BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: RBlok op 29 January 2025, 16:00:08
-
Zolang de zoekfunctie van het forum het nog niet doet, een reminder.
Bij toeval kwam ik een oud topic tegen waarin een goed advies voor railreinigen wordt gegeven:
Een stoelviltje gedrenkt in wasbenzine. Ik heb er een stokje opgezet om goed vrij te blijven van omliggende scenery. Ideaal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/railreiniger-679a42389d3f6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/railreiniger-679a42389d3f6.jpg)
Rian
-
Opzich een goed concept. (y)
Zolang je railstaven hoger liggen dan de omliggende landschaps elementen ;)
Alleen vraag ik me af of het gebruik van wasbenzine wel wenselijk is ???
-
Schoonmaken doe ik eerst met een Dapol reinigingswagon (stofzuigen). Daarna er overheen met een Peco railgum. Daarna wasbenzine en daarna heel spaarzaam ATF.
Voor mij geeft dit een goed resultaat voor de stroomoverdracht naar de locs.
Rian
-
Wasbenzine is niet schadelijk. Vooral omdat het vrij snel verdampt.
Wat je in ieder geval niet moet gebruiken is terpentine. Dat verdampt veel langzamer en tast het plastic van de dwarsliggers aan.
Zelf gebruik ik nooit vloeistoffen, alleen een railgum.
-
:(
Onzin!
Wasbenzinedamp is WEL schadelijk en brandbaar.
Zie Wiki!
-
Ik spuit contactspray in een dopje van een flesje en laat het even uitdampen.
Dan neem ik een roerhoutje en laat daar wat van de overgebleven vloeistof intrekken.
Met dat stokje ga ik dan over de rails.
@R1954;
Ik denk dat Klaas bedoelt dat wasbenzine zo snel vervliegt dat het geen tijd heeft om plastic aan te tasten.
-
Alarm. Let op, want misschien volgen hierna nog ongeveer 99 pagina's over wel-dan-niet inwretende, schurende, werkende, giftige, klevende,
smerige, tevergeefse, prima, glibberige, occiderende, niet-werkende, te dure producten en werktuigjes .... ;)
(wetende dat 'k als kind, in de latere jaren 1960, m'n Kleinbahn-spoortjes afwreef met tetra-op-een-doekje :( )
-
R1954, in welke zin is wasbenzine schadelijk?
-
Alstublieft een safety datasheet voor wasbenzine.. maak uw keuze.
Safety Datasheet (https://www.essef.be/images/documenten/007029_vf1_E.pdf)
-
We zitten weer eens op een verschillend spoor. Die safety datasheet gaat over de schadelijkheid voor mens en milieu.
Maar het ging mij om de schadelijkheid voor de modelspoorbaan. En die is er volgens mij niet.
Om de zaak voor mezelf helder te krijgen heb ik een proef gestart. Stukje dwarsliggermat in een glazen potje, scheut wasbenzine er op en deksel dicht.
Nog een glazen potje met een dwarsliggermat, maar dan met terpentine.
Vanavond eens kijken wat dat heeft gedaan.
-
En zo geeft iedereen zijn eigen interpretatie aan een discussie en kan er heerlijk naast elkaar heen gepraat worden. Zelfs zonder taalfouten, met wordt het nog leuker. ;)
-
En zo geeft iedereen zijn eigen interpretatie aan een discussie en kan er heerlijk naast elkaar heen gepraat worden. Zelfs zonder taalfouten, met wordt het nog leuker. ;)
Nog 95 berichten te gaan ;D .
..94..
Ik gebruik ook wasbenzine .
Echt voor alles heerlijk spul
Motoren kan je er zo ingooien ff de koolborstels eruit en in n pennentril bakje
Rails ff insoppen werkt ook goed
-
Een gerelateerde (wasbenzine...) vraag:
Ik wil de wielen van de locs schoonmaken. Voor een goed resultaat kan dat het best draaiend gebeuren. Hoe krijg ik dat voor elkaar zonder een dure 'rollenbank' aan te moeten schaffen?
Rian
-
Om (oude) gecorrodeerde rails weer goed te krijgen gebruik ik de Roco railgum. Werkt uitstekend.
Voor het ‘regulier’ onderhoud een katoenen niet-pluizende lap (oude T-shirts zijn uitstekend!), licht gedrenkt in wasbenzine. Daarmee over de rails poetsend raakt de wasbenzine uitsluitend de railstaven, dus geen enkel probleem.
