BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: GerardvV op 14 March 2025, 22:33:48
-
Hier ook maar alle berichten plaatsen over de bouw van mijn nieuwe baan.
Alles vanaf het begin in 2022. Niet zo bijzonder en wat wat fragmentarisch maar ik ga het proberen bij te houden :angel: want bouwen is toch veel leuker ;D
Na afbraak van mijn vorige baan (die in het geheel niet af was, sterker nog; ik kon alleen maar rijden) en de verbouw van de zolder ben ik afgelopen maanden maar wee begonnen met een nieuwe baan.
Hierbij natuurlijk geleerd van de vorige baan dus bij de opbouw probeer ik nu ook rekening te houden met de inbouw van de benodigde elektronica en verdeel ik de sporen in veel geïsoleerde secties die ik voeden uit een ringleiding of apart kan aansturen.
Het wordt een L-vormige baan met een dubbelsporige hoofdbaan op twee niveuau’s met op het onderste niveau een stevig schaduwstation en boven een klein station met doorgaande sporen en een kopspoor als eindpunt voor de stopdienst. Daarnaast zal wat goederenverkeer plaatsvinden in het station. Buiten het station komt een redelijk dubbelsporig paradebaanvak.
Het geheel wordt geplaats ergens in Nederland in de jaren ‘75-’90, niet origineel maar wel het leukst.
Omdat er nog het een en ander aan de radiatoren moet gebeuren en ik daar nog geen zin in heb, bouw ik de ondergrond van links naar rechts op.
Begonnen met het onderste gedeelte van de baan, het schaduwstation, bouw ik van links naar rechts op. Zo kan ik, ondanks dat de onderplaat nog niet klaar is, toch al beginnen met het experimenteren met het leggen van wat sporen.
Geheel aan de linkerzijde komt een dubbelsporige helix die uitmond in een bundel van vier opgaande en vier teruggaande doorgaande opstelporen waartussen een doorgaand dubbelsporig hoofdspoor. Deze opstel- en doorgaande sporen gaan van linksvoor naar rechtsachter over de onderplaat. De opstelsporen worden zo lang dat er per spoor twee treinstammen kunnen worden opgesteld.
Het geheel op de onderplaat wordt omsloten door een ringspoor dat vanaf de helix kan worden bereikt. Vanaf het ringspoor kunnen zowel de teruggaande- als opgaande opstelsporen worden bereikt.
Hoe de nog niet bestaande dubbelsporige helix aan de rechterkant moet worden bereikt staat nog niet vast maar dat zal zich vanzelf wel wijzen.
Om het wat duidelijker te maken wat plaatjes.
Af en toe zal ik weer wat laten zien, er moet per slot van rekening ook nog wat aan modellen gebouwd worden (dat is er de laatste maanden wel bij ingeschoten)
(https://live.staticflickr.com/65535/52316733272_600f58905e_c.jpg) (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/59MDBkX7x7)20220727_174552 (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/59MDBkX7x7) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Helix Links eerste ring
(https://live.staticflickr.com/65535/52316741627_78e5954fd1_c.jpg) (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/37927m205T)IMGP0026a (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/37927m205T) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Eerste ring helix links, daarachter het omloopspoor. De opstelsporen en doorgaande sporen lopen schuin en aan de rand van de tafel de overloop van helix naar omloopspoor. Onder de helix ligt de overloop van omloopspoor naar opstelsporen.
(https://live.staticflickr.com/65535/52317860798_7bc4612ac3_c.jpg) (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/p1D4TF4G68)IMGP0029a (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/p1D4TF4G68) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
De handel van de andere zijde bekeken, linksonder het omloopspoor met overloop naar opstelsporen.
Het rechtergedeelte van de ondertafel moet vanaf het computerscherm onder het dakraam tot de muur rechts uit beeld nog worden gemaakt.
De eerste plaat met decoders is afkomstig van de vorige baan en hangt nu neergeklapt onder het schaduwstation.
