BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: RobbertJan op 02 February 2025, 17:59:50

Titel: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: RobbertJan op 02 February 2025, 17:59:50
Al enige tijd zat ik te spelen met het idee om een HelJan Class 58 in spoor 0
om te bouwen naar de ACTS versie zoals deze in Nederland heeft gereden.

Als voorbeeld een foto van Flickr, gemaakt door Peters452002;

(https://live.staticflickr.com/1265/811924288_a8020468dd_k.jpg) (https://flic.kr/p/2eKjNC)NL ACTS 5814 Leeuwarden  14-07-2007 (https://flic.kr/p/2eKjNC) by peters452002 (https://www.flickr.com/photos/peters452002/), on Flickr

De basis is een Railfreight "triple grey" Class 58 (art 5858) gezien deze al
deels in de juiste kleuren is gespoten, niet omdat ik niet alles overspuit maar
meer omdat harde tinten zoals geel en rood niet makkelijk zijn te verhullen.

(https://live.staticflickr.com/65535/54284817518_36894e56ff_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qGXSZC)BREL Class 58 Railfreight (https://flic.kr/p/2qGXSZC) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Uiteindelijk is het nagenoeg allemaal cosmetisch werk, toevoegingen op het model
want er verdwijnen geen details, echter moet er wel geboord worden in de kap.

Om te beginnen heb ik de loc uit elkaar genomen en de draaistellen apart gezet
zodat ik deze kon voorzien van de nodige ATB apparatuur met bijbehorende kabels.

(https://live.staticflickr.com/65535/54297095705_cd04ffca2c_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qJ3NSv)Installing ATB pickups on the bogies. (https://flic.kr/p/2qJ3NSv) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54297095030_fe5dc9dd62_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qJ3NES)Installing ATB pickups on the bogies. (https://flic.kr/p/2qJ3NES) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Uit styreen de onderdelen vervaardigd, 1x1mm staf als basis met daar achter een
stukje 0,5mm messingdraad verlijmd voor de stevigheid.

(https://live.staticflickr.com/65535/54297094965_566c05f396_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qJ3NDK)Installing ATB pickups on the bogies. (https://flic.kr/p/2qJ3NDK) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

De spoelen zijn gemaakt uit 1,5mm L profiel met een 1x1mm stukje staf als
opneemspoel, deze is wel geschuurd tot 0,9x0,9mm zodat er enig reliëf te zien is.

(https://live.staticflickr.com/65535/54302278401_8e3edc45df_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qJvnvk)IMG_20250201_201150 (https://flic.kr/p/2qJvnvk) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54302519894_a3aeac130c_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qJwBi1)IMG_20250201_200938 (https://flic.kr/p/2qJwBi1) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

De kabels er aan, voor zowel de ATB EG en NG apparatuur.

Vandaag de volgende stap gezet, het afdichten van de voormalige "marker lights" op de
voorzijde middels een rondje styreen van 1mm, uit een restplaatje gehaald met een holpijp.

(https://live.staticflickr.com/65535/54302711630_6618633c57_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qJxAhN)IMG_20250202_122109 (https://flic.kr/p/2qJxAhN) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54302278251_4fdf4bbc85_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qJvnsK)IMG_20250202_122410 (https://flic.kr/p/2qJvnsK) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Daarna een nieuw gaatje boren in de kap, tot 3,7 a 3,8mm diameter zodat er een
nieuwe frontsein unit kan worden geplaatst.

(https://live.staticflickr.com/65535/54302711470_bd95641d5c_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qJxAf3)IMG_20250202_153011 (https://flic.kr/p/2qJxAf3) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54302519739_0c16e36523_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qJwBfk)IMG_20250202_125526 (https://flic.kr/p/2qJwBfk) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

De nieuwe unit is van styreen strip, 1x6,3mm verlijmd op een dun plaatje 0,25mm styreen zodat ik
de gaten kon boren zonder dat het styreen uitscheurt, de unit is voor het lijmen op de kap op
dikte gemaakt door deze te schuren.

En dan staat ze d'r mooi bij, ATB aanwezig en de frontseinen aangepast, ook het 3e frontsein is angebracht
middels een 3mm messing pijpje, daar omheen moet nog wat styreen gefrommeld worden maar voorlopig.

(https://live.staticflickr.com/65535/54302519604_76e0de735e_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qJwBd1)IMG_20250202_161504 (https://flic.kr/p/2qJwBd1) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Voor nu heb ik beide kanten gedaan, uiteraard zijn de foto's onverbiddelijk en zit er her en der
nog wel wat nawerk alvorens er ook maar gedacht kan worden aan verf, zeker met de huidige
buitentemperaturen is spuiten geen optie, maar ik kan wel verder met de installatie van de
sound gezien dit allemaal in het chassis komt te zitten, gescheiden van de kap.

Wordt vervolgt.

Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: Harryku op 02 February 2025, 18:26:31
 (y)  (y)  (y) .
Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: tijgernootje op 03 February 2025, 13:02:42
Dat ziet er goed uit  (y)
Ben benieuwd hoe dat verder gaat   8)
Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: RobbertJan op 05 February 2025, 12:29:26
Tussen de bedrijven door werk ik langzaam verder aan de ombouw.
Kleine dingetjes hier en daar wachtende op onderdelen zoals de speakers,
Loksound 5XL met platine, een velletje traanplaat en deurkrukken voor
de deuren van de technische ruimtes.

(https://live.staticflickr.com/65535/54307434647_ee2e9630ec_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qJXNh8)IMG_20250202_193856 (https://flic.kr/p/2qJXNh8) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Maar om niet helemaal stil te vallen heb ik alvast de cabine interieurs
aangepast en voorzien van een nieuw laagje verf.

(https://live.staticflickr.com/65535/54308544034_78c580d9e9_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qK4u4u)IMG_20250204_104000 (https://flic.kr/p/2qK4u4u) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54308544024_d299393d24_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qK4u4j)IMG_20250204_104010 (https://flic.kr/p/2qK4u4j) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Van origine waren de panelen in de cabine oranje maar die kleur is
overgeschilderd in een hammerite blauw, dus ik heb gezocht in de
potjes verf en Humbrol 96 kwam vrij aardig in de buurt dus die er
maar op gesmeerd, niet strak want bij het grote voorbeeld kwam de
oranje verf er langzamerhand weer door vanwege slijtage.

