BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: jan55 op 30 March 2025, 23:17:00
-
Hallo,
IK heb een Lima IRM en nu wil ik het ballastgedeelte in de aangedreven Kopbak kleiner maken .
vraag is wat ik daar voor nodig hebt anders dan een dremel??
Gr Jan
-
Een babyzaagje (klein ijzerzaagje) lijkt me daarvoor wel handig, tenminste doe ik het altijd daarmee.
-
Ja, in een bankschroef klemmen en op je gemak zagen met een ijzerzaag. Een Dremel lijkt me eigenlijk niet zo handig. Het is een flinke klomp metaal.
Ik neem aan dat je baan geen serieuze hellingen heeft? Die klomp ijzer zit er niet voor niets.
-
Inderdaad, een bankschroef en een flinke ijzerzaag.
Plaatsmaken voor een decoder? (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92784.0)
-
Hallo Jan,
De Rivarossi IRM en van Lima hebben geen anti slipbandjes.
Dus het gewicht is nodig om slippen te voorkomen.
Ik heb een foto gemaakt van de tussen wagons met boven verdieping en passagiers.
Die heb ik afgedrukt en de plaatjes achter de ramen van de motorbak geplakt.
groetjes
Wil
-
Hallo,
IK ben van plan om het treinstel van binnen verlichting te voorzien dus ook op de een of ander manier ook de beneden verdieping van de motorbak.
En dus ook bedradingen door het hele stel maken met 1 decoder voor digitaal rijden.
De baan heef geen hellingen.
Gr Jan
-
Ikzelf gebruik latoenkoper om de stroom voor de verlichting door de wagon te voeren, (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/250331-Latoenkoper-67ea63266277f.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/250331-Latoenkoper-67ea63266277f.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/250331-Latoenkoper-1-67ea6460c13f5.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/250331-Latoenkoper-1-67ea6460c13f5.png)
Dit is zelfklevend en er kan uitstekend op gesoldeerd worden. Groot voordeel, de dikte, of moet ik zeggen dunte, van dit materiaal. Is ook overschilderbaar.
Groet,
Henk
-
Voordat je definitief gaat zagen zou ik even testen hoe het geheel rijdt met minder gewicht (bv wat spijkers aan elkaar getaped oid). Ik heb destijds een IRM gehad en die had nogal een waggelend rijgedrag op bv wissels etc. Het zou jammer zijn als je het ballaststuk inkort en je trein daardoor slecht rijdt.
Groeten,
Rogier
-
En dan even een ezelsbruggetje voor of je motor of moter moet schrijven: als het ding in orde is zeg je dan dat hij motorisch of moterisch in orde is? Nou dat :)
Ik reageer eigenlijk nooit op spelfouten. Zo leuk is dat niet en iedereen maakt fouten (ik zelf ook). Voor moter maak ik alleen een uitzondering, daar kan ik niet naar kijken ;)
Inhoudelijk zou ik deze actie inderdaad niet uitvoeren. Lima's zijn al licht en het wordt waarschijnlijk een flinke slippartij. Decoders of wat dan ook kan je ook aan de onderkant van de bak plakken. Moet er voor de handigheid alleen een stekkertje tussen
-
Experimenteer met het voorschakelen van voldoende weerstand in de lichtschakeling om
lelijk doorschijnen zoveel mogelijk tegen te gaan.
Ook het inplakken van een strook aluminiumfolie tegen het dak helpt enigszins om doorschijnen te voorkomen.
En door stukjes lood of stukken van de afgezaagde ballast te plaatsen op de balkons kun je bij gebleken
doorslipgevaar toch wat ballast terugplaatsen.
François
-
Hallo,
Ik ge nu kijken hoe ik van het ballast blok er een mm of 2 a 2.5 af kan halen om er een bovenverdieping in te maken .
voor de beneden verdieping ga ik voor de suggestie van Wil om met foto`s aan de gang te gaan.
Voor de bedrading door het treinstel heb ik ook al wat gevonden.
de verlichting gaat wel gedempt worden om het doorschijnen tegen te gaan.
