BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Digitrein op 14 February 2025, 11:04:27
-
Ik heb de digitale railjet van Roco 74084. Nu heb ik een nieuwe locomotief aangeschaft Roco 70497, als ik die twee koppel en vooruit rij zoude de sluitlichten rood moeten zijn, maar die zijn ook wit, hoe zou ik die kunnen aanpassen? Die stuurstandwagen heeft ook decoder en het zelfde adres als de locomotief.
Groeten van Werner
-
Snelle oplossing zou kunnen zijn: cv 29 van de stuurstand met 1 verhogen.
-
Je moet van of de locomotief the rijrichting omdraaien of van de stuurstand via C29 (rijrichting veranderen -> achterkant wordt voorkant en andersom). Je moet dan waarschijnlijk ook nog de aan de gekoppelde kant van de locomotief de verlichting permanent uitzetten.
Hoe je dat doet via directe CV instellingen weet ik niet maar met een programmer is wel te doen.
Arjan
-
Je kan denk ik ook gewoon de locomotief of de stuurstand omdraaien op de rails. Ik bedoel dan nog steeds met de wielen naar beneden ( :P ) maar zodat de voor en achterkant omwisselt. Wil je dat niet wisselen, dan moet je inderdaad een van de twee aanpassen via CV 29.
Mvg,
Robert
-
met CV29 draai je de rijrichting om en niet de verlichting. Zet in de stuurstand voor de verlichting volgende en dan is ze omgekeerd aan de lok :
CV31 = 16, CV32 = 8
----------------------
CV257 = 2
CV273 = 1
Wil je makkelijk CV's veranderen of zien wat er gebeurd installeer gewoon lokprogrammer en dan mapping aanpassen en tools kiezen changed cv's.
-
Verlichting draait juist wel mee met de rijrichting bij aanpassen van cv29. Dus prima oplossing.
Loc omdraaien is trouwens ook een oplossing. Alleen het stuurstandrijtuig omdraaien lijkt me dan weer niet handig. ;D
-
met CV29 draai je de rijrichting om en niet de verlichting. Zet in de stuurstand voor de verlichting volgende en dan is ze omgekeerd aan de lok :
CV31 = 16, CV32 = 8
----------------------
CV257 = 2
CV273 = 1
Dit gaat niet werken want in de stuurstand zit geen Esu decoder.
-
Verlichting draait juist wel mee met de rijrichting bij aanpassen van cv29. Dus prima oplossing.
Loc omdraaien is trouwens ook een oplossing. Alleen het stuurstandrijtuig omdraaien lijkt me dan weer niet handig. ;D
Dan natuurlijk ook de rest van de trein omkeren/aan andere kant van de loc zetten :P . Digitaal werkt eigenlijk net als een radiografische auto. Vooruit en achteruit zijn altijd hetzelfde. Maakt niet uit hoe je de rails aansluit of hoe de loc of rijtuig op het spoor staat.
Mvg,
Robert
-
Ja, dan heb je op een heel ingewikkelde manier de loc andersom tegen de trein gezet. ;D ;D
-
Hangt van de centrale af en wat je precies wilt. Op mijn Multimaus wil ik dat de trein naar rechts gaat als ik de knop naar rechts draai. Als je de loc omdraait dan gaat ie de andere kant op :( .
-
welke decoder er inzit kan alleen de topic starter weten.Zou een plux 16 moeten zijn maar roco vermeld geen merk in de handleiding
https://www.modeltreinen.org/digitale-decoders-cv29-programmeren/
https://dccwiki.com/Configuration_Variable/Configuration_Register_CV29
-
Hangt van de centrale af en wat je precies wilt. Op mijn Multimaus wil ik dat de trein naar rechts gaat als ik de knop naar rechts draai. Als je de loc omdraait dan gaat ie de andere kant op :( .
Dit blijf ik altijd zo'n leuke vinden. 8)
Je verhaal gaat alleen maar op als je een van A naar B baantje hebt.