(https://live.staticflickr.com/65535/54307434562_79ab0dfd8a_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qJXNfE)IMG_20250204_201203 (https://flic.kr/p/2qJXNfE) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54307434567_0472d4dee1_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qJXNfK)IMG_20250204_201210 (https://flic.kr/p/2qJXNfK) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Ook heb ik de snelheidsmeter aangepast, het kastje voor de ATB NG
invoer toegevoegd links boven en een afdekplaat over een opening
aan de rechterzijde van de stuurtafel.

Nu weet ik dat het kooktoestel niet meer aanwezig was in de ACTS versie
maar die moet er ook nog afgehaald worden.

Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: RobbertJan op 07 February 2025, 11:07:35
De Class 58 had in Nederland wat specifieke toevoegingen en één daar van
was een strip met traanplaat over de onderzijde van de deuren van de
technische ruimte's.

Traanplaat ansich is geen moeilijk te vinden iets in model, maar het correcte
type traanplaat, dat is andere koek en dit had dan ook een beetje voeten in
aarde om deze te vinden, maar het is gelukt.

(https://live.staticflickr.com/65535/54310794374_72166d1df2_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qKg21s)IMG_20250206_105735 (https://flic.kr/p/2qKg21s) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54310563196_35f20710a6_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qKeQhC)IMG_20250206_105743 (https://flic.kr/p/2qKeQhC) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Via de Ebay winkel van Elbe Modell het juiste type traanplaat gevonden met een
patroon dat klopt, 5 parallelle tranen om en om zoals het grote voorbeeld.
Echter, dit is schaal 1:87, wat gewoon exact past op een model in 1:43,5 en precies
is wat ik nodig was.

(https://live.staticflickr.com/65535/54309685372_c46018521d_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qKakkJ)IMG_20250206_105752 (https://flic.kr/p/2qKakkJ) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Het materiaal is een soort vinyl met relief en ook nog een zelfklevend dus geen lijm nodig.

(https://live.staticflickr.com/65535/54310562961_d8322e5d24_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qKeQdz)IMG_20250206_105758 (https://flic.kr/p/2qKeQdz) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54309685087_13d589727e_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qKakfP)IMG_20250206_115712 (https://flic.kr/p/2qKakfP) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Weer een vinkje kunnen zetten en op naar het volgende onderdeel, waarschijnlijk de
soundinstallatie, een nieuwe platine voor de ESU Loksound 5XL want het origineel
is ondanks dat deze ontworpen is voor een ESU decoder met pins niet geschikt
wanneer je alles graag soldeert ipv connectoren gebruikt.

Kwa speakers komt er een grote ESU 50343 (29x65mm) speaker in voor de diepe bass
en een 2 tal sets gekoppelde I phone speakers voor de hogere tonen.

Gr,

Robbert Jan.


Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: MaraNCS op 07 February 2025, 11:54:55
Aan jou is dat goed uitbesteed meneer! Die stuurstand...(met het detail van de onderliggende kleur) geweldig.
Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: MMTB op 07 February 2025, 14:13:27
Mocht je de plek ervoor hebben in het model dan kan ik je de grote broer van je ESU 50343 luidspreker aanraden. Namelijk de Tang Band T1-1931S. Deze klinkt een stuk zwaarder vergeleken met de ESU (Tang Band T1-1925). En zeker als je de bass in je decoder wat omhoog schroeft  ;)

Het is mijn favoriete luidspreker voor in spoor 0 modellen.

Groeten, Mark
Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: Marc tramt op 07 February 2025, 14:33:15
Interessant, waar bestel jij die Mark?
(Net de Tang Band T1-1925 in mijn Class 26 gefrot  :angel:)
Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: RobbertJan op 07 February 2025, 15:00:09
Ik zie het verschil inderdaad, net even een slag
groter, die wordt in het VK ook wel de Earthmover
EM-3 genoemd.

Er is waarschijnlijk wel plek maar dan moet er wel
gefreesd worden in het model, de Esu 50343 (of EM-2)
past perfect gezien het chassis daar op berekend is.

Ik ga wel eens rondkijken, m'n Class 37 kan ook wel een
dikkere speaker gebruiken  ;D

Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: BartvD op 07 February 2025, 16:40:20
Mooie ombouw, al met al toch een heleboel kleine aanpassingen.

Als luidspreker voor de 0 schaal modellen zoals de ombouw van de Class 08 naar een NS 600 en ook voor een paar Amerikanen gebruik ik Visaton speakers (Visaton BF 32 - 8 ohm). Die doen het uitstekend op de Zimo decoders en ook op de ESU XL 4.0. In de class 08 staan ze recht op zonder extra klankkast en in mijn RS3 (Amerikaan) ligt hij in de brandstof tank in foam tegen het tegengaan van het trillen van de bas op het chassis.
Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: MMTB op 07 February 2025, 17:11:15
Interessant, waar bestel jij die Mark?
(Net de Tang Band T1-1925 in mijn Class 26 gefrot  :angel:)
De meeste heb ik destijds hier besteld, maar die zijn momenteel niet leverbaar.
https://www.soundimports.eu/nl/tang-band-t1-1931s.html

In het verleden heb ik meerdere types bij onderstaande websites besteld, maar dat loont alleen als je veel doet vanwege de verzendkosten:
https://www.nonsolospeakers.com/
https://www.axiomedia.it/

Ik heb ook net mijn Class 27 binnen na de tip van Sven en die krijgt ook de grootst mogelijke Tang Band.  De beste speaker van de reeks is de Tang Band T1-2025SC, maar die is nergens meer te krijgen. Deze was goed in te bouwen, zwaarder geluid dan de T1-1931 en destijds nog onder de 20 euro. Had ik daar maar een voorraadje van aangelegd....
Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: BartvD op 09 February 2025, 16:40:45
Als je interesse hebt. De Visaton is gewoon bij Conrad te bestellen.

