BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: BrightonBelle op 28 February 2025, 10:22:52
-
Mogelijk achter een betaal muur, andere forum leden konden daar soms 'omheen werken':
https://www.volkskrant.nl/cs-b50b95d5/
Inhoudelijk aan de ene kant niets nieuws; landelijke monopolisten, een druk spoor, materiaal tekorten.
Aan de andere kant een leuk inkijkje hoe buitenstaanders zich moeten invechten in de markt en de problemen die ze hebben financiering rond te krijgen (discriminatie t.o.v. de staatsbedrijven)
Zijlijntje:
In het artikel komt naar voren dat AH in 2019 opeens vliegschaamte kreeg en geen advertenties voor vliegvakanties meer wilde plaatsen. Dat is wel een erg 'goedkope' manier om je zg groene imago wat op te poetsen......
Grtz Gerard
-
En, hier zelfde nieuws maar niet achter betaalmuur:
https://www.treinreiziger.nl/budgettrein-govolta-dit-jaar-niet-van-start-plannen-na-nieuwe-tegenslag-wel-doorgezet/
Grtz Gerard
-
Inhoudelijk aan de ene kant niets nieuws; landelijke monopolisten, een druk spoor, materiaal tekorten.
Kan je ook aangeven waar dat staat? Want in het artikel staat dat er treinpaden en materieel waren maar dat de Rabobank zich terugtrok. Over de landelijke monopolisten wordt slechts in twee zinnen vermeld dat die wél rijden.
-
Of anders gezegd, de Rabobank ziet blijkbaar geen vertrouwen in het bussiness plan van GoVolta (en hun eerdere onderaannemer blijkbaar ook niet gezien het afhaken) en ik zie niet in hoe dat zou komen door een monopolist of een druk bezet spoorwegnetwerk.
Dat anderen hoge tarieven hanteren, is misschien wel niet omdat ze dat leuk vinden, maar simpelweg omdat de onkosten aan het rijden van een trein en het beheren en onderhouden van materieel nog wel een flink prijskaartje kent.
Bedoel, als je zitplaatsen voor een tientje per persoon gaat hanteren om bijvoorbeeld naar Berlijn te komen, met een trein van 10 rijtuigen waar gemiddeld 80 personen in passen dan zou je aan een propvolle trein 8000 euro omzet draaien.
Ik vrees dat de personeels- en infra kosten op die afstand al hoger zijn dan dat, en dan moet je die miljoenen investering voor de lokken en rijtuigen er mee zien terug te verdienen...
-
@ Rick; ik heb een link gepost naar een volgens mij interessant artikel en omdat het achter de betaal muur zit heb ik een context geschetst.
Ik heb nergens (kan ook niet in drie regels) gezegd dat deze factoren (die uitgebreid genoemd worden na de sub kop 'Het idee van de budgettrein: niet de luxe, wel het gemak' de beslissende factor van het uit- dan wel afstel waren. Maar in ieder geval leuk dat je het artikel wel gelezen hebt.
Reagerend op de serieuzere reactie van Thom;
Het zegt zeker wat dat de RABO afgehaakt is. Ik ken natuurlijk hun business case niet, maar vermoed dat die wel wat meer inhoud had dan jouw bierviltjes berekening. Aangezien ze blijkbaar uit de vliegwereld komen, is het meest waarschijnlijk dat ze zoals RyanAir max 10% van hun stoelen voor die laagste prijs zouden willen verkopen. Maar zoals gezegd, blijkbaar niet haalbaar.
Grtz Gerard
-
Jouw context insinueert dat de problemen liggen bij 'landelijke monopolisten, een druk spoor, materiaal tekorten'. De realiteit is dat een financierder zich terug trok. Mocht dat niet jouw bedoeling geweest zijn dan had je meer dan drie regels kunnen plaatsen, dan had ik ook een 'serieuze' reactie kunnen plaatsen.