BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: puntenglijder op 27 March 2025, 16:47:04
-
Afgelopen beurs in Houten deze Br 41 met werk gekocht voor een prikkie.
(https://live.staticflickr.com/65535/54403090468_ba18acc4cd_5k.jpg) (https://flic.kr/p/2qTq4qq)Weinert Br 41 (https://flic.kr/p/2qTq4qq) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54403023594_acd85ce65d_3k.jpg) (https://flic.kr/p/2qTpHxq)Weinert Br 41 (https://flic.kr/p/2qTpHxq) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54402858291_cce26b2e17_5k.jpg) (https://flic.kr/p/2qToSpn)Weinert Br 41 (https://flic.kr/p/2qToSpn) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Wat er precies met de lok gebeurd is weet ik niet , maar ik ga haar proberen op te knappen. ;)
Zoals je ziet is de drijfstang aan het wiel recht voor krom, deze heb ik inmiddels weer recht, ook zit het wiel recht voor los op de as.
Deze middag heb ik het geheel uit elkaar gehaald en het ziet er nu ongeveer zo uit.
(https://live.staticflickr.com/65535/54413789498_ba447f7f11_3k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/g33pi3VMj1)Br 41 Weinert 1 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/g33pi3VMj1) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Hopelijk heb ik volgende week tijd om het geheel te laten zwemmen in de aceton, dan is alle oude verf er af en hopelijk ook alle lijm resten.
Later meer,
Kees.
-
Indrukwekkend project.
Ben benieuwd hoe je alles gaat fixen.
Gaat vast goed komen.
In ieder geval succes gewenst.
Groet, Bas
-
Bestaat de gehele loc uit metaal?
Anders heb je na het aceton bad waarschijnlijk wat onderdelen zacht / kwijt.🤪
Plastic ontlak ik altijd met dasty.👍
-
De lok is gemaakt van messing en wit metaal.
Kees.
-
Gooi hem in de revell airbrush clean (c.q. Dowanol PM). De verf gaat er vanaf, maar de lijmverbindingen blijven waarschijnlijk intakt.
Bart
-
De lok is gemaakt van messing en wit metaal.
Als je hem toch helemaal uit elkaar haalt, kun je deze ook goed in elkaar zetten: witmetaal is prima te solderen (koop bij GM&S solderologie) en messing helemaal en als er van alles mis is kun je de lok waarschijnlijk perfect opbouwen zonder lijm en alles weer recht maken (y).
-
Dat is ook de bedoeling Ivo. ;)
Ook mis ik een tender, dus daar ga ik ook naar opzoek.
Het zal er waarschijnlijk 1 van Roco worden en misschien nog een ombouw set van Weinert er op. ;D
Later meer,
Kees.
-
Weinert levert ook wel losse tenderbouwpakketten. Ik weet niet zeker of er een is die past bij deze 41er met originele ketel. En waarschijnlijk kost die tender bij Weinert aanmerkelijk meer dan de lok je heeft gekost. ;)
-
Ivo.
Een tender van Weinert kost zo rond de 400,- euro, Tuurlijk is het de moeite waard om er zo 1 aan te schaffen.
Of ik hier voor ga weet in nog niet. ;)
https://www.weinert-bauteile.de/unser-sortiment/187-weinert-bausaetze-umbausaetze/187-weinert-br-44/tender-22t30-fuer-80kmh-vorbildgeschwindigkeit-bauform-1926-weinert-4182-4183.html
Kees.
-
De extra uitdaging zou juist zijn (vind ik) om de loc voor zo weinig mogelijk weer klaar voor de strijd te krijgen.
Maar goed ieder z'n ding :angel:
Ben benieuwd hoe t eindresultaat zal zijn (y)
-
Floris.
Sommige delen zijn in zo een slechte staat dat het juist de moeite is om haar op te knappen.
Zo zijn de cilinders aan de binnen zijde uitgeslepen om het voorste draaistel meer ruimte te geven.
De lucht ketels zijn ook uitgeslepen omdat deze op de verkeerde plek zat en tegen de drijfwielen liep.
Ach, ik zal nog wel meer van dit soort missers tegen komen. ;)
Kees.
-
Even een foto van de in slechte staat verkerende delen.
De drijfwielen zitten ondertussen al weer vast op de as en de drijfstang is gericht ( niet zichtbaar ).
(https://live.staticflickr.com/65535/54418557177_2405f9085d_5k.jpg) (https://flic.kr/p/2qUMk8P)Weinert Br 41 5 (https://flic.kr/p/2qUMk8P) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
De uitgeslepen cilinder blokken en lucht ketel ,misschien neem ik ze mee naar Dortmund en vraag dan aan Birgit Weinert of ze me de delen
nieuw kunnen leveren.
Neeh heb ik, ja kan ik krijgen. ;)
Kees.
-
Aangezien het vanmiddag mooi weer was, kon het hele spul mooi drijf les krijgen.
Eerst even in de thinner en hierna zwemles in de aceton.
Ik ben er nog niet helemaal klaar mee, maar toch even een foto van het geheel in de huidige staat. ;)
(https://live.staticflickr.com/65535/54422525405_376d4b00bf_3k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/N84t5GfqPy)Weinert Br 41 6 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/N84t5GfqPy) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Natuurlijk staan niet alle delen er op.
Morgen maar eens verder knutselen. ;D
Kees.
-
Vandaag de 41 verder uit elkaar gehaald.
Aangezien de hele lok gelijmd zit kan ik haar los halen in de aceton.
Het is wel even een geduld klusje, want de aceton heeft tijd nodig om de lijm te laten oplossen.
Nu is alles brand schoon en kan ik langzaam gaan beginnen met de opbouw.
Ook heb ik Birgit Weinert even een mailtje gestuurd en haar gevraagd of zij nieuwe cilinders en druk ketels kan leveren
uit het bouw pakket van de Br 41.
Na nog geen kwartier al antwoord en ja de delen kan ik kopen, deze haal ik dan samen met nog wat bestelde
onderdelen op in Dortmund. ;D
Daar ga ik dan ook kijken naar een tender van de Br 01 069 van Roco of de lok compleet.
Goed, werk genoeg dus. ;)
Kees.
-
Ik vind het een prachtig project (y) hier krijg je wel iets moois uit.
Bij het zien van de eerste foto hiervan een paar dagen terug, dacht ik eerst dat het om een Revell BR 41 ging ;D bij nader inzien bleek het een Weinert model te zijn.
Succes met de opbouw (y)
-
Dank je Richard. (y)
De lok was nog goedkoper dan een bouw pakket van Revell. ;)
Vandaag even de lok in elkaar gezet voor een beeld vorming. ;)
(https://live.staticflickr.com/65535/54426377279_a124d919dc_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2qVtpMa)Weinert Br 41 7 (https://flic.kr/p/2qVtpMa) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Het lok huis zit nog los en de loop platen en het schort voor ook.
Kees.
-
Kees, het acetonbad heeft z'n werk gedaan. Ziet er goed uit.
Rob
-
Dank je Rob.
Vandaag eens kijken of we een klein stukje verder kunnen komen. ;)
Kees.
-
Gisteren middag de grote delen even in de verf gezet.
Natuurlijk in hoogglans, hier gaat nog een laag matte lak over, maar dat is voor later.
De 41 in huidige staat. ;)
(https://live.staticflickr.com/65535/54430518964_6742a97c74_4k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/0272g9HV7B)Weinert Br 41 8 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/0272g9HV7B) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54430696425_daba665fcb_k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/z3z0N39X1t)Weinert Br 41 9 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/z3z0N39X1t) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54429461802_2bc3319a81_4k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/2Hm8ckwEE7)Weinert Br 41 10 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/2Hm8ckwEE7) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Ze staat wel te glimmen in de zon. ;D
Kees.
