BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Materieelbespreking overige merken => Topic gestart door: Luc2000 op 22 February 2025, 10:20:11
-
(y)
Moderatoropmerking: afgesplitst van "PB models, ICR rijtuigen" (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102325.msg3222530671#msg3222530671).
-
Ben zeer benieuwd! Persoonlijk hoop ik op een 1300 gerenoveerd zoals de Artitec met schaarpanto’s en 1beenspanto’s voor de blauw/gele ICR rijtuigen.
Maar een fraaie reeks 11.8 voor de Benelux ICR rijtuigen is ook zeer welkom
-
Maar een fraaie reeks 11.8 voor de Benelux ICR rijtuigen is ook zeer welkom
Er komt een "Exclusief ModeltreinExpress" verrassing in 2-voud, check PB Models Facebook......... :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Naamloos-67b9adea3619a.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Naamloos-67b9adea3619a.png)
-
Gelezen, al is het model dan niet van PB Models.
-
En wat staat daar dan?
-
Waar? Als je Facebook bedoelt:
"Modeltreinexpress komt binnenkort met erg mooi nieuws. (in tweevoud)
Exclusief Modeltreinexpress, maar het past uitstekend bij PB Models. Want ICR rijtuigen van PB Models moeten natuurlijk getrokken worden door het beste van het beste."
Zou anders een unieke constructie zijn voor een exclusief MTE-model ;):
"Vakhandel
PB Models zal de vakhandel gaan leveren. Echter zullen dezelfde prijzen worden gehanteerd zoals vermeld op de site. De reden hiervoor is eenvoudig, wij hebben nu een aantrekkelijke prijs kunnen berekenen voor onze producten. Wanneer er via de vakhandel geleverd gaat worden, komen daar extra kosten bij kijken en zal de prijs voor de consument ca. 20/25% hoger liggen. Dat vinden we niet wenselijk. Vandaar dat is besloten de verkoop van onze modellen alleen te laten verlopen via onze website (ook voor vakhandel) of door middel van verkoop op de beurzen waar wij aanwezig zullen zijn."
-
Zie PB Models Facebook.
-
Wil je dat berichtje hier ook op het forum plaatsen AUB, want veel leden hebben géén smoelenboek.
grtjs,
Saskia
-
Er komt een verrassing van ModeltreinExpres wat bij PB Models ICR past. Meer weten we niet behalve het plaatje wat ik postte als hint.
-
Afgaande op het getoonde detail, dan kan ik niets anders dan de conclusie trekken dat hier om een NMBS 11.8 locomotief gaat van LSM.
-
Joh....... ;D ;D
-
Dat lijkt mij ook wel duidelijk, ben alleen benieuwd welk nummer het gaat worden.
En waar ik vooral benieuwd naar ben zijn de PBModels nieuwtjes die op Ontraxs aangekondigd gaan worden die ook in het 2e kwartaal leverbaar zijn..
-
Hopelijk dan 1 zonder Magelaan logo, de eerste reeks.
-
Gezien die zandstrooier ga ik mee met Rode Duivel …
-
En dan het liefst 1183 of 1191.
Die zijn er nog niet.
Daar LS models zelf ook nog een 11.8 gaat uitbrengen, is de kans groot dat beide nummers er komen.
Dan zijn alle 12 loks er ook in model.
Groet Chris
-
En dan ook in jouw collectie ;D
-
En dan ook in jouw collectie ;D
Zekers
-
En dan het liefst 1183 of 1191.
Die zijn er nog niet.
Volgens de MTE-mailing worden het de 1181 en 1191 voor tijdperk IV, inzetbaar met de ICR en ICRm rijtuigen van PB Models. Met die laatste gaat dat dus niet als ze beide tp IV zijn.
-
Jawel, lok zal op diverse punten zijn aangepast.
De tekening is nog niet het definitieve model.
Dus er zijn meer verschillen dan alleen de airco unit en Magelan logo.
Zoals antennes, standplaats en andere opschriften.
-
Mooi nieuws. Ik denk dat we daarmee ook kunnen concluderen dat de loc die door LSM zelf is aangekondigd (tp VI) de 1183 gaat worden
-
Dit gaat voor mij dan dubbel de 1e Belgische loc worden. Zowel het model als de fabrikant :D
-
Mmmm
Ok, ik heb er dus 4 (3 met sticker en 1 zonder). Verschillende nieuwe nog ten opzichte van degenen die al zijn uitgebracht?
Ik heb iig 1 stam icr van Piko die gecombineerd gaat worden met die zonder, 1 stam ICRm (oud) die met 1 met eentje met logo gecombineerd. Dan nog wel een hispeed stam waar ie voor kan, een stam oostenrijkers en een i6/i10 stam. Maar daar heb ik aardig wat 186ers voor.
