BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: spoorzeven op 15 March 2025, 11:57:20
-
Op bijgaande foto, gemaakt door mijn opa, is een Buiten Profiel (BP) vervoer te zien te Weert. Om de foto goed te kunnen dateren, zou het helpen als ik zou weten waar we hier precies naar kijken. Dan kan ik namelijk gerichter naar de datum zoeken. Die datum ligt in de jaren 1965 (vanaf juni)-1970, maar preciezer kan ik het niet maken. Grote kans, maar niet zeker, is dat de lading uit Duitsland komt. Ofwel via Dalheim ofwel via Herzogenrath. Het transport kan ofwel richting Budel - Neerpelt ofwel richting Eindhoven zijn gegaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250315-114350-67d55aed49004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250315-114350-67d55aed49004.jpg)
-
Het is in ieder geval groot en rond. Het doet mij denken aan een stuk van een PTT straalzendermast maar verder weet ik het ook niet.
Er fietst net iemand langs, kun je het daar niet aan vragen? :D
-
Is de bestemming niet Weert? Voor de Akzo ofzo .... ?
-
De foto is al bij AI ingediend?
Ronald Visser
-
Net gedaan bij chatGpt, geen resultaat
-
Ja inderdaad, hetzelfde bij mij..... :-\
Ik was benieuwd of anderen, dat dan wel zouden hebben.....
Nee dus.
Lijkt mij iets van een kraker.
Ronald Visser
(of een onderdeel van het kanon van Jules Vernes... Reis naar de Maan) :angel:
-
Zo'n ding heet volgens mij een Schnabelwagen of Schienentiefladewagen. Geeft in elk geval interessante zoekresultaten. Wat ik zo snel aan gelijksoortige types transport kan zien, kan de wagen Duits zijn, maar ook Frans of Zwitsers.
-
Volgens mij is het een mengerwagen ,die b.v. bij Tata Steel/Hoogovens gebruikt worden om vloeibaar staal uit een hoogoven naar de gieterij te brengen om er blokken staal van te gieten.
Peter
-
Mengerwagens hebben juist een draaibare trommel (om hem te kunnen lossen), en dit lijkt mij duidelijk een lading die vastgebout zit aan de wagens.
http://www.industriespoor.nl/RijdendeMengers.htm
Daar worden de mengers van de Hoogovens besproken, maar valt ook weinig gelijkenis op met de gezochte foto hier.
-
Voor een mengerwagen zou de buitenisolatie hier ontbreken. Goed denkbaar is dat het transport vanuit het Roergebiedvia Dalheim tot Weert is gekomen.
-
Lijkt wat op het transport van trafo's per spoor zoals Smit dat deed.
-
voor het wagentype zou je even de Carstens deel 10 kunnen raadplegen.
https://www.modellbahnunion.com/Boeken-tijdschriften/Boek-Gueterwagen-Band-10-Tieflade-und-Tragschnabelwagen.htm?shop=modellbahn-union-nl&a=article&ProdNr=Bahndoku-10&p=129029
-
Ik vond een vergelijkbaar, maar niet hetzelfde transport in de NVBS beeldbank.
(https://www.nvbs.com/api/search/thumbnail?category=snr-images&name=f35689f9937fc387bf4c358b7651ceedafe24f39a5401236c590c3682932d767_DIA101187-5159.jpg) (https://nvbs.com/zoekresultaten-2-2/#/d/snr-images/DIA101187-5159?term=buiten%20profiel&categories=*&periodMin=-315622800000&periodMax=31446000000&rowIndex=0)
(Klik op de afbeelding voor meer informatie)
-
Ik heb zendmasten gegoogled, maar behalve veel brand en omvallen van die dingen, kon ik niet veel ontdekken. Ik denk toch dat het voor een of andere industriële installatie is ???
Maarja..welke?
-
Dat denk ik ook en het zou inderdaad, net als op de foto in de bijdrage van Eric, om een generatorhuis kunnen gaan. Het transport op de foto van Eric is overigens bij Winterswijk de grens over gekomen (bron: Tubantia, 290768) en is dus niet in Limburg geweest.