https://www.conrad.nl/nl/p/visaton-bf-32-8-ohm-1-3-inch-3-2-cm-breedband-luidspreker-2-w-8-zilver-311643.html?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=NL%20-%20Search%20-%20Nonbrand%20-%20AV%20Multimedia%20DSA%20B2C&utm_id=22166052189&gad_source=1&gbraid=0AAAAAD48pcjG9jGnMkYgHOrbOm-TUTOc4&gclid=CjwKCAiAwaG9BhAREiwAdhv6Y2nT4CwDU3SZB5h01AqmHwmbpCILwCiWxClaTOGozMJpGnnNXtGd2hoC5FAQAvD_BwE (https://www.conrad.nl/nl/p/visaton-bf-32-8-ohm-1-3-inch-3-2-cm-breedband-luidspreker-2-w-8-zilver-311643.html?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=NL%20-%20Search%20-%20Nonbrand%20-%20AV%20Multimedia%20DSA%20B2C&utm_id=22166052189&gad_source=1&gbraid=0AAAAAD48pcjG9jGnMkYgHOrbOm-TUTOc4&gclid=CjwKCAiAwaG9BhAREiwAdhv6Y2nT4CwDU3SZB5h01AqmHwmbpCILwCiWxClaTOGozMJpGnnNXtGd2hoC5FAQAvD_BwE)
Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: RobbertJan op 16 February 2025, 10:29:44
De afgelopen week niet bijster veel gedaan aan de Class 58, maar een paar kleine details
heb ik nog wel kunnen voorbereiden o.a. de GSMR antenne, kabeltje naar het middenfrontsein
en het aansluitdoosje voor de ATB snelheidsmeter.

(https://live.staticflickr.com/65535/54329669381_6b5512bfd5_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qLVKTB)IMG_20250215_195320 (https://flic.kr/p/2qLVKTB) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54329888319_27700ce772_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qLWSYp)IMG_20250215_195402 (https://flic.kr/p/2qLWSYp) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

De GSMR antenne is gemaakt uit een stukje staf en strip, op maat gevijld en geschuurd.

De kabel voor het middenfrontsein is gemaakt van 0,5mm messingdraad maar ik denk
dat ik ga terugvallen op 0,3mm messingdraad want het lijkt zo op de foto's toch te grof.

(https://live.staticflickr.com/65535/54330620441_706274bfc7_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qM1CBc)IMG_20250216_101912 (https://flic.kr/p/2qM1CBc) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Aan de één zijkant van de loc, cabine 2 zijde zit de opnemer voor de ATB snelheidsmeter.
Deze kabel zit ingevoerd in een doosje op het frame, dus maar even een doosje gemaakt
uit 2,5mm U profiel met een draadje door het center.


Naast dit ben ik een het zoeken geweest naar de speakers die aangeraden werden, nou heb ik
kennelijk mazzel want de T1-1931S en T1-1925S zijn weer leverbaar bij Soundimports.
Tevens ook een T0-2008S besteld voor het kleinere werk, ik heb nog een stoomloc waar een
degelijke speaker in moeten daar is ruimte altijd beperkt.
Het mooie is, Soundimports zit in Groningen, dus ik kan de bestelling tzt gewoon ophalen  ;D

Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: RobbertJan op 16 February 2025, 17:22:46
Vandaag toch lekker door kunnen klooien met de ombouw naar ACTS 5814.

(https://live.staticflickr.com/65535/54331496413_fea73d509e_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qM681a)IMG_20250216_170134 (https://flic.kr/p/2qM681a) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Onder de loc is een hoop gebeurt, de witte delen styreen zijn verdwenen onder
een laagje zijdeglans en daarna heb ik de losse delen aangezet in de kleuren
zoals op de vele foto's.

(https://live.staticflickr.com/65535/54331492774_f91f5778ff_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qM66Vq)IMG_20250216_170238 (https://flic.kr/p/2qM66Vq) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

De ATB spoelen middels Ammo 0190 old brass, de connector op de spoel met Ammo 0191 steel.
De ATB NG opnemer in het center is met Ammo 075 stone grey geverft.
De onderste rand van de opstaptreden geverfd met Revell matt 15, deze gele markering was goed
te zien op de foto's van de loc in Engeland, in Nederland was het snel verdwenen onder een laag zooi.

(https://live.staticflickr.com/65535/54330365157_6f8011d9b6_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qLZjHK)IMG_20250216_170217 (https://flic.kr/p/2qLZjHK) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Aan de cabine 2 zijde van het draaistel zit de ATB opnemer voor de snelheidsmeter en deze
is gemaakt van styreen buisjes, 3.2 en 2.4mm met een kabeltje die omhoog loopt naar
het losse eindje kabel aan het frame, dat kan prima zo.

(https://live.staticflickr.com/65535/54331492684_b14c32f0a1_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qM66TS)IMG_20250216_170511 (https://flic.kr/p/2qM66TS) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Ook nog een klein spuitklusje aan de cabine achterwand(en) want deze hebben een rode deur
i.p.v. het geheel grijze waarmee deze loc kwam geleverd, dus afplakken, primer en een tufje
tamiya TS49, de roosters en andere details zet ik nog aan met Ammo 0191 steel.

Lekker productief weekend zo.

Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: DV modelspoor op 16 February 2025, 18:33:21
Prachtige ombouw , zo heb je dadelijk een uniek model in 0 (y)
Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: RobbertJan op 18 February 2025, 19:51:59
@DV modelspoor, absoluut, met de voldoening dat het allemaal zelf uitgevoerd is  (y)

Vandaag even aan de puzzel geweest om te kijken hoe ik een Tang Band T1-1931S
speaker in de Class 58 kan frotten, laat ik het zo zeggen, het past, maar niet zonder
enig freeswerk aan het chassis.