-
@Rian: Loc op z'n kop in een schuimplastic onderhoudsblok, lokliege op z'n Duits.
Een reststukje rail met draden eraan voor de voeding, dat op de stroomafnemende wielen houden en met een wattenstaafje o.i.d. de draaiende wielen schoonmaken.
-
Ik gebruik een railgum en daarna een oude kussensloop en maak de klus af met de stofzuiger. De wielen maak ik schoon met een poetslapje en het ouderwetse vingernagel truukje.
-
@Rian: Loc op z'n kop in een schuimplastic onderhoudsblok, lokliege op z'n Duits.
Een reststukje rail met draden eraan voor de voeding, dat op de stroomafnemende wielen houden en met een wattenstaafje o.i.d. de draaiende wielen schoonmaken.
Thanks!
Even simpel als geniaal.
-
Ik gebruik een railgum en vervolgens de stofzuiger eroverheen om de losgekomen zooi op te zuigen. Vroeger ook wel eens wasbenzine gebruikt met een lap, dat werkt ook heel goed want de doek is erna echt vies maar met scenery rondom de rails is dat niet zo prettig werken.
Ik heb wel eens getwijfeld over een schoonmaakwagen, zou het graag gebruiken want dat schrobben over de rails ben je snel zat. Maar ik moet best wel goed poetsen om het écht schoon te krijgen anders blijft je contact problemen houden. Ik vraag me af of die schoonmaak wagens ook zo'n kracht kunnen uitoefenen.
De treinen zelf haal ik de assen eruit en doe ze met een wattenstaafje met wasbenzine schoonmaken.
-
Ik heb van BMB lokdok, Ed, geleerd om voor wielen een tandenstoker te gebruiken. Die breek je doormidden en daarmee kan je heel goed wielen en stroomafnames schoonmaken.
Bas
-
en als je nog wat extra advies nodig hebt dan is er altijd nog dit draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62511.930
-
Ik heb wel eens getwijfeld over een schoonmaakwagen, zou het graag gebruiken want dat schrobben over de rails ben je snel zat. Maar ik moet best wel goed poetsen om het écht schoon te krijgen anders blijft je contact problemen houden. Ik vraag me af of die schoonmaak wagens ook zo'n kracht kunnen uitoefenen.
Zoals gezegd gebruik ik een Dapol schoonmaakwagon. Die kan stofzuigen, slijpen en je kunt een klein reservoir vullen met wasbenzine die de rails dan schoonsleept. Over dat laatste ben ik niet zo tevreden omdat de dosering van het sponsje waarmee het schoonslepen gebeurt te wensen overlaat. Voor een baan met tunnels vind ik de eerste twee functies van de Dapol een must. Schoonzuigen en het slijpen (de 'stofzuiger' tool wordt vervangen door een schijfje) gaan goed. Op het slijper schijfje plak ik korrel 3000 schuurpapier. Met driemaal per jaar een Dapol toertje over de baan ben ik tevreden.
Rian
-
In de T-gauge sets maken ze gebruik van magneet wielen.
Deze geven de grip die nodig is, en blijven (bijna) altijd stroomcontact houden.
Is dat nog nooit geprobeerd in H0 en N ??
Ronald Visser
(koperen of stalen rails....)
-
Ik gebruik de wielenreiniger Tidy Track van Woodland Scenics, een beetje wasbenzine op de vilten strips, en rijden maar tot ze proper zijn.
(https://m.media-amazon.com/images/I/51C-PFx5XCL._AC_UF894,1000_QL80_.jpg)
-
...... met wasbenzine....
......korrel 3000 schuurpapier.
Wasbenzine, schuurpapier....brrrr....... koude rillingen.
-
In de T-gauge sets maken ze gebruik van magneet wielen.
Deze geven de grip die nodig is, en blijven (bijna) altijd stroomcontact houden.
Is dat nog nooit geprobeerd in H0 en N ??
Ronald Visser
(koperen of stalen rails....)
Ja, Triang had dat in de jaren zestig. Duidelijk geen succes geworden.
-
Wasbenzine, schuurpapier....brrrr....... koude rillingen.
Wat is er mis met wasbenzine? Ik heb mijn proef inmiddels beëindigd nadat stukjes bielzenmat 6 uur in wasbenzine resp. terpentine hadden gelegen. Geen enkele schade te bekennen.
