BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Nico Hoogerwerf op 23 February 2025, 20:34:47

Titel: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 23 February 2025, 20:34:47
Beste Allen,

Ik ben een behoorlijk ambitieuze nieuwe baan aan het bouwen, sinds ongeveer een jaar.
Deze is zo groot en er gaan straks veel treinen op rijden, waarom ik 4 Boosterkringen erin heb opgenomen. (3x Digikeijs DR5033 en 1x de centrale Yamorc 9010).

Onderstaande plaatje is een screenprint van mijn iTrain schema met alle sporen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/iTrain-print-67bb751159c59.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/iTrain-print-67bb751159c59.jpg)

Het tweede plaatje is een schematische samenvatting aan de hand waarvan ik mijn probleem(pje) zal proberen uit te leggen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/schamatisch-67bb75114904a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/schamatisch-67bb75114904a.jpg)

HET PROBLEEM:
Zoals zichtbaar in het schema zitten er 2 kortsluitingen in het ontwerp:
- 1x links onder binnen het groene vierkantje. Deze is opgelost met een keerlusprint en dit werkt feilloos'.
- de tweede zit feitenlijk in het station (het rode deel in het schema). Deze is als je door je oogharen kijkt een onderdeel van een grote keerlus met het zwarte deel daaronder.
Ik heb dat opgelost door dit deel (rood) een aparte booster te geven, en dus geisoleerd van het zwarte aansluitende deel. (twee scheidingen, links en rechts).

Toch gaat het hier bij het wisselen van over de boostersecties fout en krijg ik een kortsluitmelding als de lok over de boosterscheiding rijdt....
Het gekke is dat dit alleen aan de rechterkant zich voordoet, en niet links in het schema. Alle andere scheidingspunten tussen de boosters passeert ie zonder haperen.
Ik heb op alle boosters een polariteitswisseling geactiveerd middels LNCV programering van deze Digikeijs boosters.
(voor alle duidelijkheid, dit is niet bij een lok, maar bij alles)

Wie heeft een gouden tip? Moet ik toch ergens nog een keerlusschakeling er tussen zetten? zo ja, waar dan?

Alvast dank,
Groet
Nico

Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: Bert Mengerink op 23 February 2025, 20:45:46
Hallo Nico,

Het station is niet het probleem, maar het schaduwstation. Deze moet ook een keerlus module bevatten.

Groet,
Bert
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: Mark D. op 23 February 2025, 21:01:47
kan het zijn dat ik drie keerlussen zie?
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: RobVille op 23 February 2025, 21:59:27
kan het zijn dat ik drie keerlussen zie?

Klopt  ;D

--> station - schaduwstation 1
--> schaduwstation 1 - schaduwstation 2
--> groene vierkant

Rob
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: Bert Mengerink op 24 February 2025, 00:25:18
Hoi Allen,

Ik blijf er maar 2 zien. Namelijk in de groene box en schaduwstation 1, want schaduwstation 2 en het station vormen een loop.

Groet,
Bert
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: saskia op 24 February 2025, 00:58:17
Bert,
Rob heeft gelijk,
als je schaduwstation 1 en 2 samen bekijkt vormen deze een lus.
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 24 February 2025, 06:51:16
Alvast dank voor t meedenken!
Op zich ben ik niet zo geinteresseeerd in hoeveel lussen het zijn, 2 of drie, maar in hoe op te lossen.
Ik dacht door t geheel te verdelen over vier booster secties dat ik t kortsluiting probleem kon voorkomen… ik heb niet alle vier de boosters in het schemaatje getekend. Het ging ook goed tot de laatste aansluiting die ik maakte (rood-zwart, rechts bovenin).
Misschien toch een keerlusmodule ertussen.  Vraag is alleen: waar?

Grtz
Nico
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: Frank 123 op 24 February 2025, 07:07:12
Hoi Nico,

Als ik snel kijk heb je inderdaad nog een extra keerlus in je plan. (Teken je principe schema maar eens met 2 spoorstaven, elk in een andere kleur). Een booster is geen keerlus schakeling en dus zul je nog ergens op je baan een  keerlus schakeling moeten inbouwen.

Ontwerp is redelijk complex dus niet even snel te zeggen waar je deze het makkelijkste kan inpassen.

Gr Frank
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: Bert V op 24 February 2025, 07:08:18
Een keerlusmodule over heel schaduwstation 1 moet het oplossen.
De buitenring van station en schaduwstation 2 zijn in wezen een ovaal en schaduwstation 1 zit daarin als diagonaal en die veroorzaakt het polariteitsprobleem.

