BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Al het andere! => Topic gestart door: ronaldvd2000 op 26 March 2025, 07:48:37
-
Ik wist even niet waar ik deze vraag kon stellen dus ik heb hem in deze groep geplaatst..... Het gaat over het echte werk en wat ik een paar maal heb gezien.
Langs de A15 tussen knooppunt Gorinchem in de richting Ridderkerk ligt een enkelvoudig spoor en een dubbel goederenspoor. De vraag gaat over het enkelvoudige spoor.
Net na knooppunt A15 Gorinchem loopt het spoor langs de snelweg en kun je net 2 seinen zien van 2 baanvakken. Ik heb een aantal malen gezien dat in de richting G(orinchem) ==> D(ordrecht) sein 1 voor baanvak 1 op oranje staat en sein 2 voor baanvak 2 rood. Er komt al een trein uit de richting van Dordrecht ==> Gorinchem die net in baanvak 2 is. Hmmmm
Mijn vraag is of dit correct gedrag is van de seinen? Ik zou verwachten dat alle seinen (of tenminste 2 of 3 baanvakken) in de richting G ==> D op rood zouden staan op het moment dat er een trein van D ===> G rijd, immers het is een enkelvoudig boemeltreintjes spoor.
Vanuit Dordrecht ==> Gorinchem staan geen seinen in de baanvakken 1 & 2 (Ik heb de baanvakken even 1 & 2 genoemd voor het gemak)
Weet iemand of dit correct gedrag is van de seinen?
Dezelfde situatie heb ik ook een keer gezien met sein 1 = groen, sein 2 = oranje terwijl er 25 - 30 seconden later een trein vanuir D ==> G rijd (echter dan ben ik voorbij S1 en S2 dus kan ik niet meer zien wat de sein kleuren zijn)
-
Ken de situatie niet wel een opmerking.
Een voorsein toont geen rood maar alleen oranje .
Zou dus mogelijk een voorsein zijn wat je ziet.
Mvg Johan
-
Hi Johan,
Het zou idd een voorsein kunnen zijn. Echter ik heb dat zelfde sein S1 voor baanvak 1 in de richting van G ==> D ook al gezien in de rode stand terwijl er een trein komt uit D ==> G (en de trein rijd dan in het baanvak 1 van S1) Dat lijkt me dan wel correct....
Maar welllicht is de situatie beschrijving wel een correcte werking. Ik ken het vrije baanvak principe maar weet niet hoe dit werkt in een enkelvoudig spoor die in 2 richtingen verkeer heeft en of dit voor deze spoorlijn ook zo is ingericht.. Dat probeer ik met behulp van het forum te achterhalen met kennis van spoor liefhebbers die weten (uit ervaring) hoe dit zou moeten werken voordat ik prorail ga contacten met deze vraag of dit correct is of er zich wellicht een "ongecontroleerde" situatie kan voordoen... Dit laaatste kan ik mij niet voorstellen maar ik vind het zeer vreemd...
-
Hi,
Je zou op sporenplan.nl kunnen kijken voor de layout ter plekke. Het noemen van de sein- en spoornummers maakt dat we hier makkelijker kunnen meekijken. Op somda.nl vind je heel veel grootspoorkenners die je vraag in ieder geval kunnen beqntwoorden. Voor wat betreft een 'ongecontroleerde situatie', dat is technisch uitgesloten en kun je in zo'n geval beter de Onderzoeksraad voor Veiligheid bellen.
Groet.
-
in belgie kan een hoofdsein ook werken als voorsein en dan krijg je opeenvolgens groen-2x geel (oranje) - rood .Dit in schuif volgorde.
Bv : https://www.cooltrain.be/index.php/grote-treinen/belgisch-seinstelsel/belgische-lichtseinen
-
Een voorsein toont geen rood maar alleen oranje .
Mvg Johan
Niet helemaal juist. Een voorsein kan inderdaad geen rood tonen, dat is juist. Maar behalve geel (zo heet dat in spoortermen) kan deze ook groen tonen als het hoofdsein geel of beter toont.