Korrel 3000 kun je nauwelijks meer schuurpapier noemen. Dat is meer polijstpapier. Ik gebruik dat ook wel in hardnekkige gevallen. Je moet natuurlijk niet met korrel 60 over je rails raggen, maar die hele fijne korrels doen geen kwaad.
Daarbij moet je bedenken dat er in splinternieuwe rail ook al krasjes en groeven zitten die zijn ontstaan bij het productieproces.
-
Hio,
Ik heb diversen manieren geprobeerd.
Het beste is tot nu toe het materiaal van Lux.
Kost wat maar uiteindelijk ben ik er zeer tevreden van.
En voor het materiaal een Trix reinigingsborstel.
Dave
-
Wat is er mis met wasbenzine? Ik heb mijn proef inmiddels beëindigd nadat stukjes bielzenmat 6 uur in wasbenzine resp. terpentine hadden gelegen. Geen enkele schade te bekennen.
Korrel 3000 kun je nauwelijks meer schuurpapier noemen. Dat is meer polijstpapier. Ik gebruik dat ook wel in hardnekkige gevallen. Je moet natuurlijk niet met korrel 60 over je rails raggen, maar die hele fijne korrels doen geen kwaad.
Daarbij moet je bedenken dat er in splinternieuwe rail ook al krasjes en groeven zitten die zijn ontstaan bij het productieproces.
Bedankt Klaas.
Inderdaad, korrel 3000 (of nog hoger 5000) polijst de rails. Ik heb het nooit onderzocht maar ik kan me voorstellen dat korrel 3000 zelfs minder krasjes achterlaat dan een railgum.
Rian
-
Toch maar eens kijken naar zo'n Lux reiniger als de ervaringen zo goed zijn.
Wil er opzich best in investeren maar was altijd een beetje terughoudend met de resultaten.
Ik heb maar een korte baan dus dat valt reuze mee qua poetsen, maar door alle scenery en inmiddels bovenleiding moet je toch erg voorzichtig poetsen en dan duurt het toch wat lang.
-
Hio,
Ik heb diversen manieren geprobeerd.
Het beste is tot nu toe het materiaal van Lux.
Kost wat maar uiteindelijk ben ik er zeer tevreden van.
Dave
Heb destijds voor mijn modelbaan ook een combinatie van Lux als reinigingstrein ingezet. Werkte naar behoren. Alleen, dat was toen een 3L modelbaan. Mijn wagon met een borstel (slijper) rafelde nogal door de puko's. Blijft de borstel intact? Ik neem aan dat je 2L rijdt. Met welke kracht laat je de borstel op de rails drukken? Ga binnenkort weer deze combinatie aanschaffen, nu voor 2L. Bijna weer een aantal seinen gemold met schoonmaken van de rails. Ook de sporen in de tunnels en onder de gebouwen zijn een crime om schoon te houden. Onder de installaties van Glacier Industries kan ik door de lengte van de gebouwen de sporen heel moeilijk bereiken.
Rob
-
Hoi,
Dat moet ik eens nazien, was destijds uit de doos gelijk op de baan.
Ik heb een tijdje ATF gebruikt, dat werkt maar je slipbandjes hebben daar toch last van.
Na een periode van weken lagen die overal langs de baan.
Toen kwam nog het fenomeen (en ik vermoed ook door de ATF) dat er stukken waren (natuurlijk op de onbereikbare plaatsen) waar er geen stroomoverdracht was door een soort isolerende laag.
Dat ging soms tot stukken van 30-40 cm!
Dat was de druppel, nu heb nergens meer last van.
Ik rij op Roco line en Tillig Elite.
Dave
-
Triang had het?
OK.
Maar we zijn nu meerdere decennia verder.
Andere materialen?
Ronald Visser
Chemische middelen dan maar.... :angel:
-
Nikkelzilver / nieuwzilver, Ronald.
Dat magnetische verhaal lijkt me helemaal niks. Je zit met polen, soms trekt het aan, soms stoot het af. Of je maakt een ijzeren strook onder de rails en plaatst magneten in al je rollend materieel. Doen ze ook bij 'plafondbanen'.
