te behoeden om in die kleinere poel te springen nu het nog alle kanten op kan en waar behoorlijke transitiekosten bestaan voor een latere overstap. En verder moet iedereen doen waar hij lol in heeft. Daar was het tenslotte om te doen.
-
Goed verwoord, Paul 👍🏻
Zelf heb ik zorgvuldig mijn woorden gekozen om niemand te beledigen maar ook mijn post is naar hier verbannen geworden ::)
-
De rails bij Märklin zijn van RVS. Wat is daar inferieur aan?
Dat het verdomde lastig te solderen is
-
Dat lastige solderen valt reuze mee als je het juiste spul gebruikt. S-39 RVS zeer spaarzaam opbrengen. Het puntje van een cocktailprikker er in dopen, even laten uitdruipen en dan over de soldeerplek wrijven. Niet het bijgeleverde kwastje gebruiken, dan is het veel te veel. Na deze voorbehandeling soldeert het net zo makkelijk als nieuwzilver.
-
Dat het verdomde lastig te solderen is
Waarom zou je C-rails willen solderen?
-
Om er een 1 aprilgrap mee uit te halen natuurlijk. Stukje C rails op een beurs in het gangpad leggen. Dunne draad aan solderen en achter een stand gaan staan en wanneer een Marklinist het wil oprapen trek je het snel weg.....
Of om er stroom op te zetten met een zekerder verbinding en minder weerstand dan via een aansluitrail denk ik
-
Je kunt draden erg simpel solderen aan elk stuk C-rail door er gewoon de betreffende soldeer lipjes voor te gebruiken.
Krijg het idee dat het meeste commentaar vaak geleverd wordt door mensen die er absoluut geen idee bij hebben.
-
Martin, je hebt helemaal gelijk. Ik had even niet gedacht aan die lipjes aan de onderkant.
Je hoeft dus helemaal niet aan de spoorstaaf zelf te solderen.
-
Nu niet gelijk gaan denken dat ik een C-rail fan ben, de geometrie is gewoon *** zeg maar.
-
Ha, nu je daar over begint, schiet me iets te binnen.
Ik hielp op een beurs eens een 3railige vriend met zijn baan opbouwen maar ik kwam niet uit ::)
De rechte stukken waren niet alle even lang; ik herinner me minstens 3 varianten :o
-
Die ellende heb ik gehad met een baan in opdracht. Net een paar mm die de een langer of korter is.
-
Precies! Je moet ze echt naast elkaar leggen voor het verschil 😃
-
Of je draait ze even om. Dan zie je het artikelnummer.
-
Ben niet zo bekend met de artikelnummers wat dat aangaat.
-
Artikelnummer zegt niet zo veel. Staat de lengte er ook bij?
Ben ik blij dat ik 2-rail bouw met uitsluitend flexrail. Met de railknipper of de dremel krijg ik het altijd passend.
-
Het artikelnummer bij rechte C rails is na de 24 de lengte van het railsstuk.
-
...Ben ik blij dat ik 2-rail bouw met uitsluitend flexrail...
En de "overgangsbogen" ontstaan vanzelf, denk ik.
-
Waarom zou je C-rails willen solderen?
Dit ging over K rails . . .
En hoe wil je anders een snoer op een railstaaf krijgen?
-
Dat lastige solderen valt reuze mee als je het juiste spul gebruikt. S-39 RVS zeer spaarzaam opbrengen. Het puntje van een cocktailprikker er in dopen, even laten uitdruipen en dan over de soldeerplek wrijven. Niet het bijgeleverde kwastje gebruiken, dan is het veel te veel. Na deze voorbehandeling soldeert het net zo makkelijk als nieuwzilver.
Dat bedoel ik dus, extra spul (wat nogal corrosief schijnt te zijn als je het niet goed schoonmaakt)
-
Dit ging over K rails . . .
En hoe wil je anders een snoer op een railstaaf krijgen?
Ik wil niet teveel zeggen...
keuze is gevallen op c-rails H0 schaal
-
Ik kan 3 redenen bedenken voor 3rail:
▣ 1: Nostalgie
Je hebt vroeger een Märklin baan gehad en wilt zoiets weer
Dan zou ik voor M-rails gaan.
Maar ik hou het wel bij Trix Express, begin dit jaar nog wat extra rails gescoord in Houten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250208-165652629-67a7811aa688e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250208-165652629-67a7811aa688e.jpg)
Al rijd ik hier wel met gelijkstroom op.
:)
-
Al rijd ik hier wel met gelijkstroom op.
:)
Dan mag het wel ;D
Bakelliet nog wel. Dat is zelfs van voor mijn tijd.
Die autotransporter lijkt overigens wel sterk op een oude Fleischmann versie die ik hier ergens moet hebben.
Tom
-
Ik weet nog 2 voordelen van Märklin C-rails: je Köfje met rail magneetjes heeft meer grip en beter contact en de kleur van de railstaaf.
De kleur is meet nitpicken, nieuwzilver is natuurlijk al veel mooier dan de oude messing rails van Roco en Fleischmann, en natuurlijk de gezwarte M-rail spoorstaaf.
Maar als de rest van de rail niet mooi is (speelgoed bedding en code 90) zijn dat niet erg zwaar wegende voordelen.
Mvg,
Robert (die best wel RVS code 83 of nog mooier zou willen hebben)
-
...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250208-165652629-67a7811aa688e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250208-165652629-67a7811aa688e.jpg)
...
Dat is nou echt 3rail!
Kun je daar 2 locs op laten rijden «met de middenrail als "common"»?
-
Ja, dat kan. En als je ook nog een bovenleiding hebt, kun je zelfs drie treinen onafhankelijk van elkaar laten rijden. Daar moet je natuurlijk wel drie trafo's voor gebruiken.
Techniek van meer dan een halve eeuw geleden. Goed hè!