Groeten,
Bert
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: RobVille op 24 February 2025, 08:49:12

Topic verwijderd, geen relevantie.

Rob
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: Mark D. op 24 February 2025, 08:54:09
Schaduw station 1 moet de polariteit om kunnen klappen en dat groene deel ook
Sch. St. 1 is de diagonaal van een groot ovaal
Die groene lus staat op zichzelf



(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/keerus-67bc451298019.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/keerus-67bc451298019.jpg)
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: MartinRT op 24 February 2025, 11:40:50
Ik vind de nummers van de schaduwstations nogal verwarrend.
In het grote overzicht is schaduwstation 1 aan beide zijden direct verbonden met het station, vormt dus een kring.
In de kleine tekening heet dat dan schaduwstation 2.  In het overzicht is dat een kopstation.
Dus de namen van de schaduwstations in kwestie zijn 1 en 3.  In het kleine plaatje dient dus 2 vervangen te worden door 1 en 1 vervangen te worden door 3.

Waarom is dat belangrijk ?  Bij de keuze van het plaatsen van een keerlusmodule is vrije lengte belangrijk.  Is er genoeg lengte op de juiste plek, dan is er sprake van 2 keerlusmodules.  Dien je de plaatsing ergens anders te leggen, dan worden het 3 keerlusmodules.  De juiste plaatsen kan ik op dit moment nog niet aangeven, dat vereist wat meer doorgronden van het grote plaatje.
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: MartinRT op 24 February 2025, 11:57:45
Uitgaande van Schaduwstation 3 (volgens groot beeld)  is er aan de rechterkant sprake van een korte en een lange verbinding. De lange zou waarschijnlijk wel een keerlusmodule kunnen bevatten, de korte naar alle waarschijnlijkheid niet.  Maar dat kun je alleen op de werkelijke baan meten.  Omdat dit hier dubbelspoor is, die beiden "verkeerd" gepoold kunnen zijn, zouden er 2 modules nodig zijn.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/iTrain-print-67bb751159c59-67bc50423b000.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/iTrain-print-67bb751159c59-67bc50423b000.jpg)
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: MartinRT op 24 February 2025, 12:06:52
Links van schaduwstation 3 is er wel ruimte (neem ik aan), de rode lijn, maar daar zit een probleem met de andere aansluiting, de blauwe lijn.  Je zou kunnen kijken of je daar een oplossing maakt door middel van een relais, waarvan de stand afhankelijk is van de wisselstand.  Dus òf de rode lijn (keerlus) wordt bediend, òf de blauwe lijn.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/iTrain-print-67bb751159c59bew2-67bc5291c56e8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/iTrain-print-67bb751159c59bew2-67bc5291c56e8.jpg)
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: RobVille op 24 February 2025, 13:30:18

Topic verwijderd, geen relevantie.

Rob
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: Wies op 24 February 2025, 13:47:13
Beste Allen,

Ik ben een behoorlijk ambitieuze nieuwe baan aan het bouwen, sinds ongeveer een jaar.
Deze is zo groot en er gaan straks veel treinen op rijden, waarom ik 4 Boosterkringen erin heb opgenomen. (3x Digikeijs DR5033 en 1x de centrale Yamorc 9010).

Onderstaande plaatje is een screenprint van mijn iTrain schema met alle sporen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/iTrain-print-67bb751159c59.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/iTrain-print-67bb751159c59.jpg)

Het tweede plaatje is een schematische samenvatting aan de hand waarvan ik mijn probleem(pje) zal proberen uit te leggen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/schamatisch-67bb75114904a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/schamatisch-67bb75114904a.jpg)

HET PROBLEEM:
Zoals zichtbaar in het schema zitten er 2 kortsluitingen in het ontwerp:
- 1x links onder binnen het groene vierkantje. Deze is opgelost met een keerlusprint en dit werkt feilloos'.
- de tweede zit feitenlijk in het station (het rode deel in het schema). Deze is als je door je oogharen kijkt een onderdeel van een grote keerlus met het zwarte deel daaronder.
Ik heb dat opgelost door dit deel (rood) een aparte booster te geven, en dus geisoleerd van het zwarte aansluitende deel. (twee scheidingen, links en rechts).