Polijsten doe ik met een eenvoudig en goedkoop nagelpolijstblokje (https://veronicanailproducts.nl/nagel-polijstblok-polijstvijl), of met een set nagelvijlen (https://www.amazon.nl/Professionele-nagelvijlen-dubbelzijdige-korrel-manicure/dp/B086S52X9Y/ref=asc_df_B086S52X9Y/?tag=nlshogostdde-21&linkCode=df0&hvadid=709857813000&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=8425356756119787738&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9103894&hvtargid=pla-944925169874&psc=1&mcid=aa9de6b4c9153d6590e738ecf9df20b8&gad_source=1)). Te koop bij elke plaatselijke Kruidpleister - voor een prikkie. Glanzende nagels voor de dames, glanzende rails voor de heren.
-
Dat magnetische verhaal werkte wel. Een magneet tussen de wielen, noordpool naar het ene wiel, zuidpool naar het andere. Wielen en rails waren van staal, wat in de Britse modelspoorbouw heel gebruikelijk is.
-
Ik dacht dat iemand zei dat de wielen zelf magnetisch waren.
-
Dat heb ik niet gezien. Maar in zekere zin is dat wel zo. Door de magneet tussen de wielen worden de wielen zelf ook magnetisch.
-
T-Gauge
It is the smallest commercial model train scale in the world.
Since mid-2009, Railway Shop (Hong Kong) is the exclusive licensed manufacturer.
The models are battery-powered by a throttle (with an optional AC adapter) at a maximum output of 4.5 V DC.
To improve power pickup and tractive effort, the powered cars are fitted with magnetic wheels.
(Wikipedia)
Helemaal niet zo raar.
Ik heb er ooit aan gedacht om een onderste-boven baan ervan te maken.
Dat kan namelijk, heb ik gezien. (Maar... nu niet meer te vinden. ;) wel een Hornby loc in Schotland)
Ronald Visser
-
En ondersteboven baan ken ik niet. Wel een tegen-de-wand baan, in het modelspoormuseum in Sneek.
Die werkt niet met magnetische wielen, maar met vaste magneten in de trein die zich vast trekken tegen een stalen onderplaat.
-
(y) (y) (y)
-
En ondersteboven baan ken ik niet.
https://www.instagram.com/reel/DFFlE9by439/?igsh=MWcyano0cjlhMDFncQ==
-
Deze you tube gevonden zoals ik al aangaf.
Ik ga mijn magneet module weer oppakken en volgend jaar wellicht presenteren.
Nu ook al met rijdende magneten bezig (geen plaatje.... (y) )
Ronald Visser
https://www.youtube.com/watch?v=357wlbxe1Rw
-
Leuk Ronald, Met aan de bovenkant dan een rijdende loc , die op deze aardbol dan aan de bovenkant rijd?
Als je hier gaat graven kom je vanzelf in China uit haha 😜
Qua schoonmaken rails,
Ik moet dit zelden doen, als het wel zo is dan meestal omdat ik gewoon te weinig tijd heb gehad om even lekker alles te laten rijden…
In het schaduw station kan ik er bijvoorbeeld soms ook niet bij en dat is dan weer juist de plek waar net een loc stil staat.
Dus wat ik zelf doe, ik gebruik geen smeersels (atf/sr24)
wat ik wel doe,
Proefondervindelijke informatie,
-Eerst waar ik bij kan stofzuigeren met de mini set.
-Vervolgens alles borstelen met de Lux, zit een batterypack in dus die borstelt lekker door. Loc erachter met ook een power dip pakket aan boord , en dan gas erop.
-Dan als laatste een beetje ontvetten met brillen reiniger spray, of met een papiertje op de rail of op de pads van een poets wagentje.
Bijvoorbeeld;
Sorry voor de lange links, het lukt mij op de iPad nu niet om ze in te korten
https://grootendorst.e-norm.info/lux/3-rail/railslijper-met-senor-3-rail?osCsid=gm1jsd4j159u4gl7q9ep5tt5o3
https://www.marklin.nl/producten/details/article/46049
https://www.bol.com/nl/nl/p/micro-stofzuiger-hulpstukken-8-delig-met-5x-mini-opzetstukken-en-2x-verloop-voor-standaard-stofzuigerslangen-32mm-t-m-35mm/9300000140342924/?Referrer=ADVNLGOO002028-G-168210570690-S-2357635344126-9300000140342924&gad_source=1&gbraid=0AAAAAD5OnmPfyRvH--jRONlW5D_MAefL9&gclid=EAIaIQobChMIpNn5s9OgiwMVjaiDBx3oAAqREAQYASABEgJtOvD_BwE
https://www.amazon.nl/ZEISS-Reinigingsspray-voor-brillen-240/dp/B00BI1BWA2/ref=asc_df_B00BI1BWA2/?tag=nlshogostdde-21&linkCode=df0&hvadid=709885143094&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=12998541762102109436&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9102842&hvtargid=pla-296383844330&psc=1&mcid=91653bdaa5c2357db002ba99b1629f97&gad_source=1
Ter info,Ik heb een marklin 3 rail baan, met c rails.