-
Knap bezig Kees!
Groeten,
Jelmer
-
Dank je wel Jelmer. (y)
afgelopen week ook de bestelling aangevuld, zo ontbreken de veren tussen de as blokken en het frame.
Na het spuitwerk moesten de zij kanten even ligt worden bij gewerkt zo dat de blokken vrij kunnen bewegen.
Ook heb ik een nieuwe ketel deur besteld, dit omdat ik een vroeg nummer wil gaan bouwen en dus een ketel deur
met klink nagels op de voorzijde wil hebben.
Waarschijnlijk krijgt de lok het nummer 41 002, gebouwd door Schwartzkopff.
Later meer,
Kees.
-
Met wat zwart erop ziet de dame er al behoorlijk goed uit!
Maar ik denk dat er nog wel een paar uurtjes werk in gaat zitten.
-
Goed bezig, maar geen laagje primer?
-
Dat klopt Wim.
Ik hoop dat ik de lok eind van het jaar klaar heb incl tender.
Adriaan,
De lak die ik gebruik heeft dat niet nodig, het zit er al in. ;)
Kees.
-
Zojuist een Kurztender gekocht.
Deze komt natuurlijk achter de Br 41. ;D
(https://live.staticflickr.com/1797/43273966794_9eddc9920e_4k.jpg) (https://flic.kr/p/28VYoFL)Br 02 009 (https://flic.kr/p/28VYoFL) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Kees.
-
Ondanks dat het bijna niet zichtbaar is, zijn we toch weer een klein stukje verder.
Zo is het veren pakket boven het voorste loop wiel er bij gekomen, deze was de vorige eigenaar vergeten.
De travers onder de ketel zitten er op en houden nu de loopplaten vast.
Terwijl het geheel staat te drogen in de zon, heb ik de klinknagel strips aan de binnen zijde van de wind leidt platen
gemonteerd en het geheel voor het eerst in de lak gezet.
Deze zijn nog niet zichtbaar. ;)
Eerst maar eens een foto plaatsen van het geheel.
(https://live.staticflickr.com/65535/54436508653_fa4c77c0c1_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2qWnku2)Weinert Br 41 12 (https://flic.kr/p/2qWnku2) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54436508658_9aa4132edf_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2qWnku7)Weinert Br 41 11 (https://flic.kr/p/2qWnku7) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Ook is er onder de loopplaat het een en ander bijgekomen, maar dit is nog niet af.
Later meer,
Kees.
-
Zo is het veren pakket boven het voorste loop wiel er bij gekomen, deze was de vorige eigenaar vergeten.
Kees.
Kees,
De voorste as is samen met de eerste drijfas een zg Krauss-Helmholtz bogie. Dus er hoort helemaal geen verenpakket boven en de vorige eigenaar had niks vergeten wat dat betreft. Kijk op foto's van de echte loc (of foto's van een goed gelukt model van mij ;))
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/P1140163-67f3dd55db6f7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/P1140163-67f3dd55db6f7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/P1140168-67f3dd56082db.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/P1140168-67f3dd56082db.jpg)
Groet
Fred
-
En de remmen op de voorste en achterste as mag je ook weglaten.
Groet
Fred
-
Nee, de DRG heeft de loks met remmen op de loopassen laten afleveren. Pas de DB demonteerde ze
-
interessant
op deze (onduidelijk want vage) tekening van de Deutsche Reichsbahn (tot 1945) hangt er -zo lijkt het- minstens aan de achterzijde van het voorloper-wiel, een remblok https://reichsbahn.nl/wp/index.php/br-41/
> misschien heeft er iemand een beter exemplaar (optisch) van deze weergave van de tekening ?
-
Hallo Fred.
Het remmen werk zat er wel op in de DRG versie, kijk hier maar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Br-41-105-DRG-67f3fa5ea1834.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Br-41-105-DRG-67f3fa5ea1834.jpg)
Met dank aan de Eisenbahn Stiftung voor de foto.
Dat men deze er redelijk snel weer afhaalden kwam door dat de remmen vast gingen zitten, door vuil en door vorst.
https://www.youtube.com/watch?v=ZSaa-t7h5JY
Deze film toont aan dat er wel degelijk veren op de vooras zitten bij de Br 41, kijk maar bij 2.06 min.
Dat ze er bij jouw 41 niet opzitten is iets van kosten besparing.
Kees.
-
Maar dat is een loc met Neubaukessel, dat zegt dus niets alles. Zou zelfs bij de verbouwing kunnen zijn gemonteerd
Op de DRG fabrieksfoto zie ik namelijk ook geen veren? Of verschilde het per deelserie?
-
Ha kees,
even om de remmen, de voorserie Br 41 001 en 002 deze hebben geen remmen op de voor en achter wielen.
Bij de serie bouw van de Br 41 zijn er wel remmen gemonteerd.
De eerste 2 locomotieven werden met de 2’2 T32 tender uitgerust, de overige met de 2’2 T34.
ziet er mooi uit de lok,
Mvg Bert
-
Bert , kijk hier eens.
De 41 001 van BMAG.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Br-41-001-DRG-67f400a45fed0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Br-41-001-DRG-67f400a45fed0.jpg)
Met dank aan de Eisenbahn Stiftung.
Kees.
-
Dat ze er bij jouw 41 niet opzitten is iets van kosten besparing.
Kees.
Ik zal je deze flauwe opmerking vergeven; laten we het over inhoud hebben. Ik schreef : "En de remmen op de voorste en achterste as mag je ook weglaten." En "mag" betekent optioneel, het heeft te maken heeft met de versie die jij maakt (maar ik had inderdaad kunnen weten dat jij geen DB versie maakt :-[). Maar de verenpakketten horen er echt niet op!
Groet
Fred
-
Bert het klopt dat de 41 geleverd werd met de 2’2 T32 tender.
Deze moesten ze redelijk snel afstaan aan de sneltrein locomotieven die waren gekoppeld met de Kurztender.
Er werd dus gewoon gewisseld van tender.
Kijk ook op blz 30 van het Weinert Blatterkatalog.
https://blaetterkatalog.weinert-modellbau.de/index.html?startpage=268#page_30
Kees.
-
Beste Kees,
De eerste loks Br 41 001 en 002 DRG hebben geen remmen op de voor en achterwielen
kijk maar op de originele foto Br 41 001 ( Reichsbahn.nl )
Mvg Bert
-
Inmiddels is Bert ook op de hoogte dat alle 41 zijn afgeleverd met remmen op de loop assen.
Gisteren druk geweest met het monteren en eerst repareren van het leiding werk aan de stokerszijde.
Ook is er aan de machinisten zijde een pomp verschenen en zijn er wat leidingen aan gezet.
Er misten ook nog ketel treden op de ketel en die zijn er ook op gezet, helaas mis ik er nog 2 maar die
hoop ik in Dortmund te kunnen bemachtigen. ;)
Ik had de remcilinders er ook afgehaald tijdens het demonteren van de lok, maar waar zaten die dingen ook al weer. ::)
Gelukkig bracht wat zoek werk op het www uitsluitsel.
http://www.zander-heba.de/Dampflokomotiven/Treibachsbremse/Baureihe-41-Modellbauzeichnung
Later meer,
Kees.