(https://live.staticflickr.com/65535/52317992105_1c0031d357_c.jpg) (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/35dc7CD4LN)IMGP0030a (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/35dc7CD4LN) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
De ruimte gezien over de linker helix.
-
De afgelopen weken toch weer wat gedaan aan de baanbouw.
De in de weg hangende radiator is vervangen en verplaatst waardoor er verder gebouwd kon worden aan het niveau nul.
Het niveau nul, het deel voor het schaduwstation, is nu in ruwbouw klaar en ook op het korte einde van de L kan nu een helix gebouwd worden, waaraan ondertussen al aan begonnen is.
(https://live.staticflickr.com/65535/52404527221_0b8e366e37_c.jpg) (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/b21xK60R6D)IMGP0093 (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/b21xK60R6D) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/52404017187_8011072e2a_c.jpg) (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/79E4djg0i1)IMGP0092 (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/79E4djg0i1) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Het omloopspoor, dat zowat langs de gehele voor- en muurzijde van de de L loopt, is grootdeels gelegd. Dit compleet met twee paar dubbele overloopwissels zodat vanuit elke richting vanaf niveau 1 een trein van richting op de hoofdbaan kan veranderen en alle vier de opstelsporen per richting in het schaduwstation kunnen worden bereikt.
(https://live.staticflickr.com/65535/52404631706_6fa4486566_c.jpg) (https://flic.kr/p/2nQPrfS)IMGP0095 (https://flic.kr/p/2nQPrfS) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
De sporen leg ik op het bekende blauwe isoschuimspul voor laminaat. Dit blauwe spul is trouwens door de bouwmarkt vervangen door zwart 3 mm isoplaat. Deze isoplaat leg ik vast met repen dubbelzijdig tape. De isoplaat dempt het rijgeluid van de trein behoorlijk op de tafelplaat welke als ongewenst klankbord fungeert.
(https://live.staticflickr.com/65535/52404988780_f5f95e59bd_c.jpg) (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/9M24707vEJ)IMGP0090 (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/9M24707vEJ) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
De rails fixeer ik voorlopig met 2,5x13 schroefjes met een 3,2mm carrosseriering onder de kop. Om de flexrail recht te leggen richt ik deze uit langs een stalen 1 meter rei, de rei leg ik tegen de rails zelf aan, niet tegen de biels.
(https://live.staticflickr.com/65535/52404961675_8b22cf9a47_c.jpg) (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/Sh1L6FVxE8)IMGP0099 (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/Sh1L6FVxE8) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
De opstelsporen in het schaduwstation zijn nu allen gedeeltelijk gelegd, gaat aardig wat meters flexrail in zitten. De flexen worden met losse railverbinders van Piko aan elkaar gekoppeld. De railklemmen van de eerste biel snij ik er af zodat de railassen mooi over de rail zelf kunnen passen.
(https://live.staticflickr.com/65535/52405036353_e5253ec62b_c.jpg) (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/22o3b70Xq8)IMGP0100 (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/22o3b70Xq8) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Ik gebruik trouwens voor het schaduwstation code 100, rails van Roco welke uit mijn vorige baan is gekomen en nieuwe Piko A rails. Alle wissel zijn van Roco afkomstig uit de vorige baan.
Alle raillassen, ook die van de fabrieksnieuwe rail, soldeer ik aan beide zijden aan de rail voor en goede elektrische verbinding. Tevens komt er een stervormige versterkingsleiding onder de tafel die naar behoefte wordt doorverbonden met een bovenliggend railgedeelte.
(https://live.staticflickr.com/65535/52404814364_6ac90ba373_c.jpg) (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/60o1Zk3yT4)IMGP0106 (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/60o1Zk3yT4) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Het rondloopspoor is in elektrisch in twee delen gedeeld, scheidingen bij de beide dubbele overloopcomplexen. Ook de twee helixen, die in de hoofdbaan komen liggen, worden aparte elektrische delen, beiden met dubbelspoor zoals de hele hoofdbaan.