Hopelijk hebben jullie iets aan mijn schoonmaak tips haha 🧽 😀
Note,
Waarom geen atf of sr 24 enz?
Nou ja goed thuis spuit ik het ook niet in mijn lichtschakelaars…
-
(y) (y) (y)
-
Even een vraagje over transmissie olie:
Welk merk is geschikt?
Ik zag bij Bol.com iets van Kroon voor ‘zundap’ kan dat?
Alvast dank voor de tip(s) !
-
Je hebt er geen liters van nodig, dus aanschaffen via Bol of anderszins lijkt mij overbodig. Ga gewoon met een formaat nagellak flesje naar je autodealer en vraag of ze 'm voor je vullen met een beetje ATF. Dat doen ze meestal als service voor nop. Dan heb je levenslang genoeg.
-
En berg het daarna goed op, zodat je niet in de verleiding komt om het te gebruiken.
Groet Meino
-
Ik heb nog wel ATF type F.
Die heeft geen "friction modifiers" en is dus minder glad 😃
-
Even een vraagje over transmissie olie:
Welk merk is geschikt?
Ik zag bij Bol.com iets van Kroon voor ‘zundap’ kan dat?
Alvast dank voor de tip(s) !
Voor een Zundapp lijkt het meer op gewone versnellingsbak olie. Die moet je zeker niet hebben.
Gewoon met een nagellakflesje oid langs je autoboer gaan en vragen om zo een flesje ATF (wat dus voor automaten is) en niet voor een gewone versnellingsbak.
-
Ik zou voor dat je de rails gaat leggen, alle rail even een weekje in de frituur olie leggen.
Daarna drogen in de air fryer. ,niet te lang, gewoon krokant aan de bielzen en zachtjes houden op de rails.
Vervolgens neerleggen, met een flinke dot maanzaad olie.
En aftoppen met een sjieke kruimel kroket laag als bedding.
Daar word een mens toch blij van 🐣
-
Ik zou voor dat je de rails gaat leggen, alle rail even een weekje in de frituur olie leggen.
Daarna drogen in de air fryer. ,niet te lang, gewoon krokant aan de bielzen en zachtjes houden op de rails.
Vervolgens neerleggen, met een flinke dot maanzaad olie.
En aftoppen met een sjieke kruimel kroket laag als bedding.
Daar word een mens toch blij van 🐣
Ik las juist dat we voor een godsvermogen aan Frikandellen eten op jaarbasis haha
Dus laat die paneer laag van noch maar zitten ...... ;D
-
Ik heb nog wel ATF type F.
Die heeft geen "friction modifiers" en is dus minder glad 😃
Ik vermoed dat er diverse koppelingen in een automatische versnellingsbak zitten. Net als bij een motorfiets. Dus het zou zo maar kunnen dat die modifiers slippen tegen gaan
-
En berg het daarna goed op, zodat je niet in de verleiding komt om het te gebruiken.
Groet Meino
;D ;D
-
Ik vermoed dat er diverse koppelingen in een automatische versnellingsbak zitten. Net als bij een motorfiets. Dus het zou zo maar kunnen dat die modifiers slippen tegen gaan
Nou Mark, die friction modifiers zoals in type Dexron zorgen ervoor dat de koppelingen en rembanden in de automaat minder direct "pakken" zodat het schakelen soepeler verloopt.
In de oudere bakken van Ford en Borg~Warner mocht dat juist weer niet omdat die dan te veel gingen doorslippen.
Van Google:
"the term “friction modified”, means the fluid has been treated with additives that alter the static to dynamic torque ratio for elimination of harsh clutch engagement and improved shift quality"
Zoals ik eerder vermeldde gebruik ik zelf contactspray voor de rails; wielen op rails zijn electrische contacten.
