BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Peter Kleton op 15 April 2025, 10:24:54
-
Er zijn hier plannen om door gezondheids redenen naar een appartement te verhuizen. :o
Ik heb nu een baan op de zolder van 3 bij 4,5 m en denk dat er in een appartement mss 3 bij 3 m zou kunnen zijn.
Rondjes rijden kan dan niet . :)
Ik heb een aantal zelfbouw stoomloks en een paar rijtuigen Mat 24. in shaal 0 dus.
Ik zoek daarom eigenlijk een thema waarin dit past. Meestal bouw ik iets,maar een zinnig plan om een beetje te rijden zou ook wel leuk zijn,hoe klein ook.
Peter
-
Hi Peter, is een werkplaats niet iets?
-
Ik heb ook al eens een miniatuur spoorwegmuseum bedacht rond een flinke draaischijf. Een kleine locmotor verzet daar de tentoongestelde voertuigen om enige nuttige beweging te hebben. Er zijn wel veel 'Preisers' voor nodig. ;D
Het geheel was uitgevoerd als een grote kijkdoos, maar het dak kon wel open om goed bij het materieel te kunnen komen. Meteen ook stofdicht. ;)
Het maar een idee hoor.
-
@Bart,
Ik denk dat Peter gewoon in huis een eigen, aparte ruimte wil hebben voor zijn (treinen)hobby. Als je een aparte werkplaats of zoiets hebt, moet die maar net (dichtbij en in de buurt) te vinden zijn èn je moet er elke keer als je wat wilt doen, de deur voor uit.
@Peter,
3 x 3 meter is voor spoor 0 wel krap, je zou hooguit een gedeelte kunnen maken met een aantal opstelsporen waar je je lange rijtuigen en Mat'54 op kunt parkeren, met een gedeelte voor wat rangeerwerk. Rondrijden met jouw (flinke) stoomlocs plus lange rijtuigen gaat 'm inderdaad niet worden.
Je zou ook kunnen overstappen op kleine locjes met korte wagentjes erachter zodat de bogen een stuk kleiner kunnen zijn.
Je kunt dan wel rijden en een apart, leuk (nog nader te bepalen) thema kunnen maken.
-
Ik denk dat Bart een "werkplaats" als thema bedoeld voor zijn modelbaan. Je kan dan afwisselend materieel kwijt, biedt veel mogelijkheden tot rangeren en veel railmateriaal neerleggen is ook logisch. Dus een rangeerbaan als een werkplaats. Daar zat ik namelijk ook aan te denken bij het lezen van dit topic ;D
Groeten,
Rogier
-
;D ;D Ja, dat klinkt logisch; daar had ik niet aan gedacht.
Mijn associatie was meteen een fysieke (werk)plaats :angel:
-
Wat is de minimum boogstraal in 0? Als ik kijk naar bv 1:87 materieel, dan is dat snel 50cm. Dan zou dat in 0 een meter moeten zijn? Mocht je de hele kamer tot je beschikking hebben, dan zou je toch een (enkelsporig) rondje kunnen leggen, met bv binnen in een werkplaatsterrein aan de ene kant? Misschien kan je het rondje dan ook op bv een spoordijk leggen?
Dan kan je toch af en toe het nul materieel de benen laten strekken als je het rangeren in en rondom de werkplaats zat bent.
Groeten,
Rogier
-
Ik heb voor mijn spoor 1 baan ook beperkte ruimte, en daarvoor een lokdepot gemaakt. Met draaischijf waardoor je makkelijk een bocht van 90 graden kan maken. En kunt rijden van de loods via draaischijf naar de lokverzorging.
Heb dan nog een beetje extra ruimte voor een fabrieksaansluiting zodat er wat rangeer werk mogelijk is. Heb hem nu 4m bij 1.8. Dat kun je mooi ergens in de hoek plaatsen, hoeft niet veel ruimte te kosten, en geeft best wat mogelijkheden.
De loods kan dan gebruikt worden als werkplaats waar zo nu en dan ook een wagen heen moet voor onderhoud zodat die ook verantwoord op dit deel kunnen worden gebruikt.
Iets als dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/lokdepot-67fe52d1938de.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/lokdepot-67fe52d1938de.jpg)
-
FritsC ,Rogier,Bart en Peter : Tjonge ,wat een reakties :'(
Nu ik alle reakties in een keer gelezen heb kom ik zelf op het idee van een werkplaats zoal de SHM in Hoorn die heeft ,zelfs een 1200 en Mat 54 zouden daar mogen komen.