Toch gaat het hier bij het wisselen van over de boostersecties fout en krijg ik een kortsluitmelding als de lok over de boosterscheiding rijdt....
Het gekke is dat dit alleen aan de rechterkant zich voordoet, en niet links in het schema. Alle andere scheidingspunten tussen de boosters passeert ie zonder haperen.
Ik heb op alle boosters een polariteitswisseling geactiveerd middels LNCV programering van deze Digikeijs boosters.
(voor alle duidelijkheid, dit is niet bij een lok, maar bij alles)

Wie heeft een gouden tip? Moet ik toch ergens nog een keerlusschakeling er tussen zetten? zo ja, waar dan?

Alvast dank,
Groet
Nico
Hallo Nico,

Je spreekt over "boosterkringen" en dat er ergens een sluiting optreedt. Ik veronderstel dat je het hebt over "boostersecties" of moet ik het zo verstaan dat je over keerlusmodules spreekt? Volgens jouw omschrijving zou er geen polariteitsprobleem moeten optreden bij het wisselen van de ene boostersectie naar de andere ("op alle boosters een polariteitswisseling geactiveerd").

Ik heb geprobeerd om de spaghettikluwen te doorgronden en zie dat er linksboven (nog) een keerlus zit: de lus die om de opstelsporen DE1, VT98 en SVT04 loopt. Daar zou een keerlusmodule geplaatst moeten worden.

Verder zou je eens kunnen kijken naar de eventuele kruisingen van sporen: is daar wellicht sprake van een (onzichtbare) keerlus?

Tenslotte zou je met een spanningsmeter bij de boosterovergangen kunnen kijken of de polariteit van de rails klopt (zie bijvoorbeeld de DR5033 handleiding (pagina 8 )).

Met vriendelijke groet,
Wies.
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: Mark D. op 24 February 2025, 16:57:15
meest linker spoor is keerlus
en linksboven, de 2 linker sporen.

Ik zou de i-train print printen en met rood potlood een rondje rijden
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: Ben op 24 February 2025, 17:11:39
Na wat gekras met Paint zie ik 3 keerlussen en wel bij de groene bollen....



(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/iTrain-print-67bb751159c59-67bc9a2135371.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/iTrain-print-67bb751159c59-67bc9a2135371.jpg)
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: Jeronimos op 24 February 2025, 18:14:27
@Nico,


Dat spoor waarin het nummer 18 323 staat, hoe is dat geïsoleerd?
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 24 February 2025, 20:07:50
Beste Allen,
Ik ben blij met jullie reacties en al het mede-denken! Ik heb inderdaad best een complex sporenplan, dat ik aan het bouwen ben. En de iTrain versie is al een schematiesche weergave van de werkelijkheid  :angel:

Samenvattend: vrijwel iedereen zegt nu dus dat ter linkerzijde een of twee extra keerlussen zitten. Ik kan daarin meegaan in de redenering!

Eigenlijk is de samengevatte schets van Mark D nog het meest inzichtelijk. Als je het ontwerp helemaal uitkleed is het zo'n "acht" figuur met enkele extra aanhangsels (nl de lus in het groene vierkant en alle losse pootjes naar de kleine stationnetjes...
Ik zit allen met een probleem dat ik niet geheel kan overzien hoe je een heel (schaduw)station in een keerlusschakelaar (bv YaMoRC YD7432 oid) kan vangen, als zijnde het geheel schuine stujk in de schematische "8" van Mark D.

Maar misschien is dus in een keerlusdetector in het aangegeven stuk van Ben (de groene rondjes) ook al genoeg...
Ik ga wat experimenteren en dank jullie alvast voor het meedenken!
Groet
Nico


PS: ik zal nog een aangepast schema maken met kleurtjes van de Boostersecties zoals het nu nog is...
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: Mark D. op 24 February 2025, 20:53:17
De oplossing in de itrain schets lijkt praktischer op te lossen.
(Die probleempjes aan de linkerkant).
Je zou kunnen checken hoeveel ruimte daar in het echt zit
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 24 February 2025, 20:54:47
overigens is mijn nieuwe baan in een smalle kamer 7,30m lang en over de grootste breedte 2,9 breed, erg lang en smal. Veel rijlengte heb ik zo gecreëerd met hier en daar dus een lus  ;D

Dit is alles overelkaar heen geprojecteerd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/plan-67bccbb71797a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/plan-67bccbb71797a.jpg)

maar hier is het inzichtelijker dat het een drie (!) laagse baan is:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/alles-67bccd3078d21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/alles-67bccd3078d21.jpg)

Een tienjaren plan, ik weet het maar ik ben nog jong  ;D ;D
Enkele kenmerken: veel schaduwsporen, doorgaande en kopsporen. Een groot station (Bad Maldenstein) en twee kleine haltes. Eentje als een kopstationnetje voor railbusjes etc (Bf. Elend), en een aan een doorgaand enkelspoor lijntje (Bf. Klein Oben). Vanuit het laatste gaat nog een HOm smalspoor treintje naar Bhf Bimmelbahn.
Er is voor het station langs een enkele meters lange dubbelspoor paradestrecke zichtbaar. Rollend materieel: DB Ep 3b (1955-1965) ongeveer. Stoom en diesel of accutreinen. Treinstellen en getrokken materiaal.