Natuurlijk sproei ik niet de hele baan er onder 😃 Ik doe het aan een stokje en ga daarmee over de rails.
-
Wat is er mis met wasbenzine?
Alles. Je moet het gewoon niet gebruiken om je spoorstaven te poetsen.
-
Dat is wel een erg makkelijk antwoord. Kun je wat meer details geven?
-
Ik denk dat e.e.a. voor sommige vragen wel duidelijk kan worden als je het draadje over ATF doorleest vanaf pagina 1.
Er werden daar zoveel vragen die hier nu worden gesteld,ook gesteld en beantwoord,t kost je wat leestijd,maar dan heb je ook wat,namelijk een antwoord ;)
-
Soms gaat het hier wel erg stroef. >:(
Is het nou echt zo moeilijk om dat antwoord hier te geven? Of wil je dat ik die 65 pagina's over ATF ga doorworstelen, met het risico dat ik dat antwoord niet vind? Dat ga ik dus niet doen.
-
Lidl heeft spuitbusje remreinigingsspray (in de actie deze week, vanaf 5 feb).
Weet niet wat voor vloeistof het is.
Ronald Visser
-
zo ver hoef je niet terug in dat draadje hoor. https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62511.msg3222524562#msg3222524562
-
Dan is het maar goed dat ik niet vooraan begonnen ben. ;)
De enige verklaring die ik voor jouw ervaring kan verzinnen is dat wasbenzine zo goed ontvet dat corrosie kan toeslaan op de rails.
-
heb de grootste drama's gezien met IPA, niet met wasbenzine, maar waarschijnlijk was t resultaat ongeveer hetzelfde geweest. Voor mn idee haal je met wasbenzine of ipa het soepele vet van t spoor en blijft alleen oxidatie, stof en hard vet achter, dat ook nog verplaatst is (uit kuiltjes en kieren getrokken en over de hele rail uitgesmeerd), plus t vonkdempende effect van atf (of ander olieachtig vloeibaar spul) valt weg. Poetsen met wasbenzine kan best op korte termijn even helpen, maar tis dan meer het poetsen zelf en niet de wasbenzine die helpt. Je bent dan eigenlijk weer terug bij een railgum, maar dan minder effectief. (heb vroeger wel wasbenzine en spiritus geprobeerd, maar dan met een houten wasknijper die ik vol had laten zuigen ermee. (doekje pluist uit elkaar en ik had een wasknijper bij de hand) Uiteindelijk bleek een droge wasknijper beter te werken.)
-
Als ik het allemaal zo lees kan je net zo goed Bulgaarse yoghurt gebruiken om je rails te poetsen. Uiteindelijk gaat het om de wrijving en niet om het middel
-
nouja t gaat er meer om dat je de boel fysiek schoon veegt en daarna de boel weer heeeeeeel licht vettig maakt. Tis eigenlijk beetje zoiets als schoenen poetsen.
-
heb de grootste drama's gezien met IPA ...
In je mik of op de rails?
https://nl.wikipedia.org/wiki/India_Pale_Ale (https://nl.wikipedia.org/wiki/India_Pale_Ale)
-
nouja t gaat er meer om dat je de boel fysiek schoon veegt en daarna de boel weer heeeeeeel licht vettig maakt. Tis eigenlijk beetje zoiets als schoenen poetsen.
Of je hoofdhaar grondig wassen & spoelen en vervolgens meteen insmeren met gel of zo ;)[
-
Vroeger hadden we thuis een dag in de maand (of zo) om al het koperwerk te poetsen. Mijn messing Fleischmann Modell-Gleis moest daarmee ook maar eens een behandeling krijgen. Dat pakte even anders uit dan gedacht. Railtoppen blonken als goud, maar de zijvlakken en de bielzen kon ik niet meer schoon krijgen. Dat moest met petroleum, die we in huis hadden voor de oliekachel. Koperpoets is voor voegen van huisjes, niet voor het oppoetsen van rails.
Sindsdien doe ik het zonder middelen. Twee vingertoppen over de rails en wrijven maar. Bij hardnekkig vuil de nagels erbij inzetten. Bekijk je vingertoppen en er zitten donkerbruine strepen op, het vuil van de rails. Een ouderwetse zakdoek om de vingers (lekker dun, pluist niet) en het gaat nóg beter, dwz de vingers blijven schoner.
