BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Seinhuis op 06 March 2025, 21:16:03
-
Op zaterdag 12 april houdt DB een afscheidsrit van Baureihe 406, beter bekend als ICE 3M.
De rit gaat ook naar Nederland, met stop in Almelo, Amersfoort, Amsterdam, Den Haag HS en Sittard. Dienstregeling staat op https://treinposities.nl/spooragenda/2025-04-12/382/ICE_3M_afscheidsrit
Het is mij niet duidelijk of en hoe de trein toegankelijk is voor reizigers.
-
Laatste officiële rit in reguliere dienst is voorzien op 16 april van München naar Düsseldorf ICE 1120...
-
Leuk dat ze de moeite nemen om zo'n rit te organiseren (y)
Dit is nu net zo'n materieeltype waarbij ik het mooi zou vinden als een NS-kopbak behouden zou worden als statisch object. In York hebben ze hetzelfde gedaan met een kopbak van een Eurostar. Het is per saldo een eerste vertegenwoordiging van het ICE materieel in Nederland.
-
Ja, maar de Eurostar was ook echt iets wat van Engeland af kwam, voor de 406'en zal ongetwijfeld in Duitsland wel een stel bewaard blijven.
-
Zo oud zijn deze stellen toch niet?
Mvg Johan
-
1997-2000 afgeleverd, de eerste zijn dus inmiddels alweer ouder dan 25 jaar.
Treinen die 30 - 40 jaar meegaan ... Das war einmal! :)
-
De voorgangers, ICE 1 en 2 uit 1991 en 1996 blijven nog wel in dienst heb ik begrepen. Dat de naar mijn smaak elegantere ICE 3 nu al buiten dienst gaat verbaasd me wel enigzins.
-
Het gaat om de BR406 die buiten dienst gaat, de BR403 blijft in dienst.
Treinen die 30 - 40 jaar meegaan ... Das war einmal! :)
Deze stellen hebben dan ook geen revisie gehad om ze zolang in dienst te houden.
-
Dat verklaard wel het een en ander natuurlijk ...
-
Is er geen museumorganisatie in Nederland die zo’n ding voor de sloop wil behoeden?….(duik ;D)
-
Dive! Dive! (https://youtu.be/59_c2q6PKAw?t=6) ;D
-
Deze stellen hebben dan ook geen revisie gehad om ze zolang in dienst te houden.
Is daar een reden voor, of je zo weet?
-
Veel technische problemen, met name voor de gelijkstroominrichting.
Volgens Wikipedia is er een stel wel gereviseerd, ik heb ook wel eens in een 406 gezeten met een gereviseerd interieur.
Is de levensduur van HSL-treinen niet sowieso al korter, doordat ze dagelijks veel meer kilometers maken bij intensief gebruik? In Japan gaan veel series ook vaak al na 25 jaar al aan de kant
-
Inderdaad volgens de Duitse Wikipedia.
“Am 10. März 2021 gab DB Fernverkehr bekannt, kein Redesign an den Triebzügen vorzunehmen und sie ab Ende 2025 auszumustern. Als Ursache wurden anhaltende technische Probleme, insbesondere im Gleichstromteil der Züge, genannt.”
Kennelijk beter overnieuw met de neo.
-
In een gewijzigde dienstregeling zijn er ook stops in Deventer, Rotterdam en Dordrecht, maar er is nog precies één zitplaats 2e klasse, 1e klasse is vol.
-
Is er geen museumorganisatie in Nederland die zo’n ding voor de sloop wil behoeden?….(duik ;D)
Waarom wachten op een ander? Gewoon je spaarvarken stuk slaan en zelf kopen!
-
Te veel en te vaak gezeur gehad met die dingen op weg van - en naar Duitsland... ;D
-
ICE 3M staat te koop.
https://www.db-gebrauchtzug.de/f?p=222:201:14539253402926::::G_SF_LISTE_ID,G_APP_UNTERNEHMEN_ID:36,3&cs=1dzTtVyzcU8CVdN1_bN89aPEjy9nWNcVEcwOLOzWYa0DdRJ7Z289Ix-IpcNSUGCimkYPcXD80rrUj83alOzEVUw