BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Ronald van der kooi op 10 February 2025, 16:38:29
-
Goedendag
Wie heeft ervaring met het ombouwen van een Fleischmann Engelse wissel zonder bedding naar servo ik kom er niet misschien heeft iemand dit al eens gedaan
-
Welke Engelse wissel? Fleischmann heeft er meerdere gemaakt.
Verder is het toch niet veel anders dan een gewoon wissel?
-
En zonder bedding is dat toch niet zo moeilijk? Zoals Klaas al aangeeft, net al een gewone wissel. Of feitelijk 2 wissels ;)
-
Of feitelijk 2 wissels ;)
Maar dat hangt toch van de uitvoering af ? Die oude hadden maar 1 bediening die alle tongen tegelijk liet omgaan. Dan zou er maar 1 servo voor nodig zijn.
Dus andere Ronald :) over welke heb je het ?
-
Het betreft de wissel 6063 of 6064 betreft met 1 beweging gaan alle wisseltongen om dit is met 4 schuifjes
-
Maar dat hangt toch van de uitvoering af ? Die oude hadden maar 1 bediening die alle tongen tegelijk liet omgaan. Dan zou er maar 1 servo voor nodig zijn.
Dus andere Ronald :) over welke heb je het ?
U heeft helemaal gelijk ;)
-
Oja, het is zo'n wissel met een schaarbeweging.
Schroef het kapje van de bediening er eens af. Is er ergens een punt waar je de servo op kunt laten aangrijpen?
Ik heb zo'n ding lang geleden wel eens gezien, maar weet niet meer hoe het er van binnen uitziet.
-
Voila.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250210-221634-min-67aa6d85d1476.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250210-221634-min-67aa6d85d1476.jpg)
-
dus dat grote metalen ding gaat dus van links naar rechts. Vrij duidelijk.
Maar nu de hamvraag. Waar kunnen we makkelijk een stukje ijzerdraad of verenstal op aansluiten?
Ik zou zelf een van die 2 grote gaten van dat metalen ding pakken en dan van onderen een stuk ijzer draad laten door steken. Dat ijzer draad zit dan op een servo. Daartoe moet je wss wat materiaal onder een van die gaten verwijderen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/afbeelding-67aa700f8d66d.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/afbeelding-67aa700f8d66d.png)
Bas
-
Je kunt ook dat ijzeren ding eruit halen. Dat wordt normaal met de hand of door twee spoelen bewogen (die ontbreken op de foto), maar levert onnodig veel wrijving op voor de servo. Die kun je vast wel monteren aan het verticaal bewegende zwarte balkje.
-
:)
Voor handbediening zit op het grote metalen ding een pen. Dat zou als aangrijppunt kunnen zijn voor servo.
-
@FB: spoelen ontbreken, want handwissel.
;)
-
Goed dat je dat er even bij vermeldt, van die pen! Die is namelijk
niet aanwezig onherkenbaar op jouw exemplaar.
-
:)
Mis!
Na 60 jaar danig geoxideerd :)
Voor oplettende lezertjes nu wel te zien...
Zal ik morgen foto plaatsen van de electrische versie?
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250210-231023-67aa7a251d80f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250210-231023-67aa7a251d80f.jpg)
De pen goed zichtbaar.
-
Ik neem aan dat het niet langer de bedoeling is om het wissel ook met de hand om te kunnen zetten. Dan heb je die pen niet meer nodig. In mijn eerste reactie (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114269.msg3222526864#msg3222526864) had ik het over “het verticaal bewegende zwarte balkje”. Voor de duidelijkheid: met “verticaal” bedoelde ik “op de foto van boven naar beneden”.
Je zou de servo ook direct aan het verenstaal kunnen vastmaken, dat de vier schuifjes heen en weer trekt.
-
Ik had er al eens een paar gesloopt. Hier is het roest niet toegeslagen op het ijzer, maar wel krimp van de kunststof, waardoor ze onbruikbaar zijn geworden.
Dit is wat Ferdinand bedoelt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schuifje-67aafae5363ea.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schuifje-67aafae5363ea.jpg)
Linksboven naast de losse metalen schuifplaat ligt zo'n schuifje met het stalen pennetje er nog in.
Dat pennetje moet eruit, of je draait het om, zodat het er onderuit komt, anders een nieuw pennetje erin.
Boven het plastic palletje zou het dan ook afgedekt moeten worden.
En onder die sleuf maken, zoals Bas (bask185) aangeeft.
-
Vraag is dan ook, wat wil je bereiken met de servo bediening.
Persoonlijk doe ik dat om die standaard aandrijfkasten kwijt te zijn, en dus een mooier geheel op de baan. Servo onder de baan.
Als dat hier ook het doel is dan heeft het niet zo veel zin naar mijn idee om een servo oplossing te bedenken waarbij een groot deel van die aandrijving blijft bestaan.
