BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Bobos op 30 January 2025, 13:35:32
-
Ik heb een probleem met een locomotief en decoder, waar ik de oplossing niet voor weet
Ik heb een set Lion SBB N spoor op mijn treinbaan rijden. Ik heb bij de set een passende BR450 van Fleischmann gekocht. Deze ervoor gezet alsook een passend stuurrijtuig toegevoegd.
De BR450 veroorzaakt soms problemen. Het gaat om de Fleischmann 775301
In deze locomotief heb ik een decoder van ESU laten inbouwen. Locpilot 5 zonder geluid, gewoon DCC. Dat heb ik overigens ook in het stuurrijtuig laten doen. Beiden hebben hetzelfde adres.
Ik stuur mijn baan aan met de zwarte Z21 en iTrain.
De loc ingeregeld met decoderafstellingen CV 1 t/m 29 en (Esu) 50 t/m 56. Wanneer de loc naar mijn idee goed liep de snelheidsmetingen binnen iTrain gedaan, evenals de instellingen voor de stapvertraging. Soms nog wat aanpassingen op CV’s nodig, Loc loopt goed, maar dan……………….
Zonder reden en bij het opnieuw opstarten van de routes van alle treinen op mijn baan loopt de BR 450 ineens alleen maar heel zachtjes. Als ik ‘m overschakel naar mijn Multimaus krijg ik ‘m wel weer aan de praat. Maar zonder enige controle. Met andere woorden de loc begint ineens op tempo te rijden, maar reageert niet meer op de multimaus. Ook vanuit bediening iTrain geen reactie meer. Reageert nergens meer op, en rijd gewoon stug door.
De bezetmelders reageren wel op het spoor waarop de loc dan ongecontroleerd rijdt.
Terug naar het programmeerspoor, loc resetten CV 8 en alles weer opnieuw inregelen. Nogal een gedoe, maar dan werkt ie weer.
Dan gaat het weer een paar dagen goed, maar dan……….
Wederom ineens en zonder aanleiding hetzelfde euvel.
Meest simpele lijkt mij dan om de decoder te vervangen. Maar het kan ook met de loc te maken hebben. De decoder is immers niet kaduk. Of is het de combi van de decoder ESU met de loc en moet ik naar bijvoorbeeld een Zimo of Haas decoder toe ?
Of is er een manier waarmee ik eerst kan uittesten om te achterhalen of het de loc of de decoder is ?
Dat ongecontroleerd rijden en nergens op reageren vind ik nogal zorgwekkend.
Hoop dat iemand het probleem ‘herkend’ en welllicht een oplossing weet
-
probeer eens analoog herkenning uit te zetten
-
Dacht ik eerder ook al aan. Ik stel voordat ik ga 'programmeren' CV 29 altijd in op 6. Werkt tot nu toe met alle locs en decoders goed. Met Analoog dus. Omdat het probleem steeds terugkwam heb ik die bit van analoog al bij de 3e poging van resetten bij alleen die loc al uitgezet. CV 29 is bij die loc alleen op 28 stappen en snelheidscurves ingesteld. Kan het dus niet zijn tenzij je ook bij CV 50 of verder ook nog iets moet veranderen aan instellingen voor wel/niet analoog.
-
CV50 op 0 zetten, zo ook CV27 en 28 (Railcom en alle remmodi uit).
-
Dat is een probleem dat vaker bij LokPilot 5 voorkomt. Je komt er regelmatig meldingen over tegen, zeker op het ESU-forum.
Ik heb op een paar blokken van mijn baan ook die problemen. Alle andere decoders hebben die problemen niet. Ik zelf vermoed overspraak tussen de digitale en de gewone ringleiding, die daar dicht bij elkaar liggen. Die heb ik nu losgekoppeld.
In de locs waar dat kon heb ik de LokPilot 5 vervangen door Zimo's en sindsdien rijden die zonder problemen. In mijn Hippel zit nog steeds de LokPilot 5, omdat daar een heleboel bij in is gebouwd. Dat is dus nogal een klus.