Een voorsein is te herkennen aan een achtergrondplaat met een rechte bovenkant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Voorsein-67e3c64dd7d48.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Voorsein-67e3c64dd7d48.jpg)
-
Hoi Ronald,
Ja, dit is correct.
In Nederland zijn de hoofd seinen ook voorseinen, omdat ze drie kleuren hebben. Er zijn ook voorseinen zonder de rode lamp.
Het gele sein betekent voor de machinisten, let op het volgende baan is rood/onveilig.
Op een enkelspoor worden seinen aan beide zijden van het spoor gezet.
Voor de treinmachinist van de trein uit Dordrecht is het sein te zien, maar voor jou niet, omdat je tegen de achterkant aankijkt, maar je ziet wel de seinen voor een nu niet mogelijke trein uit Gorkum.
Aangezien er overal ATB (automatische trein beïnvloeding) op het spoor is, klopt het helemaal.
Zodra de machinist een groen of geel(oranje) sein voorbij rijdt gaat het sein op rood en die van het blok ervoor op geel.
Hier komt geen mensenhand aan te pas. Alles wordt geregeld door het ATB systeem.
Hiervoor zijn er onderbrekingen in de spoorstaven, net als bij modelspoor voor de bezet melding.
Ook de slagbomen van overwegen worden door onderbrekingen en bezetmelders via ATB bediend.
Nog even een weetje, waarom het rode sein onderaan is. Dit is om te voorkomen dat het rode sein niet te zien is doordat er sneeuw op de kappen
ligt. ( hihi, ik heb de seinen special van Railhobby goed gelezen.)
Groetjes
Wil
-
Er staat dan een voorsein.
Deze geeft alleen aan wat het volgende seinbeeld is.
Dus als het volgende sein rood is ( logisch als in dat baanvak blok een trein rijdt) zal deze altijd geel tonen.
Dit omdat een kenmerk van een voorsein is dat deze ( zoals boven al beschreven is) geen rood kan tonen.
Overigens wat Wil hier boven schrijft zitten wat onwaarheden in.
Een hoofdsein is geen voorsein.
Geel betekent niet per se dat het volgende blok rood/onveilig is.
Niet overal ligt ATB, het is het meest voorkomende beveiligingssysteem in Nederland.
Eén spoorwegovergang wordt niet door de ATB bediend.
-
OK, ben toch even nieuwsgierig..
Is het hier? (https://www.google.com/maps/@51.8375335,4.9034585,3a,41.3y,281.95h,81.52t/data=!3m7!1e1!3m5!1spSXjf2FoaP2IDvNKdTLh-A!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D8.476264407404784%26panoid%3DpSXjf2FoaP2IDvNKdTLh-A%26yaw%3D281.9470424718772!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDMyMy4wIKXMDSoJLDEwMjExNjQwSAFQAw%3D%3D)
A15 ongeveer Km 92.3, daar staat een voorsein.
Groeten,
Jelmer
-
Op basis van je omschrijving hebben we het over het baanvak Gorinchem (Gr) - Boven Hardinxveld (Bhvd).
Op dit baanvak is géén automatisch blokstelsel aanwezig, alle hoofdseinen worden dan ook voorafgegaan voor een voorsein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-03-26-121300-67e3e15ade56f.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-03-26-121300-67e3e15ade56f.png)
Bron:sporenplan.nl (https://sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_nummer/ddr-gdm.html)
Laten we even meerijden met de mcn ...
https://www.youtube.com/v/8Aj4HGE8cwQ&t=1188s
We vertrekken op 19:43 uit Gr ... op 20:14 passeren we het uitrijsein (54) van Gr (voorafgegaan door 3 kleine baken) en even daarna kijken we links het inrijsein (52) van Gr op de rug, het voorsein hiervan zien we op 21:13 op de rug.