Ik heb hier de NS2201 staan en de SSN 01 1075 als uitersten en de laatste gaan moeilijk doen bij stralen van < 140 cm , daardoor is de minimum ruimte bepaald.,
De langste rijtuigen zijn de Plan E,s's,ICR en Koplopers heb ik niet en zouden nu al te lang. zijn.
Groeten ,Peter
-
Als de bochten in spoor 0 te lastig zijn, kun je nog omschakelen naar een tramlijn in spoor 0. Dan kun je veel krappere bogen rijden.
Een er zijn tegenwoordig juweeltjes van (gelede) trams te koop. Zo'n tram hoeft niet zo duur te zijn, maar die Preisers die er in willen :o
-
RJR,ik heb er over gedacht een draaischijf te maken, daar kan je i.d.d.d een lok een kwrtslag draaien en verder laten gaan in plaats van een boog.
Ik heb ooit NZH trams gehad,die waren in 1 op 30 en reden door bogen van 80 cm ,op schaal 1 op 30 van de grootbedrijf straal van 24 meter..
-
Wellicht dat er iets te maken valt op het principe van het baanplan wat ik heb verbouwd aan de hand van een artikel uit een magazine ?
Al moet ik zeggen dat is gebouwd voor korte goederentreinen en locs ,niet voor reizigers spul.
Toch,opzich met een schuifbak en evt een draaischijf,zou je dr best iets mee kunnen denk ik.
Creatief denken,en out of the box :angel:
Zoals jezelf aanhaalt een werkplaats ala SHM,al vat ik even niet hoe die 01 in t plaatje past ???
Maar goed ,doe is gek,voor elk dilemma is een oplossing "als je maar wil" ;)
-
...ik heb er over gedacht een draaischijf te maken...
Mijn zolder is te smal voor een rondgaande baan. Daarom heb ik een pendelbaan gemaakt met aan beide uiteinden een draaischijf zodat ik opstelsporen heb op de korte kant.
E.e.a. heb ik hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99223.45) beschreven, met dien verstande dat de eerste draaischijf niet naar tevredenheid werkte en ik nu 2 draaischijven heb, zoals die vanaf reactie #57 beschreven staan.
Deze draaischijven worden bij mij in principe aangestuurd door iTrain, maar zijn volledig geschikt om met de hand te bedienen.
-
Zo grappig dat Peterha denkt aan een 1 op 1 werkplaats ;D
-
Er is wel een "echte "werkplaats hier in de buurt ,van de Smalspoorstichting, maar of die mensen er van daar heen mogen weet ik niet,maar nu zitten ze in zak en as omdat ze niet rijden mogen/kunnen door de afkalvende oever van het meer. :o
@ Floris "Toevallig had die 01 van mij problemen toen hij daar reed, ;D
Ik moest toch out of the box denken
?
Peter
-
Hoi Peter,
De vrijwilligers van de SKL (Stoomtrein Katwijk Leiden) mogen wel hun museumterrein op, maar kunnen (zover ik weet) maar een klein stukje buiten de poort rijden. Zelfs de opslagloods iets verderop aan de noordzijde is nu verboden terrein. Erg sneu!
Volgens mij is de 01 van de SSN ooit eens in Hoorn geweest. Deze kwam de stamlijn niet of lastig op ivm boogstraal. Maar in die zin past de 01 zeker bij een SHM achtige werkplaats ;)
Groeten,
Rogier
-
Heeft de befaamde Iain Rice-zaliger (ook) compacte 0-scale spoorplannen ontworpen? Na te kijken.
https://en.wikipedia.org/wiki/Iain_Rice
> https://www.google.com/imgres?q=Iain%20Rice%20track%20plan%200-scale&imgurl=https%3A%2F%2Fm.media-amazon.com%2Fimages%2FI%2F61P71MYFN1L._AC_UF1000%2C1000_QL80_.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.amazon.com%2FSmall-Smart-Practical-Track-Railroading%2Fdp%2F0890244162&docid=6rRr5Yv-laaeCM&tbnid=SsTwpM8hIuJWoM&vet=12ahUKEwix742YgtyMAxWewAIHHV16HPEQM3oECHQQAA..i&w=747&h=1000&hcb=2&ved=2ahUKEwix742YgtyMAxWewAIHHV16HPEQM3oECHQQAA
-
Ik heb een boek van hem over lokomotief bouw,
De vele getoonde boeken heb ik niet zoveel aan met mijn NS materieel
.
Peter
-
Je had ook wijlen Carendt (carendt.com) die heel veel micro en mini layouts op het internet heeft gepubliceerd. Helaas is de website al jaren niet of nauwelijks leesbaar door de vele reclame.