BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: dreezy op 18 March 2025, 08:22:34
-
Hallo Allemaal,
Misschien hebben jullie het vernomen, maar hetNspoor.nl is verleden tijd. Een eigen domein-naam voor €25 was me wat teveel dus heb ik besloten om deze domeinnaam te laten vervallen.
Ik ben verder gegaan onder https://modelbouw.kloppenburgweb.nl (https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/) en uiteraard zit daar nu een sectie onder voor hetNspoor.
Afgelopen periode is het naast de gewone modelbouw (https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/)weer beginnen te kriebelen. De modelspoorbaan (https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/category/hetnspoor/)heeft weer eens de kop opgestoken.
Als eerste zat ik met het probleem waar laat ik deze.
Ik heb een serre (aanbouw) van het huis die ik gebruik als hobbykamer (2,3x3,3m). Dus niet veel ruimte. Er staat een computer bureau in met een 3d printer er op en twee computers (programmeren Arduino en andere dingen) en ik heb nog een knutselbureau aan de andere kant van de serre.
Op dat moment zijn de ruimten op waar je tegen aan kunt bouwen.
Hieronder even een situatieschets hoe het nu is geworden
(https://i.imgur.com/zPK568L.png)
De enigste oplossing was dus om de treinbaan tussen de hobby-tafel en het computerbureau te laten zakken. Hij land op karretjes die ongeveer 80cm hoog zijn, dus heb ik gelijk een werkhoogte. Ik kan tussen de treintafel en de hobbytafel doorlopen als ik de treintafel tegen het computerbureau aan heb gereden. Ook kan ik er met een bureaustoel tussen dus ik denk dat ik dan zo'n 80 cm ruimte nog over heb.
Gr. DreeZy
ps ik nodig jullie ook uit om mijn website https://modelbouw.kloppenburgweb.nl (https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/) te bezoeken. Daar staat nog meer informatie op over de bouw
-
Misschien voor de duidelijkheid nog een aanvulling.
de treinplaat hangt dus aan het plafond en wordt met een lier naar beneden gelaten (of opgetakeld uiteraard ;) )
(https://i.imgur.com/iOZpqhV.jpeg)
Er zitten in de bodem van de plaat nog laden
(https://i.imgur.com/MZVyv5T.jpeg)
Dat is even een snel overzicht waar ik nu sta.
-
Even terzijde; een domeinnaam kan voor veel minder dan 25 euro hoor ;)
-
Ja, maar hetnspoor.nl is overgenomen door een of andere andere gast. Dus dat gaat niet meer.
-
Ok.... had je hem laten verlopen anders kan dat niet ;)
-
Nee, ik had hem door de kosten opgezegd...Maar ik kan hem niet weer 'terug' registreren. Daarom een subdomain op mijn website. Moet alleen de data nog terug zien te plaatsen. Dat is nog wel een klus, maar goed dat is voor een andere keer.
-
Ja, als hij "vrij" is dan is hij vrij :) Had al een aantal jaren mijn naam niet meer als domein. Wilde weer registeren en was hij bezet. Dat is het risico ;)
-
Interessant die constructie aan het plafond, daar zit ik ook over te denken. Is dat goed te doen qua gewicht etc? Wel lastig (lijkt mij) dat je beperkte bewegingsvrijheid rondom de baan hebt, of valt dat mee?
Groeten,
Rogier
-
Voor mij werkt het ideaal, ik heb de normale ruimte als ik de baan omhoog heb.
Het gewicht is niet echt een probleem, zolang de baan maar niet zwaarder wordt dan 500kg (https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/veilig-ophijsen-met-paracord-van-rafelen-naar-spanning/). Dat hoop ik toch niet, want dan heb ik een andere uitdaging. :D
De werkruimte is wat beperkter, maar als de baan naar beneden is, ik hem op kastjes heb staan met wieltjes er onder, is hij verrijdbaar en heb ik tussen mijn hobby-tafel of computertafel en de baan zelf een ruimte van ongeveer een 60 cm over voor een stoel en/of krukje.
Laat ik het zo zeggen, ik kan er met een bureaustoel met gemak tussendoor (https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/de-terugkeer-van-mijn-modelspoorbaan-met-een-twist/) zonder de baan te beschadigen
-
Dank voor je reactie en de linkjes (y) (y)
-
Mocht je nog extra info nodig hebben, vraag gerust
-
Ik ben wel even benieuwd naar de gebruikte materialen voor het takelsysteem. Ik ben in mijn lokale houthandel geweest, die hebben allerlei touw en katrollen etc. Ik ben aan het kijken naar een (kleine) H0 baan, maar dat wordt toch al snel 1 bij 3 meter schat ik zo. Dus een stuk groter en zwaarder dan jij hebt. Hoe zwaar is jouw baantje en welke materialen heb je voor het totaal gebruikt?
Groeten,
Rogier
-
Ik snap dat je benieuwd bent naar het gewicht, maar dat kan ik zo niet zeggen. Dat veranderd bijna elke dag en ik heb geen weegschaal waar deze baan op zou passen.
Ik heb gebruik gemaakt van de lichtste materialen die ik kon vinden (kanaalplaat 9mm) voor de baan zelf. Hieronder het ladesysteem (https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/aanpassingen-aan-de-hangende-treinbaan/).
aan de onderkant heb ik gebruik gemaakt van hardboard platen die ik makkelijk op maat kon maken.
Ik maak gebruik van paracord voor het ophijsen van de baan. Dit koord is goed sterk en kan per koort 125kg hebben. Dat kunnen mijn katrollen niet eens tillen. Hier enkele foto's van de katrollen
(https://i.imgur.com/iPkUMeU.jpeg)
Mocht je meer info nodig hebben dan hoor ik het wel
(https://i.imgur.com/NQFc4nv.jpeg)
(https://i.imgur.com/xpi7mwf.jpeg)
Wat hier wel te zien is, is dat de katrollen van positie kunnen veranderen door te draaien aan een schroefoog. Hierdoor kan als de baan omhoog gaat de draad zich ook fatsoenlijk richten en zit je niet vast aan een vaste positie waardoor het draad gaat schuren
en hieronder nog even de hand-lier (https://www.hornbach.nl/p/pattfield-handlier-pe-1134-hsw-10-meter/10403256/) die ik heb gekocht bij de hornbach (https://www.hornbach.nl/p/pattfield-handlier-pe-1134-hsw-10-meter/10403256/)
(https://i.imgur.com/YAM8OVj.jpeg)
-
Misschien hebben de meesten van jullie het al gelezen (https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/landschapsvorming-voor-mijn-treinbaan/), maar ik heb gisteren de ondergrond bevestigd waar de treinbaan op komt.
ik heb in het verleden isolatiemateriaal verzameld. Je weet wel die blauwe plaaten. Deze heb ik verzameld door dumpster-diving (af en toe zie ik wat en denk ik van 'hey, dat past me wel' :D ) Je ziet wel dat ik zowel het witte (piepschuim) als het blauwe isolatiemateriaal gebruik
(https://i.imgur.com/p5lXuQr.jpeg)
Als je denkt van wat een kapotte huisjes, ja dat klopt. die zijn gevallen van ongeveer 1,5m op de grond. Dat kunnen ze niet hebben :-[. Dus die moet ik nog aan elkaar plakken.
(https://i.imgur.com/p5lXuQr.jpeg)
Op deze foto zie je ook een computer voeding. Deze gaat worden gebruikt voor de electra van de baan (12V, 5V en 3,3V). Deze voeding is erg handig voor de voltages die er uit komen. Maar daarover later meer.
-
Als je het gewicht wilt meten, kun je een personen weegschaal onder het ene uiteinde van de baan zetten. Het andere einde moet ergens op rusten. Dan lees je op de weegschaal het halve gewicht van het geheel. Dus je baan weegt twee maal zo zwaar.
-
Dank je wel, daar had ik nog niet aan gedacht.. Maar een goede tip. Ga het zo eens even proberen
-
Ben er achter door de tip van Frits C (alsnog bedankt). Mijn treinbaan weegt op dit moment 20,6 kg.
en dat is in de volgende staat, met gevulde lades en spullen op de baan
ps die machine rechts achter is mijn Sculpfun S9 (zie mijn blogbericht hierover) (https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/efficient-graveren-voor-modelbouw-met-de-sculpfun-s9/) in een zelfgemaakte behuizing met afzuiging en een compressor als air-assist
(https://i.imgur.com/Mx4DEgs.jpeg)
-
Bedenk wel dat het gewicht wat aan het dak hangt 2 keer zo groot is als het gewicht van de baan. De koorden die naar de lier lopen trekken nl. net zo hard aan het dak.
Op de foto's is niet goed te zien hoe het dak er uit ziet, dus is het lastig te beoordelen hoe groot de draagkracht is.
Je kunt het testen door er met je eigen gewicht aan te gaan hangen. Als je dat aandurft dan zal het met die spoorbaan ook wel meevallen.
-
Aan het dak durf ik rustig te hangen. Dat is geen probleem daar lopen twee balken van 5 x 14 cm waar het dak op rust. Die balken zijn stevig genoeg kijkt me.
-
Volgens de "norm" zou je met 5x14 (qua houtmaat is dat 50x150) 3 meter kunnen overspannen, ik dacht te lezen dat je uitbouw 2,5 meter lang is? Dus dat zou prima voldoende moeten zijn.
https://gadero.nl/blog_de-maximale-overspanning-van-houten-balken/ (https://gadero.nl/blog_de-maximale-overspanning-van-houten-balken/)
Dank voor het meten en de verdere uitleg!
