BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Gert Arkema op 30 May 2008, 10:55:51
-
Ik kwek wel hier en daar, maar ik bouw ook. Daarom hier even een fotootje van een stel C11's die ik aan het (af) bouwen ben. Geheel gemaakt van styreen, met messing treeplanken. Draaistellekes van Lilliput, ik zeg het er maar bij, want die zijn ook onder het mes geweest. En ja, kadee koppelingen moeten eraan, niet altijd makkelijk.
(http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/voortgang%20modellen/nov07063.jpg)
beetje kaal nog; wit styreen. De draaistellen waren eerst wat naar elkaar toe gezet vanwege de kk mechanieken die nog onder de bufferbalk moesten. Hoeft niet meer, dus meer naar de bufferbalken toe verplaatst, zoals 't hoort.
(http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/fotos%20modellen/Afbeelding001.jpg)
zo zien ze er nu uit; van de linkse is het onderstel al geschilderd en die is al van klasseborden voorzien, de rechtse moet nog. Daarnaast het gebruikelijke bijtipwerk aan groen; lakschade bij het aanbrengen van alle handgrepen.
(http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/fotos%20modellen/Afbeelding005.jpg)
nog een plaatje, het groen is wat hel, maar dat komt door de flits.
-
Goed gedaan jochie! :-)
-
Dat ziet er schitterend uit!!
Heb je nog meer plaatjes van dit soort modellen.
Prachtig.
Zijn de modellen geheel zelfbouw, of wordt er gewerkt met plots?
Heb je nog foto`s van de bouw?
Gr,
Dennis
-
Ziet er mooi uit. Complimenten!! Ben benieuwd naar een wat uitgebreider verhaal...
-
Mooi he ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0602.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0602.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0634.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0634.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0738.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0738.jpg)
SK
-
Zeker wel mooi!
-
puike wagens ;D
Zijn er Roco 'blokkendoos' onderdelen gebruikt voor de C6400?
-
Dit ziet er allemaal zeer interessant uit!
Kan iemand wat meer info geven?
Gr,
Dennis
-
Beste Sobat,
Ziet er mooi uit. Een echte C12c. Plots van Gerco? En blokkendoos draaistellen van Roco? Dan zal ik eens informeren naar interieurplots. Tenslotte hebben mijn C12c's van Philotrain helaas geen interieur, maar wel zeer heldere ramen.
mvg,
Ivo
-
Volgens mij hadden wij het daar op houten ook over ;D
Ga ik ook maar eens informeren.
Gr,
Dennis
-
Dennis,
Klopt, zo zie je maar ;D
Ivo
-
Over die C12 wil ik het niet hebben. Plot! Ik heb die van mij gewioon met het handje uitgesneden. Maar daar zit dan weer geen interieur in.
Maar dat iswel het principe van de C11's. Gewoon plat styreen pakken en daar heel veel raampjes in uitsnijden. Als je de twee stroken dan met de nage zijden aan elkaar plakbandt, kun je met je haak de raam- en deurverdeling van 2 wanden ineens aftekenen. Na de gaten voor de ramen volgen de evergreen strips om de deuren mee aan te geven. Het dak is naar goed Floriaans voorbeeld gewoon 2 plakken dunne plaat over een vlakke plaat gelijmd, met uiteraard een verdikking, anders krijg je de bolling er niet in.
Je kunt een C11 uitelkaar analyseren in delen plat styreen en dan is het niet moeilijk meer. De dakluchtertjes komen gewoon bij PP vandaan (GM&S dus) daar ga ik me niet de blaren op lopen werken.
Vanavond beletteren en dan zijn ze op interieur en glas na klaar.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4984_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4984_1.jpg)
Dit is de plot voor de C12. Het is en proto wat nog volledig uitgewerkt moet worden. Er is geen interieur, bodemplaat, dak en armaturen. (alles moet nog ontwikkeld worden en dat vraagt veel tijd)
Als draaistellen zijn tijdelijk die van de ROCO blokkendozen genomen. Tzt zal er een beschrijving van het model in de RH komen en het zal op sleutelspoor te vinden zijn.
SK
-
Heren Moderators,
Kunnen deze twee onderwerpen van elkaar gescheiden worden?
