BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: ronaldvd2000 op 06 April 2025, 09:40:41
-
Ik heb magnetische koppelingen van Nighttrain en Almrose. Beide bevallen uitstekend en zijn zeer sterk qua magneet koppeling.. :-) Ik heb ze onder een paar treinstellen gemaakt, samen met Symoba koppelingen.
Daar komt mijn vraag vandaan. Ik heb het idee als ik de treinstellen wil loshalen van elkaar dat ik relatief veel kracht moet gebruiken. Ik heb het vermoeden dat de Symoba's dat niet lang volhouden. Gevolg zal dan zijn nieuwe Symoba's onder de treinstellen zetten ... En de Symoba's zitten met 10 seconden plak vastgemaakt.... :-(
Heeft iemand een goede tip om de treinstellen op een veilige manier te ontkoppelen ipv "brute force" Iets met een potlood / stokje onder de koppelingen plaatsen en rechtstandig omhoog tilllen of zo? Of is er iets beter te bedenken hiervoor ?
-
Als je er niet een hele sleep achter hebt hangen dan is er ook geen geweldige kracht nodig om ze te laten "plakken".
Het reduceren van de magneet kracht kan je doen door er een stukje (proef)papier of zelfs niet te dik karton tussen de beide delen van de koppeling te plaatsen.
Testen en je weet wat nog kan om er mee te kunnen rijden.
Daarna opplakken en mooi bijsnijden.
Ronald Visser
-
Hi Ronald,
Hartelijk dank voor je antwoord. Ik was even vergeten te vermelden dat ik de magnetische koppeling ook gebruik voor stroom doorvoer. Er komen maximaal 4 of 5 treinstellen aan te hangen dus echt veel heb ik niet nodig qua magneet koppeling sterkte. Maar het uit elkaar halen is juist de vraag. De magneten zijn gewoon erg sterk :-) En daarmee denk ik dat ik de symoba's een keer stuk ga maken
-
Ik ben nu vooral benieuwd naar ervaringen. Misschien maak je je voor niets zorgen.
Zelf nooit over nagedacht. Ik heb sinds een jaar of 10 de combinatie Symoba en magnetische koppelingen op mij SSN-trein met de Belgische K1-rijtuigen. Tot nut toe hebben de Symoba's alle ontkoppelingen overleefd.
-
Ja dan, aluminium folie.... :-X
Ronald Visser
-
Kun je niet een schroevendraaiertje gebruiken als een soort "breekijzer" tussen de beide koppelingen?
De kracht komt dan op de koppeling zelf en niet op de Symoba kkk en dier lijmverbinding.
Ik doe dit altijd bij de mechanische meerpolige stekkers zoals bij de Hondekop van Piko/Artitec) ea.
Of misschien nog simpeler als de trein niet op de baan staat maar op tafel ligt:
Met beide handen de twee koppelingen goed vasthouden en dan de magneetverbinding "buigen".
Je hoeft dan in een keer de hele magneetkracht te leveren, maar ahw vezel voor vezel.
De krachten door het buigen komen zo niet in de kkk omdat je de koppelingen met de vingers vasthebt.
-
T S heeft het over 4 a 5 treinstellen,
Daar ben ik nu vooral benieuwd naar.haha
Als ik daaraan denk dan zie ik voor me 4 of 5 hondekoppen aan elkaar.
Dan heb je best veel handen nodig om alles even op de tafel te leggen.
Schroeven draaier methode gebruik ik ook voor die ene keer.
-
T S heeft het over 4 a 5 treinstellen,
Daar ben ik nu vooral benieuwd naar.haha
Als ik daaraan denk dan zie ik voor me 4 of 5 hondekoppen aan elkaar.
Schroeven draaier methode gebruik ik ook voor die ene keer.
Hahaha leuke woordkeus. Hij zal wel rijtuigen bedoelen, denk je niet?
Schroevendraaier is een beproefde methode, beter nog met niet magnetisch materiaal (messing). Andere manier is schuiven. Maar dat gaat ook niet wanneer het spul nog op de rails staat.
-
;) rijtuigen idd... :)