Gr Jan
-
Je wil er over de lengterichting een paar millimeter afhalen? ??? Dat wordt echt een ellendig werk. Dan lijkt het mij handiger om een nieuw blok op te bouwen van plaatjes ijzer of daklood. Bij dat laatste kan het nog wel eens zo zijn dat je met een lagere hoogte toch op het originele gewicht blijft
-
Ja, maar de motor ligt ook passend in dat blok. Dat wordt dan weer ingewikkeld om na te maken. Op het gemak zagen lijkt me eenvoudiger.
-
In dat geval het ballastblok eruit en vervangen door een paar stripjes daklood. Minder volume en waarschijnlijk even zwaar (y).
-
Wat meer werk, maar wel met mogelijkheid om een echt interieur beneden te maken:
Beide draaistellen voorzien van een eigen motor, waarbij wormwiel op de motoras vastzit (dus de motoras komt in plaats van de cardanas).
Of als 1 motor sterk genoeg is 1 draaistel. Er zijn tegenwoordig voldoende compacte klokankermotoren met voldoende trekkracht voor 1 treinstel, daar maakt micromotor ook gebruikt van bijvoorbeeld.
Wil iets soortgelijks gaan doen voor mijn Lima ET30, en daar gaat het wel passen. Ligt er even aan hoeveel uitwijkruimte je binnen de bak hebt voor een motor, want die zwenkt mee. En dus ook hoe scherpe mogen je gebruikt.
-
Hallo,
Ik ga eerst proberen het blok een 2 a 2.5 mm in de hoogte te verminderen.
en aan de zijkanten ongeveer een milimeter eraf halen en daar op de een of andere manier verlichting te creëren.
Ken iemand met een CNC freesbank en die wil het wel proberen.
Gr Jan
-
Hoi,
Ik heb ooit het hele zamak gewicht er uit geknikkerd en een GM&S motordraaistel er in gefrut in plaats van de Lima aandrijving. Reed best ok tot ik het 1:87 virus op liep :( Ding ligt ergens te verstoffen. Ik heb er nooit interieur in geplaatst, ook niet in boven verdiepingen van de andere bakken.
gewicht er uit halen en vervangen door plakjes lood en dan de originele motor met dubbelzijdige tape op het lood plaatsen is ook nog een optie.
Succes met het frezen en de ombouw (y)
Mvg,
Robert
-
Jan, als iemand met een freesbank je wil helpen, dan is dat de mooiste oplossing.
Biesje: is dat ballastgewicht wel van zamac? Van Lima ken ik alleen gewichten van gietijzer.
-
Biesje: is dat ballastgewicht wel van zamac? Van Lima ken ik alleen gewichten van gietijzer.
Goede vraag: op bahnwahn.de (http://www.bahnwahn.de/ddlmgewicht/) staat dat Lima een tijdlang zamac gewichten heeft gebruik in sommige modellen, maar welke modellen dan?
Volgens bahnwahn om modellen van begin 1980 en bijvoorbeeld deze
SBB Ae 3/6, Ae 6/6, Bm 4/4, RBe 4/4, Re 4/4 I.
Van dat ene rijtje heb ik 6 locs met zamac gewichten, alle zonder zinkpest.
Banhwahn noemt meer modellen en meer maatschappijen:
DB: 10, 18, 39, V188
FS E656
NS 1220
NSB El.14
ÖBB 1043, 2043
SAR E5
SBB Ae 3/6, Ae 6/6, Bm 4/4, RBe 4/4, Re 4/4 I
SJ Rc2
SNCF 141 R, RGP 825
ALCo 1930, Plymouth MDT
Dus deze zit er niet bij (of is nog niet bekend bij de website bouwer).
-
Biesje: is dat ballastgewicht wel van zamac? Van Lima ken ik alleen gewichten van gietijzer.
In de oude modellen zat zelfs een ouderwetse loodverzwaring, dat was natuurlijk minder gezond.. overigens, in het moderne materieel zoals dit NS stel is een compleet gegoten onderstel aanwezig, niet meer de oude constructie met los gewicht en meedraaiende pannekoekmotor.
-
Nee, bij de Lima en Rivarossi (V)IRM is het onderstel nog van kunststof. Wel is het ballastgewicht uit Zamac gegoten en wel zo dat de middenmotor er precies in past en er ruimte is voor de cardanassen.