Groeten,
Rogier
-
Rogier, Jij ook bedankt. Ja inderdaad, het is ongeveer 2,5 m lang
-
Gisteren was het zover: een volledige spoor-leg-dag (https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/holzvalley-spoorlog-rails-puzzels-en-hoofdpijn/) in HolzValley. Klinkt misschien als een relaxte hobbybezigheid, maar in werkelijkheid was het een combinatie van precisiewerk, hersenkrakers en af en toe een diepe zucht (of iets stevigers). Niet mijn favoriete klus, maar ja, zonder rails geen treinen. Dus knielen, meten, puzzelen, en hopen dat alles een beetje recht blijft.
Het grootste deel ligt nu op z’n plek, maar ik ben er nog niet. De sporen moeten nog goed worden aangesloten en later ook weer deels los voor de blokdetectie (waarom doe ik mezelf dit aan?). Het originele ontwerp heb ik onderweg ook maar aangepast, want zoals altijd bleek de praktijk nét even anders dan de theorie.
Punt is: ik was aan het einde van de dag compleet gesloopt. Wie had gedacht dat iets simpels als rails leggen zo’n mentale uitdaging kon zijn?
Ik dacht dat ik alles goed had uitgemeten… niet dus.
Ik ben serieus aan het overwegen om ‘licht golvend spoor’ gewoon een nieuw realisme-niveau te noemen.
Vandaag? Geen idee. Waarschijnlijk verder met rails die nog niet af zijn, tenzij mijn rug eerst een staking inlast.
-
Ik ben serieus aan het overwegen om ‘licht golvend spoor’ gewoon een nieuw realisme-niveau
Als je een Nederlandse baan maakt, huidig tijdperk is dat heel realistisch ;D
-
Pfoei, lijkt mij een lastige fase. Aan de andere kant heb je aardig wat voortgang, dat is weer netjes (y) (y)
Groeten,
Rogier
-
Als je een Nederlandse baan maakt, huidig tijdperk is dat heel realistisch ;D
Als de "ruwbouw" niet klopt dan blijft het behelpen. Je kunt dan beter opnieuw beginnen met de kennis van hoe het niet helemaal goed ging.
Groet, Bas
-
daar heb je wel gelijk in bas.. Maar ik hoop dat het goed gaat
-
Soms begin je aan een project en denk je: "Hoe moeilijk kan het zijn?" Nou, een helix maken voor mijn N-spoor bleek een avontuur op zich. Maar geen paniek, ik neem je mee in mijn kartonnen rollercoaster.
Juist omdat ik de ondergrond (https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/landschapsvorming-voor-mijn-treinbaan/) al had geplaatst, kon ik deze actie gaan uitvoeren. Misschien niet helemaal doordacht – eerst doen, dan denken – maar het gaf me wel een stevige basis. Zonder een stabiele ondergrond had ik waarschijnlijk een helix gehad die meer weggaf van een achtbaan in verval.
Ik begon met een mal om de baanbreedte af te tekenen. Daarna lekker ouderwets knippen en snijden op dozenkarton. Resultaat? Een enorme stapel cirkelsegmenten die me even deden twijfelen aan mijn levenskeuzes. Hieronder zijn er maar twee
(https://i.imgur.com/cDIefGL.jpeg)
De stukken werden opgetekend op karton en toen maar snijden, en snijden en snijden
(https://i.imgur.com/r5og0Tb.jpeg)
Alles uitgesneden en toen begon het echte werk: plakken! Met lijm van de Action (budgetvriendelijk én effectief) alles stevig aan elkaar gezet. Maar let op: karton heeft een 'draad', en die moet haaks op elkaar, anders eindig je met een spaghettihelix. Dubbele lagen waren een must.
(https://i.imgur.com/CuglkyK.jpeg)
Na verloop van tijd had ik toch een klimspiraal in elkaar zitten. De klemmetjes komen uiteraard van de Action.
Ik heb klimsteuntjes gemaakt met mijn sculpfun s9 -laster
Omdat ik een beetje luxe wilde, heb ik met mijn Sculpfun S9-laser (https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/efficient-graveren-voor-modelbouw-met-de-sculpfun-s9/) steuntjes gemaakt. Denk aan tunnelportaaltjes van 4 cm hoog en 6 cm breed en steunen voor de flex-rail, die elke 7-10 cm een halve cm hoger worden.
(https://i.imgur.com/D7EkM6G.jpeg)
(https://i.imgur.com/DsSYVtw.jpeg)
Dus, mocht je ooit denken: "Ik bouw even een helix van karton," dan weet je nu hoe het moet (en dat een beetje geduld geen overbodige luxe is). Op naar het volgende gekke project (http://modelbouw.kloppenburgweb.nl)!
-
Helix vs. Mijn Geduld – Een Epos in Blauw Schuim
Zoals altijd begon het met een briljant idee. "Even de baan omhoog trekken," dacht ik. Klein klusje, niks bijzonders. Maar nee hoor… binnen no-time was het een complete veldslag tussen mij, de baan en een geniepige helix die besloot precies daar te zitten waar hij absoluut niet moest zitten. 🤦�♂️
Het probleem?
De helix zat verkeerd. Gewoon. Op de verkeerde plek. Alsof 'ie daar expres was gaan zitten om mij te pesten. Maar goed, geen paniek, dacht ik, want de baan lag al netjes op het schuim.
(https://i.imgur.com/lWN6PJN.jpeg)
Over dat schuim gesproken...
Voor wie zich afvraagt: "Wat voor schuim dan?" – het gaat om dit spul:
Blauw schuim, licht als een veertje (http://"https://sc01.alicdn.com/kf/H615cc5b34bd2403da30418347a6ab03a0/Blue-Foam-Sheets-Panels-Styrofoam-Insulation-Board.jpg").
En gelukkig zat alles al vast aan het karton. Dit was stiekem mijn redding! Want als de baan los had gelegen... laten we zeggen dat mijn dag een stuk minder leuk was geweest.
Dan het soldeerdrama...
Omdat ik het mezelf graag moeilijk maak, had ik natuurlijk alles netjes vast gesoldeerd bij de rail-lassen. Behalve – en hier komt het toeval om de hoek kijken – precies twee stukjes niet! 😅 En laten dat nu net de lange stukken van de baan zijn. De modelspoor-goden waren mij op dat moment goedgezind.
(https://i.imgur.com/qjRFUpm.jpeg)
Dus wat moest er gebeuren?
- Alles loshalen
- Omdraaien
- Weer vastzetten
Klinkt simpel. Was het niet.
Na 2,5 uur van gehannes, getier en acrobatische toeren (waarvan ik er een paar liever niet nog een keer probeer 😆) lag de baan dan eindelijk andersom op de tafel.
Waarom niet gewoon de tafel omdraaien?
Goede vraag! Maar nee, dat was helaas geen optie. De tafel bevat lades van maar liefst 175 cm lang en 30 cm breed. En die kunnen er maar aan één kant uit... precies, de kant van de woonkamer. Daar iemand met een bouwproject en een boze partner uit huis gezet wil worden, leek het me slimmer om de baan zelf maar te flippen.
(https://i.imgur.com/xKGgy43.jpeg)
Conclusie?
Helixen zijn verraderlijke dingen, blauw schuim is geweldig, en mijn geduld heeft een flinke test doorstaan. Maar: missie geslaagd! 🚂💨
Heeft iemand anders ooit zo’n epische strijd gevoerd tegen een helix? Deel je verhaal en laten we samen lachen (en huilen). 😂
-
Spoorbrug.
Na een boel gedenk en geprobeer, ben ik vandaag echt begonnen met de spoorbrug.
Het wordt een brug van 1m schuin aflopend naar beneden. Het is een forse brug die ik vanaf scratch ga maken. Ik heb hiervoor geen kant en klare spullen, alleen maar materialen die ik dmv dumpster-diving heb gevonden.
Als eerste heb ik een grote tekening op maat gemaakt (2xA3 en 2 x A4 aan elkaar geplakt) en zo kreeg ik een vel van ongeveer 1m lang.
(https://i.imgur.com/G0dygDD.jpeg)
Toen ging het loos.
- Overnemen van de tekening met carbonpapier op karton.
- Uitsnijden van 40 cm brugdeel met een scalpel.
- Uitsnijden van bogen en boogjes in het karton.
- Overbrengen van de vormen op dun gesneden polystyreen.
- Uitsnijden van polystyreen bogen en boogjes.
- Decoreren van polystyreen met een potlood.
- Plakken van een 20x20 cm stuk op het karton met Action-lijm.
- Herhalen van het proces voor het volgende stuk.
(https://i.imgur.com/os20Ogy.jpeg)
En zoals gewoonlijk verwijs ik weer eens naar mijn website (https://modelbouw.kloppenburgweb.nl) of naar mijn specifieke bruggenbouw (https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/category/holzvalley/de-grote-brug/)
[/list]
-
Mooie voortgang! Wat ik mij afvraag, is je maximale stijgings- / dalingspercentage niet te hoog? De Helix is best hoog, voldoe je daar wel aan de 3% norm? Anders willen de treinen straks niet lekker rijden.
Groeten,
Rogier
-
Daar ga ik wel wat overheen, maar ik ga met industriemateriaal rijden en geen grote lange treinen of zo. Dus ik hoop eigenlijk dat dit wel getrokken kan worden door het locje. Ik kan eens proberen of het wil door vandaag eens wat te laten rijden.