Mag ik dan wel nog een nieuwe? Keuzes...
-
LSM heeft volgens mij van de tp IV variant alleen de versie uitgebracht direct na aflevering. Als MTE nu de versies uitbrengt van de jaren negentig (met wat afwijkingen in opschriften en o.a. een geheel rode achterkant van de stekkerdoos) en/of rond 2003 (met de extra antennes, en gewijzigde stelplaats etc.) dan zijn dat volgens mij nieuwe varianten
-
Jawel, lok zal op diverse punten zijn aangepast.
De tekening is nog niet het definitieve model.
Dus er zijn meer verschillen dan alleen de airco unit en Magelan logo.
Zoals antennes, standplaats en andere opschriften.
Dan is het geen tijdperk IV loc zoals aangekondigd maar V. ICRm in tijdperk IV is er niet. :P
-
De 1181 is er dus straks zowel in een IV als een V variant.
En dus ook een DC digitaal versie zonder sound, dat is netjes. Die heeft LSM zelf vorig jaar niet uitgebracht.
Koen
-
De 1181 is er dus straks zowel in een IV als een V variant.
Als VI variant, want de 1181 heeft de Magelan stickers (is zo rond 2007 gebeurd)
-
LSM heeft volgens mij van de tp IV variant alleen de versie uitgebracht direct na aflevering. Als MTE nu de versies uitbrengt van de jaren negentig (met wat afwijkingen in opschriften en o.a. een geheel rode achterkant van de stekkerdoos) en/of rond 2003 (met de extra antennes, en gewijzigde stelplaats etc.) dan zijn dat volgens mij nieuwe varianten
Volgens mij zijn er varianten die inzetbaar zijn rond 2003 uitgebracht: die hebben de rode schokdempers en de extra antennes op het dak.
De 1188 is de tijdperk IV-uitvoering en daarmee de enige die vanaf het in dienst komen tot laat in de jaren '90 inzetbaar is (toen er in ieder geval extra antennes op het dak kwamen; de schokdempers waren al eerder rood).
-
Maar die loc heeft weer een geel-rode (in plaats van rode) achterkant van de stekkerdoos en o.a. een leeg revisieraster. In die zin inzetbaar tot de eerste revisie, rond 1990. Volgens mij zijn ook de schokdempers bij die revisie al rood geworden.
ja ik weet het, het zijn werkelijk details......
-
Hoe zit het eigenlijk met de 1185? Die beschikte over een lichtere kleur geel waarmee de loc was geschilderd na een brand. In die uitvoering is de loc inzetbaar tot juni 2005 volgens een pdf van een zekere Bruno dat tot een paar jaar geleden op het internet rondzwierf. Voor zover ik weet, kan de 1185 ook worden ingezet met de oer-ICR Benelux-rijtuigen.
LS Models heeft deze loc uitgebracht in de lichtere kleur geel, zonder Magelan-stickers en zonder cabine-airco.
Groeten,
Arjen
-
ja zo te zien wel
-
Maar wel weer met alle antennes, die pas rond het nieuwe millennium op de loc kwamen.
Die pdf die in omloop was hield alleen rekening met logo en airco en niet met andere uiterlijke verschillen.
Om in Sicco zijn woorden te spreken:
Ja ik weet het, het zijn werkelijk details....
Ps. Dat van het lege revisierooster was mij nog niet opgevallen.
-
Maar die loc heeft weer een geel-rode (in plaats van rode) achterkant van de stekkerdoos en o.a. een leeg revisieraster. In die zin inzetbaar tot de eerste revisie, rond 1990. Volgens mij zijn ook de schokdempers bij die revisie al rood geworden.
ja ik weet het, het zijn werkelijk details......
Inderdaad details, volgens deze foto hier op het forum had de 1188 in 1995 al rode dempers dus inderdaad tot begin jaren 90 in te zetten dus.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=19412.msg289211#msg289211
Hoe zit het eigenlijk met de 1185? Die beschikte over een lichtere kleur geel waarmee de loc was geschilderd na een brand. In die uitvoering is de loc inzetbaar tot juni 2005 volgens een pdf van een zekere Bruno dat tot een paar jaar geleden op het internet rondzwierf. Voor zover ik weet, kan de 1185 ook worden ingezet met de oer-ICR Benelux-rijtuigen.
LS Models heeft deze loc uitgebracht in de lichtere kleur geel, zonder Magelan-stickers en zonder cabine-airco.
Groeten,
Arjen
Was deze loc lichtergeel voor of na de brand?
Volgens deze pagina was die lichtergeel voor de brand https://wiki.3rail.nl/index.php/Bouwserie_HLE_11
Koen
-
Arjan,
dat lichter geel was vóór de brand, nadien is hij in dezelfde kleur gepoten gelijk de anderen.