(https://live.staticflickr.com/65535/54336335743_a8c58cace5_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qMvVyT)IMG_20250218_123451 (https://flic.kr/p/2qMvVyT) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54335201277_0acf4c242c_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qMq7k8)IMG_20250218_123421 (https://flic.kr/p/2qMq7k8) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54336527050_a21ff6583f_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qMwUrh)IMG_20250218_123358 (https://flic.kr/p/2qMwUrh) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Als eerste heb ik alle gietdelen verwijderd, o.a. de staanders voor de decoder bevestiging
en de ESU rookgenerator, die laatste ga ik toch niet plaatsen.
De decoder zal ik toch pas later installeren, er is ondanks de grote speaker nog ruimte genoeg
onder de kap om deze een plekje te geven.

De te frezen opening heb ik al uitgezet met tape, deze wordt pakweg 5mm diep zodat de speaker
strak in het chassis ligt en de bevestigingsogen bruikbaar zijn, althans aan één kant, de uitsparing
links was voor een serie dipswitches om de verlichting voor analoog gebruik in te stellen.

Komende vrijdag gaat de frees d'r in, maar eens kijken hoe dat verloopt, het is wederom van dat
lekkere plakkerige gietspul dus het zal wel weer wat voeten in aarde hebben.


Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: RobbertJan op 22 February 2025, 10:30:46
Gister zoals in het vorige bericht stond de frees in het chassis van de Class 58 gezet
om ruimte te maken voor de zware TB T1-1931S speaker.

(https://live.staticflickr.com/65535/54343090304_8cc7f03341_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qN7xsQ)Fitting an EM-3 or TB T1-1931S speaker (https://flic.kr/p/2qN7xsQ) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Eerst een poosje bezig geweest met opspannen, dat was wel even een uitdaging
want de machineklem was net even te klein dus alles middels een opspanset geklemd
op het bed van de freesmachine.

(https://live.staticflickr.com/65535/54343090284_55cb2dbafd_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qN7xsu)Fitting an EM-3 or TB T1-1931S speaker (https://flic.kr/p/2qN7xsu) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

En dan is het een kwestie van binnen de lijntjes blijven en lekker materiaal weghalen.

(https://live.staticflickr.com/65535/54343090274_0ce88fe8bb_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qN7xsj)Fitting an EM-3 or TB T1-1931S speaker (https://flic.kr/p/2qN7xsj) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Uiteindelijk pakweg 10mm diep gegaan waarbij het chassis nog stevig genoeg is in
het midden maar de speaker wel grotendeels verzonken kan worden.

(https://live.staticflickr.com/65535/54343090264_1e059580a1_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qN7xs9)Fitting an EM-3 or TB T1-1931S speaker (https://flic.kr/p/2qN7xs9) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54342878636_ba910969ad_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qN6sxo)Fitting an EM-3 or TB T1-1931S speaker (https://flic.kr/p/2qN6sxo) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

En uitendelijk hou je dan een enorme lading spanen over  ;D , overigens niet dat je
er wat aan hebt, het is waardeloos materiaal, en het verkleeft ook heel makkelijk aan
de frees, ik gebruik ook altijd een beetje snijolie, dat scheelt enorm.

(https://live.staticflickr.com/65535/54343108903_4faf62f685_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qN7CZv)Fitting an EM-3 or TB T1-1931S speaker (https://flic.kr/p/2qN7CZv) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54341981457_b7748c3e2b_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qN1RQM)Fitting an EM-3 or TB T1-1931S speaker (https://flic.kr/p/2qN1RQM) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

En uiteindelijk na bijna 3 uurtjes klooien is het klaar, de speaker past prima en heeft rondom
nog een goeie millimeter speling, aan de onderzijde van het chassis is er ook ruimte genoeg
voor de conus, zodat deze niet tegen het chassis aan komt.


En dan vanmorgen, als eerste een blokje gemaakt (resin gietstuk van een mislukte kit) welke aan
één kant van de speaker bevestigd is om zo voor het gat in het chassis te compenseren.
Dit gat is waar een serie dipswitches zaten, ik kon er dus zoizo niet onderuit dat er een blokje
materiaal onder de speaker geplaatst moest worden.

(https://live.staticflickr.com/65535/54342878571_2654b4157c_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qN6swg)Fitting an EM-3 or TB T1-1931S speaker (https://flic.kr/p/2qN6swg) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Aan de andere kant echter is er vlees genoeg en kan er 2 maal een 3mm gat geboord en verzonken
worden voor een paar boutjes die geheel door het chassis heen steken.

(https://live.staticflickr.com/65535/54342878561_894aa68fed_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qN6sw6)Fitting an EM-3 or TB T1-1931S speaker (https://flic.kr/p/2qN6sw6) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

En aan de bovenkant ziet het er dan zo uit, netjes enigszins verzonken in het chassis en
netjes vast met 2 boutjes m3, het nu nog zwevende blokje resin gaat nog vastgelijmd worden
wanneer ik de installatie definitief maak.

(https://live.staticflickr.com/65535/54342878551_b5e3391765_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qN6svV)Fitting an EM-3 or TB T1-1931S speaker (https://flic.kr/p/2qN6svV) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr


In ieder geval is de sound nu heel erg verbeterd en is er genoeg ruimte over voor de installatie
van de decoder en alle aanverwante randapparatuur welke ik t.z.t. verwacht.

Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: jarag op 22 February 2025, 13:57:11
Prachtig Robbert Jan,
Ik ben echt benieuwd.  (y)

groet Jan
Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: RobbertJan op 23 March 2025, 11:27:44
Eindelijk mooi weer, tijd om eens een laagje verf aan te brengen op de class 58, ACTS 5814.

(https://live.staticflickr.com/65535/54402376487_f1d2e4fce1_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qTmpbp)IMG_20250322_200047 (https://flic.kr/p/2qTmpbp) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54403627715_babf8da48e_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qTsP8i)IMG_20250322_200037 (https://flic.kr/p/2qTsP8i) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Lekker fel oranje als basis voor de band op de zijkant van de locomotief.

(https://live.staticflickr.com/65535/54403627500_b7ba953e39_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qTsP4A)IMG_20250322_203514 (https://flic.kr/p/2qTsP4A) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

De neus is ook geheel geel gespoten en daarna afgeplakt ter voorbereiding op het
aanbrengen van het zwart.