Alle bijzondere zaken in de decoder uitzetten, zoals Ben aangeeft, helpt het probleem te verminderen, zeker CV50 op 0 zetten.
-
Hoi bobos,
Heb je heel misschien F6 ingedrukt? Dit is de rangeermodus waardoor de loc langzaam gaat rijden. Zie ook hoofdstuk 10.1.2 van de lokpilot v5.
https://www.tsdbvba.be/handleidingen/Lopi5-NL.pdf
Mocht dat het niet zijn, staat de trein in iTrain ook op hetzelfde aantal stappen stappen als de decoder? Is dat hem ook niet..? Zijn de wielen en rails goed schoon?
Succes
-
Dank voor alle suggesties.
Blijkbaar zijn er meer instellingen nodig dan voorzien. Handig die Esu decoders. Ook handig dat bij het laten digitaliseren er veelal Esu decoders worden geïnstalleerd. Maar dat zal prijstechnisch voor de verkopende partij dan wel interessant zijn. Zal in het vervolg om andere decoders vragen.
Analoog is in CV 29 al uitgeschakeld.
CV 50 stond al op 0. Merkte trouwens met reset en het trucje van CV 54 op 0 en de F1 knop dat ie dan weer naar 2 springt, die CV 50. Maar steeds weer terug op 0 gezet. Kan het dus ook niet zijn.
CV27 en 28 had ik nog niet ingelezen. Zal ik eens uitproberen. Railcom dubbelop dan omdat ie bij Cv 29 al niet is ingesteld. En remmodus, hmm moet kijken naar het effect. Maar uitproberen kan geen kwaad
Rangeermodus en aantal stappen itrain en decoder is het in ieder geval niet. Dat staat goed (aantal stappen) of (rangeermodus) wordt niet gebruikt
Baan en wielen schoon. Tsja ahum..........Wat is schoon :D Maar Dat zal het ook niet zijn. Na reset decoder werkt ie immers weer, voor een aantal dagen of een weekje.
Zal alles eens uitproberen, het effect is echter alleen op langere termijn te meten. Maar nogmaals dankt voor alle hulp
En bovenal de vraag waarom dan die ene loc met die ene ESU decoder en geen problemen met de andere loc met ESU decoder. Oké wel locs van ander merk. Zal eens specifiek op de Fleischmann locs gaan letten in combi met ESU
-
Hallo Bobos,
Ik heb locs van Roco, Piko, Artitec, Trix met een LokPilot 5 op de baan gehad, die alle niet aangepast gedrag vertoonden. Daar waren ook veel gasttreinen bij, die op de thuisbaan zonder enkel probleem rijden. Min conclusie is dat het een kwestie is van (een gedeelte van) de baan en de LokPilot 5. Kennelijk is de LokPilot 5 heel gevoelig voor het oppikken van stoorsignalen.
-
Heb dat gedrag wel gezien bij multiprotocol centrales waar motorola en dcc samen op de rails staan.
Ga voor alleen het dcc signaal, dat helpt misschien.
Groet,
Jan
-
Hallo Jan,
Ik reed eerst met een TwinCenter, waarbij FMZ was uitgeschakeld, nu met een IBII. De IB lijkt minder problemen te geven. De gastloks kwamen alle van banen die aangestuurd worden met een IB. Daar rijden ze zonder problemen rond. Ik houd het voorlopig bij mijn conclusie.
-
Inderdaad nu ook een Brawa loc met een Esu decoder met hetzelfde euvel. Gelukkig niet het ongecontroleerd doorrijden, maar wel langzaam kruipen. Wat een *** decoders. Zal het er helaas voor nu even mee moeten doen.
Maar goed. Positief is dat de Fleischmann loc waarover ik eerder sprak tot nu toe het goed blijft doen. Ik heb daar de aangegeven suggesties gevolgd.
CV 29 staat nu ingesteld op 2. CV 50 staat op 0. CV 28 staat op 0.