-
De beloofde foto's . ;)
(https://live.staticflickr.com/65535/54440536399_34bb21bb06_4k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/0880Wx80YL)Weinert Br 41 13 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/0880Wx80YL) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54440536394_9f0d05a0ae_3k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/8A4C429ky7)Weinert Br 41 14 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/8A4C429ky7) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54440715310_4aee3dc28f_4k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/41Eb1nfv71)Weinert Br 41 15 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/41Eb1nfv71) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Er is nog een hoop werk aan de Br 41. ;)
Kees.
-
Hij gaat weer lekker Kees (y)
-
Het wordt echt een prachtige loc, met elk aangebracht detail wordt het contrast met mijn oude 41er groter ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1364-67f63f222133a.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1364-67f63f222133a.png)
Wat vooral opvalt is wat een mooi opengewerkt chassis en finescale wielen doen voor zo'n machine.
-
Dank u heren.
Besselspoor.
Je kunt natuurlijk de Fleischmann uit de jaren 60 niet gaan vergelijken met het bouwpakket van Weinert.
Naast het leeftijd verschil is de prijs natuurlijk ook van een ander niveau.
Ik zal als deze 41 af is het model van Fleischmann er eens naast zetten.
(https://live.staticflickr.com/65535/53506203115_e0006b618b_5k.jpg) (https://flic.kr/p/2pwah4n)Br 41 019 1 (https://flic.kr/p/2pwah4n) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Kees.
-
Op de missende onderdelen na, die ik morgen ga halen is de 41 redelijk compleet.
Aangezien plaatjes meer zeggen dan woorden, hier een paar plaatjes. ;)
(https://live.staticflickr.com/65535/54443069244_4465e5ab11_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2qWWXHE)Weinert Br 41 20 (https://flic.kr/p/2qWWXHE) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54443126613_574dec1515_3k.jpg) (https://flic.kr/p/2qWXfLM)Weinert Br 41 19 (https://flic.kr/p/2qWXfLM) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54443069254_4fd531c713_5k.jpg) (https://flic.kr/p/2qWWXHQ)Weinert Br 41 18 (https://flic.kr/p/2qWWXHQ) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54443069284_26ad0d7be0_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2qWWXJm)Weinert Br 41 17 (https://flic.kr/p/2qWWXJm) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54443254215_2727b63944_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2qWXUGP)Weinert Br 41 16 (https://flic.kr/p/2qWXUGP) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Toch heb ik ook nog een vraagje, wie weet waar de stekker dozen zitten op het schort aan de voorzijde ?
Ik neem aan dat de lampen voor er afgehaald werden als de lok niet werd ingezet of voor revisie ging.
Kees.
-
Deze foto geeft duidelijk aan waar de bedrading van de lampen naar toe gaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Br-41-1150-Bayerische-Eisenbahnmuseum-67f7df6374c98.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Br-41-1150-Bayerische-Eisenbahnmuseum-67f7df6374c98.jpg)
Met dank aan LeoScribens voor de foto.
Dus nog even een paar gaatjes in het schort boren voor de bedrading. ;)
Kees.
-
Al die details en leidingen op de ketel (y)
Neem je haar mee naar Houten de volgende keer?
-
Daar kwam die toch net vandaan?
Wordt ie weer gesloopt ;)
Groeten,
Jelmer
-
Tuurlijk neem ik haar mee naar Houten Wim.
Dan gaan we wel even achteraf zitten, de rest hoeft niet te zien we doen. ;D ;D
Jelmer, ik heb zoveel moeite gedaan om haar te redden van de sloop, en nu wil jij haar wel naar de sloop brengen.
Schaam je. ;D ;D
Kees.
-
Gisteren een bult met onderdelen mee genomen vanuit Duitsland.
Nu kan ik dankzij de firma de lok afbouwen, ook heb ik gisteren een Br 01 met Kurztender binnen gekregen.
Deze ligt nu te badderen in de Aceton, zo kan ik de tender misschien morgen weer in elkaar gaan zetten.
Tijdens het monteren kwam ik een hele mooie Faulhaber motor tegen met een knol van een vliegwiel er aan.
Rob, ook je Grifstanghalters heb ik mee genomen. ;)
Morgen meer.
Kees.
-
Gisteren avond even de cilinders aan de 41 gehangen.
Natuurlijk past er weer niks en er zat een giet naad op de cilinders, die moest er eerst af.
Ook de gaten waar het drijfwerk in moet ontbreken nog, dus toch meer werk dan je denkt.
Gelukkig heb ik de oude cilinders nog als voorbeeld. :angel:
Kees.
-
Nou voor dit project moet je wel erg veel geduld hebben Kees.
-
Dat klopt Wim.
Maar gewoon rustig aan bouwen en overal de tijd voor nemen, zo voorkom je ( hopelijk ) missers. :angel:
Goed de tender van Gunther.
Deze is voorzien van een SB Faulhaber motor, helaas zit de motor maar met 1 schroef vast.
Als de motor moet gaan trekken dan kan deze gaan schuiven ten opzichten van het frame.
Om dit te voorkomen heb ik in het frame en de drager van de motor een gat geboord en er een pen in gezet.
Nu kan de drager niet meer gaan schuiven ten opzichte van het frame. ;)
(https://live.staticflickr.com/65535/54448920970_cf0f6d9cd2_4k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/Pm9407o182)Gunther tender met SB aandrijving 2 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/Pm9407o182) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Nu het geheel met de motor op zijn plaats.
(https://live.staticflickr.com/65535/54448794753_b2ff2de00b_3k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/4Fua4i3DSE)Gunther tender met SB aandrijving 1 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/4Fua4i3DSE) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Overigens loopt het geheel geruisloos en het ( grote ) vliegwiel zorgt er ook voor dat de uitloop enorm is. ;D
(https://live.staticflickr.com/65535/54448552831_0a27dd2729_3k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/tm9m96372S)Gunther tender met SB aandrijving 3 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/tm9m96372S) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
De tender met een deel van de opbouw er op, dit om te kijken of het vliegwiel niet tegen het het huis van de tender aanloopt.
Nu de tender nog afbouwen en spuiten. :)
Kees.
-
Zo, de tender zit in elkaar en ook zit de lak er op.
Natuurlijk mist er nog wat aan tekst op de tender, maar dat komt ook wel goed ,
want dat heb ik mee besteld bij de firma Weinert.
(https://live.staticflickr.com/65535/54449215706_fb2c93f347_6k.jpg) (https://flic.kr/p/2qXusR9)Weinert Br 41 21 (https://flic.kr/p/2qXusR9) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54449396469_dc3d3fe960_6k.jpg) (https://flic.kr/p/2qXvozK)Weinert Br 41 22 (https://flic.kr/p/2qXvozK) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
De cilinders zitten er nu ook op samen met de buizen naar de ketel.
Ook is de ketel voorzien van de overdruk ventielen en de 2 missende treden.
Kijk, het begint nu al wat te worden. ;)
Het geheel is ook knap aan het gewicht, en ik denk dat ik wel aan 1 KG kom.
Later meer,
Kees.
Ps, het lok huis staat er nog steeds los op.
-
Heavy sh*t.
Maar wel mooi (y)
-
Dank je Floris. (y)
Ik kan je wel vertellen dat er een bak aan werk in zit en ze is nog lang niet klaar. :angel:
Het nadeel is ook dat ik geen bouw beschrijving van de lok heb, het is soms even puzzelen om er
achter te komen waar sommige onderdelen moeten zitten.
Maar : Eens komt het goed. ;)
Kees.
-
Die wordt mooi❗ 👍🏻
De glanzende lak doet het ook goed op deze loc.
-
Dank je Jacob.
Aangezien het mooi weer was vandaag, lekker buiten aan het knutselen geweest.