Zoiets dus.

Nico
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 24 February 2025, 20:55:11
De oplossing in de itrain schets lijkt praktischer op te lossen.
(Die probleempjes aan de linkerkant).
Je zou kunnen checken hoeveel ruimte daar in het echt zit
ja ga ik doen!
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: Joz op 24 February 2025, 21:08:53
Even voortborduren op het plaatje van Ben in reactie #17 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114428.msg3222529560#msg3222529560), heb ik daar zelf een vraag over, als dat mag?

Voor de verduidelijking even inzoomen en wat kenmerken toegevoegd. En er vanuit gaande dat blokken 1, 2 en 3 voldoende lengte hebben.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/iTrain-print-67bb751159c59-67bc9a2135371-67bcd1c1a7b9b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/iTrain-print-67bb751159c59-67bc9a2135371-67bcd1c1a7b9b.jpg)

Normaal zit bij digitaal bedrijf een wissel zelf niet in de keerlus-schakeling. Nu zou ik denken als wissel W wel in dezelfde keerlus-schakeling zit als blok 3, dan zou blok 2 geen keerlus-schakeling hoeven te hebben? Of is dat not-done, niet logisch, etc.

Groeten,
Jos
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: Mark D. op 24 February 2025, 21:10:59
een wissel zou ik laten vervallen.  Weghalen, of via itrain verbieden.   (blok 1 noemt Jos hierboven het)
spoor 6  (van boven geteld) naar svt04 of vt98 rijden.  Door die mogelijkheid te schrappen krijg je voldoende lengte.

Die andere lijken vanuit Zandvoort gezien geen probleem om op te lossen. (voldoende lengte in 2 & 3 )
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: Wies op 24 February 2025, 21:52:30

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/alles-67bccd3078d21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/alles-67bccd3078d21.jpg)

Voor zover ik het zie op deze schetsen, is er slechts 1 keerlus, namelijk in de linker schets, onderin. Maar ik kan iets over het hoofd hebben gezien.

@ Nico: heb je op het "sluitingspunt" de polariteit van de rails al gecontroleerd?

Met vriendelijke groet,
Wies.
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 25 February 2025, 17:12:51
Even voortborduren op het plaatje van Ben in reactie #17 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114428.msg3222529560#msg3222529560), heb ik daar zelf een vraag over, als dat mag?

Voor de verduidelijking even inzoomen en wat kenmerken toegevoegd. En er vanuit gaande dat blokken 1, 2 en 3 voldoende lengte hebben.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/iTrain-print-67bb751159c59-67bc9a2135371-67bcd1c1a7b9b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/iTrain-print-67bb751159c59-67bc9a2135371-67bcd1c1a7b9b.jpg)

Normaal zit bij digitaal bedrijf een wissel zelf niet in de keerlus-schakeling. Nu zou ik denken als wissel W wel in dezelfde keerlus-schakeling zit als blok 3, dan zou blok 2 geen keerlus-schakeling hoeven te hebben? Of is dat not-done, niet logisch, etc.

Groeten,
Jos

Dank Jos,
Dit is ook wat ikzelf denk... Alleen een KeerlusSchakeling voor blok 3 (zoals jij dat aangegeven hebt). Dat ga ik eerst proberen.
Grtz
Nico
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 25 February 2025, 17:14:05
Voor zover ik het zie op deze schetsen, is er slechts 1 keerlus, namelijk in de linker schets, onderin. Maar ik kan iets over het hoofd hebben gezien.

@ Nico: heb je op het "sluitingspunt" de polariteit van de rails al gecontroleerd?

Met vriendelijke groet,
Wies.