Het afstellen met de CV's vanaf 51 geregeld. Snelheidsmetingen en instellingen optrek- en remvertraging
Werkt dus tot nu toe goed. Ben ik ik blij mee. Vraag me alleen af wat het uitzetten van railcom (CV28) aan nadelen heeft. Daar ben ik niet in thuis. Heeft dat geen invloed op de bezetmelding of binnen iTrain op 'reservering route verloren' ?
-
Vraag me alleen af wat het uitzetten van railcom (CV28) aan nadelen heeft. Daar ben ik niet in thuis. Heeft dat geen invloed op de bezetmelding of binnen iTrain op 'reservering route verloren' ?
Nee, geen. Gewoon uitzetten dus, ook in je Brawa lok.
En met Esu is niets mis hoor. ;)
-
Ik wil niet veel zeggen hoor maar als een trein eerst goed rijd en dan na een x aantal tijd dit gaat doen
Zonder reden en bij het opnieuw opstarten van de routes van alle treinen op mijn baan loopt de BR 450 ineens alleen maar heel zachtjes. Als ik ‘m overschakel naar mijn Multimaus krijg ik ‘m wel weer aan de praat. Maar zonder enige controle.
en
Dan gaat het weer een paar dagen goed, maar dan……….
Wederom ineens en zonder aanleiding hetzelfde euvel.
... ik zou dit dan niet echt bepaald als "is niets mis mee" willen bestempelen ::). Daar is alles mis mee, het is toch bizar dat een railcom geschikte decoder totaal gaat spacen door... railcom? Een lokpilot heeft 1 doel en dat is trein laten rijden, en precies dat doet die niet meer.
Bas
-
Geef het op met die ESU decoders. Pff, probleem is wel dat ik zelf geen loc kan ombouwen :-[
Omdat een Brawaloc met een Esu decoder dezelfde problemen vertoonde alle locs met een ESU aangepast aan de nieuwe instellingen en weer afgesteld voor iTrain (zie eerdere bericht hierboven voor de specificaties)
Maar gisterenavond deed het volgende zich voor. Ik start de 8 routes en jawel............. De Fleischmann Br 450 loc schiet ineens uit de startblokken en kruipt daarna verder. Alle andere locs met een ESU decoder staan stil en doen niks meer.
Geen kortsluiting signaal op de Z21.
Alle andere locs op de baan met een D & H, Zimo. Piko decoder doen het gewoon en vervolgen hun route. Gelukkig maar ;) pff
Een aantal locs met Esu decoder weer een reset gegeven, die rijden weer. De andere laat ik na de reset maar even in de kast liggen. Zal aan mij liggen, maar dit is 10x niks.
-
Heb je wel genoeg vermogen en/of voltage op de baan staan?
-
centrale levert max 3 amp en als je 8 loks tegelijk laat starten dan zal dat wel ff een probleempje kunnen geven. Test gewoon een smet tekens een lok bij te zetten op de baan dan vind je mss het euvel. Als er piko loks tussen zitten heb je mss wel het befaamde C4 probleem erin want daar houden de esu's niet van.
-
En met Esu is niets mis hoor. ;)
Geef het op met die ESU decoders. Pff, probleem is wel dat ik zelf geen loc kan ombouwen :-[
En vele anderen rijden ermee tot grote tevredenheid. Er is klaarblijkelijk iets aan de hand bij jou wat dit veroorzaakt ; En misschien moet je niet constant je decoders resetten, dat heeft niet echt zin.
-
.. heb je mss wel het befaamde C4 probleem...
(https://cellucor.com/cdn/shop/files/C4BEV_2052_Digital_Ecomm_PDP_C4Energy_YellowCan_PackagingRefresh_June2023-ProductRender-FB-V01.png?v=1689707455&width=1946)
;D ;D
-
Met dat laatste kan ik helemaal niks, dus dat is de moeite verder niet waard.
Wat betreft de andere suggesties over stroomvoorziening en het starten van 8 locs.