Als dat geen probleem is, dan kun je kijken naar een oplossing om de beweging van de hand, of de spoelen, na te maken met een servo, en kan de bestaande aandrijving de beweging omzetten naar de rails.
Roelco
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250211-083717-67aaff6a537a9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250211-083717-67aaff6a537a9.jpg)
Minder geslaagde poging om wissel te electrificeren toen Fleischmann deze alleen nog handbediend leverde.
Ombouwset (twee spoelen en asje met gaatje) aanbrengen op opengezaagde deksel.
De sets waren gèèn Fleischmann-produkt. 1964?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250211-083547-67aaff6d1a1c6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250211-083547-67aaff6d1a1c6.jpg)
De electrische versie van Fleischmann.
-
Nog een idee waarvan ik niet weet of het uitvoerbaar is.
Verwijder de horizontale en de verticale schuif en de staaldraad (gemerkt met een rood kruisje)
Laat 2 servo's aangrijpen op de rood omcirkelde punten.
Je verandert daarmee de schaarbeweging in een parallelbeweging.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/engelswissel-67ab0f68639e5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/engelswissel-67ab0f68639e5.jpg)
-
Ik ben er ooit als test mee begonnen, hier nog met 1 servo.
https://youtube.com/shorts/4NAxzBZglec?feature=share
Als je wil kan ik nog wel wat foto's maken.
Ik heb er voor gekozen het verenstaal van de servo rechtstreeks door de stelbalken te maken.
Het plastic is natuurlijk vrij oud en als ik het door het oogje van de stelbalk doe breekt het vaak af.
-
;)
Pas op, de onderdeeltjes die Klaas met rode O aanduidt worden normaliter door de deksel op hun plaats gehouden.
-
Daarom schreef ik ook dat ik niet weet of het uitvoerbaar is. Maar je zou die onderdeeltjes in de juiste stand vast kunnen lijmen.
-
Kan je dan niet die metalen plaat er af rausen en die sleuf die de tongen beweegt aan servo knopen? Dat ding van de middelste x
-
.. Maar je zou die onderdeeltjes in de juiste stand vast kunnen lijmen.
Of het verenstaal om de pennetjes van de schuiven buigen zodat je die beweegt. Dan kan dat plaatje er tussen uit. Per kant 1 servo, waar je 2 stukjes verenstaal aan maakt, per schuif eentje met een mooi rondje om de pennetjes.
Dan kan de gehele aandrijving verder weg.
Kan je dan niet die metalen plaat er af rausen en die sleuf die de tongen beweegt aan servo knopen? Dat ding van de middelste x
Dat zou ook kunnen, maar ook dan moet je de afdek plaat blijven gebruiken omdat die alles op zijn plaats houd.
Roelco
-
Allemaal bedankt voor het meedenken het is de bedoeling om de kasten er af te halen.
Dit is mooier omdat de rest van de wissels de kasten ook niet hebben.
De oplossing van Marco lijkt mij een goede optie.
Marco kun je me foto.s en uitleg hierover sturen alvast bedankt
-
De oplossing van Marco lijkt mij een goede optie.
Marco kun je me foto.s en uitleg hierover sturen alvast bedankt
Misschien is het een idee als Marco dat middels dit draadje communiceert, laten we zeggen ter-lering-en-de-vermaek...
(Sorry voor degenen die balen van het citeren van laatste berichten ;D)
-
(Sorry voor degenen die balen van het citeren van laatste berichten ;D)
Foei! Nee hoor, heel toepasselijk hier. :)
En dit ook:
Misschien is het een idee als Marco dat middels dit draadje communiceert, laten we zeggen ter-lering-en-de-vermaek...
Dat zou ik ook prettig vinden, mensen die hun bijdragen hebben gedaan kunnen dan ook het vervolg meekrijgen. (y)
-
Allemaal bedankt voor het meedenken het is de bedoeling om de kasten er af te halen.
Dit is mooier omdat de rest van de wissels de kasten ook niet hebben.
De oplossing van Marco lijkt mij een goede optie.
Marco kun je me foto.s en uitleg hierover sturen alvast bedankt
Ik zal vanavond even wat foto's maken. Heb het alleen nog maar met 1 servo geprobeerd, dus de helft van de wissel wordt maar aangestuurd.
-
dan zou ik hetnog iets anders doen dan Klaas, zie de groene aanduidingen, aan de groene cirkels een servo plaatsen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/engelswissel-67ab0f68639e5-kopie-67ab580c889b3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/engelswissel-67ab0f68639e5-kopie-67ab580c889b3.jpg)
dan behoud je dat scharnierpunt in de schakelboom
-
Dat is misschien wel een betere oplossing. Maar dan blijft het wel een schaarbeweging en zullen beide servo's tegelijk moete bewegen.
Dat punt waar je een groen kruis hebt gezet is geen scharnierpunt. De twee schuifbielzen vormen elkaars scharnierpunt.
-
Klaas, met dat groene kruis wou ik bedoelen , dat punt dat jij had aangeduid, niet te gebruiken.