-
Eind jaren negentig had de loc in elk geval ook nog geen lichtere kleur geel, dus dat zou dan bij de RI (tussenrevisie) in 2003 moeten zijn gebeurd.
-
Vreemd, ik had altijd gedacht dat de 1185 gewoon in dezelfde kleur was gespoten net als de anderen bij aflevering, maar dat deze na een brand de verkeerde (NMBS ipv NS) kleur geel kreeg na herstel. Omdat de Belgische werkplaatsen nu eenmaal wel NMBS geel hebben en geen NS geel. En dat deze bij een revisie of zo weer de juiste kleur kreeg. Misschien heb ik het verkeerd begrepen. Ik kocht toen per ongeluk de 1185 en dacht "wat staat dat stom bij mijn -Benelux rijtuigen" :P
Heb inmiddels de 1188 dus ik ben best blij verder nu.
Mvg,
Robert
-
Ik had juist begrepen dat de 1185 van aflevering tot de brand in 2005 in een iets lichtere kleur reed. Maar kan zo snel geen foto vinden. Overigens ook dat het model nog wat lichter was dan de werkelijkheid.
Maar wel een mooie actie, deze TP IV locs. Krijgt de 1192 hier eindelijk versterking.
-
Vreemd, dat er nu niet wordt ingegrepen.
2 pagina’s over een mte model van ls in een pb draadje.
Maakt mij geen uit, maar ik verwonder mij erover.
-
Actie is toch aan elkaar gekoppeld heb ik begrepen?
Geen probleem toch?
Mvg Johan
-
Dan nog, het draadje gaat over ICR, niet over de 11.8 ….
Jeroen
-
Maar wel de combi ;D
-
Die door twee forumleden op pagina 24 opgestart is….
Kijk het maakt mij verder niet uit, maar de moderatoren gaven altijd aan de Materieeldraadjes war strikter gemodereerd worden. Dit is het materieeldraadje over PB Models ICR, niet over LSM / MTE 11.8’n. Daar zou eigenlijk een eigen draadje bij de nieuwtjes van 2025 voor moeten komen, zodat dit draadje blijft gaan over het onderwerp waar het voor bedoeld is: PB Models ICR.
Jeroen
-
Je hebt gelijk, ik denk dat de moderatie dit nog wel gaat doen, maar rustig aan. Het gaat sneller in het draadje dan de moderatie het bijhoudt
-
🤣🤣🤣 Terecht, jullie hebben ook weekend.
Jeroen
-
Hier staan foto's van de 1185 voor en na 2005 maar ik kan nergens een lichtere kleur geel ontdekken
https://en.treinposities.nl/voertuig/nmbs_HLE11_1185
Hier een foto uit 2003. Geel lijkt lichter dan de ICRs maar is lastig te zeggen met dat mooie late zonlicht
https://www.flickr.com/photos/spoorstad/5352070031/
Hele oude foto, lijkt licht maar de kleuren van de hele foto zijn niet geweldig
https://www.flickr.com/photos/twydallaer/13909956917/
Eerste foto hier geeft ook niet veel inzicht
https://www.sporen-met-rob.nl/Index%20Sporen%20met%20Rob/NMBS,%20fotogalerij/NMBS,%20fotogalerij%20Deel%201/NMBS,%20fotogalerij%20Deel%201.htm
Koen
-
Locomotief 1185 was geschilderd in een lichtere kleur geel dan de andere locomotieven van de reeks. Na een brand in 2005 is dit echter ongedaan gemaakt.
Bron: wikipedia
Hier een foto uit 2003. Geel lijkt lichter dan de ICRs maar is lastig te zeggen met dat mooie late zonlicht
https://www.flickr.com/photos/spoorstad/5352070031/
Koen
Dit lijkt wel lichter geel. De rest is moeilijk te zien idd
-
Mooi nieuws. Ik denk dat we daarmee ook kunnen concluderen dat de loc die door LSM zelf is aangekondigd (tp VI) de 1183 gaat worden
Dat zou mooi zijn...alle 12 nummers in model...
-
Waarom was de 1185 (dus kennelijk voor de brand) eigenlijk in een lichtere kleur geschilderd?
