BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Boerammetje op 21 February 2025, 11:54:30
-
Ik heb een Märklin 3326, NS lok 1631, waarin zich een voorschakelprintje voor het relais bevindt. Toen ik de lok kocht schakelde hij niet goed en heb ik dat printje eruit gehaald.
Probleem bleek niet in het printje te zitten, maar in het relais. Dat dus vervangen, maar de print niet teruggezet. Ik kreeg het licht echter niet geschakeld met de rijrichting.
Nu dus gepoogd dat printje terug te zetten.
Hij schakelt nu keurig, maar rijdt niet.
Wat me opviel was dat er naar de ene koolborstel een draad loopt vanaf de print, maar naar de andere niet (heb h.e.e.a. nagesoldeerd met een andere lok als voorbeeld).
Over de koolborstels zat een condensatortje. Dat was weg. Ik heb er iets soortgelijks over gezet, maar zonder de juiste waarde te weten. Heeft het een andere functie dan ontstoring?
En de hamvraag: wat kan er mis zijn en hoe los je dat op?
Kan ik de motor direct vanaf het relais bedraden, en de tweede koolborstel met de massa verbinden om zeker te zijn dat alles contact maakt of mol ik dan de print?
-
O ja, wellicht relevant: het licht doet het wel en schakelt netjes met de rijrichting.
-
staat netjes in de exploded view van de lok.Er moet naar elke koolborstel een draad gaan.Kan blijkbaar wel de PDF hier niet meer toevoegen rechtsstreeks maar via omweg :
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/3326-explo-67b85dbe0f93c.pdf (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/3326-explo-67b85dbe0f93c.pdf)
-
Merci. Zo lijkt het idd te zitten. Koolborstels in serie met de veldspoelen.
De vraag is dus of ik de bedrading van spoel en koolborstels elders vandaan kan halen, of anderszins het euvel kan vaststellen.
-
Of dat je zo'n lok zonder die elektronica zo kunt bedraden dat het licht met de rijrichting schakelt
-
Je kunt de verlichting via de veldspoelen voeden, zodat deze met de rijrichting wisselt.
De lampjes branden dan wel een stuk zwakker.
Bij oudere Märklinlocs was dit het geval, zoals de blauwe NS1200 en de E94.
Later heeft Märklin dit veranderd en werd de verlichting rechtstreeks gevoed, deze wisselt niet met de rijrichting maar brandt wel een stuk feller.
-
Net even geprobeerd, maar dan rijdt hij helemaal niet. Bij de 1200 heb ik de lampjes parallel aan de spoelen en schakelen ze gewoon mee. Niet dat ik begrijp hoe dat kan, want ik zou zeggen dat de tegen-EMK van de niet bekrachtigde spoel de daarmee verbonden lamp moet voeden, maar dat gebeurt blijkbaar niet. Hier lijkt zoiets wel te gebeuren.
Ik demonteer gewoon een lampje en dan is het wel best. Aan de andere kant hangt immers een stam rijtuigen.