De twee sevo's hoeven niet exact gelijk te bewegen , daar die veerstaaf tussen de beide kanten dan verwijderd is.
Door mijn aanbeveling te gebruiken, heb je exact dezelfde werking al ervoor met die spoelen, alleen zijn deze dan , samen met dat groot stuk kernblik, verwijderd.
-
Saskia, de servo's hoeven niet exact gelijk te bewegen, maar wel ongeveer gelijk. Als ze in een verschillende stand staan krijg je onmogelijke rijwegen.
Ronald heeft nu wel genoeg suggesties om te kijken wat voor hem het beste uitpakt. Ik zou hem adviseren om de oorspronkelijke aandrijving stuk voor stuk te demonteren en dan te zien wat er mogelijk is.
-
Kan je ze niet net zo makkelijk kunnen koppelen mechanisch? 2 stukjes verenstaal die aan dezelfde servo horn zitten is geen probleem lijkt me. En als je twijfelt aan de kracht van je 1€ motortje Ja dan pak je zo'n dikke 7€ hufter. ;D
Bas
-
Ze zijn al mechanisch gekoppeld. Dan laat je de staaldraad tussen de twee hefbomen zitten en laat de servo daarop aangrijpen. Is een optie die al eerder is voorgesteld.
Vandaar mijn advies aan Ronald om de originele aandrijving stap voor stap uit te bouwen en te zien wat er mogelijk is.
-
We gaan stap voor stap bezig en ik post hier het resultaat de optie van Marco ga ik bekijken ook de optie voor het oude mechanisme ga ik naar kijken
-
Dat punt waar je een groen kruis hebt gezet is geen scharnierpunt. De twee schuifbielzen vormen elkaars scharnierpunt.
?? Hoe dan?
Volgens mij heb ik toch een redelijk goed voorstellingsvermogen... maar ik zie nog even niet hoe die twee schuifbielzen keurig netjes tegengesteld kunnen bewegen zonder dat punt als vast scharnierpunt.
-
HuubvG heeft een foto geplaatst van een gesloopt wissel waar dat hefboompje is weggehaald. Op die foto is te zien dat tussen de schuifbielzen geen scharnierpunt zit.
De twee schuifbielzen zijn elkaars scharnierpunt. Als een van de twee tegen zijn aanslag loopt dient hij als scharnierpunt voor de andere.
-
OK dan, het begint me te dagen - in combinatie met het filmpje met de servo van heuvelbaan.
De aanslag is dan in feite de wisseltong tegen de rail, pas als de ene tong in de eindstand zit, komt de tegengestelde schuif in beweging.
Of zoiets. Een filmpje van R. zou het wat duidelijker kunnen maken :)
-
Zoals beloofd wat foto's van mijn project, de wissel kon ik zo snel niet vinden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250211-201916-67ac5cd8dc383.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250211-201916-67ac5cd8dc383.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250211-201849-67ac5cd8d4c7e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250211-201849-67ac5cd8d4c7e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250211-201924-67ac5cdb15bea.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250211-201924-67ac5cdb15bea.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250211-201921-67ac5cdb1ff60.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250211-201921-67ac5cdb1ff60.jpg)
-
Ik heb 2 engelse wissels van roco ontdaan van hun originele bediening. Om zeker te weten dat het goed ging werken heb ik er maar 4 servo's onder gehangen. Werkt perfect.
Bij deze fleischmann zou ik de optie van Saskia kiezen. Dat lijkt me goed te werken met 2 servo's die aangrijpen bij de pijltjes en de kruisjes als draaipunt houden.
Nadeel is dat een deel van de zijkant dus niet kwijt kunt raken. Daarvoor zul je toch echt 4 servo's moeten gaan gebruiken en ze in het midden van de bewegende dwarsligger aan moeten laten grijpen.
-
Bij deze fleischmann zou ik de optie van Saskia kiezen. Dat lijkt me goed te werken met 2 servo's die aangrijpen bij de pijltjes en de kruisjes als draaipunt houden.
Het is inderdaad een goed oplossing. Alleen heb je gemist dat bij de kruisjes helemaal geen draaipunten zitten. Maar die zijn ook niet nodig.
-
je kan er op die twee plaatsen kastjes rondbouwen met bvb styreen, dan heb je zogezegd 2 wisselmotoren, een beetje zoals het grote voorbeeld,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/engelswissel-67ab0f68639e5-kopie-kopie-67ae7d30557b3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/engelswissel-67ab0f68639e5-kopie-kopie-67ae7d30557b3.jpg)
-
Ik ben toch nog even aan het uitvogelen om er helemaal onder iets te doen en ik kom op het volgende werken met 1 servo aan 1 kant en aan de andere kant een opzet stuk van een servo deze laat je on een lager the draaien als je deze schuin aansluit zullen ze in tegen gestelde richting werken ik heb dit provisorisch geprobeerd en het werkt alleen het moet ge optimaliseert worden