De c12 plot is toch iets anders als een c11 volledig handbouw.
Beide bouwers mijn complimenten ziet er goed uit.
Dus nog even wachten op de interieurs.
Gr,
Dennis
-
Gert,
Ziet er erg mooi en strak uit die C11
Dit verdient een interieur
Ik hoop dat je meer (detail) foto's en event . een tekening plaatst
Ga zo door
en wat betreft een nieuw draadje voor de C12c (ook erg mooi )
Dennis was me net voor
-
Gert en Sobat,
Ik vind beide werkstukjes hardstikke mooi. Het is, en oud nederlands, en de een is van hout, de ander van staal.
En dat is het leuke van onze hobby, ze zijn allebei uit polystyreen gemaakt. Schitterend toch!
Gerard
-
SK en ik concurreren niet hoor!
Inmiddels een kinkje in de kabel; ik had voldoende klasseborden (Philo, afwrijf), nadruk op had! Toen ik ze aanbracht bleken ze nogal te verspringen. Grr, afkrabben, nu kom ik ca 8 tekort. Dus, nummer NS C 5106 is vrijwel klaar, NS C 5034 moet nog even wachten.
Voor de belangstellenden; ik zal es wat foto's opduikelen.
-
Beide heren,
Mooi stukje werk. :o
Ben benieuwd naar meer info, zoals mogelijke tekeningen?
Gerrit F
-
OK, gaatie dan.
Men beginne met een tekening. Dat kan zeer eenvoudig; ene firma Philotrain verstrekte nog wel eens wat informatie
(http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/voortgang%20modellen/NS_C5001-5135.jpg) grotere versie (http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/voortgang%20modellen/NS_C5001-5135.jpg)
En dat verschaal je dan, de baklengte delen door 87 is maatgevend voor de lengte op de tekening. Daar draai je dan een paar kopietjes van (er sneuvelt altijd wel eentje; thinner en drukinkt... :-[ ) De kopwanden haal je van foto's; die was ook vrij eenvoudig. Zie bv de NMLD database, daar staat de NS C 5055 gewoon in. Uiteraard levert De Erfenis ook de nodige plaatjes.
Dan gaan we uit 0,5 mm materiaal strippen styreen snijden zo groot als de zijwanden en daarna de tekening met een haak op het styreen aanbrengen. Een watervaste smalle zwarte stift voldoet het best; dan veeg je de lijnen niet zomaar weg. Dan volgt het langdurige gesnij en gepulk om al die raampjes uit te snijden. Dit is echt zogenaamd dom doewerk, maar let op; de strip tussen twee raampjes is zó doormidden en dat lijm je niet meer. Tussenstand;
(http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/voortgang%20modellen/okt07286.jpg) grotere versie (http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/voortgang%20modellen/okt07286.jpg)
modelletje 1 is grofweg gereed; 2 ligt in delen ervoor. Je herkent de beide wanden die alleen nog maar plat aanwezig zijn.
(http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/voortgang%20modellen/okt07288.jpg) grotere versie (http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/voortgang%20modellen/okt07288.jpg)
je ziet dat de platte wanden voorzien zijn van strips Evergreen (nr 100 geloof ik, kleinste maat) om de deuren af te tekenen. Eigenlijk zijn ze nog te groot, maar ja. Besteed vooral veel aandacht aan die strippen; ze maken en breken je model. Op deze heb ik de bekende regengootjes bovenlangs voorzien van gebogen uiteinden, zoals dat bij de 5066-5135 het geval was, eerdere nummers hadden rechte gootjes, kijk maar;
(http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/voortgang%20modellen/okt07287.jpg) grotere versie (http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/voortgang%20modellen/okt07287.jpg)
Aan de binnenzijde van de zijwanden worden nog strips 0,5 mm gelijmd om de wanden meer stijfheid te geven; ter hoogte van de 0,5 mm boven de onderrand tot 1 mm onder de raamopeningen. Ook boven de raamopeningen komt zo'n verstijvingsstrook.
Een bodemplaat uit 0,5 mm is recht en hoekig, dus niet zo moeilijk.