-
Met Google Lens kom ik op zoiets
https://www.star-boutique.fr/modelisme-ferroviaire-details-produit-16507-kibri-16507-ho-wagon-surbaisse-avec-inducteur-de-generateur-ep-iii-kibri-fr-ID21075.html
-
In het boek van Carstens band 10 staat op pagina 225 een foto van een vergelijkbare wagen. Te herkennen aan de verbindingsarmen tussen de draaistellen en de lading.
Type Sad-631 wagen SST 981 601
Gebouwde door MAN in 1964 voor de DB
Laad vermogen 318.5 ton
Volgens het boek konden er 7 verschillende draagarmen opgezet worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-2485-67d6d90c939c4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-2485-67d6d90c939c4.jpg)
Het Kibri model zoals gelinkt door Biessendorf is een ander model.
Kibri heeft wel een iets ander model
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-2484-67d6d6b802d2a.webp) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-2484-67d6d6b802d2a.webp)
Volgens het Carsten boek gebaseerd op de wagen van dit topic. Een kit van deze wagen is moeilijk te vinden het andere model iets makkelijker.
Arjan
-
Bas, er is wel enige gelijkenis met een segment van een buismast, daar hadden we er in Nederland 2 van.
1 in Hoogersmilde, na een brand ingestort; en 1 in IJsselstein.
Van de bouw van die laatste, de Gerbrandytoren is een filmereportage gemaakt:
https://www.youtube.com/v/njkopHIluwU&
(Tot zover deze zijstap).
-
Het gaat hier om een drukvat; hoogstwaarschijnlijk om een warmtewisselaar. Dat kun je zien omdat aan de beide zijden een
inlaat en een uitlaat is gemonteerd, bovendien is aan een zijde een pijpenplaat zichtbaar. Aan de andere zijde is die niet zichtbaar.
Waar de draagarmen van de wagon zitten is de inlaat/uitlaat van waarschijnlijk het af te koelen gas zichtbaar.
Dat stukje leiding met die merkwaardige opening dient als steun en wordt er afgehaald bij definitieve montage.
De warmtewisselaar wordt dan verticaal neergezet en steunt op de dubbele ring in die je ziet.
M.vr.groet,
Aad
-
Zo kom je nog eens iets te weten. Allen hartelijk dank voor de reacties.
@Aad: aan wat voor soort industrie moet ik denken bij die warmtewisselaar?
-
Je moet denken aan grote chemische installaties, zoals rafinaderijen, chemische fabrieken, grondstoffen verwerkende installaties, staal en metaal verwerekende fabrieken. Nivo zoals in je in bijvoordbeeld de Botlek, Tatasteel en het chemische complex Chemelot (DSM) aantreft.
Arjan
-
Je moet deken aan grote chemische installaties, zoals rafinaderijen, chemische fabrieken, grondstoffen verwerkende installaties, staal en metaal verwerekende fabrieken. Nivo zoals in je in bijvoordbeeld de Botlek, Tatasteel en het chemische complex Chemelot (DSM) aantreft.
Arjan
Inderdaad!
M.vr.groet,
Aad
-
Het zou mij niet verbazen als dit transport bestemd was voor de bouw van de nieuwe raffinaderij van Shell in Moerdijk. Volgens Wikipedia (https://nl.wikipedia.org/wiki/Shell_Moerdijk) is men in 1970 begonnen met de bouw.
Dat komt overeen met de geschatte periode waarin deze opname gemaakt is.
-
In die periode werd er op dat punt van alles en nog wat gebouwd. De raffinaderijen in Europoort (klaar in 1964) werden gebouwd, in Antwerpen kwam er capaciteit bij, enz. enz.
Misschien moeten we ons afvragen waarom het vat per spoor werd vervoerd. Vervoer over water ligt meer voor de hand. Was er een afnemer die niet goed bereikbaar was over water? Of gold dat juist voor de bouwer en dat het vat onderweg was naar een haven voor verder transport.
Kortom, het zal niet meevallen. :)
-
Ik gaf al aan dat het een deel van een kraker zou kunnen zijn.
(sorry, voor petrochemische industrie)
Ronald Visser
-
Wat ik mij bedacht, is dat de IJzeren Rijn nog tot 1991 is gebruikt voor de Huckepack-treinen naar Antwerpen, omdat die wegens het profiel tot die tijd niet via Montzen konden. Dus zou de bestemming België misschien meer voor de hand liggen, via Neerpelt en Mol. Helaas ken ik in België geen vergelijkbare site als onze onvolprezen NVBS Beeldbank, maar wellicht iemand die wel weet waar te kijken? Moerdijk zou via het water m.i. meer voor de hand liggen.