Zo is de ketel nogmaals gespoten en zijn dus nu alle leidingen zwart.
Ook onder de loopplaat is er het een en ander gewijzigd kwa kleur.
De grootste uitdaging vandaag was het plaatsen van de 8 veertjes die er voor zorgen dat de drijfwielen kunnen veren.
Er zit op het frame een klein pikje waar je het veertje overheen zet, in het lager blok zit een gat waar het veertje in moet.
Bij de eerste pogingen wilden de veren niet in het lager blok vallen, later blijkt dat het gat in het lager blok te klein is.
Ik heb de gaten uitgeboord zo dat de veer er nu wel in past. ;)
De cilinderblokken worden langzaam aan compleet en hopelijk kan ik dan van de week het drijfwerk er weer op gaan zetten.
Foto's volgen van de week,
Kees.
-
Een interessant project.
Ooit heb ik op basis van een Roco-41er (met NBK) en een ombouwsetje van Weinert een 41er met Altbaukessel gebouwd. Leuk werk.
Het nadeel is ook dat ik geen bouw beschrijving van de lok heb, het is soms even puzzelen om er
achter te komen waar sommige onderdelen moeten zitten.
Je kunt bij Weinert ook de bouwbeschrijvingen los bestellen. Ze rekenen daar een klein bedragje voor, maar het kan zeer de moeite waard zijn, ook als je nog te bestellen onderdelen moet identificeren.
-
Dank Bert voor de info. (y)
Toch ga ik kijken of ik de lok compleet krijg zonder bouw beschrijving, ik heb al zo veel van hun ombouw sets in
elkaar gezet dat dit wel moet gaan lukken. ;)
Vandaag maar eens het lok huis completeren, de grootste uitdaging is het huis voorzien van ramen.
Ik heb echt nog geen idee hoe ik dat ga doen. ::)
Ook moeten er nog 2 witmetalen delen in, wat handgrepen moeten er nog op en de over gangs plaat tussen
de lok en tender moet er nog op.
Ik hoef me niet te vervelen. ;)
Kees.
-
De 41 wordt steeds mooier en completer (y)
Wat de ramen betreft zul je waarschijnlijk uitkomen op zelf snijden en bijvijlen. Met de waarschijnlijk dunne wandsterkte van het Weinert machinistenhuis zou het mooi zijn om ook de open geschoven schuiframen erachter na te maken. Dat die dicht geschoven waren kwam bijna nooit voor.
-
Het wordt weer een huzarenstukje Kees!
Maar dat zijn we wel gewend.
-
Dank u heren voor de veren. :)
Zoals gewoonlijk loopt de dag toch weer anders dan voorspeld.
Ja er zitten ondertussen ramen in het lok huis, de rest volgt nog.
Eerst de cilinders compleet gemaakt, dat is toch altijd meer werk dan je denkt.
De cilinders staan nu al wel in de verf en liggen uit te dampen, tijdens het wachten op de cilinders
heb ik het remmen werk maar aangepakt, deze zit nu op de lok. :)
Ook dit was weer zoek werk, want ik had natuurlijk geen foto gemaakt van hoe dat er precies op zat.
Gelukkig bood een originele foto uitkomst en kon ik het rem werk plaatsen
Nu de cilinders er maar eens opzetten en kijken of het geheel wil gaan draaien. :angel:
Kees.
-
Ik heb het idee dat het Führerhaus achteruit 'hangt'?
-
Ps, het lok huis staat er nog steeds los op.
-
Lezen is best moeilijk. ;)
Kees.
-
Los betekent niet dat ie scheef moet hangen 8)
-
Het is dus een "los hoes" ;)
Met vriendelijke groet,
Wies.
(Voor ingewijden in het Twents)
-
Wordt schitterend Kees, petje af.
-
Dank u heren voor de leuke reacties. (y)
Helaas ben ik er achter dat de vorige eigenaar de schroefjes die het drijfwerk vast zet aan de wielen heeft vern**kt.
Ik heb dus nieuwe schroeven nodig, deze moet ik gaan bestellen er is dus enig op onthoudt. :-\
Aan de ander kant bied dit weer de mogelijkheid om een ander project even af te maken, namelijk de Jaegendorfer ombouwen naar 3 rail.
Foto's volgen vandaag nog wel van de stokerszijde, hier zit het drijfwerk wel op. ;)
Later meer,
Kees.
-
Ik heb dus nieuwe schroeven nodig, deze moet ik gaan bestellen er is dus enig op onthoudt. :-\
Heb je rustig de tijd om eindelijk die bladveren boven het voorloopstel eraf te halen. ;D
Bart
-
Nee hoor.
Ik wijzig gewoon het nummer van de lok.
Ze word nu de Br 41 080.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Br-41-080-67ff9e3974163.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Br-41-080-67ff9e3974163.jpg)
Met dank aan Brassdepartment voor de foto.
https://brassdepartment.com/models/eisenbahn-canada-ho-030-drg-br-41-photo-gray-steam-locomotive-usd-3450-00/
Kees.
-
Zo als beloofd, de Br 41 030 zonder koppelstangen rechts.
(https://live.staticflickr.com/65535/54456012389_a7ed9ecb3d_6k.jpg) (https://flic.kr/p/2qY6igk)Weinert Br 41 080 (https://flic.kr/p/2qY6igk) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54454976812_6f6618c8d9_5k.jpg) (https://flic.kr/p/2qXZZqy)Weinert Br 41 080 (https://flic.kr/p/2qXZZqy) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Maar met remmen werk en ramen in het lok huis. ;)
Kees.
-
Bedankt Kees!
-
Zo als beloofd, de Br 41 080 zonder drijfstangen rechts.
Het is spijkers op laag water zoeken, maar ik vermoed dat je de koppelstangen bedoelt...? :police:
Groeten, Marc
-
Je heb gelijk Marc. :-[
Leuk dat je mee kijkt en denkt. (y)
Ik wijzig het even. ;)
Zojuist ook weer een bestelling gedaan bij Weinert. :angel:
Ook de firma Beckert heeft een bestelling gekregen voor de schilden van de lok.
Kees.
-
Helaas ben ik er achter dat de vorige eigenaar de schroefjes die het drijfwerk vast zet aan de wielen heeft vern**kt.
Ik heb dus nieuwe schroeven nodig, deze moet ik gaan bestellen er is dus enig op onthoudt. :-\
Kees.
Heb je een afbeelding van die schroefjes ?
Vanuit een ander hobbymatig iets heb ik nog e.e.a. aan kleine schroefjes liggen,wellicht zit er iets bij ???
Mocht ik zoiets hebben,dan wil ik ze best opsturen :angel:
Gr Floris
-
Dank je Floris voor het aanbod. (y)
Maar ik ben zo een mieren n**ker dat ik alles schroeven gelijk wil hebben. ;)
Overigens heb ik ze al besteld.
Er zit ook nog een borst aan de 1.1 mm schroeven.
Kees.
-
Heb al antwoord van de Firma Beckert. ;D
Thomas Beckert
17:11 (1 uur geleden)
aan mij
Hallo Herr Borgers,
vielen Dank für Ihren Auftrag der schnellstmöglich, zur Zeit innerhalb von 4-6 Wochen, erledigt wird.
Die Ware kommt mit Briefversand per Rechnung.
viele Grüße
Thomas Beckert
Beckert-Modellbau
Gebergrundblick 16
D-01728 Bannewitz OT Gaustritz
Telefon: +49 (0) 351 2 00 60 60
Telefax: +49 (0) 351 2 02 86 46
Internet: www.beckert-modellbau.de
Ach, de 41 is toch nog niet af. ;D
Kees.