-
Op onze clubbaan hebben we ook ATF gebruikt. In eerste instantie werkt het FANTASTISCH . Maar op de lange duur , ELLENDE.
DE ATF brand in op de wielen en ook plekjes op de rails. Je krijgt een soorty antislipbandjes. Die je met grof geweld eraf moet beitelen . Dan ga je de lok wielen reinigen , maar je vergeet de wagons, die wielen blijven weer de rotzooi op de rails opnieuw aanbrengen .
WE hebben 1 seizoen iedere week de rails schoongemaakt met alcohol , en een aantal keren alle wagon wielen , toen pas reed de baan weer normaal.
Brutus
-
Soms gaat het hier wel erg stroef. >:(
Is het nou echt zo moeilijk om dat antwoord hier te geven? Of wil je dat ik die 65 pagina's over ATF ga doorworstelen, met het risico dat ik dat antwoord niet vind? Dat ga ik dus niet doen.
Je kan er boos van worden,maar dat helpt niks.
Ik zei het omdat ik weet dat het daar besproken is,maar waar exact dat wist/weet ik dus ook niet meer ::)
Het was een handreiking jouw kant op omdat ik me herinnerde dat het daar besproken was ,maar dat word dus niet gewaardeerd,doe ik dus in t vervolg ook niet meer >:(
Zo goed als dat JIJ er die moeite voor had moeten doen,had IK dus ook die pagina's moeten gaan doorploegen.
Mazzel dat Floris Dilz,het wel vlot vond voor je/door die pagina's is gaan pluizen (y)
Verder maak ik er geen letter meer aan vuil :-X
-
Op onze clubbaan hebben we ook ATF gebruikt. In eerste instantie werkt het FANTASTISCH . Maar op de lange duur , ELLENDE.
DE ATF brand in op de wielen en ook plekjes op de rails. Je krijgt een soorty antislipbandjes. Die je met grof geweld eraf moet beitelen . Dan ga je de lok wielen reinigen , maar je vergeet de wagons, die wielen blijven weer de rotzooi op de rails opnieuw aanbrengen .
WE hebben 1 seizoen iedere week de rails schoongemaakt met alcohol , en een aantal keren alle wagon wielen , toen pas reed de baan weer normaal.
Brutus
(y) (y) (y) houd het hoofd koel, de voeten warm en de rails droog ;D
Vonken komen er doordat de wielen de rails niet goed raken. Ik heb rails en wielen die groeven hebben gekregen. Die ben ik aan het glad polijsten in 3 etappes, voordat ik ze ga gebruiken op de baan.
-
nouja t gaat er meer om dat je de boel fysiek schoon veegt en daarna de boel weer heeeeeeel licht vettig maakt. Tis eigenlijk beetje zoiets als schoenen poetsen.
Ja dat is wel zo, maar 't is net als met een fietsketting. Die moet ook gesmeerd worden maar daarna zal die smering ook weer juist vuil aanhangen of oppikken.
-
licht vettig, niet verzuipen in de olie zoals een fietsketting.
@brutus: klinkt, ja t wordt eentonig, weer alsof je teveel gebruikt hebt.
-
Fleischmann adviseerde vroeger om de rails met lap en wasbenzine schoon te maken en daarna op beide spoorstaven een drupje olie te leggen en de wielen van een trein deze olie te verdelen zodat het al genoemde filmpje ontstond.
Werkte perfect op mijn vroegere Fleischmann nostalgie baan.
Maar als je een trein naar Keulen reed en dat was bvb 350 rondjes dan was op het einde de rails wel heel smerig geworden door het rubber van de ASB's.
Als je dan de wagengarnituur met een V60 wilde afrangeren van het Hbf naar het Betriebsbahnhof dan moest de baan eerst weer schoon gemaakt worden omdat de V60 er geen zin in had vanwege contactproblemen.
Dus dan maar weer de Putzfrau uithangen pfff.
Mijn les voor andere 2 rail baantjes was om zoveel mogelijk de antislipbanden uit te sluiten en vervangen waar nodig door wielen zònder ASB's. Dat scheelt enorm aan vervuiling op en ook naast de rails.
En wat nostalgie rijden betreft, blij dat ik nu Märklin M Gleis rij, daar is de problematiek van vieze rails nauwelijks een thema.
-
licht vettig, niet verzuipen in de olie zoals een fietsketting.