Dank voor je reactie Wies! En uiteraard ook al diverse metingen gedaan maar kom er daarmee niet uit
Grtz
Nico
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 01 March 2025, 19:50:35
Update:
Even een update van mijn kortsluitingsproblemen tussen de boostersecties, veroorzaakt door een niet herkende keerlus...
Zoals hierboven al uitgelegd heb ik in sectie 3 van de veranderde schets van Ben, een Yamorc Keerlusmodule ingebouwd.
Ik ga er een beetje van uit dat deze, mits aangesloten op één booster het sluitingsprobleem zou attakeren.
Heel schematisch is de situatie dus als volgt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/schematisch-lus-67c353a8b7aff.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/schematisch-lus-67c353a8b7aff.jpg)
Drie aparte boosters die een deel van de baan voeden. Bij het wissel in de rode zone komen booster 1 en Booster 2 bij elkaar.
IN het zwart omrande blok (komt overeen met de lus en sectie 3 in eerdere tekeningen), heb ik de Yamorc YD7432 gemonteerd.
Uiteraard:
- De Keerlusmodule krijgt zn voeding vanuit booster 3
- de hele sectie beide spoorstaven geïsoleerd tov de andere boosters.
- Conform de handleiding (die helaas alleen over een echte LUS gaat) heb ik het blok in drie losse secties ingedeeld: Sectie A (30cm), B (140cm) en C (30) cm) en allemaal ook weer op twee railstaven geïsoleerd. In de handleiding staat nergens iets over de lengte van de secties... Ik had ooit een print van Rosoft met zelfde functie, daar maakte de lengte niet zoveel uit....
- De Yamorc zit met Loconet verbonden met de centrale.

Het resultaat:
- Een losse lok gaat fantastisch eroverheen . Ook trouwens met een getrokken trein  ;D
- Maar: een treinstel ( met langere stukken stroomafname (TEE RAm roco)) geeft dus opnieuw sluiting bij de overgang naar de andere booster.
- dit geldt trouwens ook voor trekduwers waarbij de wagens stroom afnemen...
- De gehele trein is echt korter dan de lengte van het blok!
- Nog wat anders: in iTrain blijft de bezetmelding vanuit deze Yamorc keerlusmodule (default melder 731/732/733) soms hangen zodat het blok dus bezet is.

Dus twee vragen:
- wat kan ik doen met het gedeeltelijk opgeloste probleem
- Wie heeft  een clever idee over de bezetmelding

Groet

Nico

PS: hopelijk leest Karst Drenth mee en heeft hij een idee?  :angel:
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: Wies op 01 March 2025, 20:28:04
Hoi Nico,

Ik weet niet wat je precies bedoelt met de secties A, B en C. Wordt elk van deze secties aangestuurd door de keerlusmodule?

De lengte van een complete trein (in het bijzonder van een trein met stroomafname op diverse plaatsen), moet korter zijn dan de lengte van de keerlus. Dit voorkomt dat er sluiting ontstaat op het moment dat het voorste stuk de keerlus verlaat terwijl het achterste stuk zich nog niet in de keerlus bevindt.

Verder, aan beide zijden van de keerlus moet de voeding vanuit dezelfde booster zijn aangesloten. Met andere woorden, tussen het uiteinde van de keerlus en de wissel, moet nog een stuk rails zitten dat is aangesloten op booster 3, maar wel de polarisatie omkeren ten opzichte van het stuk aan de andere kant van de keerlus.

Ik hoop dat dit helpt.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 01 March 2025, 22:27:07
Hoi Nico,

Ik weet niet wat je precies bedoelt met de secties A, B en C. Wordt elk van deze secties aangestuurd door de keerlusmodule?

De lengte van een complete trein (in het bijzonder van een trein met stroomafname op diverse plaatsen), moet korter zijn dan de lengte van de keerlus. Dit voorkomt dat er sluiting ontstaat op het moment dat het voorste stuk de keerlus verlaat terwijl het achterste stuk zich nog niet in de keerlus bevindt.

Verder, aan beide zijden van de keerlus moet de voeding vanuit dezelfde booster zijn aangesloten. Met andere woorden, tussen het uiteinde van de keerlus en de wissel, moet nog een stuk rails zitten dat is aangesloten op booster 3, maar wel de polarisatie omkeren ten opzichte van het stuk aan de andere kant van de keerlus.

Ik hoop dat dit helpt.

Met vriendelijke groet,
Wies.

Hallo wies,
Je eerste punt (lengte) is geen issue. Zoals ik in m’n laatste berichtje schreef passen alle treinen er ruim in
Het tweede, dat aan weerszijden van de keerlus dezelfde booster moet zitten… dat is nu niet zo omdat ik niet echt een LUS heb, maar een traject in een soort vork verbinding tussen drie verschillende boosters (rood, groen, blauw). Daartussen heb ik dus de keerlusschakelaar gemonteerd. En deze heeft weer drie secties A,B, C). Dat zijn in de yamorc handleiding de drie secties in de echte lus…

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-0129-67c37b8d98d10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-0129-67c37b8d98d10.jpg)

Grtz
Nico
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: Wies op 02 March 2025, 11:06:31
Hallo Nico,

Dank voor de aanvullende info.