De dubbelsporige hoofdbaan in het schaduwstation wordt natuurlijk ook elektrisch gescheiden van de eveneens gescheiden opstelsporen.
De opstelsporen worden overigens ook elektrisch in tweeën gedeeld zodat er op sommige opstelsporen twee aparte treinen achter elkaar kunnen worden opgesteld.
Hoe één en ander met bezetmelders en zo moet worden geregeld moet nog bestudeerd gaan worden.
Het later aan te leggen niveau 1 komt elektrisch geheel apart van het schaduwstation op niveau 0.
De opbouw ligt nu even stil, er moet weer gespaard worden voor de volgende container rails.
Ondertussen ben ik weer heel lief bezig materieel te fotograferen op het fotodijkje en de plaatjes een beetje te bewerken naar een geloofwaardig beeld.
Het volgende dat op de actielijst staat is om eens een schetsmatige tekening te maken van hoe de baan in opbouw er nu bij ligt, zodat het ook duidelijk kan zijn waar ik over ik hier vertel :mrgreen: .
-
Zo, na een lange tijd weer wat vorderingen te melden.
Het hele nivo 0, het schaduwstation met omloop voor rijdend materieel is gelegd, foto's volgen.
Na eerst een groot gedeelte met schroeven en sluitringen te hebben vastgelegd de schroeven toch maar weer verwijderd omdat ondanks het isolatieschuim toch een hels kabaal ontstond. Nu alles vastgelegd op het schuim met dubbelzijdig dun (geen schuim)tape van Tesa. Rijd wonderlijk stil. Mochten rails toch weer verwijderd moeten worden (er zijn al wat wijzigingen aangebracht) dan de tape tussen de biels naar beneden drukken en voorzichtig de biels lostrekken. Gaat prima.
Het geheel is een dubbelsporige baan met opstelsporen en een enkelsporige rondloopbaan in CCW richting.
Na een hele tijd stoeien om Koploper op de computer te krijgen, nou ja, koploper laten communiceren met de computer, is het eindelijk gelukt de juiste instellingen te vinden en ook in te stellen.
Het hele niv0 0 in Koploper getekend, de wissels in het programma gezet en de verbindingen van alle baandelen ingedeeld. Gelukkig is bij het leggen al rekening gehouden met het indelen in baanvakken het aanbrengen van aansluitingen voor de bezetmelders.;D
In de hardware zijn alle wissels op de decoders gezet en ingedeeld. Met de hand kan ik via de Intellibox II al rijden en ik kan ook alles via het scherm bedienen of op het scherm weer terugzien.
Nu ook nog de bezetmelders in koploper gaan aanbrengen en dan gaan onderzoeken hoe ik alles moet indelen om een beetje via de computer te kunnen rijden.
Dat hele computer gestuurd rijden is nieuw voor mij dus de ontdekkingsreis zal nog wel even duren :o
Hieronder de indeling van nivo 0 met rondom de rondloopbaan CCW. Er zijn op diverse plaatsen overloopwissels van rondloop naar opstelsporen en sporen naar nivo 1
Aan nivo 1 is nog niets gedaan behalve de helixen die voor de helft in hoogte zijn gebouwd en op onderstaande tekening links en rechts eindigen.
Vooralsnog wordt nivo 0 alleen een technisch baandeel zonder scenery. Op nivo 1 moet een station en een stukje polder komen.
(https://live.staticflickr.com/65535/52666832822_19c5fc23b4_c.jpg) (https://flic.kr/p/2oeZhvL)Plan 1 niveau 0 Schaduw (https://flic.kr/p/2oeZhvL) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
De bovenste sporenbundel heeft vier opstelsporen CW en een doorgaand spoor CW.
De onderste sporenbundel heeft van boven naar beneden een opstelspoor CCW, het doorgaand spoor CCW en dan weer drie opstelsporen CCW.
