BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Bahn-AG op 17 February 2025, 21:18:01
-
Waarom zet je het marklin niet aan de kant en schakel je gelijk naar 2 rail om?
Bart
-
Waarom zet je het marklin niet aan de kant en schakel je gelijk naar 2 rail om?
Volgens mij is dat niet de vraag ::)
Zelf ben ik 2 rail rijder maar ik kan mij best indenken dat er Märklin rijders zijn en ook de voordelen die het heeft tov 2 rail.
-
Waarom zet je het marklin niet aan de kant en schakel je gelijk naar 2 rail om?
Bart
Indien de insteek van deze operatie geldbesparing is, is dit het beste advies wat je kunt krijgen. Verkoop die Märklin zooi en koop er fatsoenlijk (nieuzilver) 2-rail voor terug. Alleen aan railmateriaal is de besparing bij 2-rail al aanzienlijk.
Acht maanden terug heb ik ook de overstap gemaakt van 3-rail naar 2-rail en heb er nog geen moment spijt van gehad. Let wel, mijn baan heeft een totale lengte van 7,6 plus 2 maal 3,5 meter. Dat is aardig wat rails bij elkaar. Met Märklin was ik meer aan het poetsen dan aan het rijden. Die krengen (pukoos) zijn van gewoon ijzer gemaakt en dat roest als de nete. Dan maakt de sleper geen contact met de rail en rijdt het ding niet weg wanneer jij dat wilt. En dat is knap waardeloos.
Daarbij treinen brengen je naar de wintersport maar doen daar zelf niet aan mee. Skies horen niet onder treinen te zitten. Daar heb je alleen maar last van, de grootste oorzaak van kortsluitingen in modeltreinland. De enige voordelen van 3-rail zijn keerlussen en massa detectie bij automatisch bedrijf. Het probleem met keerlussen is heel eenvoudig op te lossen met kant-en-klare keerlus modules die dat voor jou regelen. En wanneer je niet automatisch rijdt (met een computer) heb je geen detectie nodig.
Persoonlijk vind ik Märklin de laatste jaren teruggevallen te zijn van iets wat goed was tot iets wat tegen slecht aanleunt. Voornamelijk wordt dit veroorzaakt door het conservatieve beleid wat Märklin voert. Ze vinden zichzelf ozo innovatief maar wanneer je even oplet is dat slechts een dunne reclameslogan. Het aantal klachten over Märklin neemt hand over hand toe. En het aantal overstappers naar 2-rail groeit zienderogen. Let maar eens op het 3-rail forum.
-
volgens mij is die rails ook niet bedoeld om gepoetst te worden. Als je nieuwe C of K rails uit de doos haalt, zie je nog dat zwarte beschermlaagje op de puko. Poets ze 1 keer en die laag is er af. Ik weet het niet zeker maar ik heb het idee dat dat niet bevoordelijk is voor de rails. Volgens moet je deze rails af en toe met iets van ontvetter ofzo behandelen.
Maar dit draadje gaat nog steeds niet over overstappen..
-
Ik was altijd in de veronderstelling dat een van de weinige voordelen (naast keerlussen) de bedrijfszekerheid van Märklin was. Zo herinner ik het mij van klassiek Märklin: je zet het op de rails en het rijdt, zonder het bekende bokken en stilstaan bij tweerail. Dat voordeel heeft rijden met slepers dus ook niet.
Het gaat inderdaad niet over overstappen, maar als het budget het issue is dan ligt het voor de hand om niet het duurste systeem te gebruiken als basis
-
Ik was altijd in de veronderstelling dat een van de weinige voordelen (naast keerlussen) de bedrijfszekerheid van Märklin was.
De doemdenkers niet geloven, dat is nog steeds zo. ;D
Maar om nou 2-rail roco loks te kopen en hier nog eens minimaal 30€ in te investeren (sleper en decoder) zie ik niet echt in. Koop ze gelijk n AC, of blijf er met de vingers vanaf.
Daarom, als budget inderdaad een issue is, gelijk naar 2-rail overschakelen.
Of oudere marklin loks kopen. Uiteindelijk kost dit je minder dan een roco kopen en deze ombouwen.