Op 23:01 passeren we een voorsein (voorafgegaan door 3 grote baken) ... en op 23:51 passeren we het inrijsein (136) van Bhvd (voorafgegaan door kleine baken).
Bij vertrek uit Bhvd passeren we dan weer het uitrijsein (124) van Bhvd.
De beveiliging is eigenlijk simpel, zodra er een rijweg is ingesteld van Bhvd naar Gr, of er zich een trein op dit baanvak bevind kan sein 54 niet uit de stand stop komen.
Pas als de rijweg weer is vrijgegeven én het baanvak vrij is, kan er een rijweg van Gr naar Bhvd worden ingesteld en kan sein 54 uit de stand stop komen voor een trein in die richting.
En in de omgekeerde richting werkt dat natuurlijk net zo.
-
OK, ben toch even nieuwsgierig..
Is het hier? (https://www.google.com/maps/@51.8375335,4.9034585,3a,41.3y,281.95h,81.52t/data=!3m7!1e1!3m5!1spSXjf2FoaP2IDvNKdTLh-A!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D8.476264407404784%26panoid%3DpSXjf2FoaP2IDvNKdTLh-A%26yaw%3D281.9470424718772!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDMyMy4wIKXMDSoJLDEwMjExNjQwSAFQAw%3D%3D)
A15 ongeveer Km 92.3, daar staat een voorsein.
Yep hier is exact de locatie Jelmer, spot on... :-)
En goed om te lezen dat ik het verkeerd heb geinterpreteerd.. :-) Alles is veilig en ik heb weer bijgeleerd over hoofd en voor seinen waarvoor hartelijk dank allemaal :-)
-
Hartelijk dank Eric voor de machinisten camera view :-) Die was erg duidelijk. Ik wist niet dat na Gorichem zo snel al een ander station kwam. Dus ja duidelijk dat er snel een andere trein naar Gorinchem kan rijden..... DEe seinen in de richting Gorrinchem kan ik niet zien als ik in de auto op de A15 voorbij rijd maar ze zijn er wel degelijk :-)
-
Op dit baanvak is géén automatisch blokstelsel aanwezig, alle hoofdseinen worden dan ook voorafgegaan voor een voorsein.
Wat bedoel je hier precies mee? De seinen worden toch niet met de hand bediend?
-
De seinen waarschijnlijk niet Klaas, maar de rijwegen wel.
En de seinbeelden zijn afhankelijk van de rijweginstelling én de blokbezetting.
Elk station vormt zo te zien een beveiligd gebied, met in- en uitrijseinen, waarbij de inrijseinen ook tevens voorseinen voor de uitrijseinen zijn.
En er gelden meer voorwaarden, de uitrijseinen van Bhvd in de richting Dordrecht zijn gekoppeld aan de stand van de overweg, welke hoogstwaarschijnlijk voorzien is van een stop/door schakeling.
-
Eric, na het bekijken van de video denk ik te begrijpen wat je bedoelt. Het baanvak Gorinchem- Bovenhardinxveld is niet verdeeld in meerdere blokken, het is één blok. Kennelijk is het op dat traject niet zo druk dat er op dat baanvak meerdere treinen achter elkaar rijden.
-
Dat dus Klaas, Heerhugowaard - Hoorn net zo, Heerhugowaard - Obdam is één blok met in-/uitrijseinen bij beide stations en Obdam - Hoorn dito.
-
Het is dan wel bijzonder dat de Sloelijn wel in meerdere blokken in verdeeld. Tussen de wachtsporen Lwd en het rangeerterrein Sloe tel ik 5 blokken. Terwijl het toch maar een vrij kort traject is.
-
Ik zie wat je bedoelt op sporenplan.nl.
Geen idee, is er sprake van een mogelijke spoorverdubbeling? In dat geval zou het nog vooruitlopen op de toekomst kunnen zijn.
Daarnaast is het natuurlijk een vrij recent aangelegde lijn, dus mogelijk gewoon uitgevoerd op basis van de huidige richtlijnen/inzichten.