Je schrijft dat je niet echt een lus hebt, maar wanneer je uitzoomt zul je zien dat er wel eentje is (anders had je ook geen keerlusmodule nodig, toch?).

Wij hebben op onze baan ook zo'n situatie, waarbij een splitsing volgt na de keerlus. In eerste instantie kreeg de splitsing spanning van booster B, waar de keerlus spanning kreeg van booster A. Dat gaf wat problemen met het functioneren van de keerlusmodule. Op advies van een mede-modelspoorder hebben we toen de spanning van de splitsing aangesloten op booster A. Daarmee was ons probleem verholpen. Vandaar mijn tip over de aansluiting van het gedeelte bij de wissel. Als alternatief zou je ook het volgende kunnen proberen: wissel en aansluitende gedeeltes (treinlengte?) van booster 1 en van booster 2 op booster 3 aansluiten. Of heel rigoureus: boosters 1 en 2 afkoppelen en die gedeeltes op booster 3 aansluiten en kijken wat er gebeurt.

Hoop dat je probleem wordt opgelost.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: Rail@Home op 02 March 2025, 12:12:51
Ik begrijp de oplossing booster als keerlusmodule nog niet helemaal, wist ook helemaal niet dat dit kon. Maar ik kan me zo voorstellen dat dit alleen werkt als er maar 1 trein over de boosterscheiding rijdt. Als er 2 treinen tegelijk over de boosterscheiding rijden blijft het apparaat maar omschakelen.en dat kan vast  niet.

Verder lijkt me dat je dit veel gestructureerder moet aanpakken. Ik heb volgens mij nergens gelezen wanneer er sluiting ontstaat. Dat moment lijkt me ook nogal kritisch.dus als trein X op punt Y rijdt. En waar rijden dan andere treinen.

En echt teken eerst eens heel gestructureerd uit hoe de rode en zwarte draad aan de baan zijn gekoppeld. Je kunt wel ergens een keerlusmodule inbouwen, maar als je het grotere plaatje niet overziet is dat misschien niet de meest handige plaats.en het is me nu ook nog niet in 1oogopslag duidelijk wat bij welke boosters hoort.

Probleemoplossing vraagt om een gestructureerde aanpak. Dat is niet altijd even leuk en lijkt een overkill aan werk, maar echt, geloof me, dat is het beste om tot een oplossing te komen
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: Rail@Home op 02 March 2025, 12:25:54
Als aanvulling hierop.

In reactie 17 geeft Ben je de oplossing. Er zijn 3 keerlussen. Haal alle verbindingen links weg en je rijdt van punt naar punt en is er nergens sluiting. Volgens mij moet je het gewoon zo aansluiten.

En met betrekking tot die korte lange treinen die wel geen sluiting geven zou ik nog maar eens controleren of je eea wel goed hebt aangesloten. Het lijkt me dat de module niet op het goede moment schakelt.
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: Ben op 02 March 2025, 12:57:34
Wellicht lopen er in dit topic twee zaken door elkaar heen: keerlus kortsluitingen die opgelost moeten worden met keerlusmodulen en kortsluitingen tussen boostersecties onderling die je op moet lossen door boosters consequent en eenduidig aan te sluiten.
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: C_Jabaaij op 02 March 2025, 13:10:18
……….
Het tweede, dat aan weerszijden van de keerlus dezelfde booster moet zitten… dat is nul niet zo omdat ik niet echt een LUS heb, maar een traject in een soort vork verbinding tussen drie verschillende boosters (rood, groen, blauw). Daartussen heb ik dus de keerlusschakelaar gemonteerd. En deze heeft weer drie secties A,B, C). Dat zijn in de yamorc handleiding de drie secties in de echte lus…

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-0129-67c37b8d98d10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-0129-67c37b8d98d10.jpg)

Grtz
Nico
Je schrijft het zelf al dat er aan beide zijde van de keerlusmodule de zelfde booster moet zitten en dat is nu hier niet het geval. Dus dat zou je moeten veranderen zodat de keerlusmodule en de beide zijden op dezelfde booster zitten, alles aan de blauwe of alles aan de groene. Als je dat niet doet gaat het nooit werken.

