BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Luc2000 op 10 March 2025, 20:00:48
-
Heeft iemand ervaring met Kato Rhb materieel?
Klopt het dat de pantografen van kunststof zijn?
Natuurlijk niet zo gedetailleerd als Bemo, maar wat is de algemene indruk?
Prijzen zijn wel leuk.
Rijdt dit gewoon op N rails van alle merken?
-
Ik heb er het nodige van, vind het wel aardig spul.
Het is schaal 1:150, dus voor sceneryspul zoals auto's is ook
Engels 1:148 materiaal te gebruiken.
Het kortkoppelsysteem vind ik matig, hiervoor zou ik andere kortkoppelingen
gebruiken, die doen waarvoor ze gemaakt zijn ;D
Dit rijdt gewoon op N rails, is ontwikkeld voor Unitrack rails, maar andere
rails is geen probleem.
Vriendelijke groet, Tis
-
Prima spul als je niet alleen rondjes wil rijden maar ook wil rangeren dan beter voor Bemo kiezen daarbij is bij Kato niet heel veel bijzonder spul te koop.
-
Dank (y)
Ik vind de Allegra met Bernina pano en de Glacier Express pano wel grappige dingen.
Kleiner dan Bemo, maar scheelt bak met geld
Ik zie dat sommige modellen gewone N koppelingen hebben en dat je deze kunt vervangen door Kato kortkoppelingen. Is dat eenvoudig te doen?
En van vinden jullie van de afwerking en details, bijvoorbeeld de panto’s?
-
Het kan dan wel goedkoop zijn en het ziet er niet onaardig uit, het blijven plastic in elkaar geklikte modellen en niet DCC voorbereid. Ik heb de Allegra en het is een zeer grote klus deze digitaal te maken. Het is niet alleen de motordecoder, maar ook de stuurstand die je moet doen. Ik ben niet onervaren met decodeerinstallaties, maar de geïnstalleerde electronica in dit Katomodel is niet prettig om mee te werken. Als je digitaal wilt rijden raad ik het je af. Verder, met Bemo krijg je modellen waar je over 10 jaar nog van kunt genieten. Dat heb ik met elk N spoor model van Kato dat ik in mijn handen heb gehad niet, maar dat kan persoonlijk zijn.
Verder is het natuurlijk niet echt smalspoor meer als je het met Europees N 1:160 mengt. Maar goed, hoe ver purist wil je zijn...
-
Luc, kijk eens bij AB-Modell. Die gebruiken vaak Kato producten in hun 1:160 RhB modellen.
Groet, Rob
-
(y)
Iemand ervaring met vervangen normale koppelingen door Kato kortkoppelingen? Heb al wat filmpjes bekeken, “lijkt” eenvoudig.
Ze zijn alleen overal uitverkocht….
Sommige ge 4/4 hebben standaard koppelingen (zie ik op foto’s). Zitten er kortkoppelingen bij?
-
zover ik weet zitten ze niet bij de Ge 4/4 III en ze zijn makkelijk te vervangen, die al voorzien zijn van Kato kortkoppelingen zitten meestal wel Arnold koppelingen bij
-
Wederom dank.
Weten jullie wat het artikelnummer is voor de kortkoppelingen van een ge 4/4 III?
Ik heb een klein baantje in gedachten (waarvan alleen voorste helft zichtbaar is.
2x deze bochtcontructie met ongeveer 80 cm rechte rails ertussen
Voorbeeld (indicatief) is met fleischmann profi ho. Helaas wijken de graden van de n spoor bochten af.
Heeft iemand misschien een tool om het aantal en soort rails voor deze bochten te bepalen?
Ik heb 124x54 beschikbaar op een lafenkast onder mijn ho baan😉
Foto vertekend iets, alles komt netjes parallel uit op het rechte stuk
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-6783-67d16081a6460.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-6783-67d16081a6460.jpg)
Ik wil overigens bochtwissels gebruiken, omdat ik daarmee lengte wij op het rechte stuk
-
Download Anyrail. Tot 50 stukjes kun je die gratis gebruiken. Overigens is het pakket in zijn geheel niet duur en loont zeker de aanschaf.
-
Gelukt, dank (y)
Rijdt kato goed over gebogen fleischmann profi wissels met kunststof puntstuk? Ze bestaan namelijk ook met ge-electificeerd metalen puntstuk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-6788-67d1bfc3846e8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-6788-67d1bfc3846e8.jpg)
Kent iemand misschien een adres voor gebruikte maar goede flm profi N rails?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-6787-67d1bf998dc6f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-6787-67d1bf998dc6f.jpg)
-
Hoi Luc,
Een kleine tip als je de wissels wil voorzien van elektrische aandrijvingen: die zijn in N exact dezelfde als in H0. Dus, in verhouding veel groter. Het kan zijn dat de buitenste bogen links- en rechtsboven in je plan te dicht bij de wissels liggen.
Alternatief kan je misschien in plaats van het rechte stuk 9103 twee keer 9104 gebruiken verdeeld over de boog.
Omdat ik zelf soms graag puzzel met Anyrail heb ik het ook even geprobeerd, en compleet gemaakt om te kijken of het zonder flexrail met standaard railstukken kan.
Maar dat is natuurlijk relatief duur, kun je negeren :)
Groet, Victor
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Fleischmann-Piccolo-voorbeeld-1-67e1bfedd4d00.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Fleischmann-Piccolo-voorbeeld-1-67e1bfedd4d00.jpg)