-
Vreemd, ik had altijd gedacht dat de 1185 gewoon in dezelfde kleur was gespoten net als de anderen bij aflevering, maar dat deze na een brand de verkeerde (NMBS ipv NS) kleur geel kreeg na herstel. Omdat de Belgische werkplaatsen nu eenmaal wel NMBS geel hebben en geen NS geel. En dat deze bij een revisie of zo weer de juiste kleur kreeg. Misschien heb ik het verkeerd begrepen. Ik kocht toen per ongeluk de 1185 en dacht "wat staat dat stom bij mijn -Benelux rijtuigen" :P
Als ik veel foto's bekijk zijn de enige foto's waarvan ik de kleur relatief licht/bleek vind ogen inderdaad juist de foto's ná 2003. De foto's uit de jaren 80 en 90 tonen niks bijzonders. Zou ook totaal niet logisch zijn. Ook het model lijkt te zijn uitgevoerd met de aanpassingen van na 2003
https://www.treinfoto2000.be/HLE/HLE11/1185/1185Zegge07122003.JPG
dit is een duidelijk voorbeeld. Foto van december 2003. Dus ik hou het erop dat hij van 2003 tot 2005 die kleur had
-
Dat zie je hier (https://flic.kr/p/2ovQiVd) ook
-
Het NS geel is op een gegeven moment ook donkerder geworden meer een soort van eigeel.
Dat zag je ook aan de ICM die na de verbouwing (met de afgeronde blauwe baan) donkerder geel was als voor de verbouwing.
Ook bij de ICR, VIRM en DDM is het geel na de verbouwing donkerder geworden.
Misschien hadden ze bij die 1185 nog een potje van het oude geel gevonden ;)
-
Nu kwam ik bij toeval.dit berichtje op FB tegen. Heb daar ook gereageerd, maar toch ook maar even hier.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-20250314-161356-Facebook-67d4906dc56af.jpg)
Als ik dit zo lees, is de 1181 dus geen tijdperk IV en zou de uitvoering anders moeten zijn dan de 1191. Dat heb ik even gemist denk ik en dus ook de verkeerde besteld.
-
Bij MTE staat voor zowel 1181 als 1191 tijdperk IV zonder airco en zonder logo. Als je iets weet, kan je dit dat melden? Anders ga ik dezelfde vraag stellen aan MTE. ;)
-
Of kijken op pagina 2 van dit draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114526.msg3222530173#msg3222530173
-
Ben ik toch wel benieuwd wat jij daar dan leest. Ik lees daar dat de locs met icrm niet in te zetten zijn als het tijdperk IV os en dat Chris daar antwoordt dat de loc op diverse punten aangepast zal zijn.
Daar wordt niet genoemd of dat de 1181 of 1191 is of wellicht zelfs beiden (waardoor inzet met Benelux in tijdperk IV niet kan).
Kortom, mij lijkt dat er onduidelijkheid is. Het zou fijn zijn als die duidelijkheid er wel komt.
-
Het even hierboven geplaatste bericht van PBModels is heel recent en heel duidelijk, wat mij betreft
De 1191 is voor de originele Benelux en de 1181 voor ICRm Benelux.
Dat ze aanvankelijk beide tijdperk IV genoemd zijn is vast het gevolg van het nog in voorbereiding zijn geweest van e.e.a.
-
Dat denk ik ook, maar dat bericht kwam ik toevallig tegen in een draadje als reactie op een FB-lid dat een vraag stelde.
Rick lijkt te zeggen dat dat ook op.pagina 2 stond in dit draadje, maar dat is volgens mij niet zo. Vandaar mijn reactie van zojuist 😉
-
als die 1181 géén Magellaan logo ( of hoe het ook geschreven wordt ) heeft, kan die ook voor de rode Benelux trein, zie foto ,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1181-met-Benelux-gemaakt-door-RailBeeld-02-07-1992-67d7058784363.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1181-met-Benelux-gemaakt-door-RailBeeld-02-07-1992-67d7058784363.jpg)
foto van het net gehaald en gemaakt-door-RailBeeld-02-07-1992
-
Ja alle 11.8-en zonder Magelan-logo kunnen voor de Beneluxtrein, want dat is zowat alles wat ze hun hele carrière deden..... :)
-
Rick lijkt te zeggen dat dat ook op.pagina 2 stond in dit draadje, maar dat is volgens mij niet zo. Vandaar mijn reactie van zojuist
Ik lees daar dat een loc is aangepast zodat deze met ICRm inzetbaar is, wat bevestigd wordt door de Facebook-post van PB.
-
Ja alle 11.8-en zonder Magelan-logo kunnen voor de Beneluxtrein, want dat is zowat alles wat ze hun hele carrière deden..... :)
Dus met logo kan het niet? Heb een reeks 11 van lsm met logos en airco. Iemand een idee of en hoe die eventueel te verwijderen zijn?
De airco kast onder de loc zal gok ik wel een los onderdeel zijn.
Wil het liefst een jaren'90 versie maar kon toen der tijd alleen deze nog kopen en om nu weer n nieuwe te kopen..
Marc
-
De Magelan logo's zijn van ongeveer 2008, dus helemaal op het eind van de ICRm inzet
-
Was dr al bang voor.. xD