BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: lrrw op 18 April 2025, 19:28:50
-
Hallo allemaal,
Dat op Amsterdam centraal de perrons verbreed en verlengd worden worden ben ik van op de hoogte.
Nu zie ik op de webcams aan de oostzijde dat ze ook een stalen constructie aan het plaatsen zijn.
Is dit voor een overkapping?
Ik heb gezocht op de website van ProRail maar daar heb ik het niet gevonden.
Wie kan mij daar wat meer over vertellen ?
Alvast bedankt.
Cor Lageweg
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5275-68028b8fd9ca9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5275-68028b8fd9ca9.jpg)
-
Die staalconstructie staat zo te zien over de sporen waar de volgende brug vervangen moet gaan worden. Denk dat het dus tijdelijke constructie is voor werkzaamheden die hiermee verband houden.
Maar kan er verder ook nog niets over vinden.
-
...
Is dit voor een overkapping?
Ik heb gezocht op de website van ProRail maar daar heb ik het niet gevonden.
Wie kan mij daar wat meer over vertellen ?
Het is een laad en los kraan voor aanvoer van materieel/materialen gedurende de ombouw. Er wordt zo veel mogelijk per werktreinen aangevoerd namelijk.
-
Klinkt logisch, tot daar liggen de sporen ook nog. Zie dat ze al verwijderd zijn van de 2e brug die vervangen gaat worden.
-
Ja,
Als ik de constructie bekijk dan heeft het inderdaad veel weg van een laad en loskraan.
Ook het perron wat ze nu aan het maken zijn lijkt niet echt op een perron voor personen.
Ik was mij ook al aan het afvragen hoe ze de andere bruggen zouden gaan bouwen en dat zal zeer waarschijnlijk niet zo zijn als bij de eerste brug , want er is nog minder ruimte.
Bedankt,
Cor Lageweg.
-
M.b.t. die bruggen, die delen worden gebouwd bij Hollandia (3 weken waren ze in de fabriekshal te zien tijdens een open dag) en ingevaren.
https://www.prorail.nl/nieuws/invaren-brugdelen-oostertoegang
https://hollandia.biz/nieuws/nieuwe-stalen-brug-oostertoegang-amsterdam-is-onderweg/
https://www.youtube.com/v/2fnm98rHqPM
-
Snap Cor wel,
De eerste brug hebben ze er in delen vanaf de buitenkant ingevaren. Dus in lengte onder de andere bruggen door en dan naast de brug 90° draaien en op zijn plek.
Ben ook wel benieuwd hoe ze dat met de volgende gaan doen, die ligt strak tussen de al vervangen brug en brug nr 3.
-
Hoi Frank,
Je snapt wat ik bedoel.
We gaan het zien. Ik vind het altijd wel leuk om zulke projecten te volgen.
Zo heb ik vanaf najaar 2023 het herstel van de Randklevbrugge in Noorwegen ook via de webcam en de website van BaneNor gevolg. Deze was ten gevolge van noodweer ingestort omdat er een peiler was weg geslagen.
Groet Cor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5279-6804b3fbad0b7.webp) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5279-6804b3fbad0b7.webp)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5280-6804b3fbab580.webp) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5280-6804b3fbab580.webp)
-
Is de perronverlenging wel voor reizigers bedoeld? Op de foto hier (https://www.prorail.nl/nieuws/eerste-trein-over-gloednieuwe-spoorbrug-bij-amsterdam-centraal) staan de dwergseinen aan het begin van de nieuwe brug en anders staat de trein net op een wissel.
-
Die vierkante bakken op paal zijn geen dwergseinen, mogelijk herhalingsseinen. Maar dat kan je van de achterkant niet zien.
Ik zie verder geen dwergseinen op de foto staan.
-
Naast de vierkante bakken zie ik dwergseinen staan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/SeinAsd-68063c651130b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/SeinAsd-68063c651130b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/SeinAsd2-68063c6506d0e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/SeinAsd2-68063c6506d0e.jpg)
-
Hoe ik het met de info uit het andere draadje over dit onderwerp (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=113561) + het tracébesluit begrijp kijken we bij deze nieuwe brug naar een tijdelijke situatie wat betreft de sporenlayout. In het eindplaatje verdwijnt dan de wisselverbinding op deze brug en verdwijnt 1 van de 2 sporen (de overige bruggen krijgen en behouden wel 2 sporen per brug). In dat geval zou in de uiteindelijke situatie dus wel sprake zijn van het verlengde perron.
-
Naast de vierkante bakken zie ik dwergseinen staan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/SeinAsd-68063c651130b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/SeinAsd-68063c651130b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/SeinAsd2-68063c6506d0e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/SeinAsd2-68063c6506d0e.jpg)
Dank je, niet gezien.
-
Hoe ik het met de info uit het andere draadje over dit onderwerp (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=113561) + het tracébesluit begrijp kijken we bij deze nieuwe brug naar een tijdelijke situatie wat betreft de sporenlayout. In het eindplaatje verdwijnt dan de wisselverbinding op deze brug en verdwijnt 1 van de 2 sporen (de overige bruggen krijgen en behouden wel 2 sporen per brug). In dat geval zou in de uiteindelijke situatie dus wel sprake zijn van het verlengde perron.
Dat is waar ook, ik was vergeten dat er een spoor verdwijnt. In het Ontwerptracébesluit staat dat spoor 14 opgeofferd wordt voor de perronverbreding, het perron aan spoor 15 wordt dan niet meer gebruikt.
-
Die vierkante bakken op paal zijn geen dwergseinen, mogelijk herhalingsseinen. Maar dat kan je van de achterkant niet zien.
Ik zie verder geen dwergseinen op de foto staan.
Die vierkante bakken zijn nieuw geplaatste L-seinen (staan nu bij alle sporen die kant) (de bijbehorende H-seinen staan op de Dijksgracht westkant ter hoogte van de seinen daar). Dit vanwege dat de Dijksgracht nu een fly-over is.
-
Het is een laad en los kraan voor aanvoer van materieel/materialen gedurende de ombouw.
Vanaf de andere zijde gezien wordt het een flinke installatie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/AMS202504251101-680b50b524f8f.jpg)