Koos Jabaaij.
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: Patrick Smout op 02 March 2025, 13:43:53
Nico,

Ik weet niet of je je wil wagen aan zelfbouw maar ik heb op mijn baan zelfbouw boosterscheidingsmodules in gebruik (doorontwikkeling van de ultieme keerlus ). Deze zijn identiek aan een keerlusmodule met 3 secties echter met dit verschil dat de railvoedingsaansluiting voor de lus gescheiden is van de voedingsaansluiting na de lus. Voor een standaard keerlus sluit je die gewoon aan op dezelfde booster. Voor een boosterovergang sluit je die gewoon aan op verschillende boosters. In een ver verleden heeft Rosoft dit idee van mij ook eens commercialiseerd maar vermoedelijk niet meer leverbaar. Een standaard keerlusschakeling ombouwen naar een boosterscheider vraagt het nodige sloopwerk. Of dat een haalbare kaart is op je module kan ik niet beoordelen. Hangt van de pcb layout en het ontwerp af.
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: Patrick Smout op 02 March 2025, 14:13:13
Afbeelding zegt meer dan woorden  :).
Helemaal linksonder op de foto (grijs/wit) de voeding van de schakeling, net daarboven 2 x rood/blauw voor beide boosters. Daarboven de aansluitingen naar de 3 secties. Aan de rechterzijde de aansluitingen voor de bezetmeldingen.
Foto kwaliteit is wat minder - ontwerp is van 2014.

(https://live.staticflickr.com/7478/15144386913_00951e5430_h.jpg)
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 07 March 2025, 20:09:41
Hallo wies,
Je eerste punt (lengte) is geen issue. Zoals ik in m’n laatste berichtje schreef passen alle treinen er ruim in
Het tweede, dat aan weerszijden van de keerlus dezelfde booster moet zitten… dat is nu niet zo omdat ik niet echt een LUS heb, maar een traject in een soort vork verbinding tussen drie verschillende boosters (rood, groen, blauw). Daartussen heb ik dus de keerlusschakelaar gemonteerd. En deze heeft weer drie secties A,B, C). Dat zijn in de yamorc handleiding de drie secties in de echte lus…

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-0129-67c37b8d98d10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-0129-67c37b8d98d10.jpg)

Grtz
Nico

Update 6-3-25:
Ik heb de Yamorc YD7432 aangesloten. Deze wordt getriggert door het wissel dat vlak voor de sectie ligt. En het werkt!
Echter: het werkt alleen voor losse locomotieven of icm bv een goederentrein..
Een treinstel of een trek-duwtrein geeft vaak toch op de boosterovergang een foutmelding.
Ik lees nergens in de Yamorc handleiding iets over lengtes van de secties (die hierboven in de handleidings tekening staat). Ik kan me zo voorstellen dat de hele lengte van de lus op een bepaald moment wordt omgepoold, dus in ieder geval het middelste deel moet langer zijn dan de trein. Maar hoe zit het met die eerste en laatste stukjes (het paarse en het groene stukje in deze tekening?
En 2e vraag: je kan ook expliciet een kortsluit optie aan/uit zetten. Wat doet dat?
Iemand ervaring mee?

Grtz
Nico



Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: MartinRT op 08 March 2025, 09:12:36
Volgens mij vergeet je de opmerking in reactie 35:

Je schrijft het zelf al dat er aan beide zijde van de keerlusmodule de zelfde booster moet zitten en dat is nu hier niet het geval. Dus dat zou je moeten veranderen zodat de keerlusmodule en de beide zijden op dezelfde booster zitten, alles aan de blauwe of alles aan de groene. Als je dat niet doet gaat het nooit werken.

Koos Jabaaij.
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 09 March 2025, 16:01:59
Ik heb er uitgebreid over gedacht, maar aan weerszijden van de keerlus detector dezelfde decoreer, zoals hierboven gesuggereerd, zal dus niet gaan.
Daarnaast lost het probleem niet op, want dan heb je nog steeds de overgang van twee decoders wat eigenlijk het probleem is…

Nico
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: RobVille op 09 March 2025, 16:51:04

Heel schematisch is de situatie dus als volgt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/schematisch-lus-67c353a8b7aff.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/schematisch-lus-67c353a8b7aff.jpg)


Ik doe maar weer eens een gooi ... Volgens mij moet de wissel geen deel uit maken van de keerlus. Je hebt geen lus maar je kunt de "keerlus" als een lang gestrekt blok zien dat de ompoling regelt.