Buitenom ligt het rondloopspoor dat alleen CCW wordt bereden.Daaronder een programmeer kopspoor dat verbonden is met het rondloopspoor.
Tussen rondloopspoor en het doorgaand spoor CCW zijn op drie plaatsen overloopwissels waardoor er zowel voor als na de opstelsporen voor het rondloopspoor dan wel voor het CCW doorgaand spoor (en CCW opstelsporen) kan worden gekozen. Tussen het CW spoor rechts en rondloop rechts liggen twee overloopwissels waardoor treinen makkelijk van richting kunnen wisselen of via doorgaand- of opstelsporen CW weer naar nivo 1 kunnen gaan.
En de schematische weergave;
(https://live.staticflickr.com/65535/52666832927_8f57361c43_c.jpg) (https://flic.kr/p/2oeZhxz)Verbindingsschema niveau 0 schaduw (https://flic.kr/p/2oeZhxz) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Zo, nu weer even een tijdje verder puzzelen ;D
-
Het bouwen gaat traag verder.
De laatste maanden bezig geweest met het neerleggen van het schaduwstation en de omloop op niveau 0.
Gewoon zonder uitgewerkt plan verder bouwen en zien wat er van komt. Natuurlijk zat er wel een basis idee in mijn hoofd en was dit enigszins gevisualiseerd in Koploper maar hoe precies rails neer te leggen stond nog niet vast.
Duidelijk een ‘trail and error’ ofwel ‘hoe verras je jezelf’.
Betekend ook diverse keren iets wat gelegd is weer opbreken en weer beter terug laten komen.
Ook natuurlijk meteen blokken en bezetmeld vakken geïsoleerd aangelegd.
Toen dit allemaal werkte via de Intellibox eens na gaan denken hoe dit allemaal via de computer aan te sturen……
Niet handig dus want ondanks dat de basis in Koploper was ontworpen zijn er toch een boel fouten gemaakt.
Na een paar maanden Koploper bestuderen en in praktijk toe te passen op de reeds gelegde rails bon ik Koploper wat meer te begrijpen.
Hier kwam het voordeel van het neerleggen met dubbelzijdig tape volledig tot zijn recht, tig keer konden baandelen worden losgehaald, extra bezetmelddelen worden ingevoegd, delen worden herontworpen , totaal gefrustreerd raken omdat Koploper niet reageerde zoals begrepen was, weer bestuderen enz, enz.
(https://live.staticflickr.com/65535/52846396996_a0cc502fbd_c.jpg) (https://flic.kr/p/2ovRAFN)Baanoverzicht 3.0 (https://flic.kr/p/2ovRAFN) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/52846852153_2f2cbd60cc_c.jpg) (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/5b5b4k61e0)Blokken 3.0 (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/5b5b4k61e0) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Maar nu ben ik eindelijk zover dat niveau 0 in CCW richting automatisch rijdt, opstelsporen automatisch gekozen worden, met blokafstand kan worden gereden enz.
In CW richting rijdt het in principe ook goed maar doordat beide helixen nog niet met elkaar verbonden zijn via toekomstig niveau 1 is het niet verstandig de treinen al die kanten op te laten rijden. De Helixen en toeleidende wisselrichtingen zijn dus voorlopig in het programma geblokkeerd.
De stand van bouwen op dit moment;
Overzicht
(https://live.staticflickr.com/65535/52846751550_62ff57efe2_c.jpg) (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/PX0TG7A7S3)20230425_133814 (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/PX0TG7A7S3) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/52846810093_cc3fc834a4_c.jpg) (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/Q3826i13y3)IMGP1649 (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/Q3826i13y3) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/52846359086_2b2a6d411b_c.jpg) (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/Ao71124F1Q)IMGP1650 (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/Ao71124F1Q) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/52846761735_fc302811d4_c.jpg) (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/S8UK08634v)IMGP1651 (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/S8UK08634v) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/52845783492_b7fc9304e4_c.jpg) (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/165pma488e)IMGP1652 (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/165pma488e) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/52845782492_f5eeca300a_c.jpg) (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/k0yYzC3r17)IMGP1655 (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/k0yYzC3r17) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Voordat de helixen afgebouwd worden is het verstandig om in de helixen per winding de geleide bovenleiding aan te leggen. Dit omdat de hoogte tussen twee dekken van de helix maar ongeveer 9 cm is, lager dan de uitslag van stroomafnemers. Ook waar op sommige plaatsen de baan op niveau 0 onder de helix doorgaat moeten geleidingen komen.
