BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Huup op 05 March 2025, 16:34:48
-
De rijeigenschappen van dit oude model zijn ronduit slecht. Zelfs op recht spoor loopt het uit de rails als het als eerste rijtuig achter de loc nog een zwikje rijtuigen achter zich heeft.
Oorzaak is dat het draaistel onderdeel uitmaakt van het kortkoppelmechanisme. Er is geen klassiek kortkoppelmechanisme (alleen voor de koppeling) ingebouwd maar een mechaniek wat het hele draaistel naar voren doet komen ipv alleen de koppeling.
Daarnaast is het rijtuig verhoudingsgewijs ook tamelijk licht.
Ik heb het palletje in de sleuf van het kortkoppelmechanisme weggeknipt en de schuivende pin waaromheen het draaistel draait het schuiven onmogelijk gemaakt. Zo ontstaat een vast draaipunt voor het draaistel en blijft het rijtuig op de rails.
Volgende stap was het toevoegen van gewicht. Dat kon mooi in de balkon- en keukenruimte. 150gr nu tegen 116gr origineel.
Bij het duwen van een sleepje wagens blijft hij nu ook op de rails.
O, tevens een vervangende bufferplaat gefabriekt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250305-162430-67c86d35b05bf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250305-162430-67c86d35b05bf.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250305-155131-edit-1193625646009529-67c86d3f3a9f8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250305-155131-edit-1193625646009529-67c86d3f3a9f8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250305-135948-edit-1189686632228359-67c86d3f68dd3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250305-135948-edit-1189686632228359-67c86d3f68dd3.jpg)
-
Huup, het is verstandig om in dit geval de betreffende NEM-norm er bij te pakken en wel 302: https://mscrailrunners.eu/wp-content/uploads/2020/04/Nem-Normen-NL.pdf (https://mscrailrunners.eu/wp-content/uploads/2020/04/Nem-Normen-NL.pdf)
Even naar beneden scrollen… een van de factoren die de modellen negatieve rij-eigenschappen (kan)geven/geeft is inderdaad de koppeling aan een uitzwaaiend draaistel. Hoeft overigens niet in alle gevallen zo te zijn kan ik uit eigen ervaring zeggen. Belangrijk ook dat je het rijtuig niet te zwaar maakt. Ik heb overigens in het verleden bij twee CIWL-fourgons van Rivarossi kortkortmechanieken ingebouwd (de grote Symoba’s) met goed resultaat. Ik weet niet zo uit m'n hoofd of er in een WL-LX slaaprijtuig of in een VR (restauratie) genoeg ruimte is voor deze klus met die grote Symoba zonder het interieur al te veel geweld aan te doen… Een kleine Symoba er onder zo het m.i.i ook wel kunnen doen.
-
Ha Rob,
Dank voor je reactie.
Er komen geen kortkoppelingsmechanieken onder. Bij Fremo wordt met beugels gereden, en dus bij mij thuis ook.
Kwa gewicht heb ik een Piko Bümz gewogen. Die is 160gr. De CIWL blijft daar 10gr onder, dus dat zit wel goed. Overigens blijkt de 116gr oorspronkelijk gewicht aardig NEM-waardig te zijn. Maar ja. Aan een ontsporend rijtuig heeft niemand wat.
Dinsdag gaattie proefrijden op een tamelijk conventioneel aangelegde baan van een vriend van me. Daarna weet ik of de ingrepen voldoende waren.
Groet
Huup