BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Z_spoor_Rob op 06 February 2025, 10:20:10
-
Goedemorgen,
Als nieuweling op dit forum vond ik deze "(her-) starten voor beginners"-categorie. Dat sprak mij wel aan voor de volgende vraag.
Momenteel ben ik begonnen aan mijn eerste Z-spoor baantje. Om het gemakkelijk te houden heb ik een Noch Cortina layout aangeschaft die ik aan het "customizen" ben.
Inmidddels heb ik alle Marklin Z-spoor rails gelegd, maar de uitdaging zit 'em voor mij in het automatsch analoog aansturen van de spoorweg, wissels en 2 stuks seinen dmv relais, schakelrail en scheidingen. Ik wil de Noch Cortina volgens de originele Noch Cortina handleiding opbouwen, dus met 2 rijregelaars.
Het zou mij enorm helpen als er iemand een bedradingsschema heeft voor deze Noch Cortina trackplan.
-
Laat eens zien wat je met die Noch baan bedoelt. En met 2 trafo's zou ik een cab control kiezen. Die is niet heel moeilijk. Als het goed is staat dat ook in onze encyclopedie.
-
https://www.noch.com/cortina-layout/85880/
-
Ah... had ik zelf ook kunnen doen ;D
-
Bedankt (y), dat is em inderdaad.
-
Onder "Downloads" vind je de trackplan voor oa Marklin. Alle individuele raildelen staan er bij, maar niet welk type rail bij de seinen aanstuurt of de overweg. Dus het is een beetje een puzzel voor mij om uit te vinden wat bij elkaar hoort wat betreft type railstukken om de overweg en 2 seinen aan te sturen...
-
had links gevonden op marklin z forum maar helaas doodlopend
-
hier vind je opstellingen :
https://www.noch.de/media/30/3e/8f/1639579228/Cortina-%20Neu.pdf
-
Ik wil de Noch Cortina volgens de originele Noch Cortina handleiding opbouwen, dus met 2 rijregelaars.
Als je de download leest lijkt het eerder dat hier de bediening tussen de binnenbaan (dubbelspoor) en de buitenbaan bedoeld wordt. De cabcontrol die Ronald noemt is een stapje verder, wel leuker trouwens.
Bij het deel van de seinen lijkt het mij, dat er een isolatielas ontbreekt. Er zit er nu maar 1 ingetekend per spoor.
Maar misschien dat anderen de werking van Märklin Z-seinen beter kennen?
Groet,
Michel
-
En cab control:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Voorbeeld-Cab-Control-2-67a48e1381303.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Voorbeeld-Cab-Control-2-67a48e1381303.jpg):
-
Hoi Michel, bedankt voor je input. De 2 stuks 8939 Marklin Z-hoofdseinen ga ik vervangen voor 2x Viesmann 4800 Z-hoofdseinen, maar volgens mij is de aansturing hiervan hetzelfde. Als ik het Cortina trackplan voor Marklin bekijk, dan zie ik maar 2x 8588 scheidingsrails, waar volgens Marklin je een 2x schedingrail en 1x schakelrail per sein nodig heb. Aangezien er met 2 seinpalen ()voor buitenste track en middelste track) gewerkt wordt verwacht ik 4x scheidingrail en 2x schakelrail hiervoor, maar vindt dit niet terug in het trackplan. Vandaar dat ik geïnteresseerd ben naar hoe andere Noch Cortina gebruikers dit opgelost hebben, want volgens mij klopt er iets niet aan het originele Cortina trackplan...
-
Ik gebruik hier van de "Märklin Mini - Club" setup
-
De 2 stuks 8939 Marklin Z-hoofdseinen ga ik vervangen voor 2x Viesmann 4800 Z-hoofdseinen, maar volgens mij is de aansturing hiervan hetzelfde.
Als ik de download (https://viessmann-modell.com/media/ac/13/53/1714656067/4800.pdf?ts=1714656067) van Viesmann zie, lijkt het me dat het sein handmatig bediend wordt, waarbij de trein stopt bij een rood sein.
Als ik het Cortina trackplan voor Marklin bekijk, dan zie ik maar 2x 8588 scheidingsrails, waar volgens Marklin je een 2x schedingrail en 1x schakelrail per sein nodig heb. Aangezien er met 2 seinpalen ()voor buitenste track en middelste track) gewerkt wordt verwacht ik 4x scheidingrail en 2x schakelrail hiervoor, maar vindt dit niet terug in het trackplan.
Dit verklaart voor mij de afwezigheid van twee isolatielassen (8954) per sector. In de rode sectie kan de trein dus nu stilstaan voor het sein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/marklin-Z-67a4fa94007b7.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/marklin-Z-67a4fa94007b7.png)
Handmatig kan je het sein op groen zetten en de trein gaat weer rijden. Als de trein vertrokken is en het wilt dat de trein het sein op rood zet, zal de schakelrail (in de rijrichting) achter het sein geplaatst moeten worden. Bijvoorbeeld voor de buitenste ring links boven waar nu een 8521 ligt (dat zou dan de 8529 kunnen worden) en de binnenste ring in dezelfde hoek op de plek van de 8530 (8539 als schakelrail). In plaats van 2x de 8530, komt er dan 2x 8531 en 1x 8539. Als ik het goed heb.
Nu geef ik dit advies slechts met de ideeën die ik er bij krijg. Ik ben geen techneut en heb helemaal geen ervaring met Märklin Z. De oplossing die ik aandraag, zou mijn proefopstelling worden. En eventueel op de plek van het sein, zou ik in plaats van het sein eerst een (LED) lampje monteren voor het testen. die zijn minder duur om te vervangen als ze stuk gaan, dan zo'n sein.
Groet,
michel
-
Hoi Michel,
Bedankt voor het meedenken en details. Hier kan ik zeker wat mee ! :).
Ik ga jouw voorstel al testopstelling voor de buitenste baan uit proberen.
-
succes, ik ben benieuwd.
Groet,
Michel
-
Ik ook... op de cab control geen reactie.
-
Maar dat is ook meer puzzelwerk, is mijn ervaring.
Kleine stapjes eerst, hij is een herintreder :D
Groet,
michel
-
Och, dat is juist een vrij eenvoudige materie... wordt (werd) in de States veel aangeraden aan beginners in de hobby. Basic electro zeg maar ;)
-
Kan zijn, maar ik ben blij dat ik nu eindelijk daarvoor een meer definitieve oplossing (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108364.msg3222525970#msg3222525970) voor heb.
Gedoe.... ;)
Groet,
Michel