Waar op niveau 0 de bovenzijde vrij is hoeft geen geleidebovenleiding te komen, daar steken de stroomafnemers gewoon de lucht in. Veel van het schaduwstation op niveau 0 zal er niet te zien zijn denk ik nu. Zo nodig kan modelbovenleiding later nog toegevoegd worden.
Op Niveau 1, waar het miniatuurleven zich gaat afspelen ben ik van plan met de stroomafnemers tegen de draad te rijden en moet dus (waarschijnlijk zelfgemaakte) modelbovenleiding komen.
De geleide bovenleiding maak ik door op de draadeinden van de helix zig-zag een hangdraad van halfhardgetrokken 1mm messingdraad te spannen (op één of ander manier heb ik hier een bos van 100 meter van liggen) een oude messingrail (natuurlijk zonder bielsmat) ondersteboven aan de hangdraad te solderen. Op sommige plaatsen is een extra draadeindbovenleidingmast nodig.
Elk los gedeelte geleidebovenleiding krijgt natuurlijk een in- en uitkoopgedeelte, beginnend en eindigend op ongeveer 11 cm BS.
Op het laagste gedeelte onder een helixdeel liggen de stroomafnemers bijna plat en in de helix ziet het er met de stroomafnemers ‘Zoetermeerlijnachtig’ uit.
Wanneer het ‘open’ gedeelte van de eerste helixwinding van bovenleiding is voorzien kan de volgend helixwinding gelegd worden. Voordeel van deze manier van werken is dat de ‘bovenleiding’ los ligt t.o.v. de helixwinding erboven dus ook nog goed te corrigeren is.
Voor verduidelijking; zie foto’s.
(https://live.staticflickr.com/65535/52846359771_6727f6244e_c.jpg) (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/RH5dm0f5En)IMGP1657 (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/RH5dm0f5En) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/52846762640_4d3712a9d6_c.jpg) (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/7L7w948V36)IMGP1660 (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/7L7w948V36) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/52846554529_e031f74560_c.jpg) (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/3wJPB13L07)IMGP1663 (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/3wJPB13L07) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/52846553739_0ceb95140d_c.jpg) (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/u71T6FWuwz)IMGP1664 (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/u71T6FWuwz) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/52845781947_a64d4db159_c.jpg) (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/y4Bh801af2)IMGP1669 (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/y4Bh801af2) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/52846755515_10a9b237ee_c.jpg) (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/8m40g1T4p5)IMGP1673 (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/8m40g1T4p5) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
-
De eerste winding van de helix aan de linkerzijde is nu ook van ‘bovenleiding’ voorzien.
De voor wisselstraten en inloop bedoelde messingrails die ik als bovengeleiding rond de helix gebruikte was op en dus een overgangsstuk gemaakt naar het getrokken messingdraad dat ik ook voor de hangdraden gebruik.
Aan dit dunnere messingdraad is het iets zorgvuldiger solderen en controleren of de sleepstukken van de panto’s goed en zonder haken passeren maar wanneer ik de bovengeleidingsdraad via de soldeermal aan de hangdraad soldeer krijg ik in ieder geval een goede vlakke verbinding zonder kans op haken aan de onderzijde.
(https://live.staticflickr.com/65535/52893286083_563870a461_c.jpg) (https://flic.kr/p/2ozZVbk)IMGP1723 (https://flic.kr/p/2ozZVbk) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Bij de linker helix kan nu het dek van de tweede winding gelegd worden.