(https://live.staticflickr.com/65535/54403429409_1c1f29ed12_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qTrNbe)IMG_20250322_205936 (https://flic.kr/p/2qTrNbe) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Na een laagje zwart de boel uitgepakt en vannacht lekker laten drogen.
Uiteindelijk komen er toch wel kleine dingetjes aan het licht die niet geheel
netjes zijn geworden, maar dat is middels een kwastje en verf snel te verhelpen.

(https://live.staticflickr.com/65535/54403556659_65996bc085_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qTss1c)IMG_20250322_211930 (https://flic.kr/p/2qTss1c) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Met name rondom de roosters is het oranje nog her en der goed zichtbaar en dat
is inmiddels weggepoetst met een beetje zijdeglans zwart.

(https://live.staticflickr.com/65535/54404817230_d5afd056e1_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qTyUJb)IMG_20250323_110822 (https://flic.kr/p/2qTyUJb) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54404817255_729ea0526d_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qTyUJB)IMG_20250323_110810 (https://flic.kr/p/2qTyUJB) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54403566467_c88100aaae_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qTsuVi)IMG_20250323_110838 (https://flic.kr/p/2qTsuVi) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54403566422_59e3334bf0_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qTsuUw)IMG_20250323_110906 (https://flic.kr/p/2qTsuUw) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

En zoals hier boven staat ze d'r nu bij, ik ben best tevreden met het resultaat ondanks
dat het nu voornamelijk zwart is, wat uiteindelijk wel gaat veranderen als de transfers
er eenmaal op zitten.

Ondertussen liggen er nog een hoop losse delen klaar die er nog weer op moeten, enkele
moeten ook nog gespoten worden alvorens ze geïnstalleerd kunnen worden, o.a. de winddeflectoren
naast de cabinedeuren, deze zijn inmiddels oranje maar moeten nog afgeplakt en vervolgens zwart
gespoten worden.

Zoals al gezegt, tevreden, meer kan ik ook niet verwachten van het omspuiten met
Tamiya spuitbusjes, dat is toch altijd wel een uitdaging op zich.


Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: RobbertJan op 26 March 2025, 13:20:15
Na het spuiten van de class 58 en het bijwerken van een aantal onvolkomenheden
ben ik wel heel tevreden met het resultaat tot zover.

(https://live.staticflickr.com/65535/54405556906_fdb830a4a8_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qTCGBd)IMG_20250323_183206 (https://flic.kr/p/2qTCGBd) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54410452387_d963a06d8f_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qU4MS4)IMG_20250326_130142 (https://flic.kr/p/2qU4MS4) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54410444807_20bff71c4a_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qU4KBn)IMG_20250326_130450 (https://flic.kr/p/2qU4KBn) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54411500924_3a617da623_k.jpg) (https://flic.kr/p/2qUaayh)IMG_20250326_130509 (https://flic.kr/p/2qUaayh) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Voor dat ik nu verder kan/ga met de losse onderdelen op de kap wil ik eigenlijk
eerst alle transfers er op hebben en deze aflakken, echter, transfers.....


Wie kan mij helpen met het ontwerp en maken van transfers voor de loc.
Foto's van de echte machine zijn er voldoende, maatvoering is wel om te
schalen naar het model. (uiteraard tegen vergoeding etc!)


Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: MaraNCS op 26 March 2025, 19:25:21
Je bent wel een MEESTER Robbert Jan. ;D Uiteraard in de dubbele betekenis.
Met transfers kan ik je niet helpen helaas.
Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: Simplex op 26 March 2025, 19:48:01
Al aan Gerco gedacht.
Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: RobbertJan op 10 May 2025, 20:53:08
Een beetje progressie, de Class 58, 5814 is geheel voorzien van transfers  :laugh:

Met dank aan Gerco van Beelen voor het maken van de transfers, op basis van foto's
heb ik zelf de maten bepaald en wellicht is de ene transfer wat te groot en de ander
te klein, het ging mij om het eindresultaat, dat mag er wezen, dank Gerco!  (y)

(https://live.staticflickr.com/65535/54510183909_aad2064d59_k.jpg) (https://flic.kr/p/2r3SWz4)Transfers are done ACTS 5814 (https://flic.kr/p/2r3SWz4) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54509996296_9827f19a7e_k.jpg) (https://flic.kr/p/2r3RYNm)Transfers are done ACTS 5814 (https://flic.kr/p/2r3RYNm) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54510259823_558e0b3194_k.jpg) (https://flic.kr/p/2r3Tk8V)Transfers are done ACTS 5814 (https://flic.kr/p/2r3Tk8V) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54509995801_99bd60f1e9_k.jpg) (https://flic.kr/p/2r3RYDP)Transfers are done ACTS 5814 (https://flic.kr/p/2r3RYDP) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54510260293_ab26dfb113_k.jpg) (https://flic.kr/p/2r3Tkh2)Transfers are done ACTS 5814 (https://flic.kr/p/2r3Tkh2) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54510348165_66e6e0d8d7_k.jpg) (https://flic.kr/p/2r3TMp4)Transfers are done ACTS 5814 (https://flic.kr/p/2r3TMp4) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr


De boel moet nu eerst even goed drogen en dan kan er ergens in de loop van de komende week
een keer blanke lak overheen om alles te sealen.

Daarna kan ik dan ook verder met het weer aanbrengen van de losse onderdelen en het installeren
van de front -en sluitverlichting zodat het model straks geheel compleet de baan op kan.
(uiteraard na een laagje subtiele weathering  ;D  )

Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: BartvD op 11 May 2025, 20:32:01
Is heel mooi geworden. Met die grote ramen en de doorkijk denk je nog om een machinist te plaatsen?
Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: RobbertJan op 11 May 2025, 20:41:41
Dank je wel Bart, er komt uiteindelijk een machinist in,
die ligt al klaar, geschilderd en wel.

Op verzoek is er een passend figuurtje gemaakt bij Modelu
op basis van een Engelse class 66 machinist waar mijn eigen
hoofd op is gezet, gekopieerd van één van mijn eigen 3d scans.

Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: BartvD op 11 May 2025, 21:09:01
Ik ben benieuwd.
Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: Stefan88 op 17 May 2025, 21:33:05
Leuk gedaan vind zulke ombouw klusjes altijd wel leuk te volgen.
Shiny fox past er wel bij als naam
Of ga je hem nog ouder maken?
Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: RobbertJan op 18 May 2025, 10:29:26
Hoi Stefan,

Ja ik ga de loc wel verouderen, daar ben ik ook al mee
begonnen gistermiddag na dat ik er zeker van was dat
de blanke lak die de transfers verzegeld goed droog was.

Ik ga met name de naden en kieren inwassen, de grote
vlakken probeer ik zo goed mogelijk schoon te houden
met slechts een dun waasje weathering.

Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: RobbertJan op 19 May 2025, 20:40:52
De afgelopen week tussen de bedrijven door weer aan het stoeien geweest met de 5814.

De transfers zijn verzegeld op het model met een laagje spuitlak en na een paar dagen
kon ik dan ook beginnen met een eerste laag weathering in de vorm van verdunde revell 9.

(https://live.staticflickr.com/65535/54530858393_599d8a60f2_k.jpg) (https://flic.kr/p/2r5GUnF)ACTS 5814 in 0 gauge. (https://flic.kr/p/2r5GUnF) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Het meeste is er ook direct weer afgehaald zodat er verf blijft zitten in de naden en alle
hoeken en gaten, een gebruikt uiterlijk maar toch ook wel vuil.

Wordt wel mooi zo  8)

Gr,

Robbert Jan.
(https://live.staticflickr.com/65535/54530620131_33c8fd0f1d_k.jpg) (https://flic.kr/p/2r5FFxH)ACTS 5814 in 0 gauge. (https://flic.kr/p/2r5FFxH) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Aan de beide cabine's heb ik al aandacht besteed, enkele losse onderdelen zijn weer
teruggeplaatst zoals de handrail en de multiple kabels.

Ook de front -en sluitseinen zijn fisiek weer aanwezig, de frontseinen onder hebben
nieuwe lenzen gekregen die gemaakt zijn van lichtgeleiders voor paneelmontage (gekocht bij conrad)

(https://live.staticflickr.com/65535/54530621706_fe08eaed65_k.jpg) (https://flic.kr/p/2r5FG1S)ACTS 5814 in 0 gauge. (https://flic.kr/p/2r5FG1S) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

De sluitseinen hebben een iets kleinere lens, die kon ik hergebruiken van het originele model maar
daarvan heb ik de buitenzijde rood gekwast gezien de echte loc daar ook rode lenzen had zitten.

Naast dit alles op de zijkant van de loc de openslaande deuren voorzien van een deurklink, deze
waren af fabriek niet meegeleverd maar in Engeland heb ik 3d geprinte exemplaren weten te bemachtigen.

(https://live.staticflickr.com/65535/54530801174_5dda30f9b7_k.jpg) (https://flic.kr/p/2r5GBn9)ACTS 5814 in 0 gauge. (https://flic.kr/p/2r5GBn9) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Voorlopig is er nog genoeg te doen, inmiddels heb ik de cabine's aan de binnenkant even in
de verf gezet, een passende kleur gemengd, want er is niks gangbaars wat er op lijkt.

Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: RobbertJan op 01 June 2025, 21:44:53
De afgelopen week lekker verder gewerkt aan de 5814, de front, sluit en rangeerseinen zijn nu
volledig functioneel en via de decoder te bedienen

Het frontsein is een combinatie met het apart schakelbare rangeerlicht boven de frontruit.
Via de lokprogrammer in geprogrammeerd en zo worden beide tegelijk aangestuurd.

(https://live.staticflickr.com/65535/54556109804_72486a9a87_k.jpg) (https://flic.kr/p/2r7WjJQ)All lights wired up and functional (https://flic.kr/p/2r7WjJQ) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Bij het veranderen van rijrichting gaan de sluitseinen (desgewenst) aan, deze zitten op een
aparte functietoets en kunnen in of uitgeschakeld worden wanneer nodig, dus nooit geen
brandende sluitseinen wanneer er een trein achter hangt.

(https://live.staticflickr.com/65535/54556261920_f5428f541e_k.jpg) (https://flic.kr/p/2r7X6Xw)All lights wired up and functional (https://flic.kr/p/2r7X6Xw) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Het rangeerlicht is enkel het lampje boven de cabineramen, deze brand aan beide kanten
tegelijk ongeacht de rijrichting.

(https://live.staticflickr.com/65535/54555924881_65b00c2f80_k.jpg) (https://flic.kr/p/2r7VnLv)All lights wired up and functional (https://flic.kr/p/2r7VnLv) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

En als laatste gevaarsein waarbij de sluitseinen en het bovenste frontsein gekoppeld zijn
onder één functietoets.

(https://live.staticflickr.com/65535/54555924921_235115bbe3_k.jpg) (https://flic.kr/p/2r7VnMc)All lights wired up and functional (https://flic.kr/p/2r7VnMc) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr


Onderhuids is alles middels gekleurde lakdraad bedraad naar een setje strokenprintjes
waarop de weerstandjes zitten voor de individuele groepen.

(https://live.staticflickr.com/65535/54548924893_9788bf5ca2_k.jpg) (https://flic.kr/p/2r7iuV4)Class 58 lights and wiring (https://flic.kr/p/2r7iuV4) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54548691326_b985bd2c39_k.jpg) (https://flic.kr/p/2r7hiu3)Class 58 lights and wiring (https://flic.kr/p/2r7hiu3) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr


Deze printjes en ook de regeling voor de werkende ventilatoren is via een kabel met stekker
verbonden aan de decoder, zo kan de kap gemakkelijk aan de kant gelegd worden.

(https://live.staticflickr.com/65535/54555924716_31b8235a00_k.jpg) (https://flic.kr/p/2r7VnHE)All lights wired up and functional (https://flic.kr/p/2r7VnHE) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr


Na het testen van de verlichting kon alles aan de binnenkant van de kap netjes afgewerkt worden
door er als eerste een laagje verf over aan te brengen.
Voor de frontseinen eerst wit, dit maakt dat de lichtgeleiders niet geheel zwart worden als je ze
van buiten bekijkt, de sluitseinen idem, maar dan met rood.