Die opmerking begrijp ik......... met 8 locs starten, schreef ik ook verkeerd. De routes van de treinen heb ik op elkaar afgestemd. Dus ik start de treinen 1 voor 1, er rijden er maximaal 3 tegelijk (op de hoofdbaan)
Dat decoders het telkens resetten niet leuk vinden begrijp ik ook. Vind ikzelf ook niet leuk om te doen, maar als ze niets meer doen zit er niks anders op.
Dat het telkens alleen de ***** ESU decoders betreft is alleen maar een constatering.
-
dat je met die blik weinig kan is te begrijpen en gek genoeg nutteloos.Lees hier eens verder : http://moppe.dk/PIKOC4.html
-
Da's voor h0 Johnny maar Bobos rijdt N-spoor.
-
bobos,
hoeveel amp wordt nu verbruikt op je Z21? Dave vroeg hier ook naar.. als het verbruik zo rond/boven de 2,5 amp komt krijg je inderdaad onvoorspelbaar gedrag op je baan en of kortsluiting meldingen..
-
Ja weet ik. Ik vraag me af hoe je dat kunt meten. Ik kijk nu bij de Maintenance tool van de zwarte Z21 (status) Die geeft aan dat er niet heel veel ampère wort gebruikt tijdens de routes. Maar of dat de juiste manier van kijken is voor wat betreft verbruik weet ik zo even niet.
-
Z21 geeft aan zo rond de 285mA met een top van zo rond de 400mA. Er rijden dan max 4 treinen. Er staan totaal 8 treinen op de baan waarvan 1 loc met wagons met verlichting. Wisselspoelen en de (tot nu) drietal seinen die ik heb staan hebben een aparte voeding. Wissels zijn met een diodeschakeling verbonden aan de Z21. Voor de rest veel aansluitpunten op de baan gemaakt. Met de Z21 zou je toch (N spoor) 3 tot 4 treinen tegelijkertijd op de hoofdbaan moeten kunnen laten rijden. Of is dan toch het voltage en het ampère gebruik het probleem ?
-
Je kan het verbruik inderdaad in de maintenance tool zien of door op je verbinding (rechtsonderin) iTrain te klikken. 400 ma moet de Z21 makkelijk aan kunnen. Wat bedoel je met “de wissels zijn met een diode” aangesloten?
Wat is het voltage? 12 volt?
Kun je de aansluiting met diodes eens loshalen van de Z21 en de baan? (Wellicht dat de diode voor “ruis” zorgt?
Groeten
-
12 volt ? ahum nee die geeft 18V aan. Wat betreft de wissels. Ik heb de baan opgedeeld in blokken die zijn aangesloten op bezetmodules (Yamorc) De wissels vallen bij mij buiten deze blokken. Ik bedoel daarmee dat de wissels en enkele railstukken natuurlijk ook voorzien zijn van spanning en dat deze zijn aangesloten op de Z21 via een diode. Ik dacht daar verstandig aan te doen omdat de verandering van voltage tussen bezetmelder (blok) en wissel anders te groot zou worden. Loskoppelen en zonder diode aansluiten op de gewone voeding kan dus wel, maar dat betekent dat de wissel en enkele railstukken een hoger voltage krijgen dan de blokken met de bezetmelders. Is voor decoders toch niet handig ?
-
Ik hoop dat je minimaal 2 diodes antiparalel hebt aangesloten?
Zo niet, dan krijgt de decoder een halfgelijkgerichte DCC spanning. Dit kan een hoop gedoe geven (ziet het als remsignaal of als zwak DC voltage).
-
Sander was me net voor maar ik zou inderdaad eens goed naar de diodes kijken of ze weghalen, dit zou heel goed het probleem kunnen zijn van het rare gedrag van je decoders.
Voor het voltage wordt in de z21 handleiding aanbevolen voor N 12-14 volt als setting te gebruiken. De reden ken ik niet maar dit is wel heel makkelijk in de z21 app of maintenance tool aan te passen. Ik rij zelf niet met N dus heb er geen ervaringen mee.