Een goede fietsenmaker verzuipt de ketting zeker niet in olie maar gebruikt het uiterst spaarzaam ;)
-
Ik maak mijn rails als die echt lange tijd niet gebruikt is heel licht met een railgum schoon en daarna nog even met een doek nawrijven.
Kan ik er weer maanden tegenaan. Maar ik rijd analoog, dus dat zal ook wel schelen waarschijnlijk met contact maken.
Ik heb geen ervaring met digitaal. (nog niet tenminste)
-
Fleischmann adviseerde vroeger om de rails met lap en wasbenzine schoon te maken en daarna op beide spoorstaven een drupje olie te leggen en de wielen van een trein deze olie te verdelen zodat het al genoemde filmpje ontstond.
Werkte perfect op mijn vroegere Fleischmann nostalgie baan.
Maar als je een trein naar Keulen reed en dat was bvb 350 rondjes dan was op het einde de rails wel heel smerig geworden door het rubber van de ASB's.
Als je dan de wagengarnituur met een V60 wilde afrangeren van het Hbf naar het Betriebsbahnhof dan moest de baan eerst weer schoon gemaakt worden omdat de V60 er geen zin in had vanwege contactproblemen.
Dus dan maar weer de Putzfrau uithangen pfff.
Mijn les voor andere 2 rail baantjes was om zoveel mogelijk de antislipbanden uit te sluiten en vervangen waar nodig door wielen zònder ASB's. Dat scheelt enorm aan vervuiling op en ook naast de rails.
En wat nostalgie rijden betreft, blij dat ik nu Märklin M Gleis rij, daar is de problematiek van vieze rails nauwelijks een thema.
Die bandjes vervangen voor assen zonder is echt het beste wat hier genoemd wordt
Ik kan dat alleen maar beamen.
-
Assen zonder bandjes is allemaal leuk en aardig maar die dingen zitten er niet voor niets op: trekkracht. Het kan prima als je geen niveau verschillen hebt op je baantje maar al bij 2% stijging komt een Artitec of Roco treinstelletje met twee aangedreven assen al niet meer omhoog zonder bandjes.
-
Mijn treinstellen van Artitec (2 keer DE-2 en een plan U) haalden die 2% wel zonder bandjes. Het was maar een korte helling, iets meer dan een meter, maar die namen ze met gemak.
-
Assen zonder bandjes is allemaal leuk en aardig maar die dingen zitten er niet voor niets op: trekkracht. Het kan prima als je geen niveau verschillen hebt op je baantje maar al bij 2% stijging komt een Artitec of Roco treinstelletje met twee aangedreven assen al niet meer omhoog zonder bandjes.
Klopt, met hellingen kom je snel in de problemen zonder bandjes. Een van de redenen waarom ik tot dusver bijna nooit hellingen heb toegepast. Was verder ook geen probleem omdat ik met modules werkte.
-
Assen zonder bandjes is allemaal leuk en aardig maar die dingen zitten er niet voor niets op: trekkracht. Het kan prima als je geen niveau verschillen hebt op je baantje maar al bij 2% stijging komt een Artitec of Roco treinstelletje met twee aangedreven assen al niet meer omhoog zonder bandjes.
En dan rijden er boys met 2 of 3 US locs zonder bandjes met een lange sleep wagons zo een helix van 2% in ;D Zelfs in N! Dus het kan wel ;)
-
Hi,
Deze twee asb loze rangeerlocs à 161 gram per stuk, zeulen deze 656 gram zware wagen zonder haperen een 1,9% steile helling op.
Het stijgende traject is ruim twee meter lang.
Ook vanuit stilstand op de helling komen de locs weg zonder doorslippende wielen.
(https://primary.jwwb.nl/public/h/z/w/temp-llvcmgvxihzfedrtsqyw/image-high-k7rgc6.png?enable-io=true&enable=upscale&crop=1740%2C490%2Cx0%2Cy0%2Csafe&width=980&height=276)
Het is wel off topic, het ging hier over rails poetsen. Dat doe ik zelden. Ik heb de boel achter uitneembaar plexiglas. Qua rommel scheelt dat een slok op een borrel.
Groeten
Jean
-
dat geklier met trekkracht heeft ook wel te maken met heel veel fascinerend beroerd ontworpen modellen. Die marklin-torpedo loopt bijvoorbeeld in zn eentje zwaarder dan 4 van mn zelf geprinte torpedos.