-
Nee hoor.
Ik wijzig gewoon het nummer van de lok.
Ze word nu de Br 41 080.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Br-41-080-67ff9e3974163.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Br-41-080-67ff9e3974163.jpg)
Dat het een messing handmodel is wil niet zeggen dat het ook correct is.
De 41 hadden de veren achter het frame; allemaal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Blatt-11a-Rahmenanordnung-6800cdbd0314f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Blatt-11a-Rahmenanordnung-6800cdbd0314f.jpg)
Bart
-
Dat zal wel met kosten besparing te maken hebben
-
Als je goed kijkt Bart ,staat er duidelijk een veer op het frame aan de boven zijde.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Blatt-11a-Rahmenanordnung-6800cdbd0314f-6801083fe6995.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Blatt-11a-Rahmenanordnung-6800cdbd0314f-6801083fe6995.jpg)
Even op de foto klikken voor de vergroting.
Kees.
-
Ht is jouw lok, dus als jij die veer erop wil dan is dat zo. 8)
Bart
-
Aangezien mijn PC vanmorgen niet wilden opstarten, ben ik lekker de hele dag bezig geweest
met het opnieuw instaleren van het ding. :(
Eerst niet opstarten en daarna geen Google Chrome meer op de PC.
Maar goed, tijdens het updaten van die kast kon ik toch nog wat doen.
Dus lekker in de tuin ,in de zon bezig geweest met de 41. :)
De tender heeft zijn eerste letters en cijfers gekregen na dat deze vanmorgen in de blanke lak is gezet.
Ook de lok zelf heeft een extra laag er bij van het blanke spul.
Hiernaast is er ook een koppeling tussen de tender en lok gekomen en de treden onder het lok huis zijn geplaatst.
De loopplaat tussen de lok en tender heeft ook weer zijn plaats ingenomen en ligt netjes op de tender.
De keteldeur heeft ook zijn verf laag gekregen, deze blijft er nog even af om wat bedrading te trekken vanaf de lampen
aan de voorzijde van de lok.
Goed, genoeg geluld, plaatjes zeggen meer. ;)
(https://live.staticflickr.com/65535/54460428559_7f116f4453_5k.jpg) (https://flic.kr/p/2qYtW3c)Br 41 Weinert (https://flic.kr/p/2qYtW3c) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54460239486_29a05395a9_5k.jpg) (https://flic.kr/p/2qYsXQj)Br 41 Weinert (https://flic.kr/p/2qYsXQj) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54459396212_81a4bc46fa_5k.jpg) (https://flic.kr/p/2qYoDa7)Br 41 Weinert (https://flic.kr/p/2qYoDa7) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Ook zijn de wind leid platen klaar om er opgezet te worden, maar hier wacht ik mee tot de lok klaar is.
Later meer,
Kees.
-
Mooi werk Kees.
-
Dank je wel Rob. (y)
Kees.
-
Zo, dat ziet er al zeer prettig uit (y)
-
Dank je Gerard.
Kijken of er vandaag ook nog wat kan gaan gebeuren aan de voormalige sloop lok. :angel:
Zo moeten er nog een paar handgrepen op het lok huis en ook de deuren ontbreken daar nog.
Als de verlichting d.m.v leds is aangesloten moet ik er nog ergens een sleper onder kwijt.
Deze past niet onder de tender en zal dus onder de lok moeten.
Als alle bedrading dan is weg gewerkt, kan ik het lok huis afbouwen door de achterwand er dan in te zetten.
Dat zal ook nog wel een dingetje worden. ::)
De decoder komt in de tender en ook hier moet ik nog een paar massa punten maken.
Ik hoef me dus nog niet te vervelen. ;)
Kees.
-
Het tempo ook....
Wordt het een 3 rail lok?
-
Ja Martijn.
Dat is wel de bedoeling, ik moet wel zeggen dat ik het wel een erg mooie stomer vind worden.
Goed, ik steek er dan wel veeeel tijd in, maar ik zit voorlopig toch thuis. ::)
Kees.
-
De dame ziet er nu al erg mooi uit (y)
-
Dank je Wim. (y)
Kees.
-
Je gaat erg snel met dit mega project Kees!
Groeten,
Jelmer
-
Ja Martijn.
Dat is wel de bedoeling, ik moet wel zeggen dat ik het wel een erg mooie stomer vind worden.
Goed, ik steek er dan wel veeeel tijd in, maar ik zit voorlopig toch thuis. ::)
Kees.
an je altijd een plek vinden onder de lok? Ik kijk wel eens naar de zeer uitgebreide onderzijdes van dit soort loks en denk dan: Waar moet dat?
-
Ik had dit topic even gemist maar zojuist met plezier even gelezen. Erg leuk Kees. Op de 1e foto's lijkt de loc een vrije val gemaakt te hebben van minstens 1m en geland is op een harde ondergrond. Alles is scheef en kapot.
Maar het is wel een Weinert. Succes met het redden. (y)
Oja welke soort verf gebruik je op de loc? Enamel?
-
Prachtig project, Kees, volg ik met veel plezier. Groeten, Rolf
-
Dank je Jelmer. (y)
Martijn, ik moet daar idd nog een oplossing voor vinden, gelukkig is er ruimte zat onder de lok. ;)
Erik, wat er met de lok is gebeurt weet ik helaas niet, maar toen ik het trieste hoopje in de doos zag liggen dacht ik bij mij zelf :
Daar is best nog wel wat van te maken, en voor de prijs kon ik het helemaal niet laten liggen.
Ik ga er ook vanuit dat er meerderen zijn geweest die de sloper hebben gezien, maar niemand durft zo iets aan. ;)
Rolf, leuk dat je mee kijkt. (y)
Kees.
-
Nou
Je inspireert me iig op meerdere manieren. Ik heb echt stapels projectjes liggen waarbij ik de 'stap' niet kan zetten snor. Afmaken van bouwpakketten of ombouw naar 3 rail.
Maar als ik jou zie denk ik wel: gaan!
Lijm of soldeer jij het meeste?
-
Martijn.
Als er een wil is, is er ook een weg.
Ik heb al van alles omgebouwd, Liliput, Fleischmann,Gutzold ,Roco maar ook een paar klein serie modellen. ;)
Ik kijk ook altijd of er ruimte onder de lok is, en soms moet je een stukje uit de bodemplaat halen om ruimte te maken voor de sleper.
Ik wens je veel succes met het aanpakken van je projecten.
Kees.
-
Zo we zijn weer een klein stapje verder gekomen vandaag.
Er zit een sleper onder de lok, de lampen zijn voorzien van leds aan de voor en achterzijde, de windleidplaten zitten er op en
er zijn draden naar de tender getrokken.
Van die draden zie je niks op de foto's, maar dat zijn van die dingen die wel moeten gebeuren. :angel:
Nu is het nog even wachten op de schroeven voor het drijfwerk en de schildjes die ik besteld heb.
De deurtjes en de handgrepen achter op het lok huis moeten er nog op, misschien morgen. ;)
(https://live.staticflickr.com/65535/54464205018_0cb2bf4b6a_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2qYPhDy)Br 41 Weinert (https://flic.kr/p/2qYPhDy) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54463943216_323fad4aa3_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2qYMWPJ)Br 41 Weinert (https://flic.kr/p/2qYMWPJ) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54464301815_d96742c4f4_3k.jpg) (https://flic.kr/p/2qYPMqt)Br 41 Weinert (https://flic.kr/p/2qYPMqt) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54464205038_d2b464bdce_3k.jpg) (https://flic.kr/p/2qYPhDU)Br 41 Weinert (https://flic.kr/p/2qYPhDU) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Er is dus nog genoeg te doen, ook moet er nog een decoder in en alles moet worden aangesloten.