Ik denk zelf dat de helix wel wordt getrokken, maar misschien de brug niet
-
Een seinvol avontuur
Zelf seinen maken voor mijn treinbaan? Hoe moeilijk kon het zijn? Nou… behoorlijk. 😅
Eerste poging: karton & secondenlijm
Een kartonnen prototype (uit een pizzadoos) leek veelbelovend, tot de montage. Secondenlijm van de Action bleek sneller dan gedacht: mijn vingers zaten vast, maar het sein niet. Na een aceton-reddingsactie en een nieuwe poging stond het sein overeind… maar scheef. 🤦♂️
Op naar 3D-printen
Een 3D-model leek de oplossing! 16 minuten printtijd, 2,5 cent per stuk, en een stevige koperdraadpaal. Maar ja, de 3d-printer werd heet gestookt en het seintje begon te groeien.
(https://i.imgur.com/SUHhqic.jpeg)
Eindelijk gelukt!
Na veel bijschaven, een deburring tool en koppigheid is het eerste sein af! 🚂💡
(https://i.imgur.com/jLq2FIC.jpeg)
Modelbouw blijft een avontuur (https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/avontuur-met-seinen-lijm-lasers-en-hitteproblemen/), maar ik zit weer op het goede spoor!
-
Nu ja, af? :-\ Ik heb nog nooit een wit sein gezien. Maar als je iets anders dan anderen wilt. ;D
-
Tot nader order, is enige connectie met een werkelijkheid niet meteen de primaire betrachting, lijkt het voorlopig. Maar eens te meer, ieder zijn pleziertje.
-
Nee dit, is absoluut nog niet af. Een work-in-progress. Waarschijnlijk worden ze mat grijs
-
Er is veel gebeurd hier en we zijn erg druk geweest met de tuin.
Ondertussen is het modelspoor wel blijven kriebelen, maar kon ik er niet mee bezig. Maar ik ben verder gekomen.
Ik ben langzamerhand toch seintjes aan het produceren en het uiteindelijke resultaat mag er zijn volgens mij
Als eerste:Dit seinsysteem bestaat niet en is door mij ontworpen, dus ook de kleurkeuze van de leds/seinen!!!
Dit verhaal wordt beter uitgelegd (met video) op mijn modelbouwpagina (https://modelbouw.kloppenburgweb.nl)
Als eerste begin ik met de geprinte onderdelen
(https://i.imgur.com/0grrO8a.jpeg)
Waarna ik ze in elkaar zet (secondenlijm) dan de boeltjes ga testen enz voor ze op de baan komen
(https://i.imgur.com/UUU8Mg4.jpeg)
Hieronder eentje met rood/blauw als signalering
(https://i.imgur.com/q3ccHD5.jpeg)
Okee, ze vallen een beetje groot uit, maar ik ben al bezig met kleinere seintjes
(https://i.imgur.com/r89cq71.jpeg)
Zoals ik al heb aangegeven, het gaat me om het bouwen/maken/creeeren, niet om IRL na te bootsen
-
Als je met stoom locomotieven rijdt zijn armseinen misschien leuker. Of gaat je dat te ver?
-
Ja, frits, ik snap wat je bedoelt, maar dan moet ik ook weer gebruik maken van servo motoren om die armen te laten bewegen. Dat lijkt me niet echt makkelijk....
Deze moeten dan onder de baan worden gemonteerd, via een stevig draadje naar de arm om zo die arm te laten bewegen. Misschien dat ik er eens een ga maken, maar ik laat het nu ff hierbij
-
Zoals jullie misschien al hebben gezien, ben ik in de waanzinnige wereld van modeltreinen beland. En geloof me, de seintjes maken is geen eenvoudige taak! Elk seintje moet apart 3D geprint worden, de LED’s erin plaatsen is een kunst op zich, en geloof me, de lijm komt overal behalve waar het moet! 😅
(https://i.imgur.com/b2H8QvU.jpeg)
En voilà! Het resultaat is een meesterwerk, of althans… een werk in progress! 😄
(https://i.imgur.com/oX9Xs8m.jpeg)
Maar de chaos stopt hier niet, oh nee! Want er staan nog veel meer projecten op de horizon. Blokdetectie voor de treinen, iemand? Dat is ook een behoorlijke uitdaging! Maar goed, daarover later meer. 😎
Wil je zien hoe ik deze seintjes tot leven breng? Bekijk dan mijn blog Seintjes maken voor de treinbaan (https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/seintjes-maken-voor-de-treinbaan/) en check de video die ik daar heb toegevoegd. Laat je niet afschrikken door de lijmsporen! 😆
-
Knap hoor.
Die kleine seinen seine om te seinen as die grote seinen kapot seine. ;D
-
haha, ja die is wel goed...
Dank je wel trouwens. Het is ook wel een klusje... 30-45 min per seintje
-
Even geen tijd voor de seintjes, nu bezig met treindetectie op de baan...
Even een korte update van mijn kant. De afgelopen twee weken heb ik me suf gezocht naar een oplossing voor treindetectie op mijn testbaantje met IR-sensoren. En echt, het is een drama geworden. Ik heb inmiddels een behoorlijk stuk van mijn kostbare zwarte filament verbruikt – ja, hetzelfde filament dat ik ook gebruik voor de seintjes, en waar ik niet veel meer van heb. Oeps!
De stress begon echt toe te slaan, en dat moet natuurlijk niet bij een hobby. Dus, na wat geworstel, heb ik besloten de testbaan af te breken en een andere richting in te slaan. De treindetectie blijft, maar dan op een andere manier... (hopelijk zonder nóg meer filament te verspillen).
Meer over de saga van mijn bijna-vuur-bad-testbaan kun je lezen op mijn weblog: Treindetectie of hoe ik bijna mijn testbaantje in de fik stak (https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/treindetectie-of-hoe-ik-bijna-mijn-testbaantje-in-de-fik-stak/). 😅
(https://i.imgur.com/3qroyPk.jpeg)
Ik hou jullie op de hoogte van de nieuwe aanpak, hopelijk zonder al te veel frustraties!
-
Wel eens aan stroomdetectie gedacht? Dat gebruikt bijna iedereen en dat is niet omdat het zo fancy is, maar omdat het altijd werkt.
-
Je hebt er wel een fraai rampenplan van gemaakt.
Misschien heb je wat aan mijn visie.
Ik bestuur mijn trein handmatig en als rechtgeaarde autist kan ik dan maar 1 trein tegelijk laten rijden. ;)
Als ik nu die ene trein door mijn microcontroller (Arduino of ESP32) laat besturen dan gaat dat ook natuurlijk.
Alleen kan die microcontroller, die ook autistisch is, maar veel sneller dan ik zelf, wel tien treinen te gelijkertijd besturen.
Ik hoop dus via de software een boel problemen op te lossen.
Zolang het gekozen traject beschikbaar is kan de trein rijden en verhindert hij dat andere treinen op het zelfde traject kunnen komen. Of hij stopt, omdat een andere trein een deel van het traject opeist en voorrang heeft. Pas als het einddoel bereikt is meldt hij dat aan de controller.
Of het ook gaat werken weet ik nog niet. Het is nog maar een idee.
-
Ik zal het eens onderzoeken. Ff gewoon rustig alles eens nazien en dan pas verder bouwen.
Ik hand namelijk begrepen, dat het met ir sensoren makkelijk ging, maar 2 weken bouwen en testen op een testbaantje is me toch teveel om makkelijk te noemen
-
Ik heb 1x met een IR detectie gewerkt, dat was destijds bij de lokale modelbouwvereniging. Het enige wat dat ding deed was: melden dat er een trein op een bepaald punt stond. Dat werkte feilloos. We hadden een stroomloos gedeelte, zodra de trein daarop kwam ging het lampje uit. Even kwestie van afstemmen waar, maar zelfs bij een loc gaf de IR keurig een lampje. De IR was wel instelbaar, want eerst detecteerde deze niet hoog genoeg. Hij zat namelijk ingebouwd in het spoor (H0) en keek omhoog. Hij kwam dus zeg maar niet bij de draaistellen uit.....
De vraag is dan, wat ga je ermee doen. In ons geval was het puur een melder om aan te geven dat er een trein klaar stond om het station in te gaan. Je zou dit wel kunnen gebruiken om een schakeling te maken die dan een bepaald blok vrijgeeft. Maar ik denk dat je dan bezig bent om het wiel uit te vinden. Dan is een standaard bloksysteem (of bv ABC remtechniek) eenvoudiger?
Groeten,
Rogier
-
het geval is, dat er wordt gedetecteerd waar de trein is. Dat aan het begin en aan het einde van het blok. Hierdoor weet ik tevens welke richting de trein op rijd. Alleen krijg ik niet alleen van de verschillende typen verschillende informatie, dat is nog wel te handelen, maar ik krijg dus van 1 sensor ook elke keer nog verschillende informatie. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik een testbaantje gebruik wat dan hier en dan daar ligt.
-
[Bergbeklimmen voor treinen] Mijn helix krijgt een gezicht! 🏔️🚆
Het is eindelijk zover: er prijkt een heuse berg op mijn N-spoorbaan! Niet zomaar een hoop papier-maché, maar een serieus bouwwerk met een volwaardige helix erin verstopt. Nou ja, deels verstopt — ik kon het natuurlijk niet laten om een paradebocht zichtbaar te laten, zodat de trein trots showt hoe hij zich de berg op slingert.