Bart
-
65 Jaar geleden be ik begonnen met modelspoor, samen met mijn vader.. We hadden op zolder een behoorlijk grote baan van 5 bij 1,2 meter en reden met Märklin loks want die waren volgens vader gewoon goed. Echter die klapperrails vond hij drie keer niks. Dus reden we op Trix Express rails. En dat ging uitstekend. Weinig lawaai en het zag er prima uit met de ballast. Jaren later ben ik overgetapt op N-spoor. Maar dat is een ander verhaal.
Midden negentiger jaren heeft het verval bij Märklin ingezet uiteindelijk culminerend in het faillissement. Al was dat niet de enige oorzaak. Maar daarna is het alleen maar verder achteruit gegaan. Het wordt getracht dat te verbergen achter zogenaamde innovatieve oplossingen zoals bijvoorbeeld de C-sinus drive. Op zich een mooi iets maar vrij nutteloos wanneer de firma zelf het niet eens kan repareren. En zo zin er nog vele voorbeelden, ik noem er nog één, de slanke Engelsman voor C-rail. Vele, vele jaren geleden al aangekondigd en vorige maand eindelijk op de markt gekomen. En nog werkt het ding niet altijd naar behoren. Er zijn gebruikers waarvan ik heb vernomen dat één op de drie exemplaren niet goed werkt. Hoe kan dat nou? Die krengen zijn duur zat.
-
marklin wisselproblemen met hun aandrijving is er 1 oplossing als je digitaal rijd : eindafschakeling verwijderen of doorsolderen. OF je haalt dat ding er uit en bestuurd met iets anders
-
Mijn jeugdherinneringen zeggen dat die metalen rails wel altijd... gwoon ging. Ik kan me niet herinneren dat mn pa met 2 linker handen dat ooit schoongemaakt had.
Metaalrail van Marklin is een holle railstaaf met een ronde railkop.
Contact vlak met de rail is klein de druk is relatief hoog, het vuil wordt langs de ronde railkop gedrukt, zo stond het volgens mij ook vroeger in de (oude) catalogi van Marklin beschreven.
De aller eerste K-rail van Marklin 2100 serie had ook de holle railstaaf met ronde railkop.
Vrij snel is de K-rail serie veranderd in 2200 serie met massieve railstaaf en platte railkop.
Contact vlak is veel groten en vuil blijft makkelijker op de railkop liggen.
Ook C-rail is van dezelfde massieve railstaaf voorzien.
Mvg, Johan
-
We dwalen af van het onderwerp, maar wanneer een bolle kop van een railstaaf voordelen heeft ten aanzien van (niet) ophopend vuil dan zou een massieve railstaaf (voor elk railsysteem) toch ook die vorm kunnen krijgen? Niet helemaal conform voorbeeld, maar als het een hoop gepoets scheelt vind ik dat een aanvaardbaar compromis. Het valt in ieder geval veel minder op dan pukkels
-
Ook in het grootbedrijf heeft de railstaaf een bolle kop. Zie afbeelding van de in Duitsland gangbare railstaaf die ook op de Nederlandse HSL en Betuwe lijn zijn toegepast:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Railstaaf1-67b6976d7c1e1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Railstaaf1-67b6976d7c1e1.jpg)
In model wordt exact hetzelfde profiel gebruikt voor railstaven gemaakt naar NMRA normen zoals bv Peco Code100. Hiervan heb ik geen afbeelding gevonden maar wel een overeenkomende van een modelrailproducent. Zie link: https://www.proto87.com/Prototype_and_HO_rail_sizes.html (https://www.proto87.com/Prototype_and_HO_rail_sizes.html)
Je ziet aan de plaatjes dat de railkoppen allemaal een bolling vertonen. Neem nu eens een Märklin railstaaf onder de loep. Daar zijn uiteraard geen details van te vinden, althans heb ik die niet gevonden, dus maar een foto gemaakt. Nu is mijn camera (smartphone) niet echt geschikt voor macro opnames dus niet echt scherp. Maar je kan het zien met enige goodwill.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/RailMC-K-67b69774602fd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/RailMC-K-67b69774602fd.jpg)
De C-rail, met een kopbreedte van 1mm en een railstaafhoogte van 2,3mm vertoont ook een bolling aan de bovenzijde. De K-Rail met een kopbreedte van 1,2mm en een railstaafhoogte van 2,75mm is veel vlakker. Dit in tegenstelling tot de eerder gemaakte opmerking dat de eerste K-rails van de 2100 serie wel een bolle kop hadden. Daarvoor echter vele andere nadelen vertoonden.
