BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Het stationsplein => Topic gestart door: Peter Kleton op 20 February 2025, 23:16:23
-
Vanavond was er een uitzending van de gebroeders van Rossum over NS,
Het viel mij kort gezegd beetje veel tegen.
Soms er oppervlakkig,dan weer diepgaand.
Een buitenstaander begrijpt er weinig van hoe het bedrijf momenteel draait en een min of meer insider vind het rommelig,zzoals over de beveiliging waarin over de B relais gesproken wordt in de NX beveiliging.De meeste kijkers weten niet eens wat een relais is...
Peter
-
De werking van een relais wordt op de middelbare school toch behandeld bij het vak natuurkunde tijdens lessen over elektriciteit en schakelingen?
Als kijkers niet weten wat een relais is, hebben ze kennelijk geen middelbare school gevolgd....
Bor
-
Beetje naïef, jij weet alles nog wat je op de middelbare school hebt moeten leren? Knap, ik niet.. natuurkunde ligt in mijn interesse gebied, daar is wel wat van blijven hangen. Scheikunde heb ik niks mee, hakken over de sloot en het enige wat ik nog weet is het effect van water op brandend vet, mooie demonstratie! Kan me voorstellen als jij niks met techniek hebt en economie bent gaan studeren je niet perse onthoud hoe een relais werkt.
En al weet je het wel, dat wil niet zeggen dat als de van Rossums wat lopen te brabbelen over spoorwegbeveiliging, de gemiddelde leek dan ineens begrijpt hoe het allemaal werkt.
Groeten Edwin.
-
"de van Rossums wat lopen te brabbelen" is niet alleen een uitstekende samenvatting, maar ook de aantrekkingskracht van het programma.
Als er dan nog wat leuks over de NS blijft hangen is dat mooi meegenomen.
-
De werking van een relais wordt op de middelbare school toch behandeld bij het vak natuurkunde tijdens lessen over elektriciteit en schakelingen?
Als kijkers niet weten wat een relais is, hebben ze kennelijk geen middelbare school gevolgd....
Of. heel misschien, wordt dat niet behandeld.
-
Of. heel misschien, wordt dat niet behandeld.
Dat weet ik wel zeker.
In mijn schooltijd (HAVO/VWO) kreeg je pas in de 3e klas natuurkunde en vanaf de 4e had je een keuzepakket.
Dat is dus maar een jaar, waar meerdere onderwerpen behandeld werden, niet alleen elektriciteit. Daarbij ging het niet veel verder dan de wet van Ohm en serie-/parallelschakeling.
En degenen die geen natuurkunde in hun pakket hadden waren veelal niet degenen die veel affiniteit hadden met exacte vakken en techniek...
Gelukkig had ik al eerder kennis gemaakt met relais. Handige dingen hoor :)
-
Ik weet het ook zeker want in mijn vier jaar natuurkunde is de werking van een relais niet behandeld. Alleen is de uitspraak van Bor nogal raar, om het zo maar te noemen.
-
De uitleg over de aanpassingen (lees: van 240 naar 60 wissels) aan het emplacement Utrecht CS vond ik heel verhelderend.
Daar werd destijds, ook op dit forum, nogal tegen geageerd.
Maarten van Rossum maakte wel de opmerking die dat mooi samenvatte: “dat betekent wel dat je niet meer van ieder spoor naar willekeurig welk ander spoor kunt komen.”
Maar goed, het bedrijf koos voor snelheid en kortere blokafstanden; niet voor allerlei rijwegen.
Groet,
Wolter
-
Ik weet het ook zeker want in mijn vier jaar natuurkunde is de werking van een relais niet behandeld. Alleen is de uitspraak van Bor nogal raar, om het zo maar te noemen.
Raar? Nee hoor, wat raar is, is dat het onderwijs tegenwoordig kennelijk niet meer zo best is. :-\
Bor
-
Misschien is het onderwijs veranderd en gaan dingen op een nieuwe manier. Die anders is dan dat wij ervaren hebben 40 tot 50 jaar geleden. Dat heet progressie ;) Ik maak het van dichtbij mee met ons pleegkind en bv het VMBO is totaal anders als in onze tijd. En vaak een stuk interessanter als toen :)
-
PB aan Ronald Halma ...
-
Vindt van Rossum een walgelijke vent, kijk er nooit naar dus ook gisteren avond genegeerd. Maar zo te lezen ga ik toch even terug kijken, gaat over spoor en kan mij weer even lekker ergeren aan dat figuur.
Ken zijn broer niet, misschien is die wel heel anders …….
Mvg Johan.
-
De uitleg over de aanpassingen (lees: van 240 naar 60 wissels) aan het emplacement Utrecht CS vond ik heel verhelderend.
Ja, vind ik ook. Er werd zeer duidelijk gemaakt dat het een afweging is tussen capaciteit en flexibiliteit. En capaciteit is nu belangrijker.