De fundering? Karton. En ja, ook een paar gerecyclede pizzadozen hebben hun laatste rustplaats gevonden in dit landschap. Daaroverheen lekker knoeien met kranten en behanglijm, en voilà: een robuuste maar lichte berg met karakter. 😄
Slim detail: er zit een klep in verstopt zodat ik altijd bij de helix kan. Want je weet het... als een trein kán ontsporen, zal hij ontsporen — altijd op het lastigste plekje.
(https://i.imgur.com/rZe8rnv.jpeg)
🔗 Bekijk het hele verslag (en meer foto's!) op m’n blog:
modelbouw.kloppenburgweb.nl/bouwen-met-bergen-mijn-helix-krijgt-een-gezicht (https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/bouwen-met-bergen-mijn-helix-krijgt-een-gezicht)
-
Hey mede-modelbouwers!
Heb je ooit dat moment gehad dat je net die perfecte rots van XPS foam hebt gemaakt, maar dan… geen Mod Podge meer in huis? Alsof het universum zegt: “Niet vandaag, vriend.” Geen paniek! Ik heb een simpele en superheldenwaardige DIY voor doorzichtige Mod Podge die je gewoon zelf kunt maken met spullen die je waarschijnlijk al hebt liggen.
Wil je weten hoe je je eigen lijmheld in elkaar flanst? Check dan mijn blogje hier:
DIY Mod Podge voor je XPS-meesterwerken (https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/diy-mod-podge-voor-je-xps-meesterwerken/)
Je rotsen zullen je dankbaar zijn. En jij ook, want dit bespaart je weer een tripje naar de winkel!
Happy bouwen!
-
Zaaien van Zeeschuim voor Miniatuurbomen op je Modelbaan
Wie van jullie heeft al eens Teloxys aristata, oftewel zeeschuim, geprobeerd te kweken voor de modelbaan? Het is een fantastische, betaalbare manier om superrealistische miniatuurbomen te maken, perfect voor N- en H0-schaal!
Kort stappenplan:
- Zaadjes verzamelen uit de kleine bruine bolletjes aan de plant
- Zaaien in licht vochtige zaaigrond, niet bedekken want het zijn lichtkiemers
- Bakje afdekken met huishoudfolie en op een warme, lichte plek zetten (18-22°C)
- Na ongeveer 1-2 weken komen de zaailingen op
- Uitdunnen en later eventueel overpotten
- Na 8-10 weken klaar om te gebruiken als mini-boompjes
Tip: Dompel de uitgedroogde plantjes in verdunde houtlijm en bestrooi met fijn strooisel voor een extra realistische look!
Wil je meer weten? Check dan deze uitgebreide blogpost:
Zaaien met Zeeschuim – Miniatuurboompjes uit de zee, zelf gekweekt (https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/zaaien-met-zeeschuim-miniatuurboompjes-uit-de-zee-zelf-gekweekt/)
Heb je vragen of wil je een printable zaaischema? Laat het weten!
Groetjes
-
Een goed idee blijkbaar; in de encyclopedie staat hierover een uitgebreid artikel (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/zeeschuim_kweken) en een zoektocht op het forum (https://www.google.nl/search?q=site:beneluxspoor.net+zeeschuim) levert veel sporen op!
-
Een goed idee blijkbaar; in de encyclopedie staat hierover een uitgebreid artikel (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/zeeschuim_kweken) en een zoektocht op het forum (https://www.google.nl/search?q=site:beneluxspoor.net+zeeschuim) levert veel sporen op!
Ik zat daar net te kijken,maar dat is inderdaad een mooi artikel!!
Vervolg van mijn bouw-storie
]De ultieme brugbouw-epos: van puinhoop tot meesterwerk!
Wie kent het niet? Je begint vol goede moed aan een modelbouwproject en voor je het weet lig je te vloeken naast een berg karton en foam. Mijn eerste poging tot een brug eindigde in de vuilnisbak — ja echt, met zo’n sierlijke zwaai dat ‘ie bijna applaus verdiende. 😅
Maar opgeven? Geen optie! Met mijn geheime wapen, de Sculpfun S9 laser (https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/efficient-graveren-voor-modelbouw-met-de-sculpfun-s9/), mijn homemade hot-wire-cutter en een flinke dosis Action-knutsellijm, ben ik opnieuw begonnen.
Stap voor stap snijd ik karton en XPS foam, plak ik, teken ik stenen, en druk ze — steentje voor steentje — met mijn blote handen in het foam. (Wie heeft sportschool nodig als je ook bruggen kunt bouwen?) 💪
Oh, en om het allemaal wat stoerder en verweerder te maken, rol ik er een prop aluminiumfolie overheen. Klinkt maf? Werkt als een trein! De brug lijkt nu rechtstreeks uit een vergeten ridderfilm te komen.
Hier zie je alvast een sneak preview van één van de eerste gegraveerde delen:
(https://i.imgur.com/VVCxchi.jpeg)
En ja, dat kleine stukje is pas het begin — uiteindelijk wordt dit beestje 129 cm lang! (Of korter, als m’n tafel protesteert.)
Lees het hele bouwverslag hier:
Brug bouwen met laser en foam — stap voor stap (https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/brug-bouwen-met-laser-en-foam-stap-voor-stap-modelbouw/)
Wordt het een meesterwerk? Of belandt deze versie ook in de container? Volg het avontuur en lach (of huil) mee!
Heb jij ook van die projecten die je tot waanzin drijven? Laat het horen hieronder — lotgenoten gezocht! 😉
Cheers,
dreezy
-
Vervolg van mijn brugbouw-epos — deel 2: lijm, prikkers en een beetje chaos!
Wie dacht dat modelspoor brug bouwen simpel was, heeft duidelijk nooit met hete lijm, foam en cocktailprikkers gewerkt. In dit tweede deel van mijn bouwavontuur gaat het er pas écht om spannen: de losse delen aan elkaar lijmen, de brug passend maken (lees: slalommen met een stanleymes) en zorgen dat de trein er zonder spagaat overheen kan.
Er ging wat mis, natuurlijk. Aan de ene kant te laag, aan de andere kant te hoog… oplossing? Jawel: cocktailprikkers als tijdelijke steunpilaren. MacGyver zou jaloers zijn.
Met meer geduld dan ik dacht te hebben en een flinke dosis humor, zie ik mijn brug langzaam tot leven komen. En ja, hij is misschien niet perfect recht, maar de trein rijdt – en dat is wat telt, toch?
Hier een sneak peek van mijn ‘bouwplaats’:
(https://i.imgur.com/2jNf7By.jpeg)
Wil je weten hoe ik deze chaos een beetje heb getemd? Check dan mijn blogpost vol tips, foto’s en de nodige bouwfrustraties:
Modelspoor brug bouwen – montage & afstellen (deel 2) (https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/modelspoor-brug-bouwen-montage-en-afstellen-deel-2/)
Succes met bouwen en vooral: vergeet niet te lachen als het schuurt, kleeft en soms nét niet past! 🚂😄
Cheers,
dreezy
-
Mijn (iets te ambitieuze?) project om acrylverf eindelijk overzichtelijk op te bergen (wat niet veel te maken heeft met de treinbaan)
Hey allemaal,
Ik ben de afgelopen dagen iets te fanatiek bezig geweest met een projectje dat compleet uit de hand is gelopen: al mijn acrylverf netjes organiseren. We hebben het over 49 potjes van 59ml, 27 tubes, 5 grote potten crealverf, een heleboel tubbetjes én inmiddels ook een groeiende collectie Action-voorraadpotjes (die kleine doorzichtige met dekseltjes – je weet wel, deze).
Om het allemaal een beetje overzichtelijk te houden heb ik m’n lasergraveerder aangezwengeld en ben ik kartonnen platen met gaten gaan snijden als standaarden voor de verf. Werkt top... behalve als het gat nét te klein is en je dus weer van voren af aan moet beginnen (yes, been there). Ondertussen slingeren er hier honderden cirkeltjes rond van 13mm tot 50mm – een feestje voor de katten, minder voor mijn vloer. 😅
Na een uur of 7 vandaag ben ik er even klaar mee. Het rookt, het plakt, ik zit onder de lijm en ik heb het gevoel dat ik straks zelf in een kartonnen lade schuif. Maar: het wordt wel wat! En dat is het waard.
Ik heb er een blog over geschreven (met foto's van het hele proces):
👉 https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/acrylverf-organiseren/
Benieuwd wat jullie van zo’n opbergsysteem vinden. En als iemand een betere methode weet om 100+ potjes acrylverf kwijt te kunnen… ik hoor het graag 😉
Groetjes!
DreeZy
-
Verfopslag voor modelbouw: mijn DIY verfkast met laser en hergebruik
De afgelopen week ben ik druk bezig geweest met mijn verfkast-project, en ja, dat klinkt misschien saai, maar geloof me: er zat meer spanning in dan je zou denken! In deel 1 (http://modelbouw.kloppenburgweb.nl/rolkast-voor-modelbouw-mijn-verfopslagklus/) bouwde ik een rolkast waar al mijn verf en spullen een plekje kregen. Niks mis mee, maar het was vooral het begin van een georganiseerde chaos.
Toen begon het echte avontuur in deel 2 (https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/verf-opbergen-met-laser-en-karton/): laseren! Ja, met een laser. Dat betekent precisiewerk, geduld en af en toe een klein paniekerig momentje als je weer eens per ongeluk een gaatje te diep schiet. Maar het resultaat mag er wezen: precies passende gaten in golfkarton voor mijn potjes en tubes, zo strak dat ze niet meer kunnen ontsnappen. Bonus: ik heb goedkope potjes van de Action gebruikt voor de losse verf. Die passen perfect en sluiten zo goed af dat zelfs een octopus er jaloers op zou zijn.
