BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Coen Burki op 25 March 2025, 15:37:33
-
Beste forum lezer,
Ik rij met Koploper. LENZ-digital is mijn besturingssysteem, aangevuld met LDT. ( RS8 bezetmelders )
Ik krijg de remweg van de 1000 niet verkort, lok stopt voorbij de stopstukken.
In welke CV kan ik de remweg aanpassen ? CV4 werkt niet correct.
Iemand bekend met deze instelling?
Groet,
Coen
-
Hallo, zelf rij ik met Itrain maar ook hetzelfde probleem meegemaakt. Had te maken met de CV van de gemiddelde snelheid. Opgelost door deze te verlagen tot 1/3 van de max. snelheid.
Succes.
-
Ken probleem van pilo railbus. Ook nog niet kunnen oplossen, ga de oplossing van Kees een keer proberen
-
Ik denk dat je probleem in CV53 zit. Die Piko decoders hebben naast CV3 en 4 nog een extra optrek/afremvertraging die ingrijpt voor de eigenlijke optrek/afremvertraging. De mate waarin deze actief is wordt bepaald door de waarde in CV53. Een beetje tegen de logica in dien je CV53 op 255 te programmeren om deze extra vertraging uit te schakelen.
Zie ook de uitvoerige handleiding, die vind je hier: https://www.piko-shop.de/is.php?id=40483 (https://www.piko-shop.de/is.php?id=40483)
-
Deze laatste tip is de enig juiste oplossing. De tip van Kees is een lapmiddel geen oplossing, sorry Kees.
CV53 op 255 zetten om de remvertraging geheel uit te schakelen en uiteraard de CV's 3 en 4 op 1 zetten. Dan, en alleen dan, kan koploper of andere besturing software de trein op de juiste manier inregelen bij een Piko SD5.
-
Beste Henk,
Ik ga jouw oplossing testen. Resultaat meld ik dan.
Groet,
Coen.
-
Beste Henk,
Na wijziging instellingen zoals door jou omschreven, stopt lok exact binnen stopstukken.
Bedankt voor jouw advies !
Groet,
Coen.
-
(y)
-
Bedankt, ga ik binnenkort ook maar eens proberen met mijn piko railbus.
-
Om te onthouden inderdaad ...
Ergo: De remedie van Kees is gevolgbestrijding, die van Henk neemt de daadwerkelijke oorzaak weg.
-
Niet mee eens. Ik zet altijd de midden snelheid op ongeveer 1/3 van de max snelheid. Dan krijg je een mooie snelheidscurve met tot stap 14 kleine toenames om mooi op te trekken en steeds grotere stapjes bij het doortrekken. Zo ijk ik al mijn decoders.
En om mooi automatisch te rijden inderdaad werken met de optrek en remvertragingen en die zo laag mogelijk te Zetten zodat de software de totale controle heeft.
-
Beide remedies dus naamgenoot?
Dan krijg je een mooie snelheidscurve met tot stap 14 kleine toenames om mooi op te trekken en steeds grotere stapjes bij het doortrekken.
Omdat dat beter oogt?
Waarom vraag ik dat? Aangezien het in wezen de omgekeerde werkelijk is, 1:1 materieel versneld juist in het eerste deel van de versnellingscurve het sterks, na mate de snelheid groter wordt, wordt de versnelling per tijdseenheid steeds lager ...
-
Heb bij al het materieel (behalve dan die ene railbus) alle optrek- en remvertragingen op 0 staan.
Laat dit door de beturingssoftware regelen. Voordeel is dat ik dan in schaduwstation met kortere stopsecties kan werken omdat de treinen daar geen remvertraging hebben en ik kan ze op zichtbare delen mooi langzaam laten starten en afremmen en op juiste plaats laten stoppen.
-
Ik gebruik ook altijd de systematiek van Eric Remunj. Dat resulteert in mooi rijdende locs in het snelheidsgebied dat we op de modelbaan gebruiken. Ik heb best een grote baan, maar sneller dan 80 km/uur wordt er niet gereden. Dat is ook geen gezicht. Dat de snelheidsstappen daar dan wat groter zijn, is dan ook geen ramp.
-
Dit topic gaat gaat over de afremvertraging van de Piko decoder, niet over snelheidsstappen. Die doen er niet toe: het maakt helemaal niets uit hoe de curve er uit ziet m.b.t. de remweg.
De vraag van Coen is vaker gesteld en het antwoord is altijd hetzelfde: het staat in de handleiding.
(https://imagizer.imageshack.com/v2/xq70/923/AOWOav.png) (https://imageshack.com/i/pnAOWOavp)
-
Omdat dat beter oogt?
Waarom vraag ik dat? Aangezien het in wezen de omgekeerde werkelijk is, 1:1 materieel versneld juist in het eerste deel van de versnellingscurve het sterks, na mate de snelheid groter wordt, wordt de versnelling per tijdseenheid steeds lager ...
Ja. Een modelspoortrein die er als een haas vandaar schiet en daarna afvlakt vindt in geen gezicht. Rustig optrekken en versnellen ziet er optisch mooier uit (vindt ik).
-
Helder Eric (y)