(https://live.staticflickr.com/65535/52892257312_17c653b05d_c.jpg) (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/e3R60D238H)IMGP1724 (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/e3R60D238H) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Bij de rechter helix is ondertussen begonnen met het leggen van het tweede dek, maar nu eerst een voorraadje helixsegmenten aanmaken voor er weer verder gegaan kan worden met de tweede winding rechts. Voor zover de tweede winding al ligt, op deze alvast de geluidsisolatie aangebracht.
(https://live.staticflickr.com/65535/52893216960_12849a6612_c.jpg) (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/BU5Z508184)IMGP1726 (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/BU5Z508184) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Een doorkijkje in de eerste winding van de helix met de bovenleidingconstructie
(https://live.staticflickr.com/65535/52892260342_f8e584a10b_c.jpg) (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/2L8j0zR079)IMGP1727a (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/2L8j0zR079) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
-
Gelukkig weer wat tijd gehad om te bouwen.
Het schaduwstation en bijbehorende omloop in nieveau -1 is klaar en in Koploper gezet, net als de helixen.
Alles werkt nu (denk ik) en als de hele baan klaar is kan het inregelen beginnen.
Eindelijk kan aan het uiteindelijk zichtbare gedeelte begonnen worden, ook omdat het langzamerhand duidelijk wordt hoe dat er uit moet gaan zien.
Aan de rechter korte kant komt een klein station met vijf sporen waarvan vier langs twee perrons en wat sporen voor een losweg en zo. Het station komt half in een boog te liggen (Waldijks) Het eigenlijke stationsgebouw komt gedeeltelijk over de rechter helix te liggen en moet suggereren dat de sporen recht doorlopen in plaats van de helix in te gaan. Wellicht is hier een hoge overkapping voor nodig.
(https://live.staticflickr.com/65535/53442962850_3a7a6e7150_c.jpg) (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/q4YD26936p)IMGP3153a (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/q4YD26936p) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Op het middendeel moet de spoorbaan een redelijk scherpe boog (R= 480/540) naar de voorkant van niveau 0 maken , gecamoufleerd door bebouwing met aan de rand nieuwbouw in 70/80er jaren stijl en flatgebouwen. De spoorbaan verlaat de bebouwing en gaat een veenpolder gebied in met een grote boog om een uitloper van een meer en komt op een recht gedeelte dat uitkomt op de linker helix.
(https://live.staticflickr.com/65535/53442687698_8ecaa57620_c.jpg) (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/v64iH209Z6)IMGP3154a (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/v64iH209Z6) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Over de linkerhelix komt een N weg (provinciale weg) die ook over de spoorbaan heengaat en hier de ingang van de linker helix camoufleert. Via de helix weer het schaduwstation in met alle keuzemogelijkheden.
De spoorbaan wordt dubbelsporig en geëlektrificeerd.
(https://live.staticflickr.com/65535/53441624482_b87859fd95_c.jpg) (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/7208b05o36)IMGP3155a (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/7208b05o36) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Niveau 0 is gemaakt van 9 mm MDF op een houten frame en ligt 23cm boven niveau -1.
De spoordijk wordt gemaakt van groen isolatie zachtboard van 15 cm breed met daarop een strook van hetzelfde zachtboard van 13 cm breed om een spoordijkprofiel te simuleren.
Daarbovenop komt een dunne laag iso-schuim van 3mm als ondergrond voor het ballastbed (is meteen opvulling om ballastmateriaal te besparen) en op dat dunne laagje isoschuim wordt de rails gelegd.
(https://live.staticflickr.com/65535/53442550266_d7eddc049e_c.jpg) (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/7zpyN2Bt4W)IMGP3143a (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/7zpyN2Bt4W) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Alle materialen voor spoordijk en railbevestiging worden met dubbelzijdig Tesa tape bevestigd (Tesa 4970). Ideaal spul, als er iets gewijzigd moet worden is alles (met voorzichtigheid natuurlijk) los te trekken en zonder schade her te gebruiken. Tevens heb je geen enkel contactgeluid naar de onderplaat wat je met schroeven wel hebt. Je hoort de trein bijna niet maar wel het gewone wiel/rails geluid.