De tender heeft nog 2 spaakwielen nodig in het midden.
Ach, het zal wel goed komen met de 41. ;)
Kees.
-
(y) (y)
-
Mooi geworden! (y)
Verstuurd vanaf mijn SM-A566B met Tapatalk
-
Wel aardig ;D ;D ;D (y) (y) (y)
-
Misschien voor sommige heiligschennis, maar zou je wat kunnen laten zien van de bevestiging van de sleper?
-
Dank u heren voor de reacties. (y)
Adriaan. Ik maak morgen wel even een foto van het pronkstuk waar de sleper op vast zit. ;D
Kees.
-
Zoals beloofd de foto van de ski. ;D
(https://live.staticflickr.com/65535/54464576287_e0d4d1a528_5k.jpg) (https://flic.kr/p/2qYRc1K)Br 41 Weinert onder 1 (https://flic.kr/p/2qYRc1K) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54465613264_17aa224227_5k.jpg) (https://flic.kr/p/2qYWvgE)Br 41 Weinert onder 2 (https://flic.kr/p/2qYWvgE) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Ik heb gewoon een kunststof plaat op maat gesneden, zodat deze tussen de veerpakketten past.
Het plaatje in zelfde kleur gespoten als het frame.
Hierna met een klein drupje superlijm het plaatje vast gezet aan de veerpakketten en de sleper van Brawa er op gelijmd.
Er komt nog een schroefje is om de sleper vast te zetten. ( waarschijnlijk niet eens nodig ). ;)
Kees.
-
Netjes gedaan 👍🏻
Slijt zo'n sleper nou ook merkbaar op den duur?
Hij raast toch steeds over die punten. Wel eenvoudig weer te vervangen overigens.
-
Het resultaat mag er wezen Kees! Het is een prachtexemplaar geworden.
-
Je hebt het snel voor elkaar gekregen met deze dame, Kees.
Heel fraai geworden (y)
Groet, Bas
-
Dank u heren voor de reacties. (y)
Ja, de sleper slijt, maar daar is wel overheen te komen hoor , zo duur zijn ze niet.
Soms wel lastig dat ik er weer geen in huis heb. :-\
Kees.
-
De oudste slepers bij mij zijn inmiddels al dik 70jaar. Dus zo hard slijten ze niet. Ervoor zorgen dat je veel loks hebt scheelt ook. ;D
Komt er nog een matte laag blanke lak over de lok, of laat je hem zo. Glanzend "fabrieksnieuw" vind ik wel mooi eigenlijk.
Bart
-
Nou, dat viel mij ook wel op. Welke verf is het, want de glans doet mij dus helemaal niet nep aan.
-
Bart en Martijn.
Daar ben ik zelf ook nog niet uit, ik vind de kleur ook erg mooi vooral als de zon er op staat te schijnen. ::)
Het is wel de bedoeling om er een laag matte blanke lak op te zetten.
Ik heb het model expres in hoogglans gezet om de decals zo min mogelijk te laten afsteken ten opzichte van
de kleur, ik las ergens dat dit goed werkt.
Zoals je ziet is de beschrifting op de tender strak en dit moet dus ook nog hier en daar op de lok komen.
Het advies is dus goed, en daar ben ik blij om.
Het staat dus allemaal nog even in de sterren. ;)
Kees.
Ps, de lak komt bij de firma Wurth vandaan.
https://eshop.wurth.nl/Product-categorieen/Lakspray-Quattro/31213006110701.cyid/3121.cgid/nl/NL/EUR/
-
Deze loc staat die glans wel heel mooi❗ 👍🏻
-
Dank je Jacob. (y)
Maar eens kijken of ik vandaag dan eindelijk die deuren aan mijn lok huis krijg, het lijkt wel of er
steeds iets tussen door komt. :-\
Hopelijk komt er ook een pakketje binnen van Weinert.
Kees.
-
Helaas nog geen pakket. :(
Wel zijn de deuren en de handgrepen aan de achterzijde van het lok huis gekomen.
Er is ook een NEM schacht gemaakt aan de tender, dan kan er ook nog wat achter mee gesleept worden. ;)
De drijfwerk verlichting heeft een lik witte verf en de elektro kasten onder de loopplaat een lik gele verf gekregen.
(https://live.staticflickr.com/65535/54467760477_2a3387eded_5k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/X3q03kcovo)Weinert Br 41 29 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/X3q03kcovo) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54468952225_4848b5d5da_5k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/5659UB9668)Weinert Br 41 28 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/5659UB9668) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54467760457_5961e6e667_4k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/5TpD9A9906)Weinert Br 41 27 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/5TpD9A9906) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54468860488_c46ee332e5_5k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/Qc5F82d660)Weinert Br 41 26 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/Qc5F82d660) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54468598741_48798eb4de_5k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/75g0aQ802P)Weinert Br 41 25 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/75g0aQ802P) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Net boven de handgrepen op de wind leid platen moet nog een verstevigingen stang komen deze zit dan weer boven aan het front schort onder
de ketel vast.
(https://live.staticflickr.com/65535/50695817641_033e242884_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kePjnp)Br 03 154 voorzijde (https://flic.kr/p/2kePjnp) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Dat is bij bovenstaande foto goed te zien. ;)
Later meer,
Kees.
-
Maar waarom heb je nou andere windleiplaten erop gezet dan degene die er op zaten? Die wat je er nu op hebt zitten zijn te kort en te hoog. Van een 01?
Bart
-
Dat vroeg ik me ook af. Bovendien passen ze niet, ze horen tot "op" de bufferbalk te reiken en er hoort geen kier te zitten tussen windleiplaten en schortplaat (zie ook de derde foto in bericht 97).
-
Ik zie nu ook dat ik de verkeerde set er op heb gezet. :(
Ik had twee sets in de doos liggen en ik ben stom geweest want ik heb de andere set weggegeven.
Goed, nu maar een nieuwe set bestellen.
Kees.
-
Oeps….
-
:o
$#!t
-
De nieuwe wind leidplaten zijn onderweg.
Hopelijk heb ik ze nog voor of tijdens het weekeind binnen, we gaan het wel beleven. ;)
Kees.
-
Never nooit meer iets weggeven Kees. Dat ben ik van je gewend als je in Tiel bent ;D
-
Eindelijk de schroeven van Weinert binnen gekregen.
Deze zitten ook al in het drijfwerk, morgen maar eens een paar foto's plaatsen.
Zit nog wel te wachten op de wind leidplaten. :-\
Maar dat zal ook wel goed komen. ;)
Kees.
-
Zoals beloofd, de nieuwe foto's.
Helaas zijn de nieuwe wind leidplaten nog niet binnen, maar zo is ze ook mooi. ;D
(https://live.staticflickr.com/65535/54485834807_28aaa9eff7_3k.jpg) (https://flic.kr/p/2r1J9qX)Weinert Br 41 33 (https://flic.kr/p/2r1J9qX) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54486681251_00bc5ffb8f_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2r1Nu3P)Weinert Br 41 32 (https://flic.kr/p/2r1Nu3P) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54485834817_9a72393652_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2r1J9r8)Weinert Br 41 31 (https://flic.kr/p/2r1J9r8) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54487031845_7afefa6e63_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2r1Qhgx)Weinert Br 41 30 (https://flic.kr/p/2r1Qhgx) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Ook heb ik onder de overgangs plaat tussen lok en tender een stukje vilt geplakt, dan schuurt de plaat de verf van de tender er niet af.
