BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: JoopSpoort op 25 February 2025, 14:35:51
-
Beste mensen,
Ik moet een oude ESU locpilot vervangen door een nieuwe ESU. Om te voorkomen dat alles opnieuw ingeregeld moet worden met cv-waarden en snelheid testen vroeg ik me af of ik de cv-waarden van de oude (opgeslagen in een bestand van Multicontrol) kan laden in de nieuwe.
Dat dit kan lijkt me geen probleem, ik vraag me af of het verstandig is.
-
Lezen met je Esu programmer vanaf de oude, project opslaan en dan schrijven op de nieuwe. Zo simpel ;)
-
Dat snap ik Ronald, hoewel ik dit via de de Multicontrol van Uhlenbrock pleeg. Maar ik vroeg me af of dat verstandig is, omdat tussen de oude en de nieuwe een paar generaties verschil zit (versie 3 tegen versie 5).
-
Zolang als de basis DCC CV's gebruikt worden en niet decoder specifieke, zal dit goed moeten gaan. En als het onverhoopt toch niet wil, reset van de nieuwe decoder en dan (jammer genoeg) alles met de hand opnieuw invoeren
-
Vergelijk even de gebruiksaanwijzingen.
De mapping komt in ieder geval van geen kanten overeen.
De mogelijke waarden van veel basis-cv’s trouwens ook niet.
Kortom, ik heb er een hard hoofd in.
-
Ik zou het programma van Esu 2x opstarten en in de ene de Lopi 3 inlezen en in de andere een Lopi 5 project aanmaken. Er vanuitgaande dat je 2 beeldschermen hebt, kun je de nodige zaken sneller “kopiëren/instellen”.
Wat Henk al zei, een project migreren van 3 naar 5 zal geen succes worden.
-
de file van de lopi v3 openen en converteren naar de lopi v5 en ik print eerst de mapping uit om te zien of die idem is gebleven.
-
Als je het project eerst inleest en opslaat heb je die altijd nog achter de hand. Het zou mogelijk moeten zijn de file om te zetten.
-
zojuist ff getest en van v3 naar v5 gaat blijkbaar niet rechtstreeks.Wel via tussenstap naar v4 .De mapping blijft identiek
-
Met de Multicontrol geprobeerd?
-
De standaard waarden van de lopi3 en 5 zijn te verschillend. Met een beetje geluk kun je wel de mappings her gebruiken.
Je kunt een oude versie downloden van de ESU software en die in een andere map op je pc installeren naast de huidige versie. Kun je beide tegelijk opstarten en naast elkaar openen ;).
-
Je hoeft geen oude versie van de software te downloaden. Wat ik hier al boven schreef, gewoon het programma 2x opstarten. Dat werkt prima!
-
Het is een onzinnige actie dat "overzetten". Er valt niets over te zetten. Aan de oude mapping heb je niets en de motorregeling al helemaal niet want daarvan gaan de cv waarden bij de V3 maar tot 80 en bij de V5 tot 255.
-
Hm, dan begin ik maar van scratch af aan. De cv-waarden instellen is op zichzelf niet zo'n probleem, maar daardoor hoopte ik nogal wat tijd te besparen met het inregelen van de schaalsnelheid bij iTrain. Als je dat secuur wilt doen, kost dat nogal wat tijd. Er bestaan geen slechte treinenprogramma's, maar een sterk punt van iTrain is het rijden op posities, maar dan moet de lok wel goed ingeregeld zijn.
Bedankt voor alle reacties tot nu toe. (y)
-
Doet Itrain dat niet voor je dan, zoals koploper ?
-
je kan beweren wat men wil maar als je van v3 naar v4 en dan v5 gaat blijft de mapping netjes intact.De andere parameters moet je dan zelf aanpassen.Bij loks van speciale bouwers kan dat lekker handig zijn (bv VBV , olaerts) omdat die soms rare mappings gebruiken
PS : wel te verstaan als je in hetzelfde type decoder blijft dus gewone naar sound is wel anders
-
Daar ben ik best nieuwsgierig naar.
Twee vragen hierover.
Joop gebruikt niet de programmer van ESU maar de Multicontrol van Uhlenbrock. Kan dat dan ook?