Ook gooide ik wat oude IKEA-ladegeleiders niet weg en gebruikte die om lades op maat te maken. Daardoor kan ik nu soepel die originele potjes tevoorschijn trekken zonder dat er verfexplosies ontstaan. En het beste? Het kostte bijna niks, alleen wat tijd en een flinke portie geduld (en koffie).
Hier een plaatje van mijn meesterwerk:
(https://i.imgur.com/qdpAY5j.jpeg)
Wil je meer van mijn creatieve chaos zien? Check dan mijn weblog op modelbouw.kloppenburgweb.nl (https://modelbouw.kloppenburgweb.nl).
Heb jij ook tips, trucs of bizarre opslagideeën? Drop ze hieronder, ik ben benieuwd!
-
📯 Nieuw: De eerste krant van HolzValley is verschenen!
Voor iedereen die geïnteresseerd is in modelspoor en het fictieve dorp HolzStadt: de allereerste editie van de HolzValley Courant is nu online te lezen!
Boordevol verhalen, interviews, technische bouwupdates én een kijkje achter de schermen van de modelbaan.
Lees hem hier:
👉 https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/de-eerste-krant-van-holzvalley-is-beschikbaar/
Reacties, tips of suggesties voor editie 2 zijn natuurlijk welkom!
-
📟 Meerdere analoge signalen meten met één Arduino pin?
Check m’n nieuwste project waarbij ik twee 16-kanaals multiplexers aanstuur via een Arduino. Ideaal als je sensor-poorten tekortkomt!
Met uitleg, code én een vleugje humor 😄
👉 Lees het hele verhaal:
🔗 https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/arduino-analoge-multiplexer-uitlezen/
Meer projecten? Kijk op:
🌐 https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/
Laat vooral weten wat je ervan vindt of als je vragen hebt! 👇
Groeten DreeZy
-
Mooie vooruitgang. Ik vind vooral het kastje met alle georganiseerde verf erg slim en handig. Dat spul is altijd een bron van ergernis, dus hopelijk kan je er goed mee uit de voeten (y) (y)
Groeten,
Rogier
-
Danke voor je positieve reactie.... :)
ja ik ben er wel erg blij mee. Het is nu ook fatsoenlijk opgeborgen. Geen gedoe meer met zoeken naar de juiste verf enzo.
Nu ben ik zoals je al hebt gelezen weer druk bezig met de baan (https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/arduino-analoge-multiplexer-uitlezen/).. Sensoren en dergelijke....
-
Ja, dat had ik ook gezien. Knap! Maar als ik eerlijk ben, spreekt het Arduino gedeelte mij persoonlijk wel iets minder aan.....
-
Snap ik. de rest komt ook wel weer.. Moet eerst de trein goed hebben lopen en dan ga ik weer verder met de opbouw van de baan. Daar heb ik ook echt zijn in zo ondertussen ;)
-
Dat is wel slim. Nu kan je nog ergens makkelijk bij, draadje extra solderen, noem maar op. Straks heb je alles netjes en dan moet je weer breken/boren etc. Dat is niet tof. Ik snap de neiging om verder te gaan, maar de basis op orde is erg belangrijk. Uit ervaring weet ik dat je je anders blijft ergeren aan iets wat niet goed is ;D
-
Dat klopt inderdaad, door schade en schande geleerd.
Ik zit alleen nog met het probleem hoe ik de arduino (stuurunit) ga verwerken in de baan. Het is een aardig groot ding.
Wat ik eigenlijk wil is er een kap met landschap overheen maken, maar ik weet nog niet hoe ik dat moet doen zodat ik deze er dan af kan halen voor service....
Dus dat wordt ook nog even een denk/peins klus.....
-
Vanuit XPS een (holle) berg maken? Wel op letten dat de warmte weg kan.... Of bv een groot fabrieksgebouw oid?
Groeten,
Rogier
-
Dat zou inderdaad nog wel een optie zijn, hoewel een fabriekspand moet dan wel heel groot worden.
Ik denk zelf dat ik hem in het xps foam (wat voor de bodem van de baan wordt gebruikt deels ga ingraven en dan daarboven op nog een stuk heuvel of zo
-
Treinbaan stil... PCA9685 en L298N weigeren dienst bij blok-sturing (hulp gezocht!)
Hoi allemaal,
Mijn blok-sturing is even letterlijk tot stilstand gekomen. 😅
Ik stuur de rails aan met een combinatie van een PCA9685 PWM-driver en L298N motor drivers, aangestuurd door een Arduino Mega. In theorie zou elke bloksectie vlekkeloos omgeschakeld moeten worden… maar mijn trein vond het blijkbaar te gezellig om te blijven stilzitten. 🚂💤
Alles is verbonden als volgt:
Arduino Mega → I2C → PCA9685 → PWM-signalen → L298N → … en dan: nada, niks, nichts. Geen klik, geen geschuif, geen rook. (Hoera voor geen rook!) GND is gedeeld, kabels dubbel gecheckt en ik heb zelfs een offer gebracht aan de PWM-geesten, maar geen beweging.
Hier een kijkje in de chaos:
(https://i.imgur.com/6o2Jhfl.jpeg)
Heb jij ooit iets vergelijkbaars gezien? Of denk je meteen: “Daar moet je gewoon X anders doen…” – laat het weten! Ik heb al wissel na wissel getest, maar het blijft oorverdovend stil op het spoor. Mijn machinist fluistert inmiddels iets over sabotage door PWM-gremlins. 😄
Voor het volledige avontuur (met extra foto’s, 3D-printerfrustraties en een flinke dosis humor):
👉 https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/treinbaan-stil-pca9685-en-l298n-doen-niet-mee/
En voor een digitaal ritje over mijn hele hobbyblog, surf je naar:
🔧 modelbouw.kloppenburgweb.nl
Alvast enorm bedankt voor alle tips en grappen over mijn vastgelopen trein! Morgen weer een nieuwe poging… hopelijk mét beweging. 🙃
Groet,
DreeZy
-
Waarom via I2C? De Arduino kan met een PWM signaal de H-bridge driver aansturen. Met een tweede digitale output bepaal je de rijrichting van de trein.
-
Okee, dat is ook een goed idee. Ik heb 12 blokken en heb nu twee arduino mega's
Deze kunnen samen dan 12 blokken aansturen (2 sporen met elk een 0 of een waarde tussen de 10V) hierdoor kan de trein beide richtingen oprijden en verschilende snelheden.
Deze arduino's laat ik dan met elkaar communiceren om zo een bloksturing te verkrijgen
-
Ja, de oude Romeinen wisten het al: Verdeel en heers! En een Arduino (ook toevallig Italiaans) kost bijna niks.
Je hebt wel die H-bridge driver nodig, want een Arduino kan geen motor direct aansturen.
-
Ik zou persoonlijk die PCA9685 niet gebruiken, die heb je niet nodig. Je kan met software PWM ook makkelijk een 50Hz signaal maken. Meer heb je eigenlijk niet nodig. Ik Kan daar wel wat code voor maken. Je zit dan ook niet vast aan PWM pinnen.
Wat je wel echt moet doen, is een schema maken.
Wat je voor detectie kan doen. Als je een shuntweerstand gebruikt tussen de massa van de L298 en de voeding, kan je met een analoge ingang de spanning over die weerstand meten. Met 0.33R kan je 15mA en hoger meten. Dus het is niet super gevoelig, maar voor analoge treinen wel werkbaar. Je kan op deze wijze alleen de helft van de H bruggen gebruiken. Maar daartegen over staat dat je niet hoeft te kutteren met stroomdetectie of iets anders.
Deze methode is tevens ook goed voor kortsluitbeveiliging. Doordat je stroom kan meten, kan je kortsluiting detecteren. Als deze aanhoudt voor 50ms, moet je in software de H brug afschakelen. Anders ontsnapt zijn magic smoke en dan doet die het niet meer. Zoals je weet, elke zwarte chip werkt op magic smoke, zolang dat in de chip zit, werkt die nog :P
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/image-685ea0e70eaab.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/image-685ea0e70eaab.png)
Echter.. als je per blok wel meer dan 1 melder wilt. Dat is natuurlijk best gebruikelijk. Dan moet je alsnog met een andere manier van detectie werken zoals een lichtsluis of stroomdetectie.
Mvg,
Bas
-
@bask185, hoe zie je het volgende voor je dan?
Je zit dan ook niet vast aan PWM pinnen.
Ik heb de PCA9685 er tussen uit gegooid en maak nu gebruik van 2 x een arduino MEGA om alle PWM's aan te sturen.
De detectie van de treinen doe ik door middel van LDR'S die in de baan zitten verwerkt zie hier (https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/treindetectie-ldr-modelbaan-70-meter-draad-sensoren-en-technische-uitdagingen/). Ik heb aan de ingang van het blok een LDR en aan de uitgang van het blok een LDR en soms in het midden ook nog een voor een station
-
Je kan met micros() software pwm maken. Ik heb ooit code gemaakt om een weistra regelaar te maken. Kijk voor weistra.h/.cpp
https://github.com/bask185/ArduinoToolchain/tree/master/modules (https://github.com/bask185/ArduinoToolchain/tree/master/modules)
De frequentie werd aangepast adhv van de duty cycle. Ik heb met experimenteren gevonden dat een frequentie tussen de 50Hz en 100Hz erg goed werkt.