Kees.
-
Daar staat ze echt te stralen in de zon (y)
Kan ook niet anders na zo'n liefdevolle behandeling om haar van de sloop te redden.
Groeten,
Jelmer
-
Dank je Jelmer voor de lieve woorden. (y)
Ze gaat in ieder geval mee naar de beurs in Houten, ze zal daar ook te zien zijn aan de koek tafel bij Wim. ;D
Dan hoop ik ook dat de juiste platen er op zitten, ze moet nog wel even gedigitaliseerd worden, maar ze mag
zelf een decoder uit kiezen daar op de beurs. ;)
Ook ga ik nog even langs de oude eigenaar om haar te tonen. :angel:
Kees.
-
Kees, waren de zeskantschroeven nog de originele of de uit nieuwzilver gegoten exemplaren.
Ik hoop de loc ook in Houten te kunnen zien.
Groet, Rob
-
Rob.
Helemaal het zelfde zijn ze niet, deze zijn vlak en de originele hebben een soort van
ringentjes op de kop staan.
Gelukkig zie je er bijna niks van. ;)
Kees.
-
Mooie foto's en mooi resultaat tot nu toe Kees (y)
-
Dank je Wim. (y)
Vandaag dan eindelijk de juiste wind leidplaten binnen gekregen.
Deze nu nog even in de verf, dan kunnen ze er morgen op. ;)
Kees.
-
Zoals beloofd, de foto's met de juiste platen er op. :angel:
(https://live.staticflickr.com/65535/54493324128_963e865055_4k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/MP2U0m2956)Br 41 030 Weinert 3 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/MP2U0m2956) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54493242079_260499f93e_4k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/jc8u1wb29o)Br 41 030 Weinert 2 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/jc8u1wb29o) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54493324118_544c3f3e35_h.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/VPKv6a4PK8)Br 41 030 Weinert 1 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/VPKv6a4PK8) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Zoals je ziet staat de tender nog iets voorover, dit word nog verholpen als de juist wielen onder zitten.
Straks komt Ronald 69 hier langs, hij heeft wat locomotieven die ik ga ombouwen naar digitaal. ;)
Kees.
-
Mooi geworden, Kees. (y)
Wachten de bufferhulzen nog op een likje rode verf?
Groet,
Bas
-
Mooi resultaat Kees! Ook al met de extra bevestigingsstangen zie ik.
De laatste foto overheerst de glans m.i. teveel, maar op andere ziet het er fantastisch uit (y)
Groeten,
Jos
-
De meester aan het werk met een 01.
Intussen zijn een 93er en 64er al voorzien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250503-141753-681609a44d357.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250503-141753-681609a44d357.jpg)
-
Zeer fraai (y).
Je rijdt 3 rail maar waarom kan jij het zonder die lelijke mega flensen doen?
Stephan.
-
Heren.
Dank voor de leuke reacties. (y)
Bas.
Het zou kunnen dat ik de buffer hulzen nog een lik verf geef, maar daar ben ik nog niet uit.
Jos.
De lok krijgt nog een laag matte lak, deze glans laag zit er op voor het aanbrengen van de decals, dan krijg je dat
je minder de decals ziet schitteren.
Stephan.
Je kan rustig op K rails met RP 25 rijden, ik heb al eens een film geplaatst met een Micro Metakit locomotief die op RP 25 op
mijn oude baan rond reed.
https://www.youtube.com/watch?v=DppCk5GS6w8
Ronald ook weer blij, 3 loks van hem naar digitaal omgebouwd. ;)
Kees.
-
Aha, ik ben helemaal gerustgesteld ;)
-
Kees,
Waarvoor dank!! Ook even de 41er mogen aanschouwen, is een plaatje geworden.
-
Zojuist de schilden binnen gekregen van de firma Beckert.
Ze zouden tussen de 4 en 6 weken geleverd worden, maar met 3 weken zijn ze binnen. ;D
Morgen ze er maar eens op plakken, is de lok al weer een stukje completer. ;)
Toch nog maar even een paar foto's geschoten van middag.
(https://live.staticflickr.com/65535/54501382643_6c59dda26a_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2r36Qg6)Br 41 met kolenstof trein 1 (https://flic.kr/p/2r36Qg6) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54501382638_a8f4cf1f6b_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2r36Qg1)Br 41 met kolenstof trein 2 (https://flic.kr/p/2r36Qg1) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54501118996_010fbc2bd1_3k.jpg) (https://flic.kr/p/2r35tTs)Br 41 met kolenstof trein 3 (https://flic.kr/p/2r35tTs) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54501305169_d2626a0d7f_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2r36rek)Br 41 met kolenstof trein 4 (https://flic.kr/p/2r36rek) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54500254892_1304ecd437_5k.jpg) (https://flic.kr/p/2r31427)Br 41 met kolenstof trein 5 (https://flic.kr/p/2r31427) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Morgen meer,
Kees.
-
Erg mooi Kees (y)
In Houten volgende week live te bewonderen.
-
Mooie foto's Kees, jammer dat ik de loc niet kan zien in Houten.
-
(y) (y)
-
Heel mooi Kees (y) (y)
-
Zojuist de schilden binnen gekregen van de firma Beckert.
Begrijp ik goed dat een setje schilden €32,00 kost?
Ik zeg niet dat het duur is hè. Ik vraag me gewoon af of ik dat goed gelezen heb op hun website.
Groeten,
Jos
-
Goed gezien Joz, ik heb er 3 laten maken. Maar dan krijg je er ook wat voor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250506-205507-681a5b9378c55.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250506-205507-681a5b9378c55.jpg)
-
Dank u heren voor de leuke reacties.
Ronald, je kan helaas niet overal bij zijn, maar je hebt haar afgelopen weekeind al gezien in het echt.
Er zijn er velen die dit nog niet hebben kunnen doen. ;)
Ja de schildjes zijn aan de prijs, maar je krijgt er dan ook wel iets heel erg moois voor.
Ik vind het zeker het geld waard, het maakt je lok gewoon af.
De schildjes van de lok incl de schilden van de lok fabriek hebben mij een kleine 50,- Euro gekost.
Kees.
-
Hier de schildjes van Beckert.
(https://live.staticflickr.com/65535/54502969015_4028af78fc_h.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/d9617JTCNv)Br 41 030 lok schilden (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/d9617JTCNv) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Wat zijn ze weer mooi. ;)
Kees.
-
Het kost wat maar dan heb je ook wat (y)
-
Heel mooie schildjes inderdaad (y)
-
De schilden hangen nu al aan de lok.
Nog even een uur of 2 laten drogen, dan kan er straks nog een laag blanke lak op. ;)
Kees.
-
Goed gezien Joz, ik heb er 3 laten maken. Maar dan krijg je er ook wat voor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250506-205507-681a5b9378c55.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250506-205507-681a5b9378c55.jpg)
Dit soort schildjes zijn mooi om te zien. Alleen heeft de DB bij de omnummering in 1968 gekozen voor loknummers in zeefdruk op nieuwe nummerborden, niet voor losse metalen cijfers. De DR deed dat wel.
-
Kees,
Ik zal niet meer zeuren over het veerpakket bij de vooras, maar wat is dat voor een gouden streep aan de voorkant van de tender?
Groet
Fred
-
Ik neem aan dat je het over deze gouden streep hebt op de achterzijde van de tender.
(https://live.staticflickr.com/65535/54464205038_d2b464bdce_3k.jpg) (https://flic.kr/p/2qYPhDU)Br 41 Weinert (https://flic.kr/p/2qYPhDU) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Daar moest nog een schild met het nummer van de lok op, is ondertussen niet meer zichtbaar. ;)
Kees.