(https://live.staticflickr.com/65535/54561210050_32466d9151_k.jpg) (https://flic.kr/p/2r8osS7)20250530_210234 (https://flic.kr/p/2r8osS7) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

En uiteindelijk een paar laagjes mat zwart tot dat er geen lichtlekkage meer waarneembaar is.
Gevolgd door een laagje grijs over de wanden en het dak van de cabine zodat de bedrading
niet zo zichtbaar is.

(https://live.staticflickr.com/65535/54561209370_49a84f872a_k.jpg) (https://flic.kr/p/2r8osEo)20250601_201452 (https://flic.kr/p/2r8osEo) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr


De laatste loodjes onder de kap bestonden uit het maken van 2 bakjes voor een paar speakers
die onder de ventilatieroosters zitten, geheel uit styreen en passend gemaakt zodat ze niet
in de verdrukking komen als de kap er op komt.

(https://live.staticflickr.com/65535/54561117153_ef0bc65035_k.jpg) (https://flic.kr/p/2r8nZfr)20250601_201156 (https://flic.kr/p/2r8nZfr) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

De speakertjes zijn van Visaton, type BF 32 en zijn 31x31mm in het vierkant.
Alle gaatjes heb ik dichtgemaakt zodat de achterzijde van de speaker in een
luchtdichte kamer zit wat het volume weer ten goede komt.

(https://live.staticflickr.com/65535/54561209215_a0242f81ff_k.jpg) (https://flic.kr/p/2r8osBH)20250601_123336 (https://flic.kr/p/2r8osBH) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr


Wat dadelijk nog rest is het weer aanbrengen van de handrail die over de lengte van de kap loopt
en nog een paar andere kleinere onderdelen alvorens ik de loc verder kan gaan weatheren met de
kap weer vastgezet op het chassis.

Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: tijgernootje op 02 June 2025, 13:31:54
Knap staaltje werk (y)
Ik doe het je niet na.
Ben je bijna wel verplicht om ook een 6700 te regelen in ACTS kleuren  ;)
Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: RobbertJan op 02 August 2025, 11:00:30
Het is even stil geweest omtrent de class 58, maar er zit op het moment weer lekker
progressie in de ombouw van de voormalige British Railways locmotief.

Ik ben langzamerhand begonnen met het aanbrengen van de weathering op het model,
iets waar ik de tijd voor neem en daarom ben ik begonnen met de cabineramen.

(https://live.staticflickr.com/65535/54693616916_6800034ff5_k.jpg) (https://flic.kr/p/2rk65P7)Class 58 ACTS 5814 weathering (https://flic.kr/p/2rk65P7) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Het model is natuurlijk groot en daardoor kan er ook meer op detail gelet worden zoals
de ruitenwissers en hun "bereik" wat betreft het schoonmaken van de frontruiten.

(https://live.staticflickr.com/65535/54692795477_63db0e861d_k.jpg) (https://flic.kr/p/2rk1SCn)Class 58 ACTS 5814 weathering (https://flic.kr/p/2rk1SCn) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

De ruitenwissers maken een nagenoeg 90 graden slag, maar dat in model vertalen ging
niet zonder slag of stoot, de draaipunten voor de ruitenwissers zaten verkeerd en deze
moesten eerst 2,5mm verder naar buiten verplaatst worden alvorens het plaatje klopte.

Daarna een laagje verdunde Revell n.0. 9 er over gevolgt door een mengseltje acrylverf
met een heel diep donker bruine kleur.

(https://live.staticflickr.com/65535/54693946810_f96cb88fd6_k.jpg) (https://flic.kr/p/2rk7LSW)Class 58 ACTS 5814 weathering (https://flic.kr/p/2rk7LSW) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Na het weghalen van het tape het gewenste resultaat, echter, de linkerruit waar de
2e man zit is nagenoeg altijd veel smeriger dan de rechter, dus met verdunde bruine
acrylverf een laagje aangebracht en daar de ruitenwisser doorheen getrokken voor het
maken van strepen over de ruit, het verschil is duidelijk zichtbaar.


De grootste uitdaging is toch wel het onderstel, een hoop details en die moet ik allemaal
zien te vangen middels de weathering, zonder er afbreuk aan te doe.

(https://live.staticflickr.com/65535/54692792892_e022567b16_k.jpg) (https://flic.kr/p/2rk1RRN)Class 58 ACTS 5814 weathering (https://flic.kr/p/2rk1RRN) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54693861944_60af948fa8_k.jpg) (https://flic.kr/p/2rk7kDJ)Class 58 ACTS 5814 weathering (https://flic.kr/p/2rk7kDJ) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Een eerste aanzet met bruin om zo meer diepte te krijgen voor de vervolgstappen.

De laagjes volgden elkaar gestaag op, een lichte bruine waas over het geheel, een mengsel
van Ammo "Dust" en "Dark Rust"  en Vallejo "Dark Rust" omdat ik geen passende kleur had.

De verenpakketen en enkele kleine delen zijn verder aangezet met Ammo "Dark Rust" zodat
er wederom meer diepte in de weathering ontstaat.

(https://live.staticflickr.com/65535/54693858119_1aeacf6e76_k.jpg) (https://flic.kr/p/2rk7jvM)Class 58 ACTS 5814 weathering (https://flic.kr/p/2rk7jvM) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54693612251_1edb4b2774_k.jpg) (https://flic.kr/p/2rk64qF)Class 58 ACTS 5814 weathering (https://flic.kr/p/2rk64qF) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr


Vanmorgen ze laatste hand gelegd aan de draaistellen, een mixje verdunde acrylverf bruin/zwart over
de aspotten en enkele delen van het draaistel gesmeerd en dat gaf het gewenste resultaat.