Ik zou echter voor jou toepassing een vaste frequentie gebruiken zodat je ze makkelijker synchroon kan laten lopen.
Boven de 100Hz vind ik niks omdat je dan irritant gepiep krijgt.
Onder de 50Hz zie je leds weer knipperen, wat irritant is. En bij 20Hz had ik slippende wielen. En ja die lampen op 20 Hz.
Boven de 20kHz hoor je de geluiden niet meer maar is het rijgedrag dusdanig slecht dat je met feedback moet gaan werken, maar daar Raad ik je aan bij weg te blijven.
Mvg,
Bas
-
Ik ben eens in het micros() gebeuren gedoken, maar dat is een vrij intensief klusje voor de arduino Mega.
Daar ik nu 2 mega's heb, heb ik ook voldoende pwm-poorten, dus ga ik die gebruiken.
Wel bedankt voor de informatie, ik wist niet dat dat kon. Maar omdat ik er een stuk of 20 nodig heb minus de 8 die ik aan op 1 mega aan boord heb, wordt de mega zelf vrij druk met het produceren van 12 pwm-aansluitingen op de dx-poorten
Trouwens voor de detectie van de treinen maak ik gebruik van de LDR's die ik in de baan heb gemonteerd (https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/treindetectie-ldr-modelbaan-70-meter-draad-sensoren-en-technische-uitdagingen/)
-
Ik ben eens in het micros() gebeuren gedoken, maar dat is een vrij intensief klusje voor de arduino Mega.
Dat kan zijn, maar ik denk dat je wel zal moeten. Of je moet toch wel de PCA9685 gaan gebruiken.
Het probleem wat je krijgt met de hardware PWM pinnen, ook als je identiek configureert qua frequentie en dutycycle, ze gebruiken elk hun eigen timers. En de pinnen lopen niet synchroon. Als het ware hebben ze niet dezelfde fase. Als je trein dan tussen 2 H-bruggen rijdt, krijg je kortsluiting en wellicht ook magic smoke :police:.
De PCA9685 echter die lopen wel synchroon wanneer je identieke frequentie en dutycycle gebruiker.
Echter die micros() valt mee als je je ding goed codeert. Bekijk deze voorbeeld code.
Ik heb een 50Hz update cycle gemaakt, met 100 stapjes.
Als de counter 0 is, kan je alle track pinnen tegelijk aanzetten. Met een AND mask kan je dan bijhouden welke uit en welke aan moeten. De pulsen beginnen zo tegelijk.
De snelheden kan je afzonderlijk regelen door de pulsen op hun eigen momenten weer uit te zetten. Voor het gemak heb ik hier de pinnen van PORT B en D genomen.
Dan ga je ze een voor een ga langs of ze al moeten afschakelen. Ik heb hier bewust geen for-loop gebruikt voor de efficientie. Door een constante waarde tussen de [] te tikken, weet de compiler al tijdens compile tijd het adres en dat scheelt instructies. De code hoeft per spoor slechts 1 8 bit vergelijking uit te voeren en evt een directe port instructie doen.
Dit moet dan elke 200us uitgevoerd worden en dit is prima te doen voor de MEGA.
void updateTrackPower()
{
uint32_t currentTime = micros() ;
if( currentTime - prevTime >= 200 ) // 50 HZ
{ prevTime = currentTime;
if( !state )
{
PORTB = 0x00 ; // turn off all track pins at once
PORTD = 0x00 ;
}
else if( counter == 0 ) // if counter reaches 100, reset it to 0 and enable the track power pins, begin of cycle
{
PORTB = 0xFF & track_mask_1 ; // turn on ALL track at the same time.
PORTD = 0xFF & track_mask_2 ; // With an AND mask you can pick which tracks go ON and which go OFF
// etc
}
if( counter == dutyCycle[ 0] ) PORTB &= ~TRACK_1_MASK ; // 8 bit comparison are somewhat fast, followed by direct port manipulation
if( counter == dutyCycle[ 1] ) PORTB &= ~TRACK_2_MASK ;
if( counter == dutyCycle[ 2] ) PORTB &= ~TRACK_3_MASK ;
if( counter == dutyCycle[ 3] ) PORTB &= ~TRACK_4_MASK ;
if( counter == dutyCycle[ 4] ) PORTB &= ~TRACK_5_MASK ;
if( counter == dutyCycle[ 5] ) PORTB &= ~TRACK_6_MASK ;
if( counter == dutyCycle[ 6] ) PORTD &= ~TRACK_7_MASK ;
if( counter == dutyCycle[ 7] ) PORTD &= ~TRACK_8_MASK ;
if( counter == dutyCycle[ 8] ) PORTD &= ~TRACK_9_MASK ;
if( counter == dutyCycle[ 9] ) PORTD &= ~TRACK_10_MASK ;
if( counter == dutyCycle[10] ) PORTD &= ~TRACK_11_MASK ;
if( counter == dutyCycle[11] ) PORTD &= ~TRACK_12_MASK ;
if( ++counter > 100) counter = 0 ; // 100 speed steps
}
}
Ik zat nog iets te bedenken voor de kortsluit beveiliging. Hoewel dat kan per H-brug met een analoge pin, hoeft dat niet perse. Je kan ook een comperator met open collector uitgang tussen de shunt weerstand en een digitale pin gebruiken. Je kan en mag ook meerdere comperator uitgangen aan elkaar knopen en die aan 1 pin hangen, zo kan je groepjes H bruggen maken of je knoopt ze allemaal aan elkaar. Alleen dan zet dus een kortsluiting de hele baan stil ten kosten van 1 hele digitale pin.
Mvg,
Bas
-
Dank voor de info, maar ik zal het probleem ff vertellen wat ik ondervond.
pca krijgt een pwm signaal gaat goed, maar als dat wordt doorgestuurd naar de l298n, dan krijg ik een signaal tussen de dat wisselt tussen de 2,7V en 10V max.
Ik gebruik dan de volgende code:
#include <Wire.h>
#include <Adafruit_PWMServoDriver.h>
Adafruit_PWMServoDriver pwm = Adafruit_PWMServoDriver(); // standaard I2C adres 0x40
void setup() {
Serial.begin(9600);
Serial.println("PCA9685 kanaal 0 test");
pwm.begin();
pwm.setPWMFreq(1600); // Snelle PWM (1.6kHz)
delay(10);
}
void loop() {
int dutyCycle = 70; // Duty cycle in %
int pwmValue = int(4095 * (dutyCycle / 100.0)); // Omzetten naar 0-4095 bereik
pwm.setPWM(0, 0, pwmValue); // Kanaal 0 -> duty cycle instellen
Serial.print("Kanaal 0 PWM duty cycle: ");
Serial.print(dutyCycle);
Serial.println("%");
delay(2000);
// Wisselen naar 0% duty cycle, om te checken of de uitgang netjes 0V wordt
pwm.setPWM(0, 0, 0);
Serial.println("Kanaal 0 PWM duty cycle: 0%");
delay(2000);
}
en aangezien ik geen 2,7V wil hebben op het blok als de trein stil staat ben ik van de pca afgestapt. Wat ik ook erg belangrijk vindt, is dat de trein niet vanuit volle rijspanning een station binnen klapt en dan vol in de ankers moet omdat de spanning weg valt.
-
Het probleem wat je krijgt met de hardware PWM pinnen, ook als je identiek configureert qua frequentie en dutycycle, ze gebruiken elk hun eigen timers. En de pinnen lopen niet synchroon. Als het ware hebben ze niet dezelfde fase. Als je trein dan tussen 2 H-bruggen rijdt, krijg je kortsluiting en wellicht ook magic smoke :police:.
Mijn vorige baan was weliswaar helemaal hardware bestuurd, maar daar zat ik met hetzelfde probleem. Dat heb ik ondervangen door blokken tijdelijk te koppelen, op deze manier: stel, een trein rijdt van blok 1 naar blok 2. Vlak voordat de trein blok 2 bereikt wordt blok 1 hard omgeschakeld en gekoppeld aan blok 2. Als de trein blok 1 helemaal heeft verlaten wordt de omschakeling weer opgeheven.
-
@klaas,
Ik heb inderdaad ook hetzelfde idee.
Trein rijdt in blok 1 (staat onder spanning dutycycle 80%of zo) trein wordt gezien door sensor aan het einde van blok1 en zet blok 2 ook op een dutycycle van 80%. Zodra trein in blok 2 zit en de startsensor van blok 2 de trein heeft gedetecteerd, wordt blok 1 spanningsloos gemaakt en de trein rijd gewoon verder.
Dat was mijn gedachte er achter. Nu heb ik dus de l298N geschakeld op de PWM kanalen van de arduino Mega
-
pca krijgt een pwm signaal gaat goed, maar als dat wordt doorgestuurd naar de l298n, dan krijg ik een signaal tussen de dat wisselt tussen de 2,7V en 10V max.
Hoe heb je dat precies gemeten? Ik heb zelf ook pwm gereden met zo'n ding, maar het er nooit problemen mee. Heb je ook gemeten aan de PCA kant, de output zou gewoon uit moet staan met deze code. Het is waarschijnlijker dat je dan een elektrisch probleem heb. Heb je ook geprobeerd om pull-down weerstanden aan de L298 ingangen te hangen?
Ik moet wel opmerken dat je er ook een tamelijke hoge frequentie door heen jast. Dat kan niet niet fijn zijn geweest voor je oren die 1.6kHz ???
int pwmValue = int(4095 * (dutyCycle / 100.0)); // Omzetten naar 0-4095 bereik
Deze regel zou ik ook anders doen. Die / 100.0 dat is een zware taak. Je arduino cast waarschijnlijk naar een float en delen door een float kost relatief veel instructies.