-
Nee, ik bedoel aan de voorkant van de tender.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-05-07-120351-681b302dd768e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-05-07-120351-681b302dd768e.jpg)
Groet
Fred
-
Ohh, je bedoeld de handgreep.
Ach, ik vind het mooi dat er een beetje kleur verschil in zit, anders word het zo een zwart geheel. ;)
Kees.
-
Zoals beloofd, de schilden op de lok.
Ook zijn er nog raampjes op de zijkant van het lok huis gekomen en er zijn nog een paar kleine aanpassingen gedaan.
(https://live.staticflickr.com/65535/54503528500_96c6b919d6_k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/S5f9NH9SaD)41 030 Weinert 1 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/S5f9NH9SaD) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54503528495_deaf021384_4k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/61xz7Z81y3)41 030 Weinert 2 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/61xz7Z81y3) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54503528515_6db6d3fa39_3k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/S3M8WL48Fa)41 030 Weinert 3 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/S3M8WL48Fa) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54503356584_9bdde71c5b_3k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/Xarw2J987u)41 030 Weinert 4 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/Xarw2J987u) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54503356569_7df536d83e_4k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/q272n6WT38)41 030 Weinert 5 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/q272n6WT38) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54503166521_8b16865f25_k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/1S9k96GKuk)41 030 Weinert 6 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/1S9k96GKuk) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Toch zie ik dat ik hier en daar nog een klein likje verf aangebracht moet worden. ;)
Kees.
-
Schitterend Kees!
-
Heel mooi, werkelijk!
-
Dank u heren voor de leuke reacties. (y)
Overigens heb ik besloten om de 41 niet in de matte lak te gaan zetten, ik vind de kleurstelling zo erg mooi.
Goed, nu nog wat verlichting aansluiten, helaas zit ik nog steeds te wachten op een paar 2.2 K weerstanden voor de
draad leds.
Ook ontbreekt er nog steeds een decoder, ach de 41 is nog niet klaar.
Maar : Eens komt het goed. ;)
Kees.
-
Gisteren avond dan eindelijk de weerstanden binnen gekregen.
Hopelijk van het weekeind het aansluiten er van. ;)
Kees.
-
Kees, zal ik zaterdag as. toch nog een aantal weerstanden voor je meenemen?
Gr, Rob
-
Heel mooi hoor, complimenten! Leuk om ook af en toe dit soort topics hier tegen te komen op BNLS! (y)
Met vriendelijke groet,
Dennis
-
Dank je Rob, ik zie je aanstaande zaterdag in Houten.
Dank je wel Dennis voor je leuke reactie. (y)
Kees.
-
Eens kijken of ik tijd kan vinden voor Houten volgende week. Ben wel benieuwd naar dit treintje.
-
Hopelijk lukt dat Erik.
Dan kan ik je ook eens zien in levende lijve. :)
Kees.
-
Dat zal niet de eerste keer zijn Kees. Ik kom zelden in Houten maar ik heb die ÜK 44 en de micro metakit ÖBB (?) ook al eens mogen aanschouwen. ;D
-
Erik je bent natuurlijk ook weer welkom bij het koekhappen (y)
-
Voor mij wordt het een andere keer om de machine te bewonderen. Andere afspraken.
Groet, Bas
-
Sorry Erik. :-[ :-[
Jammer Bas, maar een andere keer kan altijd nog. ;)
Kees.
-
Ik had beloofd om de 41 van Fleischmann en die van Weinert naast elkaar te zetten.
En belofte maakt schuld, dus hier zijn ze. ;)
(https://live.staticflickr.com/65535/54518710896_ccbd3f0166_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2r4CDm5)Weinert Br 41 030 (https://flic.kr/p/2r4CDm5) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54518957013_2a270cc810_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2r4DUvt)Fleischmann Br 41 019 (https://flic.kr/p/2r4DUvt) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54518956988_569389178a_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2r4DUv3)Fleischmann en Weinert Br 41 (https://flic.kr/p/2r4DUv3) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54518969303_737fe48f86_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2r4DYan)Fleischmann en Weinert Br 41 (https://flic.kr/p/2r4DYan) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54518697976_032b8aca0e_3k.jpg) (https://flic.kr/p/2r4Czvj)Fleischmann Br 41 019 (https://flic.kr/p/2r4Czvj) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54518697971_897abeb005_3k.jpg) (https://flic.kr/p/2r4Czve)Weinert Br 41 030 (https://flic.kr/p/2r4Czve) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Ik vind nog steeds dat het Fleischmann model geen modder figuur slaat naast de Weinert. :)
Kees.
-
Over smaak valt niet te twisten.
Ik vind de Fleischmann het mooist (niet vanwege het afwezige veerpakket op de vooras ;)) .
Groet
Fred
-
Fleischmann is altijd behoorlijk toonaangevend geweest met z'n stoomlocs en ook deze is weer prachtig. Maar eigenlijk net iets te clean voor een machine als deze, wat de Weinert met zn net-niet fabrieksstrakke opbouw (nee, zie dat niet als commentaar op je bouwtalent) net dat beetje echter maakt.
-
Mooi om de twee locs zo naast elkaar te zien (y)
-
Dank u heren voor de reacties.
Ja ik vind de Fleischmann een beetje een ziekenhuis, gewoon te strak, maar daarom zeker geen slecht model.
Er zit in de Weinert gewoon iets meer leven en dat bevalt me , ook is de lok wat fijner kwa opbouw en onderstel.
Wat ook opvalt is het gewicht van de Weinert lok.
Kees.
-
👍🏻
De Weinert is heel realistisch met plaatwerk dat niet overal strak is.
Een lichte weathering staat deze loc ook wel...
Maar de nieuw_uit_de_doos_strakke Fleischmann bevalt me ook wel.
-
Qua wielen wint Weinert, vind ik.
Wat maakt dat een verschil zeg. (Het is net als bij kleding. Schoenen kunnen een mooie outfit volledig verpesten ;D)
De wielen van Fleischmann zijn overigens ook niet verkeerd hoor.
Groet, Bas
-
Dank u heren voor de leuke reacties. (y)
Ook de opmerkingen over de verschillen vind ik positief.
Kees.
-
Nog even en we zien dit moois in het echt (y)
-
Eens met de meeste commentaren maar persoonlijk vind ik 'm te veel glimmen.
Ik zou er nog een half matte blanke lak overheen gooien, maar over smaak valt niet te twisten (y)
-
Beiden hele fraaie modellen in je collectie Kees. (y)
Gewicht/massa kan ik niet beoordelen, en de rest qua voorkeur is alleen smaak gebonden.
Ik vind het wel een huzarenstukje wat je hebt gedaan met de Weinert om deze weer te laten lopen.
Groeten,
Jelmer
-
Op de plaatjes vind ik ze ook iets te glimmend. Verder inderdaad erg mooi met die windleiplaten die niet helemaal vlak zijn, de wielen, echt wel mooi. Maar, ik hoop aanstaande zaterdag even de dame te bezichtigen.
-
De 41-er mocht ik vandaag in het echt aanschouwen. Nog vele malen mooier dan op de foto's (y)
Diepe respect!
Groeten,
Jos
-
Dank je wel Joz.
Ja aan tafel waren er een hoop mensen geïnteresseerd in de Br 41.
Erg leuk dat er zo veel animo voor was en dat er achter de schermen zo word mee geleefd met zo een project. (y)
Ook ben ik met de lok nog even langs de verkoper geweest, die was erg verrast van wat er van te maken is. ;)
Kees.