(https://live.staticflickr.com/65535/54694760280_5872672bc0_k.jpg) (https://flic.kr/p/2rkbWGh)Class 58 ACTS 5814 weathering (https://flic.kr/p/2rkbWGh) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54694760285_5eeea79e83_k.jpg) (https://flic.kr/p/2rkbWGn)Class 58 ACTS 5814 weathering (https://flic.kr/p/2rkbWGn) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54693604142_172ff853a0_k.jpg) (https://flic.kr/p/2rk621S)Class 58 ACTS 5814 weathering (https://flic.kr/p/2rk621S) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Alle verfjes zijn aangebracht met de kwast en daarna met een grote fijne kwast ge-drybrushed over de
oppervlakken, er is geen airbrush aan te pas gekomen.

Dadelijk de bufferbalken eens afnemen en voorzien van alle slangen alvorens deze ook nog een laagje
extra vervuiling krijgen en dan komt het einde van de ombouw wel in zicht  :D


Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: BartvD op 02 August 2025, 12:30:35
Mooi gedaan!
Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: MaraNCS op 02 August 2025, 12:37:27
Op z'n half engels zou ik zeggen: dit is modelbouw Next level!
Op z'n Grunnigs: schier
Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: BartvD op 02 August 2025, 16:29:02
oftewel een Groninger die er meer woorden aan besteed: "mooi waark mien jong"
Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: RobbertJan op 03 August 2025, 10:55:10
Het is zeker een schiere machine geworden en, Uniek!


Gister tussen de buien door even snel buiten een paar plaatjes geschoten in het
natuurlijke licht, en dat maakte mij erg blij, de weathering ziet er buiten zo veel
beter uit, maar oordeel zelf.

(https://live.staticflickr.com/65535/54695593727_06d396ca0f_k.jpg) (https://flic.kr/p/2rkgds4)Class 58 ACTS 5814 outside light (https://flic.kr/p/2rkgds4) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54696634568_428d7afcf5_k.jpg) (https://flic.kr/p/2rkmxRA)Class 58 ACTS 5814 outside light (https://flic.kr/p/2rkmxRA) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54696659639_461cf93c50_k.jpg) (https://flic.kr/p/2rkmFiR)Class 58 ACTS 5814 outside light (https://flic.kr/p/2rkmFiR) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54696659399_534345a57a_k.jpg) (https://flic.kr/p/2rkmFeH)Class 58 ACTS 5814 outside light (https://flic.kr/p/2rkmFeH) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54695590657_9f57c61644_k.jpg) (https://flic.kr/p/2rkgcx8)Class 58 ACTS 5814 outside light (https://flic.kr/p/2rkgcx8) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr


Het aanbrengen van diverse laagjes weathering heeft z'n vruchten afgeworpen, de
draaistellen hebben een mooie dieptewerking gekregen, net als bij de echte machine.


Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: RobbertJan op 06 August 2025, 20:14:08
De afgelopen dagen na het werk bezig geweest met de kleine details in de cabines van de 5814.

(https://live.staticflickr.com/65535/54701377892_d0d7dc36f3_k.jpg) (https://flic.kr/p/2rkLRT3)Class 58 ACTS 5814 details (https://flic.kr/p/2rkLRT3) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Onder andere de verbanddozen en vluchtmaskers stonden op het programma.

(https://live.staticflickr.com/65535/54701380022_e3de0ad556_k.jpg) (https://flic.kr/p/2rkLSvL)Class 58 ACTS 5814 details (https://flic.kr/p/2rkLSvL) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54702446779_806c180a87_k.jpg) (https://flic.kr/p/2rkSkC8)Class 58 ACTS 5814 details (https://flic.kr/p/2rkSkC8) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54702416188_383398df4d_k.jpg) (https://flic.kr/p/2rkSbwG)Class 58 ACTS 5814 details (https://flic.kr/p/2rkSbwG) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Een simpele versie gemaakt uit styreen en daarna met acrylverf geschilderd.

(https://live.staticflickr.com/65535/54702445954_4d8b847c95_k.jpg) (https://flic.kr/p/2rkSknU)Class 58 ACTS 5814 details (https://flic.kr/p/2rkSknU) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Met de kap er op ziet het er best realistisch uit, maar klaar is het nog niet, dus vandaag de
dozen met afdekfolie gemaakt en in cabine 2 de kasten voor ATB en ritregistratie aangebracht.

Cabine 1

(https://live.staticflickr.com/65535/54704353630_80dd062d35_k.jpg) (https://flic.kr/p/2rm37sS)Class 58 ACTS 5814 cab details (https://flic.kr/p/2rm37sS) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54704256439_f007aa55ed_k.jpg) (https://flic.kr/p/2rm2Bza)Class 58 ACTS 5814 cab details (https://flic.kr/p/2rm2Bza) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Cabine 2

(https://live.staticflickr.com/65535/54704257089_543a634bf2_k.jpg) (https://flic.kr/p/2rm2BLn)Class 58 ACTS 5814 cab details (https://flic.kr/p/2rm2BLn) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54704224078_b81c368514_k.jpg) (https://flic.kr/p/2rm2rXd)Class 58 ACTS 5814 cab details (https://flic.kr/p/2rm2rXd) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/54704018556_a9140e04a8_k.jpg) (https://flic.kr/p/2rm1oRJ)Class 58 ACTS 5814 cab details (https://flic.kr/p/2rm1oRJ) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr


Achter het licht vervuilde glas ziet het er toch wel super uit, ik ga nog wel een paar kabels etc aanbrengen
rondom de ATB kasten zodat het net even wat fraaier oogt.
Daarna ga ik de details aanbrengen rondom de stuurtafel zoals de Gsmr en ATB-ng data invoerkast.


Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: BartvD op 07 August 2025, 07:36:36
Heel mooi gedaan.
Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: Karben op 07 August 2025, 09:57:48
Mooi werk aan een stoere loc. Ik woon vlak bij de boog van Harderwijk en wat maakte dat ding een herrie. In Ermelo hoorde je hem al aankomen.
Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: jan47 op 07 August 2025, 12:41:51
Mooie gedaan zo die cabine  (y)

Groeten,
Jan
Titel: Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
Bericht door: tijgernootje op 13 August 2025, 17:42:24
Ik doe alleen maar  (y)