In de bogen komt een lichte verkanting van de sporen.
Dit bereik ik door aan de hoge kant van het spoor, vanaf het einde van de inloopboog, onder de werkelijke boog een gewone laagspanningsdraad van 1,2mm buitendiameter te leggen. Dit eveneens vastgelegd met dubbelzijdig tape met daarover nog een laagje tape om de dwarsliggers vast te leggen. Waar ik bij recht spoor in het midden van de dwarsliggers om de 10 cm een strookje dubbelzijdig tape leg, doe ik dat in bogen aan de lage kant van de boog. In combinatie met de tape op de draad ligt de rail voldoende vast totdat de definitieve ballastlaag wordt gestort.
(https://live.staticflickr.com/65535/53442550456_ec67837f0c_c.jpg) (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/0N1i34077m)IMGP3142a (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/0N1i34077m) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53441624537_d224ce26ac_c.jpg) (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/H5H85564yG)IMGP3147a (https://www.flickr.com/gp/modelspoorvliet/H5H85564yG) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
-
Het ballasten van het permanent zichtbare deel van de baan is begonnen.
(https://live.staticflickr.com/65535/54384934009_d16622dc7b_c.jpg) (https://flic.kr/p/2qRP192)IMGP6728a (https://flic.kr/p/2qRP192) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54384742591_3180f02bc6_c.jpg) (https://flic.kr/p/2qRN2eH)IMGP6726a (https://flic.kr/p/2qRN2eH) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
De ballasttrein arriveert.
(https://live.staticflickr.com/65535/54384932144_7e4db3438d_c.jpg) (https://flic.kr/p/2qRNZzS)IMGP6676 (https://flic.kr/p/2qRNZzS) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Handmatig ballasten met Koemo steenslag.
(https://live.staticflickr.com/65535/54384971888_0da7ce8425_c.jpg) (https://flic.kr/p/2qRPcp7)IMGP6683 (https://flic.kr/p/2qRPcp7) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Ballast met Koemo steenslag op dijk van twee lagen isolatie zachtboard en 1 laag isolatieschuim 3mm voor de ballastbedhoogte.
-
(https://live.staticflickr.com/65535/54386013462_b8a37d3f95_c.jpg) (https://flic.kr/p/2qRUx2h)IMGP6740a (https://flic.kr/p/2qRUx2h) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Er is vandaag weer lekker doorgewerkt aan het ballasten van de baan.
14 maart 2025.
-
Een erg indrukwekkend plan Gerard. Zo te zien ben je nog wel even bezig met dit project. Houd vol, want dat vind ik zelf vaak het moeilijkst.
-
(https://live.staticflickr.com/65535/54240176195_0588fbfeb0_c.jpg) (https://flic.kr/p/2qD25FD)250101 IMGP6165a (https://flic.kr/p/2qD25FD) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Roco's eerste blokkendoos set (04190) uit de 80er jaren wat opgewerkt.
Ondanks dat de motorwagen vol fouten zit dit verder zo gelaten wat indeling betreft. Wel het dak opgeknapt, de isolatoren verkleind, dakleidingen aangepast, nieuwe stroomafnemers geplaatst, goede frontverlichting en sluitverlichting gemaakt met diepliggende LED's en aan de binnenkant wit geschilderde koplampen zodat de lichtbron echt ver naar achter in de lamp ligt. Interieurverlichting met de leds naar het plafond gericht zodat via het wit geschilderde plafond een indirecte verlichting ontstaat.
Digitaal gemaakt Met LoPi 5.
Alles zo gemaakt dat de kap makkelijk afneembaar blijft en geen verlichting in aan de kap bevestigd. Interieur aangepast en aangevuld en in de juiste kleuren geschilderd.
