BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Dr. Bob op 17 March 2025, 13:17:38
-
Beste Forumleden,
In mijn Piko railbus VT 98 /52735 uit 2022 zit een XP 5.1 PluX22.
De decoder resetten lukt alleen voor CV1 =3. Dit blijft op 3 staan.
De CV's veranderen bij uitlezen constant. Geef/verander ik een bepaalde waarde en lees dat daarna uit dan krijg ik steeds een andere waarde.
Kortom niets werkt.
N.B volgens leverancier moet software Z21 up to date zijn: dat is het geval.
ik snap er niets van dus oplossen lukt me niet.
Grt. Bob
-
Na een reset hoort CV1 altijd de waarde 3 te hebben, dus dat werkt prima (y)
Je zou eens kunnen kijken op welk uitgaand voltage de Z21 is ingesteld. Voor H0 is 18 volt een goede waarde, voor N 15 volt. Lagere voltages willen nog wel eens onvoorspelbare resultaten geven met uitlezen.
Zijn de rails en wielen schoon?
Tom
-
Dank je Tom,
Alles schoon .
Voltage is ook geen probleem.
Zit hem in deze ene lok.
Grt Bob.
-
Wellicht gaat het schrijven toch wel goed. Als je de waarde 98 in CV1 schrijft, reageert de railbus dan op adres 98?
Tom
-
Dank je
Hij doet het.
Ik heb inderdaad alleen maar ingevuld en niet meer uitgelezen.
Verder had ik railcom aangevinkt in de Z21.
Wat daar het nut van is.?
Ik heb dat bij de overige loks niet gedaan/ wist niet eens dat die functie bestond.
Enfin: het werkt
Groet Bob
-
Maar heb je railcom nu aan- of uitgezet?
-
Ik heb hem aangevinkt dwz dus aangezet
-
Kan op zich geen kwaad, maar als je er geen actief gebruik van maakt zou ik het lekker uit zetten.
Tom
-
Kap er even afhalen. Zit waarschijnlijk buffer condensator op print van de cabine verlichting. Deze verstoort het programmeren.
Had laatst precies het zelfde bij uitlezen en programmeren van mijn pilo vt 68. Was bovenstaand werkwijze vergeten. Zonde kap was het zo gepiept,
Nb kap kan er eenvoudig af door de imitatie koppeling aan de voor- en achterzijde er voorzichtig uit te halen. Dan kun je de kap er daarna voorzichtig afhalen.
-
Dank je Frank
Lijkt logische verklaring .
Wist niet dat er een condensator in zat.
Helemaal begrijpen doe ik het niet
Je haalt de kap eraf wat doe ik dan?
Programmeren en kap er weer op?
Bob
-
Als je de kap er afhaalt zie je vanzelf de condensator zitten. Die zit op de print van de interieur verlichting.
Als je het onderstel zonder de kap op het (programmeer)spoor zet zul je zien dat je bij uitlezen van de cv waarden niet meer de wisselende waardes zult zien. Programmeren gaat dan ook zonder problemen.
Na programmeren de kap weer terug plaatsen.
Ben hier via het www achtergekomen toen ik zelf ook problemen had met het programmeren.
-
Veel dank hiervoor
Vreemd dat de leverancier en de importeur dit niet weten.
De loc is namelijk kort na aankoop door de winkelier opgestuurd naar de importeur en onverrichter zaken geretourneerd.
Omdat ik toen nog geen baan had en de lok in vitrine stond ,heb ik het maar zo gelaten.
Tot nu dan.
De kennis zit ( ervaring met diverse andere problemen/ vragen) duidelijk niet bij de
zogenaamde detailhandel.
Die verkopen treintjes
Bob
-
De kennis zit ( ervaring met diverse andere problemen/ vragen) duidelijk niet bij de
zogenaamde detailhandel.
Beetje erg kort door de bocht dit..... misschien niet bij deze detaillist maar bij heel veel anderen wel. Die zitten dan helaas weer niet allemaal toevallig hier op het moment dat Bob zijn vraag stelt.
-
Als je elke keer een ander resultaat terug krijgt van de Z21 betekent dat de verbinding niet 100% is. Het gebeurt bij mij wel eens, dan is de rails vuil of moet ik de lok wat aandrukken tijdens het uitlezen. Ik geef dit even aan voor het geval je het in de toekomst weer tegenkomt. Het antwoord van de kap er af tijdens het programmeren lijkt me een aannemelijke oplossing, aangezien je dan klaarblijkelijk storing in de verbinding weg haalt.
-
Dank je Sven,
Zal het onthouden
-
Voor de record:
De oplossing met de kap heeft niets met slecht contact te maken maar met manier waarop Piko in dit model de prints heeft ontworpen. Heb de oplossing pak weg 2 jaar geleden op duitse website gevonden nadat ik zelf ook problemen had om dit model (wat ik toen net nieuw had) te programmeren. Liep er recent weer tegen aan toen ik wat settings wou aanpassen omdat de dame mee moest naar OntraxS. Met de kap er af was het direct gefixt.
;D
-
Even los van het feit dat de kap er afhalen dus de oplossing is.
Maar heeft die condensator dan iets met de cabineverlichting te maken?
Ik mag aannemen dat die op een functie uitgang zit, daar lijkt een c mij persoonlijk compleet nutteloos.
-
Behalve als die condensator bedoeld is om knipperende verlichting te voorkomen. Dat er dan invloed is op het uitlezen van CV's verbaast mij, maar Frank heeft die ervaring dus wel.
Tom
-
Condensator is voor de rijstroom, alleen heeft piko deel van electronica naar dak gehaald zodat interieur en doorzicht door de railbus niet verstoort wordt.
Staat overigens wel een opmerking over programmeren en condensator in de handleiding. Dan helaas weer niet dat deze bij dit model eenvoudig weg te halen is door de kap er af te halen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1034-67db310207ee5.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1034-67db310207ee5.png)
Nu lijkt een up to date Z21 mij geen oude centrale en laatst kregen we hem bij andere baan ook pas na veel moeite aangemeld op een marklin ms.
-
Beste Frank
Dank voor je moeite
Lijkt me hiermee voldoende bewezen
Ik ben er nog niet aan toegekomen maar kom erop terug.
Groet
De Bob