Hoe werkt dat eigenlijk met de programmer. De mapping cv's van de LP3 zijn echt heel anders dan die van de LP4 en LP5. Is de programmer dan in staat het resultaat - bijvoorbeeld de feitelijke lichtwisseling - hetzelfde te laten zijn? Ik snap best dat de software dat in beginsel moet kunnen omwerken.
Maar met de motorparameters gaat dat toch niet lukken. Joop wil feitelijk dat de rijeigenschappen identiek blijven, zodat hij een model niet opnieuw in Itrain moet inleren. Daarvoor zijn er te veel parameters die uitgebreid op elkaar inwerken met telkens weer andere uitkomsten. En werkelijk niet één parameter heeft dezelfde range. In de LP3 loopt het in de regel van 0 tot 64 of 0 tot 80. Bij de LP5 altijd tot 255.
-
ik kan enkel spreken aangaande een decoder programmer van ESU en het bijhorende programma.Logisch dat deze alles kent om de betreffende CV's juist toe te kennen omdat er een omvormer in het programma zit met hun decoders.
-
@Borotov
Volgens mij niet zoals iTrain. Als je wilt dat de trein 7 cm voor het sein stopt, dan stopt ie ook 7 cm voor het sein. Rijden op posities betekent ook dat het midden van de trein keurig in het midden van een perron stopt. Je geeft de positie van het perron aan in de blokgegevens, het programma doet de rest. Hetzelfde geldt voor stoppen boven een ontkoppelaar, waarbij je kunt aangeven welk deel van de trein boven de ontkoppelaar moet stoppen.
Maar goed, ik heb niet zo'n behoefte om te wedijveren over treinstuurprogramma's, ik schreef alleen maar dat ik de nauwkeurige instellingen nodig heb om mijn treinenprogramma naar wens te laten werken.
Ik heb ook met Koploper en met RocRail gereden, ze zijn geen van drieën slecht, elk programma vraagt alleen een andere aanpak. :)
-
@Bellejt
Vanmiddag valt de decoder door de brievenbus. Ik zal de methode T&E gebruiken, Try&Error. Dus eerst de decoder inlezen met Multicontrol. Indien de loc rare bokkensprongen maakt dan maar resetten en handmatig. Ik zal de bevindingen delen.
@Henk,
Het programma Multicontrol bewaart alleen de basisparameters en wijzigingen van de decoder. Het is dus niet zo uitgebreid als bijvoorbeeld Decoderpro of Lokprogrammer. Er bestaat dus een risico dat als de andere parameters in de nieuwe decoder die niet in het bestandje staan gewijzigd zijn, dat de lok na het inlezen alsnog niet goed rijdt. We hopen vandaag te ontdekken wat er gebeurt. ???
-
@Joop. Het ging mij om het inMETEN van de snelheid van de lok. Dat hoef je toch niet met de cv's te doen ? Koploper (en ik neem aan Itrain ook) MEET de snelheid per rijstap en daarna kun je op positie rijden. Heeft toch niets met de REGELING in de lok te maken ?
mvgrt Rob
-
Ik neem aan dat je het inregelen van de schaalsnelheid van de lok bedoelt: dat doet iTrain.
Maar voor een mooie loop moet je wel wat parameters in de decoder aanpassen, zoals de minimum en maximum snelheid. Anders heb je kans dat de lok met stand 14 van 28 met een noodgang over het spoor rijdt.
-
Het laden van de oude cv-data in in de nieuwe decoder is niet gelukt. Bij het wegschrijven kreeg ik een foutmelding.Dat zou ook nog aan de Intellibosx kunnen liggen, want die heeft het laatste jaar wel vaker kuren. Het bijstellen van het aantal parameters viel mee, minimum en maximum snelheid, lichtsterkte van de frontseinen halveren, want gloeilampjes 12V (cv262 en 270 beide op 15 i.p.v. 31.
overigens, zo'n zespolige decoder is tegenwoordig wel wat uitgebreider dan de oude generatie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/signal-2025-02-27-171914-67c1eafda005a.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/signal-2025-02-27-171914-67c1eafda005a.gif)