Beter is het om eerst alle integer vermenigvuldingen te doen en dan te delen door integers. Je moet hier wel opletten dat je niet overlowt, want 4095 x 70 is meer dan 2 bytes.
int pwmValue = (long)4095 * dutyCycle / 100 ;
Misschien overbodig maar wist je dat je pinnen 4 en 13 niet kan gebruiken? Die zitten op timer0 en die is nodig voor millis(). Die ga je ongetwijfeld nodig hebben voor de rest van je applicatie code. En pinnen 9 en 10 draaien op een 8 bit timer. Je kan daar realistisch wel 61Hz op laten draaien, alle andere timers (16 bit) kan je hierop aanpassen op ook 61Hz laten werken, dan heb je minstens een constante en acceptabele frequentie.
Dit betekent ook dat je geen analogWrite meer kan gebruiken. Ik weet niet zeker, maar ook nadat je zelf de prescaler heb aangepast zal analogWrite de frequentie op ~244Hz zetten. Je moet dus zelf waardes naar de OCRnX registers schrijven.
Ik denk al bij al, dat dit aanzienlijk complexer is dan de software PWM oplossing + bij die oplossing hoef je ook geen relais er tussen te knopen daar je met software pwm, wel de pinnen kan synchroniseren.
Mvg,
Bas
-
@bask
Na een poosje onderzoek en rondvraag ben ik nu ook over gestapt naar pwm via de digitale poorten. Dit is nog onbekend terein voor me, maar het klinkt solide.
Gisteren heb ik alle aansluitingen aangelegd en misschien ga ik er vandaag mee verder.
-
Trein rijdt in blok 1 (staat onder spanning dutycycle 80%of zo) trein wordt gezien door sensor aan het einde van blok1 en zet blok 2 ook op een dutycycle van 80%.
Zijn de pulsen van de twee blokken dan wel gesynchroniseerd? Dit werkt alleen goed als de pulsen precies samenvallen. Als ze ten opzichte van elkaar in de tijd verschoven zijn, kun je zomaar een dutycycle van 100% krijgen op de overgang.
-
Hoi Klaas,
Nou laat ik het zo zeggen ik ben nog in de fase van ontwikkelen en ook nog het aansluiten. Op dit moment is het een grote dradenboel op mijn baan.
Ik ben aan het inventariseren hoe ik dat met die blokken het beste kan doen met een arduino Mega (2x).
het is nu wel een beetje ingewikkeld aan het worden met al die informatie die ik krijg toegespeeld. Ik waardeer het zeker, maar ik moet nu een keuze gaan maken.
Ik gebruik dus de L298N en daar zitten de rails van de blokken nu op aangesloten.
Nu moet ik nog naar de Mega om het hele boeltje aan te sturen, maar nu werd er verteld dat een frequentie van 50-80Hz het beste uit de test kwam. Okee, maar dan kan ik dus geen PWM-aansluitingen op de Arduino Mega gebruiken want die hebben een frequentie van rond de 600-700. Dus dat schiet dan niet op.
De PCA's heb ik er tussen uitgegooid omdat ik dat niet fatsoenlijk werkend kreeg.
Jouw verhaal over die blokken en dutycycle snap ik zeker.
Maar ik zit nu eerst nog ff wat moet ik nu gaan aansluiten (moet ik kiezen voor de software PWM of moet ik nog een andere oplossing zien te realiseren)
Daarna zal de softare komen om te testen.
Dus.. om kort te gaan... alle hulp is nu ff welkom. Ik kan veel zelf maar hier loop ik ff een beetje vast tot nu toe
nog een aanvulling
het vreemde is dat ik het via de Analoge port van de mega heb getest op een testbaantje en toen liep alles vloeiend
Analoge port-> IN1 L298N Motor A -> blok 1 rail 1
Analoge port -> IN2 L298N Motor A -> blok 1 rail 2
Analoge port -> IN3 L298N Motor B -> blok 2 rail 1
Analoge port -> IN4 L298N Motor B -> blok 2 rail 2
De trein reed netjes met elke snelheid van blok 1 naar blok 2 en terug.
Daar maakte ik gebruik van een Analoge poort die ik dan weer aan de aan een 74HC4067 gekoppeld om zo meerdere blokken te kunnen bedienen. Ik denk dat ik daar maar na terug ga.
Ik was dat helemaal vergeten, maar dat werkte goed
-
Het merendeel van die analoge pinnen kan je gewoon als digitaal gebruiken. Daarom werkte het gewoon.
Okee, maar dan kan ik dus geen PWM-aansluitingen op de Arduino Mega gebruiken want die hebben een frequentie van rond de 600-700
Je hebt niet gelezen wat ik tikte. Je kan ze welop 61Hz krijgen maar je moet een beetje met de code knutselen om dat voor elkaar te krijgen daar je geen analogWrite() kan gebruiken.
Zijn de pulsen van de twee blokken dan wel gesynchroniseerd?
Nee dat is het grootste probleem als je dit pad bewandelt.
kun je zomaar een dutycycle van 100% krijgen op de overgang.
Nee dit kan niet omdat er H bruggen gebruikt zijn. Als die niet in fase zijn maken ze kortsluiting en dan gaan ze snel stuk.
Ik zou trouwens voor analoog niet eens H bruggen gebruiken maar per blok een relais en een mosfet in open drain configuratie. Dan zou het niet heel veel uitmaken dat ze niet is fase zijn ware, maar dan kan je snelheids sprongetjes gaan zien.
Wat je anders kan doen is een dpdt relais plaatsen tussen sporen en h bruggen. Elke spoor kan je dan naar 1 van 2 h bruggen schakelen om zo treinen te laten overrijden tussen secties.
Maar software pwm is gewoon veel makkelijker.
Mvg,
Bas
-
Nee dit kan niet omdat er H bruggen gebruikt zijn. Als die niet in fase zijn maken ze kortsluiting en dan gaan ze snel stuk.
Zetten die H-bruggen dan afwisselend positieve en negatieve pulsen op het spoor?
-
Ik weet niet 100% of je er mee weg komt. Volgens mij niet helemaal
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/afbeelding-686440cee01b1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/afbeelding-686440cee01b1.png)
Stel dat de onderste H brug in een OFF cycle zit, ofwel beide kanten van die H brug, sinken, en er komt een trein 2 H bruggen verbinden, dan source't 1 van transistors van de bovenste H brug en dan heb je directe sluiting.
Deze H bruggen van dreezy zijn nooit echt uit. Of ze sinken, of ze sourcen.
Voor analoog volstaat het om bijvoorbeeld een relais en mosfet per spoor te gebruiken, omdat ze dan open-drain schakelen. Maar ook hier geld, al zijn ze precies in tegen fase dan krijg je snelheidssprongetjes, die wellicht hinderlijk zijn. Kan je wel een leuk printplaatje voor maken in de pauze. Kortsluitbeveiliging, relais en mosfetje, misschien nog een comperator met 2 LDR aansluitingen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/afbeelding-686441f9c5f7d.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/afbeelding-686441f9c5f7d.png)
Als je echter de H-bruggen gebruikt en je kan ze niet in synch krijgen omdat je niet luisterde en geen software PWM ging gebruiken :P :P dan kan je nog dit truukje toepassen om dus 1 relais per spoor te gebruiken. Die je naar een van 2 h bruggen kan zetten. En de relais kunnen of tussen H-brug en spoor, of tussen H brug en arduino.
Ik vind dit zelf moeilijk doen. Grote kans op bedradingsfouten. De sporen verbinden op deze wijze. In principe kan je hiermee 2 sporen altijd aan elkaar knopen. Mits ( en dit is een grote mits) de software zijn werk goed doet, is dit wel erg veilig
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/afbeelding-6864441e7ff57.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/afbeelding-6864441e7ff57.png)
En de bedrading met software PWM
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/afbeelding-686444db17c25.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/afbeelding-686444db17c25.png)
Mvg,
Bas
-
Hoi Bas,
Ik vind het inderdaad lastig, maar ik ga denk ik toch maar gebruik maken van de pwm-poorten op de arduino Mega icm de L298N.
Ik heb het nog even getest, maar dat gaat best goed hier (ondanks dat mijn sporen wat smerig zijn). Ik heb nog niet van het ene naar het andere blok kunnen rijden omdat ik dat nog niet heb aangesloten, maar Ik kan nu de trein wel op een laag tempo laten wegrijden en laten afremmen en zo een mooi verloop in de snelheid krijgen zoals het ook hoort.
Op dat punt ben ik dus nu beland
De detecteerd de trein, hierna word de vertraging (indien nodig) ingeschakeld en gaat de trein netjes afremmen. Als de trein weer vertrekt wordt de versnelling ingeschakeld tot de trein op zijn tempo rijd en zal hij zijn weg vervolgen. Daarbij gebruik ik de volgende constructie
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/afbeelding-686444db17c25.png)
-
Zelf een draaischijf voor N-spoor maken – mijn spannende avontuur met een oude cd en een stappenmotor!
Heb jij ook wel eens gedacht: “Hoe draai ik die kleine trein nou om zonder ‘m met de hand te pakken en de machinist duizelig te maken?”
Nou, ik ook! Daarom ben ik aan de slag gegaan met een oude cd, een 28BYJ-48 stappenmotor en een Arduino Mega.