-
Ik heb even gezocht met Google Lens (lading uitgeknipt): het zou misschien een draaiende oven of droger kunnen zijn. Dat maakt Budel wel een plausibele bestemming.
-
De zinkfabriek zou inderdaad een goede optie kunnen zijn als eindbestemming. Ooit een keer bezocht bij een open dag en daar ook wel ronddraaiend spul gezien. Zou er best een onderdeel voor geweest kunnen zijn
-
Hallo allemaal,
Budel zink ligt ook aan een kanaal, en heeft een eigen haventje, als geen waterverbinding een zoek argument is.
Rockwool in Roermond is denk ik beter bereikbaar via het spoor dan over het water en dan de weg.
Maar ik weet niet hoe de " suikerspin "isolatiematerialen gemaakt worden.
( stond op een verkeerd beentje met zo'n krantekop van De Limburger )
Groeten, Alexander
-
Rockwool in Roermond is denk ik beter bereikbaar via het spoor dan over het water en dan de weg.
Het spoor loopt langs Rockwool. Heeft volgens mij nooit een aansluiting op de IJzeren Rijn gehad.
En is nu al helemaal niet meer bereikbaar per spoor. Missen een aantal essentiële stukken spoor. ga je die terugleggen dan hebben sommigen een spoor in de tuin ;D
-
Heel fijn dat wordt meegedacht. Alleen heeft dit geheel Rockwool (had na 1965 een spooraansluiting) allang gepasseerd, denk ik (uitgaande van de aanname dat dit gevaarte ergens in het Ruhrgebiet is geproduceerd). Blijft als mogelijkheden: Weert zelf, niet zo waarschijnlijk maar zou kunnen, en alle plaatsen die via de IJzeren Rijn kunnen worden bereikt en waar vervoer over het water niet/minder waarschijnlijk is. De Zuid-Willemsvaart is niet echt een brede vaarroute en het Albertkanaal toen ook nog niet (later verbreed).
-
Alles dat via Eindhoven bereikbaar is, kan toch ook?
Ja, het schiet niet op, dat weet ik. ;)
-
Kwestie van even bij sporenplan.nl op de kaart van 1965 kijken, dan zie je dat er geen raccordementen waren tussen Roermond en Herkenbosch.
En ook op topotijdreis.nl is géén enkele aanwijzing daarvoor te vinden.
-
Kwestie van even bij sporenplan.nl op de kaart van 1965 kijken, dan zie je dat er geen raccordementen waren tussen Roermond en Herkenbosch.
En ook op topotijdreis.nl is géén enkele aanwijzing daarvoor te vinden.
Precies.
-
Ja, het schiet niet op, dat weet ik. ;)
Je raadplaatje schiet ook niet op. :)
-
De zinkfabriek zou inderdaad een goede optie kunnen zijn als eindbestemming. Ooit een keer bezocht bij een open dag en daar ook wel ronddraaiend spul gezien. Zou er best een onderdeel voor geweest kunnen zijn
Dit vind ik persoonlijke ook wel een kanshebber.
De zinkfabriek kan wel aan een kanaal liggen maar dan moet het wel mogelijk zijn om vanaf de locatie waar het vat gebouwd is het te vervoeren over water naar de fabriek, dit ivm diepgang, bruggen, sluizen e.d.
En de zinkfabriek heeft ook een spooraansluiting.
mvg,
Matthijs
-
Je raadplaatje schiet ook niet op. :)
Nee, klopt, er wordt niet geraden. :)
-
Inmiddels weet ik wel dat de zinkfabriek te Budel binnen de periode die ik heb geïdentificeerd geheel is omgebouwd. Dat het zichtbare onderdeel daarvoor was bestemd, zou dus kunnen. Ik heb echter geen enkele nadere aanwijzing kunnen vinden.
-
Dat zou idd best kunnen, zie ook de foto van de fabriek zelf; vergroten is mogelijk.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/30/Zinkfabriek_Budel.jpg
M.vr.groet,
Aad