Maar goed twee mogelijke oplossingen…
-
Oké ga ik doen, althans er eens goed naar kijken. Gebruik nu een Viesmann diodeschakeling, omdat ik die uit mijn analoge tijdperk nog had liggen. Weet het artikelnummer zo even niet, zal ik eens opzoeken. Weet bij god niet wat en of dat een antiparallel en een twee diode schakeling is. Maar daar zal ik mij ook op inlezen.
Die 18 volt is de instelling ie je doet bij de Z21, baanspanning zou met de bezetmeldermodules vanzelf al lager moeten liggen. Maar verlagen naar bv 16 volt kan denk ik geen kwaad.
Eerst maar eens checken of die diodeschakeling de juiste is.
-
Oké weer wat verder met het oplossen van het probleem of problemen ;D. Voor wat betreft de diodes. Ik heb op de laatste treinbeurs in Utrecht met veel mensen gesproken over de diodeschakeling. Over het nut, de noodzaak en over de diodeschakeling van Viessmann wat ik gebruikte. Op zich is die laatste goed, anti parallel geschakeld. Maar ja.......... Wel bedoeld voor gebruik voor een sectie (wissels) Niet voor alle wissels op de baan. Heeft vooral te maken met hoeveelheid van te verwerken ampère.
Omdat ik gekozen heb voor een ringleiding voor alleen de niet gedetecteerde wissels (en de weinig daaraan gekoppelde railstukjes ) daarom een bruggelijkrichter ingebracht/ gesoldeerd.
Dat werkt beter. Risico is grote stroomopname bij veel locs tegelijkertijd op wissels, maar dat neem ik voor lief. Tot nu toe geen probleem.
Is de diodeschakeling burggelijkrichter nodig. Voor wat ik begreep wel. Omdat de rest van de baan is aangesloten op bezetmelders is het stroomverschil tussen de gedetecteerde en niet gedetecteerde secties anders te groot. Dat kan dus met de 'kleine' aansluiting van Viessmann die ik gebruikte de problemen met de decoders van Esu hebben veroorzaakt.
De Fleischmann loc met de Esu decoder blijft gek doen. Dus die ik laat ik ooit en wanneer de makers daarvoor eens tijd hebben omzetten naar een Zimo. De andere locs hebben nu geen problemen meer.
Enige wat rest is nog wat werk met bezetmelders. Die blijven (willekeurig) en heel soms wel een 'hangen' in de bezet stand. Lengte van de draden kan het niet zijn, gebruikte dikte van het draad ook niet. Ik vermoed instellingen iTrain (vertraging aan- en uitgaan van bezetmelders) of toch een soort antennewerking omdat de ene draad over een andere draad heenloopt. Moet ik dus nog mee aan de slag
-
Merkte trouwens met reset en het trucje van CV 54 op 0 en de F1 knop dat ie dan weer naar 2 springt, die CV 50. Maar steeds weer terug op 0 gezet. Kan het dus ook niet zijn.
Uh . . .
Wát springt er nu terug naar 0 resp. 2? CV50 en/of CV54
CV54 staat standaard op 50 en regelt de interne besturing van de motor.
Door die op 0 te zetten zet je hem in de "inregel modus" die je vervolgens met F1 activeert.
De loc zal dan op volle snelheid een stuk gaan rijden en op basis van wat hij meet CV51 t/m 55 zélf van een passende waarde voorzien.
Dat kan dus alles zijn tussen 0 en 255, in jouw geval kan dat dus best 2 zijn.
Als jij die vervolgens zelf weer op 0 zet, ga je dus de door de motor zelf bepaalde meting weer te niet doen.
CV50 speelt in dat hele inregelproces geen enkele rol.
Eea staat uitvoerig beschreven in hoofdstuk 11 van het manual, incl. een tabel met "standaard ervaringswaarden" voor een aantal motoren.
Zo staat daar ondermeer "Der Parameter „K“ sollte verändert werden, wenn die Lok in den unteren und mittleren Fahrstufen „ruckhaft“ läuft."