Kopkanten zijn ook gewoon rechthoekig, alleen de bovenzijde is gebogen. De hoogte van die boog kun je ook van de zijaanzicht halen, bij ex HSM materieel is dat meestal enkele millimeters. Aangezien de bufferbalk in hetzelfde valk ligt, maak ik de kopwanden altijd inclusief bufferbalk. Ook dan; kopwanden aankleden met strip.Zijwanden, kopwanden en bodemplaat kun je al tot één geheel samenbouwen. Dan de stelbalken (2 mm styreen) 0,5 mm lager dan de bufferbalk snijden; in werkelijkheid is het een U-balk op z'n kant. Die strippen inlijmen en een strook a 0,5 mm er plat onderdoor. Dan heb je de suggestie van een U balk, de bovenflens zie je toch niet.
Het dak wordt gemaakt uit een plat stuk 2 mm styreen wat krap tussen de 4 wanden van de bak past. Je moet 'm echt klem laten passen. Als je die basis hebt, lijm er een strip ca halve breedte op (dikte afhankelijk van de bolling van het dak) en haal de scherpe langskanten van de strip. Dan een extra breed stuk 0,5 mm eroverheen buigen, vastlijmen aan de langskanten. Daarna er nog één overheen, dan heb je een strak dak. Eenmaal droog; dan op de bak plaatsen en rondom aftekenen. Zorg ervoor dat je ca 1 mm overstek hebt rondom.
De kleine friemeltjes die op het dak zitten mag je zelf fabrieken, maar let erop dat ze niet te groot worden, dat staat beroerd.
(http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/voortgang%20modellen/okt07002.jpg) grotere versie (http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/voortgang%20modellen/okt07002.jpg)
Wat blijft er dan nog over om te doen;
treeplanken; gewoon messing strip nemen en daar de bevestigingsbeugels aan solderen. Styreen exemplaren lukken bijna niet en zijn te kwetsbaar.
buffers; gewoon kopen (Weinert of Philo)
draaistellen; pruisische draaistellen van Lilliput. snijd alles wat pruissisch is eraf en je houdt een engels draaistel over.
wielstellen; zoek maar uit, genoeg aanbod. Ik snijd de top van een viltstift af en lijm die vlak onder de bodem; prima draaipunt voor je draaistel. Schroefje erin en klaar.
spanwerk kies maar; van messing of koperdraad solderen (stevig!) of, zoals ik; als je toch met styreen bezig bent maak je die gelijk ook.
gastank; giet een viltstifthuls vol lood, snijd deze op de juiste lengtemaat, twee rondjes van vlak 2 mm styreen aan de uiteinden, die vijl je nog even bol en klaar. Lijm deze met een paar afstandsblokjes onder de wagenbak en het gewicht van het rijtuig is ook OK.
koppeling; zelf kiezen; de originele hakkoppelingen die aan de Lilliput draaistellen zaten gewoon laten zitten of afsnijden en KKhouders monteren.
handstangen; die handstangen is een verhaal apart. Als je die goed aanbrengft heb je een puik model, maar als je daar onvoldoende zorg aan besteed, blijft het een beroerd gezicht. Dus; boor met wiskundige precisie de gaatjes die nodig zijn en neem de tijd om elke twee gaatjes van één handstangetje te voorzien. Kost je een paar avonden, maar het bepaalt in hoge mate het beeld van je model.
schilderwerk; hoef ik niet alles over te vertellen; airbrush, blabla, maar kies je kleuren een beetje goed; diep donkergroen voor de bak, zwarte belijning van de deuren en andere strips, zandkleurig dak met zwarte ventilatoren en lantaren-schoorsteentjes, zwart chassis en treeplanken, witte opschriften. Ook hier bepaalt alleen al jouw toewijding ca 80% van je resultaat. De opschriften mogen dan van Philo zijn, maar schots en scheef aangebracht ziet niemand er dat aan af.
suc6
-
He Gert,
Leuk je hier te zien.
Dit project ken natuurlijk al.
Ziet er goed uit.
Ik reageer even om te laten zien dat ik me ook hier heb geregistreerd.
Groetjes
Wim.
-
Gert,
Bedankt voor de prima handleiding.
Kopietjes zitten in het archief, met uw welnemen. ;D
Nu nog "even" de 400 en 450 afbouwen en dan......moet ik gaan kiezen. :-|
Maar gebouwd worden zal ze zeker.
Gerrit F