Het grootste verschil echter tussen de Märklin railstaven en die van de meeste 2-railfabrikanten is het materiaal. Heden ten dage gebruiken nagenoeg alle 2-railfabrikanten nieuwzilver voor de railstaaf waar de firma M een soort van edelstaallegering gebruikt. Het is geen RVS want het roest nog steeds maar minder als gewoon ijzer. Terwijl de elektrische eigenschappen ver achter blijven bij die van nieuwzilver. Dat geleid beter, het heeft betere contacteigenschappen en het corrodeert, onder narmale omstandigheden, niet. Kortom Märklin rail materiaal is van slechtere kwaliteit als 2-rail materiaal maar het is wel veel duurder. Wie trapt daar nu nog in?
-
Afgesplitst van dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114355.0).
Reinout-als-moderator
-
Enige nuance van het verhaal van Henk: het zijn niet alleen de spoorstaven die in hoge mate de contacteigenschappen bepalen maar de puntcontacten. Dat is wat mij betreft de zwakke plek van het 3railsysteem. Strikt genomen raakt de sleper altijd maar twee puntcontacten (!).
Verder zie je met name bij de K-rail rijders (ik was er zelf één destijds) dat de hoge puntcontacten bij de wissels die er voor zorgen dat de sleper over de spoorstaven wordt getild twee zwarte ingebrande puntjes ontstaan door korte kortsluiting. Dat helpt niet.
Loks vallen vaak stil op wissels door de plastic puntcontacten ter plaatse (vele 3railers weten niet van dat plastic): remedie is het plastic vervangen door een metalen puntcontact of wat koper.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=12453.0
Zelf paste ik een messing nagel met een bolle kop toe bij het slanke K-rail wissel, idee van een Duitser.....
(https://imagizer.imageshack.com/v2/xq70/924/Lykpcp.jpg) (https://imageshack.com/i/poLykpcpj)
De ellende is nog groter bij slanke C-rail wissels, daar wordt door gebruikers extra plastic uit de 3D printer geplaatst om kortsluitinkjes te voorkomen : https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71006.0 Een goede vriend van me heeft destijds zelfs al zijn slanke wissels van de hand gedaan en rijdt weer met de krappe wisselboog. :-\
Dan de 3railers die contactproblemen verbeteren door onder een lok een tweede sleper te monteren maar eigenlijk is dat van de zotte. ;D ;D
(https://imagizer.imageshack.com/v2/xq70/924/JiGrxW.jpg) (https://imageshack.com/i/poJiGrxWj)
Overigens: wat Johan aanvoert klopt, de bolle spoorstaaf van C-rail drukt vuil naar de zijkanten. In theorie heb je dan een betrouwbaarder contactvlak tussen wiel en spoorstaaf in tegenstelling tot het platte profiel van K-rail..
Dan is er nog een boek te schrijven over het brakke MFX en kwijt raken aangemeld materieel door slecht contact maar dat laat ik maar achterwege, daag me niet uit. En dan is er nog de suffe "diodetruuk" bij terugmelding via massa detectie om het gebke aan "massa door de geïsoleerde spoorstaaf deels te compenseren. ;D
Ik ben blij dat ik jaren geleden overgestapt ben naar 2rail, net als Henk recent en vele anderen, betrouwbaarheid is ver te zoeken. Maar dat moet ieder voor zich weten natuurlijk want voor velen is het een financieel probleem. Dat geldt ieder geval voor een aantal van mijn 3rail vrienden (jaja, die heb ik nog steeds ondanks mijn afkeer van het puko systeem).
Gr, Ben.