Ook de aandrijving aangepast en de bekende veer tussen motor en worm vervangen door een cardankoppeling. Rijdt daardoor een stuk rustiger.
-
Een erg indrukwekkend plan Gerard.....
Sluit ik me bij aan.
Groet, Bas
-
Het lijkt erger dan het is ;D, de rails ligt er al, koploper werkt en voorlopig komt er alleen op niveau 1 stad en landschap.
Daar eerst maar eens ballasten, nu is het stuk vrije baan aan de beurt.
-
(https://live.staticflickr.com/65535/54392949263_02bac500a7_c.jpg) (https://flic.kr/p/2qSw5N4)IMGP6752 (https://flic.kr/p/2qSw5N4) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Nog steeds ballasten dus ;D
(https://live.staticflickr.com/65535/54392975369_037718a94f_c.jpg) (https://flic.kr/p/2qSwdya)IMGP6760a (https://flic.kr/p/2qSwdya) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
-
Dat gaat nog wel even duren met al die 'opzichters' denk ik.
-
;D ;D
-
Perrons aan het maken, op maat voor het station in aanbouw.
Eerst stroken van styreen gesneden op perronhoogte en deze ingekrast als perronwandsegmenten.
Daarna een twee mm styreenstrook erop gelijmd zoals de verbreding die NS perronwanden hebben en ook deze weer ingekrast als segmenten van de perronwand.
Een haakse strip aan de onderzijde gelijmd zodat de perronwand kan staan.
(https://live.staticflickr.com/65535/54464409859_fbec1fdc25_c.jpg) (https://flic.kr/p/2qYQkxi)IMGP7107 (https://flic.kr/p/2qYQkxi) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Daarna deze perronwanden met korte stukjes dubbelzijdige tape op de juiste plaats neergezet om de juiste grootte van de perrons te bepalen en de langste rijtuigen vrij kunnen passeren.
Tussen de perronwanden afstandshouders van styreen gelijmd waardoor een perronsegment ontstond.
Hierna de binnenomtrek van het perron op een plaat styreen afgekrast zodat dit binnen de perronwanden zou vallen en op de 0,5mm lager (als de perronwand) gehouden afstandshouders zou rusten.
Dit perronoppervlak op zijn plaats gelijmd en het geheel in een zwarte grondverf gespoten.
De perronzijwanden zijn daarna in een grijze kleur geverfd en gedrybrusht met een iets lichtere grijze verf en daarna met nog een iets lichtere grijze verf zodat het oppervlak er als wat verweerd grijs beton uitziet.
(https://live.staticflickr.com/65535/54464414054_e3a0acf31c_c.jpg) (https://flic.kr/p/2qYQmMC)IMGP7092 (https://flic.kr/p/2qYQmMC) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Na droging is het perron oppervlak met Redutex Hollandse tegels beplakt, eerst de perronranden met stroken van één tegel breed.
(https://live.staticflickr.com/65535/54464223101_f1b714129e_c.jpg) (https://flic.kr/p/2qYPo2k)IMGP7098a (https://flic.kr/p/2qYPo2k) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Daarna de rest met een heel stuk Redutex met aan de randen halve tegels.
(https://live.staticflickr.com/65535/54464484168_42cf3c27cc_c.jpg) (https://flic.kr/p/2qYQHCu)IMGP7099 (https://flic.kr/p/2qYQHCu) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54464418439_de6bca35b6_c.jpg) (https://flic.kr/p/2qYQo6e)IMGP7103 (https://flic.kr/p/2qYQo6e) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
De halve tegels tegen de strook met hele tegels zijn gebroken wit geverfd zoals bij NS de perronrand witte halve tegels heeft.
(https://live.staticflickr.com/65535/54464419004_686f46b825_c.jpg) (https://flic.kr/p/2qYQofY)IMGP7105 (https://flic.kr/p/2qYQofY) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr