BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Theovh op 02 March 2025, 21:07:28
-
Ik ben mijn baan aan het opnieuw bouwen. 2-rail - digitaal met Yamorc en Digikeijs.
Ik heb mijn oude baan nu voor 80% ontmanteld en ga weer rail leggen.
In mijn oude baan had ik altijd isolatielassen op beide railstaven tussen melders en ook bijv. wissels en daardoor bijv. altijd 2 draden per melder.
De rijspanning van de wissels worden gevoed via een diode-schakeling.
Om het even qua uitleg eenvoudig te houden : de rail voor de melders noem ik maar even "plus" en de andere rail "min".
De vraag is : kan ik ook slechts 1 zijde van de rail steeds isoleren ( de "plus) en de andere rail gewoon door laten lopen
Ik wil eigenlijk dan de min-zijde om een aantal meter aansluiten en zo vele meters draad besparen en de boel overzichtelijker houden.
Kan ik dat bij de rijspanning voor de wissels ook doorvoeren?. De "min" van de melders en de diodeschakeling toch dezelfde.?
In mijn oude opstelling had ik geen problemen maar wel veel draad.
Theo
-
In de Yamorc handleiding staat letterlijk hetgeen je wilt gaan doen. Een ononderbroken aansluiting op de N en de P via secties op de melder.
-
Dank voor de snelle reactie.
Ik had moeten melden dat de Yamorc een omgekatte DR5000 is. Ik heb dus geen handleiding ven de officiële Yamorc centrale.
-
Ik was uitgegaan van Yamorc melders, daarbij staat het in de handleiding, maar volgens mij werk het niet anders voor Digikeijs melders.
(https://i.postimg.cc/FHNJzY9D/Screen-Shot-04-30-21-at-08-42-PM.jpg)
-
Ik onderbreek overal de 2 rails, en verbind onder tafel één zijde van de rails door met draad, een kleine moeite met groot voordeel, je moet die 2° rail toch regelmatig voeding geven.
Als er dan toch een dubbele onderbreking nodig is, is dat zeer gemakkelijk te verwezenlijken ( bijvoorbeeld voor een boosterscheiding )
grtjs
Saskia
-
Zie Encyclopedie (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Bestand:E10.14-06.jpg) ;)
-
Ik onderbreek overal de 2 rails, en verbind onder tafel één zijde van de rails door met draad, een kleine moeite met groot voordeel, je moet die 2° rail toch regelmatig voeding geven.
Als je het zo leest onderbreek je de rails en verbindt ze rechtstreeks door. Da's iets anders dan regelmatig apart voeden ;)
-
Op onze clubbaan gebruiken we de GBM16T van fichtelbahn.de.
Die gaat ook uit van dubbele onderbreking. vanaf elke sectie lopen dus twee draden naar de bezetmelder. Op de bezetmelder zitten twee rijen klemmen, de ene rij gaat naar de bezetmelders, de andere rij is doorverbonden zodat één kant van het spoor elektrisch toch weer een geheel vormt.
Voor de goede orde, ik heb het niet zelf bedacht, enkele digitaalkenners in de club hebben voor dit systeem gekozen.
-
Ik vind dit hele goede ideeen.
waarom makkelijk doen als het moeilijk kan (y)
-
Een tweede leiding (hier "min" genoemd) kan ook nog een andere functie hebben. Namelijk om storing of overspraak in de bezetmelding zoveel mogelijk te onderdrukken. Dat is ook bij BiDiB zo, geen must maar aangeraden. Of de 2 leidingen dan ook "getwist" moeten zijn weet ik niet, maar lijkt me wel waarschijnlijk.
-
Dat zal de reden zijn. Ze willen BidiB gaan gebruiken, en de draden worden per sectie getwist.
-
Dank voor de snelle reactie.
Ik had moeten melden dat de Yamorc een omgekatte DR5000 is. Ik heb dus geen handleiding ven de officiële Yamorc centrale.
Een omgekatte DR5000 heet nu YD7001 en is nagenoeg gelijk aan de nieuwe YD7010. En de handleiding daarvan kan je downloaden bij YaMoRC. Draaien beide onder dezelfde FW.