-
Ik ga ook eens kijken via terugkijk TV, ik luister geregeld naar zijn podcast, ik hoor hem graag vertellen.
-
Raar? Nee hoor, wat raar is, is dat het onderwijs tegenwoordig kennelijk niet meer zo best is. :-\
Zoals Ronald zegt verandert het onderwijs nou eenmaal. Dat een relais, waar 99% van de bevolking niet eens mee te maken heeft, niet besproken wordt zegt niets over de staat van het onderwijs tegenwoordig. En mijn schooltijd is ook al enige tijd geleden. :P
Ja, vind ik ook. Er werd zeer duidelijk gemaakt dat het een afweging is tussen capaciteit en flexibiliteit. En capaciteit is nu belangrijker.
Dat klinkt interessant maar om nou naar hem te moeten luisteren.
-
Zoals Ronald zegt verandert het onderwijs nou eenmaal. Dat een relais, waar 99% van de bevolking niet eens mee te maken heeft, niet besproken wordt zegt niets over de staat van het onderwijs tegenwoordig. En mijn schooltijd is ook al enige tijd geleden. :P
Precies, de mijne ook. Een relais? Hoef ik aan onze 13-jarige echt niet te vragen, die kijkt je aan alsof ze het in Keulen hoort donderen ;D Ze krijgen echt wel techniek in de eerste 2 jaar VMBO, nu ze een keuze in profiel moeten maken kunnen ze of richting dat gaan of andere dingen gaan doen. Dus roepen dat het onderwijs niet best is (citaat Bor) gaat niet helemaal op hier :)
-
Welk materieel interieur is er te zien op 15m:24s?
-
Ik denk dat je de van de fransen gehuurde Corail rijtuigen bedoeld in de Intercity plus.
Dat Wagon-Lits rijtuig als restauratie vond ik wel grappig.
Stephan.
-
Heb het programma gisteren ook gezien. Vond het wel interessant, en vind het ook wel aardig hoe die twee zich waggelend als oude heren voortbewegen. Hoewel ze niet eens zo veel ouder zijn dan ik.
Door de aard van het programma kunnen ze niet op alles diep ingaan.
Ook vorige afleveringen van het tweetal heb ik gezien, het heeft toch wel een educatief tintje. En walgelijk vind ik ze zeker niet. Vooral Maarten kan wel eens een rake opmerking plaatsen waar ik het vaak mee eens ben.
Overigens is het niet van Rossum, maar van Rossem.
-
Hoi Klaas,
Ik ben geabonneerd op MAARTEN!, maar dat van gisteravond viel mij echt tegen van Maarten,
ik had een wat positivere kijk van hem verwachtover spoorwegen .
Dat hij stoomlokken liefhebber is .maakt hier niet uit natuurlijk.
Peter
-
Overigens is het niet van Rossum, maar van Rossem.
Precies.
Heeft de rest van de posters dan niet opgelet bij geschiedenis of is het niet behandeld (discussie kwaliteit onderwijs laat ik me buiten 8))
https://nl.wikipedia.org/wiki/Maarten_van_Rossum
-
Net toch nog even de herhaling op de buis teruggekeken en ik vond het opnieuw een leuke aflevering,
De functie en werking van het relais werd gewoon uitgelegd, maar het ging meer om te laten zien dat de techniek achter de beveiliging inmiddels zo'n honderd jaar oud was.
Verder waren ze behoorlijk positief (voor Maartens doen zou ik het bijna euforisch willen noemen) over het spoor alleen voor de gehandicapte bejaarde is het een uitdaging dus ik snap die kritiek hier niet zo maar misschien heb ik een andere aflevering gezien.
Stephan.
-
Ik heb ook dezelfde aflevering als jij gezien Stephan. :)
-
Ik heb dat niet gezien,die aflevering,maar ik denk erover dat wel ergens te gaan opzoeken om te bekijken.
Overigens kan Dhr v Rossem best interessant zijn om te bekijken op tv,de serie die ging over de 2e wereldoorlog waarin hij ook zat als een soort mede greis gezel/verhalen verteller,vond ik persoonlijk informatief om te zien (y)
-
Ik hoor hem graag praten, die mopperkont. Ik kijk ook alle rtv utrecht filmpjes van hem op youtube.
-
Misschien is het onderwijs veranderd en gaan dingen op een nieuwe manier. Die anders is dan dat wij ervaren hebben 40 tot 50 jaar geleden. Dat heet progressie ;) Ik maak het van dichtbij mee met ons pleegkind en bv het VMBO is totaal anders als in onze tijd. En vaak een stuk interessanter als toen :)
Mijn ervaringen als middelbare scholier zijn ook al van zo'n 50 jaar geleden en ook toen werd er op het HAVO en VWO niet over relais gesproken.
Maar mss wel in het beroepsonderwijs.