Maar als je, zoals de meeste denk ik, een ovaal hebt (even simpel voorgesteld) dan is het gedrag na een halve ronde precies omgekeerd. Draai je naar rechts dan gaat je trein naar links :angel:
Pas je dan steeds even snel CV29 aan ??? ;D
Gewoon de loc geod op de rails zetten en de functiemapping aanpassen. Sluitseinen heb je toch niet nodig
-
Ik geloof niet dat we die discussie over hoeven te doen.
Het heeft ook niets met het onderwerp te maken. Robert zal altijd moeten kijken hoe hij een trein op de rails zet voor het gewenste resultaat.
CV29 aanpassen of de loc omdraaien, net wat het gemakkelijkst is. Als de loc aan één kant de hele reut aan onderdelen heeft die koppelen onmogelijk maken, dan is cv29 toch wel het handigst. :)
-
Dit blijf ik altijd zo'n leuke vinden. 8)
Je verhaal gaat alleen maar op als je een van A naar B baantje hebt.
Maar als je, zoals de meeste denk ik, een ovaal hebt (even simpel voorgesteld) dan is het gedrag na een halve ronde precies omgekeerd. Draai je naar rechts dan gaat je trein naar links :angel:
Pas je dan steeds even snel CV29 aan ??? ;D
Gewoon de loc geod op de rails zetten en de functiemapping aanpassen. Sluitseinen heb je toch niet nodig
Mijn baantje is idd een A naar B. Op mijn (analoge) test ovaal moeten de treinen met de klok mee rijden als ik de knop met de klok mee draai :P Maar ieder mag dat natuurlijk zelf weten wat ze handig vinden. Ik geef alleen maar een andere oplossing aan. Zelf vind ik het altijd irritant als ik aan de knop draai en de trein gaat een andere kant op dan ik verwacht. En om niet alle diesels en stoomlocs met de neus dezelfde kant op te hebben heb ik een aantal omgeceeveenegenentwintigd.
Mvg,
Robert
-
Ik had, om dit probleem op te lossen, ooit een Arduino programma gemaakt genaamd, multimaus enhancer. Wat het ondere kon doen, was wat ik noemde een 'cabine wissel' uitvoeren met ik dacht F20 (omdat = weinig gebruikt functie).
Het was een meeluister apparaat wat je kon aansturen met een pseudo adres. Hij luisterde naar alle instructies en herhaalde die 1 op 1 voor het echte adres. Alleen als je dus F20 aanzette, werd de rijrichting omgekeerd herhaald.
Wat je er feitelijk aan had, was dat je een trein altijd vooruit kon laten rijden door de knop naar rechts te draaien. En hierbij was voorruit de daadwerkelijke richting waarin jij dan wilt dat de trein gaat. Ongeacht van hoe die op de baan stond.
Is essentie, kon je dus elke trein 'voorruit' laten rijden door knop rechts te draaien. En behalve voor rangeren, was het nooit nodig om de knop ooit naar links te draaien.
Dus als je lok, symmetrisch of niet, was omgelopen en voor de trein stond, kon je de trein laten wegrijden naar voren door naar rechts te draaien ook met de tender voorop..
En symmetrische treinstellen kon je eigenlijk ook altijd bedienen door knop naar rechts te draaien.
Ik was toen met drie of vier individuen in discussie. Die snapten het niet, maar ze wilden het ook niet snappen. En toen gaf ik het op.
Het is dus net als omnegentwintigen maar dan door F20 in te drukken ;D
Bas
-
Ik kan de plank volledig misslaan maar ik zie dit als een multitractie probleem. Loc en stuurstand rijtuig in een multi tractie combo programmeren. Dan kan je ook aangeven wanneer welke lichten gaan branden van de lok en het rijtuig en zelfs welke eenheid toetert (mits de stuurstand rijtuig van geluid is voorzien natuurlijk).
Ik zou wel een programmeer tool gebruiken zoals JMRI of iets dergelijks.
-
hier werkt het ook zo in multutractie en de stuurwagen heeft een adres lok+1.
-
Bedankt voor alle informatie.
De CV29 met 1 verlagen wordt de wisseling veranderd. Zo wil ik het hebben.
Groeten Werner
-
Je bedoelt CV29 waarde met 1 verhogen..... ;)