BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Coen Burki op 07 February 2025, 15:07:07

Titel: Fabricagefout ? bij Piko NS 2000.
Bericht door: Coen Burki op 07 February 2025, 15:07:07
Beste forumlezer(s),

Gedurende de laatste paar jaar heb ik 3 Piko 2000-en nieuw aangeschaft.
Bij de laatste 2 gekochte exemplaren hetzelfde probleem t.w. bij een van beide draaistellen ( achterste ) wordt de spanning niet aan de hoofd printplaat doorgegeven, waardoor stilstand op niet aangesloten wisselpunten.

Een van beide loks is door Wentink Arnhem, met de mededeling dat er vermoedelijk een fout in de printplaat zit, naar Piko gestuurd. Bij Piko Sonneberg is de lok nagezien en een reparatievoorstel gedaan van € 187,95 ?? 
Omdat dit bedrag niet in verhouding staat tot nieuwprijs, ben ik hiermee niet akkoord gegaan. Omdat ik geen aankoopnota kon overleggen kon ik geen beroep op garantie doen!!

Lok terug ontvangen.
Vandaag lok open gemaakt en geconstateerd dat op de leidingstrip naar de hoofd printplaat twee banen naast elkaar zijn doorgebrand.
Bij de verbinding van de strip op de printplaat zijn afwijkende ( niet fabrieksmatige ) soldeerwerkzaamheden uitgevoerd, vervangende leidingstrip kost € 35,00.

Iemand gelijke storing ?

Vriendelijke groet,
Coen Burki.
Titel: Re: Fabricagefout ? bij Piko NS 2000.
Bericht door: Ronald Halma op 07 February 2025, 16:54:04
Misschien een foto ter verduidelijking wat je precies aangetroffen hebt?
Titel: Re: Fabricagefout ? bij Piko NS 2000.
Bericht door: Ben op 07 February 2025, 17:11:30
Ik heb het probleem zelf niet maar wat ik er van hoor is dat de flexprint beschadigd kan worden bij het opzetten van de metalen kap als de flex niet goed in de connector ingestoken zit. Uitsnede, plaatje van mezelf:

(https://imagizer.imageshack.com/v2/xq70/924/MqMTb2.jpg) (https://imageshack.com/i/poMqMTb2j)

Gr, Ben.
Titel: Re: Fabricagefout ? bij Piko NS 2000.
Bericht door: Gerke op 09 February 2025, 09:30:55
Nog nooit van gehoord. Vel mensen weten niet dat de connector open geklikt moet worden. Het bandkabeltje is dan moeiteloos te plaatsen. Ik in mijn 2000 & 600 het C4 probleem aangepakt. Daar moet 'ie helemaal voor uit elkaar. Geen centje pijn.