Arbeitsweise des YD7432 Kehrschleifenmodul
Auf der Anlage wird ein Kehrschleifenabschnitt bestehend aus zwei Sensorgleisen (Sensor 1 und Sensor 2) und der eigentlichen Kehrschleife (Track Out) ein-
gerichtet. Die Sensorgleise (Sensor 1 und Sensor 2) müssen beidseitig getrennt werden. Gleiches gilt für das eigentliche Kehrschleifengleis (Track Out). Das
Kehrschleifengleis (Track Out) muss so lange sein das der komplette Zug hineinpasst. Der ein– bzw. ausfahrender Zug wird auf dem jeweiligen Sensorgleis
erkannt und je nach dem welches Sensorgleis befahren wird, wird die Kehrschleife korrekt gepolt. Für die sichere Erkennung des Zuges ist es unbedingt
notwendig, dass sich an der Spitze eine Lok, ein beleuchteter Wagen oder ein Wagen mit Widerstandsachsen befindet. Unter Umständen können auch
Wagen mit nicht leitenden Achsen, aber metallischen Rädern, bei Einfahrt das Umpolen der Kehrschleife auslösen.
Bei Erkennen des Zuges auf dem einfahrenden Sensorgleis wird die Kehrschleife vor Einfahrt des Zuges korrekt gepolt, sodass es hier zu keinem Kurzschluss
kommen kann. Hat der Zug das Kehrschleifengleis (Track Out) durchfahren und erreicht das ausfahrende Sensorgleis, so wird der Zug erkannt und die kor-
rekte Polarität hergestellt, so das bei der Ausfahrt kein Kurzschluss entsteht.

Es wird keine externe Spannungsversorgung benötigt, da die Einspeisung über die Digitalspannung erfolgt. Für die Weichenansteuerung wird ein Anschluss
am LocoNet® benötigt

De digitale spanning komt dan van Booster 3. De module zorgt dan verder voor de verdeling van de spanning over de drie sporen, de twee sensortrajecten en de eigenlijke keerlus. De wissel, geen onderdeel meer van booster 3, wordt dan gekoppeld aan booster 1 of booster 2.

Rob
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 09 March 2025, 19:04:53
Ik doe maar weer eens een gooi ... Volgens mij moet de wissel geen deel uit maken van de keerlus. Je hebt geen lus maar je kunt de "keerlus" als een lang gestrekt blok zien dat de ompoling regelt.

De digitale spanning komt dan van Booster 3. De module zorgt dan verder voor de verdeling van de spanning over de drie sporen, de twee sensortrajecten en de eigenlijke keerlus. De wissel, geen onderdeel meer van booster 3, wordt dan gekoppeld aan booster 1 of booster 2.

Rob

Dank je wel voor het mee-denken Rob!
Ik vind het best een logische gedachte om het wissel eruit te halen, en afhankelijk van de wisselstand aan Booster 1 of 2 te hangen. Dan moet ik er op een of andere manier een bistabiel relais tussen zetten en de spoorspanning dus uit die (blauwe of groene) booster te halen...
Even nadenken hoe ik dat doe. Parallel aan de wissel aandrijving meeschakelen op de wisseldecoder? Of een apart wisseladres aanmaken en door iTrain laten schakelen als schakelaar.... ???

Groet
Nico

Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: RobVille op 09 March 2025, 19:37:13
Zou je het kunnen oplossen door de wissel slechts te koppelen aan een booster. Misschien te simpel gedacht ...

(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1741545073-img-7162.jpeg)

Rob
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: Rail@Home op 09 March 2025, 20:00:26
Volgens mij kun je het ook helemaal anders oplossen. Daarvoor heb je wel 2 keerlusmodules nodig , maar misschien wordt het er wel gewoon makkelijker en duidelijker van.

Als je hier de keerlusmodules plaatst heb je wellicht genoeg rijlengte om ze te plaatsen en dan heb je niets meer met wissels en moeilijke boosterovergangen van doen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-0796-67cde4f59f07c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-0796-67cde4f59f07c.jpg)

Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: Mark D. op 09 March 2025, 21:32:46
Ik zou de baan eerst op orde maken met een booster, een stroom bron.
Titel: Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
Bericht door: MartinRT op 12 March 2025, 12:23:56
Daarvoor heb je wel 2 keerlusmodules nodig ,

Als je hier de keerlusmodules plaatst heb je wellicht genoeg rijlengte om ze te plaatsen

Dit stond al in mijn reactie 12, maar toen heb ik twijfel geuit over de daadwerkelijke rijlengte.  Daar is helaas verder geen reactie op gekomen.
Voor het overige sluit ik me aan bij de bovenstaande opmerking:  eerst alles op één centrale/booster in orde maken en op grond van de dan ontstane indeling kijken hoe de boosters cq. overgangen daartussen gerealiseerd kunnen worden.