BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Medtskie op 06 March 2025, 22:43:11
-
Hallo,
Ik ben een absolute beginner. Ik ben in de informatieve fase en lees over keerlussen en hoe je kortsluiting kan oplossen.
Roco heeft daarvoor de 10797 keerlus module.
In https://www.z21.eu/en/products/z21-multi-loop/videos#137-9899 is er vanaf minuut 4 sprake van sensor tracks.
Wat is dat precies? En hoe maak je dat? Wat is er speciaal aan? Ik hoor zeggen dat dit 'de-energized section of rails' rails zijn.
Dank!
-
Als je boven in je link op Downloads drukt krijg je de handleiding. Daar staat het duidelijk met tekeningen uitgelegd.
-
Dag Maarten,
Bedankt voor de tip. Maar in het document waarnaar je verwijst staat niet bijster veel vermeld over de sensor track.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/sensor-tracks-67cad232947d2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/sensor-tracks-67cad232947d2.png)
Zou het een kort stukje rail kunnen zijn dat aan de beide zijden van de beide sporen geïsoleerd is?
Groet,
Hans.
-
Het is wel een misser dat in de handleiding niks staat over de lengte van de sensorsporen.
In de productbeschrijving staat het wel: 4 à 5,5 cm.
https://www.roco.cc/rde/produkte/steuerung/zubehor/10797-z21-multi-loop.html (https://www.roco.cc/rde/produkte/steuerung/zubehor/10797-z21-multi-loop.html)
-
Zoals in de tekening aangegeven de 2 stukjes rail, aan beide zijden dubbel geïsoleerd.
Wat zou je er nog meer van willen weten ?
-
Het is wel een misser dat in de handleiding niks staat over de lengte van de sensorsporen.
In de productbeschrijving staat het wel: 4 à 5,5 cm.
https://www.roco.cc/rde/produkte/steuerung/zubehor/10797-z21-multi-loop.html (https://www.roco.cc/rde/produkte/steuerung/zubehor/10797-z21-multi-loop.html)
Da Sensorgleise/-abschnitte selbst nicht stromversorgt sind, dürfen sie gerade in Hinsicht auf kurze, langsamere Loks nicht zu lange sein. Idealerweise sollten sie in H0 zwischen 4,0 und 5,5 cm lang sein, in N 2,0 bis 3,0 cm.
Duisdelijk :)
-
De “sensor tracks” zorgen er voor dat een trein gedetecteerd wordt voor hij de keerlus in rijdt. Hiermee wordt voorkomen dat de keerlus eerst een soort van kortsluiting detecteert (de andere manier van aansluiten in de handleiding) en dan pas ompoolt. De polariteit is dus al omgezet op het moment dat de trein de sensor track verlaat en de keerlus in rijdt.
Ik heb het precies zo toegepast op mijn baan zoals in het YouTube filmpje van Roco. Werkt perfect