Het was soms zweten geblazen, soms lachen om wiebelende onderdelen, maar het resultaat mag er wezen.
Wil je weten hoe ik dat precies deed, inclusief 3D-printen en Tinkercad-geknutsel?
Lees mijn hele verhaal vol spanning, humor en technische hoogstandjes hier:
Zelf een draaischijf voor N-spoor maken (https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/zelf-een-draaischijf-voor-n-spoor-maken-mijn-stap-voor-stap-avontuur/)
Benieuwd naar meer modelbouwavonturen? Check dan ook mijn website:
modelbouw.kloppenburgweb.nl (https://modelbouw.kloppenburgweb.nl)
Succes met bouwen, en vergeet niet: als het niet meteen draait, gewoon opnieuw proberen (en lachen)!
GreetX
DreeZy
-
ik ga denk ik toch maar gebruik maken van de pwm-poorten
Ik heb nog niet van het ene naar het andere blok kunnen rijden omdat ik dat nog niet heb aangesloten,
Niet klagen als je straks een van je H bruggen opblaast ;)
Ik was laatst ff in de pauze op werk ff aan het knutselen geweest. Ik vind dit project interessant en dan maak ik gewoon dat wat ik waarschijnlijk zou doen. Ik had een minimalistisch printje gemaakt met de benodigdheden. Relais voor de richting, PWM en mosfet voor de snelheid, een analoge lijn met current sensing en een dubbele comparator met 2 potmeters (gevoeligheid instellen) voor 2 LDRs. Zo kan je 2 LDR op digitale ingangen aansluiten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/afbeelding-68684a8e85b6f.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/afbeelding-68684a8e85b6f.png)
Je had het over bedrading. Dus ik bedacht om dit ding dan aan te sluiten met een ethernetkabel op een speciaal ontworpen arduino mega shield. En dan kan je er iets van 10~12 op aansluiten. De 12V (of wat je ook gebruikt) kan je doorsteken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/afbeelding-68684bf898027.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/afbeelding-68684bf898027.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/afbeelding-68684c6824ef3.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/afbeelding-68684c6824ef3.png)
Leuk trouwens die CD ook. Ik las niet goed en verwachtte een CD motor, niet een actual CD ;D
::)
Mvg,
Bas
-
Hi bas, Ziet er wel gaaf uit. Helaas kan ik dit niet uitvoeren of zo. Ik heb geen aparatuur om printen te etchen oid. Dus dat wordt helaas dan weer een no-go...
Niet klagen als je straks een van je H bruggen opblaast ;)
Dat hoop ik inderdaad niet. Op mijn testbaantje (3 blokjes) ging het wel goed. daarom probeer ik het nu ook op mijn gewone baan voor elkaar te krijgen. Ik hoop dat het gaat lukken
-
🎢 Draaischijfdrama en het wonder van zwaartekracht – mijn N-spoorproject gaat verder! ⚙️
Na een eerste succesvolle poging tot het bouwen van een draaischijf voor N-spoor (die draaide als een zonnetje, maar stond als een scheve toren van Pisa), ben ik de werkplaats weer ingedoken.
De draaischijf wiebelde, het printbed weigerde mee te werken, en mijn geduld werd meerdere keren op de proef gesteld.
Maar ik geef natuurlijk niet op. 💪
Met een mix van gelaserde onderdelen, 3D-geprinte paaltjes, Action-lijm en een blok van 697 gram aan pure druk (lees: 15 oude 18650-accu’s), is het gelukt: de schijf ligt strak, stabiel en wiebelt geen millimeter meer.
Nieuwsgierig naar het hele verhaal – inclusief foto’s, frustratie, en een motor die eindelijk zijn plek vond? Check dan mijn nieuwe blogpost:
👉 https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/draaischijf-voor-n-spoor-stevig-stabiel-en-zelfgemaakt/
En voor wie het hele modelbouw-avontuur wil volgen (inclusief mislukte prints, knutseltrucs en zelfbouwmagie):
🔗 https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/
Laat me weten wat jij zou verbeteren, toevoegen of gewoon lekker anders zou doen! 😄
GreetX
Dreezy
-
Helaas kan ik dit niet uitvoeren of zo. Ik heb geen aparatuur om printen te etchen oid. Dus dat wordt helaas dan weer een no-go...
Etchen? Niemand doet doet nog. Printen bestel je uit China voor weinig. Die ik had bedacht, zouden met SMD assemblage zijn, dus je zou nog niet eens je soldeerbout hoeven op te stoken. Je zou slechts het bestelprocess (https://train-science.com/order-pcbs-easily-at-jlcpcb-a-step-by-step-guide/) hoeven te doorlopen. Technische kennis, niet eens nodig ;D En dan plug en play. Alleen dat MEGA shield, daar moeten wel connectoren op gesoldeerd worden. Die laten bestucken zou te duur zijn.
Je kan trouwens tussen je H-bruggen LEDs plaatsen (met weerstandje) als ze branden en knipperen dan kan je zien dat ze uit fase zijn.
Bas
-
Hoi allemaal,
Vandaag dacht ik: laat ik eens lekker aan mijn modelspoor landschap bouwen beginnen. Heuveltjes maken, wat reliëf aanbrengen, een mooi ondergrondje... maar helaas. Het werd een dag vol frustratie, losgeknipt karton en een vergeten draaischijf.
Mijn bodem-bedekker werkte niet zoals gehoopt, het frame voor het landschap was ik eigenlijk vergeten en... middenin het bouwen bedacht ik me ineens:
"Waar moest de draaischijf eigenlijk ook alweer komen?"
Juist. Niet dus. Alles kon weer los, draaischijf proberen aan te passen, bedrading opnieuw, karton versnipperd... Kortom:
IK GAF HET OP. GEEN ZIN MEER.
Mocht je willen meegenieten van mijn rampdag: ik heb er een blogje over geschreven:
👉 https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/🚂-modelspoor-landschap-bouwen-een-dag-vol-frustratie-karton-en-opgeven/
Wie herkent dit? Zo’n dag waarop je treinbaan een mentale ontspoorde trein is geworden? 😅
Groet,
Dreezy
-
Volgens mij heeft iedereen dat wel eens gehad of gaat het nog krijgen. ;D
Dingen gebeuren nu eenmaal soms onverwacht en meestal op een ongelegen moment.
Een spoorwegmodelbaan is een complex geheel van zaken en als er dan een schakel in de ketting breekt..... ::)
Even diep ademhalen en drie stappen teruggaan om weer opnieuw te beginnen. Dat was toch ook jouw onderwerp? Een nieuw begin!
-
Ja heel herkenbaar. Morgen weer verder.
-
Dank voor alle reacties!
Ik weet nog niet of ik vandaag al weer verder ga, maar ik ga er zeker weer voor.
Dit soort projecten kosten gewoon tijd, energie en vooral… een flinke dosis geduld. Gelukkig ben ik me daar inmiddels wel van bewust.
Het is tenslotte niet mijn eerste modelbaan, maar deze wil ik écht een keer compleet afmaken — zonder bij de eerste tegenslag alles in de hoek te gooien.
Kop d’r veur! Zoals ze hier zeggen. 😄🚂
-
Het is tenslotte niet mijn eerste modelbaan, maar deze wil ik écht een keer compleet afmaken — zonder bij de eerste tegenslag alles in de hoek te gooien.
Die ga ik ook goed in mijn oren knopen.
-
Ja Frits,
Dit is volgens mij ook voor mij al mijn 3e of 4e baan. Ik had eigenlijk nooit ruimte, maar nu ik hem op kan hijsen, is het wel beter. Hij staat niet in de weg en daardoor heb ik het idee dat ik een redelijk eind ga komen.
-
HolzValley-Courant Editie 3 nu beschikbaar!
Beste forumleden,
Met een klein dagje vertraging is het dan eindelijk zo ver: HolzValley-Courant editie 3 is verschenen! Zoals altijd boordevol verhalen, nieuws, roddels én natuurlijk het laatste gerucht uit het mysterieuze DonnerWald.
In deze editie:
Een mooi interview met Greta Müller over de kracht van kruiden
De officiële opening van de herberg Die Friedliche Ruhe
Huwelijken, geboortes en een romantisch huwelijksaanzoek tijdens het dorpsfeest
En… wie of wat werd er deze week weer gezien in het bos?
📄 Je kunt editie 3 direct downloaden via deze link:
👉 https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/holzvalley-courant-editie-3-is-uit-bomvol-dorpsnieuws-verhalen-en-roddel/ (https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/holzvalley-courant-editie-3-is-uit-bomvol-dorpsnieuws-verhalen-en-roddel/)
Laat vooral weten wat jullie favoriete stukje is
Veel leesplezier!
— De redactie van de HolzValley-Courant
DreeZy
-
Editie 4 van de HolzValley-Courant is uit – mis 'm niet!
De nieuwste editie van de HolzValley-Courant is uit!
In deze vierde editie lees je alles over het dagelijkse leven in BachFeld en HolzStadt, nieuwe bouwprojecten zoals de net afgeronde watertoren, zomeractiviteiten in de vallei én een blik op toekomstige plannen.
Benieuwd? Lees hem hier:
👉 https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/de-holzvalley-courant-editie-4-is-uit-mis-m-niet/ (https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/de-holzvalley-courant-editie-4-is-uit-mis-m-niet/)
Alle edities van de krant zijn hier (https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/category/holzvalley-courant/)te vinden
Veel leesplezier – reacties, feedback of ideeën voor de volgende editie zijn van harte welkom!
Groeten DreeZy